Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Ei tässä varmaan enää ostaa toista 9-3 TiD, kun tiedä saako enää varaosia hetken päästä saatika, että ostaako autoa kukaan enää 4v päästä :|
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

vaan varmasti ostaa,siitä ei ole pelkoa...
Joku kipotin.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Saabs produktionsstart framflyttad


Allt tyder nu på att Saabs återstart skjuts fram minst en vecka. Trollhättans terminal AB har informerat sina anställda att arbetet återupptas tidigast vecka 33.

Saabin tuotannon käynnistys siirretty

Kakki viittaa siihen, että tuotannon uudelleen käynnistystä siirretään yhdellä viikolla. Trollhättanin terminal AB on informoinut henkilökuntaansa ja kertonut jotta työt aloitetaan aikaisintaan viikko 33.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mjava »

Turbo16 kirjoitti:Ei tässä varmaan enää ostaa toista 9-3 TiD, kun tiedä saako enää varaosia hetken päästä saatika, että ostaako autoa kukaan enää 4v päästä :|
Vähän off topic, mutta "joudut" ostamaan TTiD:n, kun yksiturboisia ei enää saa :D
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Saabin sähköauto projekti ei ota kesälomaa, kymmenkunta immeistä on touhunnut ja saanut asennetuksi akut ensimmäiseen näistä 70:stä koeautosta, näistä on 5 esisarjan autoa valmiina. Se eka viidestä kiertää saabin testirataa ja ttela oli ollut mukana.

Näissä viidessä ei ole sama kapasiteetti kuin niissä seitsemässäkymmenessä joita tullaan koeajamaan vuoden verran.

Tämän vuoden lopulla pitäisi ensimmäisten esisarja-autojen olla asiakkaiden käytössä saabin halutessa feedbackia näistä esisarja-autoista. Lopullista myyntiin tuloa ei vielä ole mainittu, kunhan nyt ekaks testaavat sen vuoden ajan.

Klikkaa Bildextra kuvaa niin saat lisää kuvia, testi on näyttänyt, että nollasta sataan keritään 9,1 sekunnissa ja toppivauhtia löytyi 150km/t.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

No niin taas meni toisin kuin odotettiin:

Taas käännettiin kaikki päälaelleen:

INRIKES Publicerad 21 juli

Stopp på Saab ytterligare fem veckor

Saab Automobiles plan att starta pro-
duktionen den 9 augusti håller inte.

-Vi har ännu inte säkrat de delar som
behövs för att köra i gång tillverk-
ningen, förklarade Saab på torsdagen.

-Problemen är svårare att lösa än de
tror. Det gäller att komma överens
med alla leverantörer, kommenterade
Svenåke Berglie, vd för underleveran-
törernas branschorganisation FKG.

Saabledningen hoppas nu att komma
igång med bilbyggandet "tidigast i
vecka 35", som börjar den 29 augusti,
enligt pressmeddelandet.

Sisämaasta julkaistu 21 heinäkuuta

Saab seisoo vielä 5 viikkoa.

Saab Automobilin suunnitelma käynnistää
tuotanto 9 elokuuta ei pidä kutiansa.

Emme ole varmentaneet niitä osia jotka
tarvitaan tehtaan käynnistykseen kertoi
saab tänään torstaina.

Probleemat ovat vaikeampia ratkaista kuin he
luulevat. Heidän on päästävä sopimukseen
kaikkien alihankkijoiden kanssa, kommentoi
alihankkijoiden lajiorganisaation (FKG) toimitusjohtaja
Svenåke Berglie.

