Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

peukalokeskellä kirjoitti:Toivottavasti NEVS/SAAB:n maine ei nyt tarpeettomasti kärsi, kun vanhan Saabin johtoporrasta on kärrätty ihan putkaan saakka veronkierrosta epäiltynä. Jan Åke Jonsson, Kristina Geers ja (etunimi?) Lindström joutuivat pidätetyiksi. Samoin Hollannissa on raidattu Spykerin päämaja Ruotsin poliisin pyynnöstä saman asian tiimoilta.

Ruotsin radio: Saabin entisiä johtajia syytetään verojen välttelystä

Three former Saab managers detained *Updated 18:50CET
Spyker facilities searched by police
All three former Saab managers are released!
Astunko nyt miinaan, kun tuon esille viimeisessä linkissä näkyvän lauseen:
"Kristinas lawyer also criticized the relevance of the charges since they cover an issue that is three years old and belongs to a company that went bankrupt."
Vapaasti käännettynä: "Joo joo, on siellä suhmuroitu ja harrastettu luovaa kirjanpitoa, mutta ne nyt lähinnä liittyivät siihen konkurssiin menneeseen firmaan eikä päämieheeni yksityishenkilönä. Kunpa eivät liian tarkkaan tonkisi..."
:D
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vaikka häkki heiluu vanhoille Saabin pomoille, niin jotain positiivistakin tietoa tihkuu lahden takaa:

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2 ... a-saabfest

Muun sekalaisen jorinan seasta tuosta jutusta voi lukea, että NEVSin Mattias Bergman kertoi Trollhättanin Saab Festivaalissa, että Saabin tuotannon on "tarkoitus käynnistyä kesän jälkeen ja että satakunta henkilöä olisi saamassa työpaikan". Samoin todetaan, että tehdas on käytännössä valmis tuotannon aloittamiseen.

Vaikka tuntuu että homma etenee hitaasti, eikä oikein mitään konkreettista ole vuoden aikana saatu näkyville, niin tästä hitaudesta ja hiljaisuudesta voi vetää yhden positiivisenkin johtopäätöksen. Nimittäin ei ole Saabin uudella tehtailijalla rahat viimeisen päälle tiukassa, kun ei tarvitse liikaa kiirehtiä tuotannon aloittamista ja uusien mallien markkinoille saamista. Mullerin yrityshän kaatui siihen, että rahat loppuivat ennen kuin mallit oli saatu myyntiin ja myynti kunnolla käyntiin. Vaikka rumpua lyötiin kyllä oikein antaumuksella ja NG-femmakin väännettiin valmiiksi

Jos vain taskussa rahaa riittää, niin kiinan pojillahan voi kärsivällisyys kestää vaikka 10 vuotta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Kyseisessä tilaisuudessa Bergman totesi myös, ettei Saab-henkiset ihmiset tule pettymään kun uudet moottorivalikoimat esitellään autojen valmistuksen alkaessa, ja että turbo tulee olemaan joka pellin alla missä moottori (kuten me se tunnetaan) on.

Vaikutti muutenkin kovin innokkaalta kaverilta Saab(lue NEVS)-tulevaisuuden suhteen. Kaikkea en nyt muista mitä mies toimitteli, mutta pelkästään positiivista asiaa siellä kerrottiin. Toki, eihän mihinkään firmaan PR-miestä oteta, joka firmaansa suolaa.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei tullut Mullerista miljardööriä:
KL.fi kirjoitti:General Motors on voittanut oikeusjutun, jossa hollantilainen urheiluautovalmistaja Spyker vaati siltä kolmen miljardin dollarin vahingonkorvausta Saabin ja kiinalaisen Youngmanin välisessä sopimussotkussa.

Spykerin ja GM:n välinen oikeustaistelu leimahti täyteen roihuun viime vuoden elokuussa.

Kun Spyker oli edellisvuonna ilmoittanut, että se elvyttää Saabin tuotannon yhteistyössä kiinalaisen autonvalmistajan Zhejiang Youngman Lotus Automobilen kanssa, Saabin entinen omistaja GM veti käsijarrusta. Saabissa käytetään GM:n tekniikkaa, ja GM oli sitä mieltä, ettei Spyker saa levittää sitä eteenpäin.

Spyker puolestaan katsoi, että GM ainoana motiivina oli kaataa Saab ja pönkittää samalla omaa asemaansa Kiinan kasvavilla automarkkinoilla. Youngman-sopimuksen rauettua Saabin tie nousikin pystyyn. Yhtiö haettiin konkurssiin joulukuussa 2011.

Viime elokuussa Spyker päätti haastaa GM:n oikeuteen. Pieni hollantilaisyhtiö vaati amerikkalaiselta autojätiltä kolmen miljardin dollarin eli noin 2,3 miljardin euron vahingonkorvausta.

Nyt on kuitenkin Detroitissa istuva oikeuslaitos päättänyt, että Spykerin vaatimus on aiheeton. Oikeuden mielestä Saabin ex-omistajalla GM:llä oli lupa estää Spykerin ja Youngmanin kaavailemat yhteistyöjärjestelyt.

GM tuli Saabin omistajaksi 1980- ja 1990-lukujen taitteessa. Yhteiselo päättyi tammikuussa 2010, kun Saab myytiin Spykerille.

Toiminta oli uuden isännän komennossa takkuista, ja toukokuussa 2011 Saabin valmistus jouduttiin rahanpuutteessa pysäyttämään. Sen jälkeen Spyker alkoi hakea Saabille uutta yhteistyökumppania. Yksi vaihtoehto monien joukossa oli Youngman.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Eikö tehtaan suunnalta kuulu mitään uutta? Milloinkahan antavat todellisia ja paikkaansa pitäviä uutisia valmistuksen alkamisesta ?
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja viggen »

Kaikki mitä on kuulunut on ollut positiivista, tuotannon aloitus suunniteltu tälle syksylle.
Työntekijöitä palkataan lisää koko ajan.
Kiinalaiset osaomistajat Qingdao ovat luvanneet ostaa suuremman määrän autoja, nyt pitäis saada vain sopimukset valmiiksi kaikkien alihankkijoiden kanssa.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.2202254- ... saab-bilar
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja torque »

Linkissä SvD:n artikkeli samasta aiheesta, hieman laajennettuna.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 260044.svd

hmm, NG9-3 cabbe tai 4d ja bimmerin moottori, voisi toimia :-)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Positiivisia uutisia on aina mukava lukea. :D

Koskahan saadaan ekat kuvat vm. 2014 Saabeista?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Milloinkahan saadaan kuvat, hinnat, mallit ja tietenkin se että onko Suomessa halukkaita jälleenmyyjiä??? Rinta-Jouppi jne.......
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Juu, kutkuttaa kutkuttaa tuo tuotannon aloittaminen taas. Mutta missä on koesarjan autot, pakko niiden on olla liikenteessä, jos aijotaan ottaa jollain muulla tekniikalla. Tuskimpa kaikkea voidaan suunnitella tietokoneella - otetaan tästä valmiina oleva "vanha" Saab 9-3 ja laitetaan siihen X-merkkinen mottori ???

Onkohan liikeellä samanlaisia koeautoja, kuin aikoinaan 60-luvulla oli Paddan tai Daihatsu? Ei ole autolehdetkään saaneet näistä vihiä tai sitten taitaa tulla samat moottorit, kuin aikaisemmin???? 8O
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

Nythän tuo temppu kieltämättä olisi jopa helppo, kun uutta lainatekniikkaa voi pokkana heittää vanhaan koriin tuttujen suojamuovien taakse piiloon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sonett73 kirjoitti: Onkohan liikeellä samanlaisia koeautoja, kuin aikoinaan 60-luvulla oli Paddan tai Daihatsu? Ei ole autolehdetkään saaneet näistä vihiä tai sitten taitaa tulla samat moottorit, kuin aikaisemmin???? 8O
Aika helppoa NEVSin on testailla autoja uusilla koneilla ilman että asiasta nousee autolehdistössä haloo. Noitahan on voinut kierrellä pitkin ruotsin maanteitä jo kuukausia ties millä kiinalaisilla tai baijerilaisilla moottoreilla. Eihän niitä Victorin kokoamista kolkeista ulos päin erota. Paitsi jos niihin menisi Daihatsun logot laittamaan :lol:
aero kirjoitti:Nythän tuo temppu kieltämättä olisi jopa helppo, kun uutta lainatekniikkaa voi pokkana heittää vanhaan koriin tuttujen suojamuovien taakse piiloon.
Ai niin kuin että laittaisi Fiatin moottorin päälle muovit, joissa lukee SAAB TiD tai Isuzun V6:n päälle sellaiset, joissa lukee Saab V6 :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja torque »

Noitahan on voinut kierrellä pitkin ruotsin maanteitä jo kuukausia ties millä kiinalaisilla tai baijerilaisilla moottoreilla. Eihän niitä Victorin kokoamista kolkeista ulos päin erota.
Muistelen että oli jokin "spyshotti" vuosi-kaksi taaksepäin jossa ihmeteltiin samaa. Ehkä jopa tässä ketjussa, mutta se on jo niin pitkä että enpä taida etsiä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja viggen »

Nevsillä tällä hetkellä 150 työntekijää, etsii 27 autonrakentajaa lisää.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.2210268- ... bilbyggare
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://www.saabcars.com/en/job-offers/

Toivottavasti kokenutta porukkaa on vielä saatavilla, eikai sitä Volvollakaan kovin lujaa mene.
Lukittu