Saabin johto toivoo nyt, että valmistus käynnistyy aikaisintaan
viikko 35 koka alkaa 29 elokuuta.
Tämä lehtitiedoituksen mukaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sähköauto on kuolleena syntynyt ajatus(ainakin nykytekniikalla). Mielestäni tälläisiin projekteihin ei tarvitsisi tuhlata rahoja eteenkin kun ne taitavat olla kortilla... Olen mm. ollut tekemisissä eräänmerkkisten jäänhoitokoneiden kanssa ja sähkökäyttöisiin koneisiin joudutaan akkupaketit vaihtamaan keskimäärin 3 vuoden välein, parhaimmat kestävät oikealla latauksella ja käytöllä ehkä 5 vuotta. Voin sanoa että akut eivät ole kovinkaan edullisia... Puhumattakaan siitä, kuinka autot toimivat sanotaanko yli -20 asteen pakkasilla, kuinka lämpöä saadaan, polttomoottorillako :lol: ? Ja autolla jonka toimintasäde on alle 500km ei Suomessa, eikä muissakaan pitkien välimatkojen maassa tee yhtään mitään. Huomioon otettava on myös tosiaan akkujen käyttöikä ja niiden kapasiteetin väheneminen, joten toimintasäteet jotka ilmoitetaan ovat todellakin uudelle akulle, entäpä 3 vuoden vanhalle akulle 50km? :?:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jep saattaa hyvinkin olla näin?
Mutta nämä akut ovat aivan uuden tyyppisiä näin kerrotaan.

Projektet startade 2009 och har en rad samarbetsparter. Förutom Saab är Innovatum, Electro Engine, Power Circle, Boston-Power och Energimyndigheten delaktiga.

Projekti starttasi 2009 ja sillä on useita yhteistyö kumppaneita. Saabin lisäksi
Innovatum tekniikka firma Trollhättanista, Electro Engine, Power Circle, Boston Power ja Ruotsin Energiavirasto. Joten luulen, että saabin rahoituspanos jää työvoimaan.

Batterierna har en total kapacitet på 35 kilowattimmar. En laddning med vanlig eluttag tar omkring fyra timmar. Vid en snabbladdningsstation tar det mellan 30 och 40 minuter.

Akkujen totaalikapasiteetti on 35 kilowattituntia. Lataus tavallisesta seinäpistokkeesta kestää noin 4 tuntia ja pikalatausasemalla noin 30 - 40 minuuttia.

Useat sanovat, että tästä on hyvä jatkaa, mene sitten ja tiedä?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja tosu »

core2 kirjoitti:Saabin johto toivoo nyt, että valmistus käynnistyy aikaisintaan viikko 35
Pahalta näyttää. Juuri kun saatiin rahat palkan maksuun (edelliseen tekemättömien töiden jaksoon) niin ilmoitetaan että aikaisintaan vasta viiden viikon päästä tuotanto jatkuu. Taitaa loput rahat mennä tuon jakson palkkojen maksuun vai joko henkilökunta on sillä vaihtoehtoisella "ruotsalaistyyppisellä" lomautuksella jolloin ei tarvitse enää palkkoja maksaa?
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

core2 kirjoitti:Akkujen totaalikapasiteetti on 35 kilowattituntia. Lataus tavallisesta seinäpistokkeesta kestää noin 4 tuntia ja pikalatausasemalla noin 30 - 40 minuuttia.
Toi tekee sitten "tavallisesta seinäpistokkeesta" (1~, 230V) n. 38 ampeeria ja pikalatauksella n. 228 ampeeria. Tämä siis laskettuna tylysti 100% hyötysuhteella ja olettaen että ajat ovat tyhjästä täyteen. Jos laturit saadaan tosi tosi päteviksi, voi normaalin kansan 3~ -rasiasta onnistua normaalilataus realistisesti, pikalatauksen jäädessä silti melkolailla haaveeksi. Kerrostalopihan lämpötolppapaikka on aika heikkoa kaliiberia tässä bisneksessä :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Taitaa olla sulakkeet polvillaan alta aikayksikön :lol: ja sitten puhutaan sähköautojen päästöttömyydestä... jollakinhan se sähkö lataukseekin täytyy tehdä... Ja pikalatausta nuo akut eivät kestä näkeehän sen jo puhelimien akuista ja läppäreiden akuista että maks kestoikä on n. 1 vuotta, maksimissaan 2.. Itselläkin läppäri on vuoden vanha ja akkukäytöllä virrat loppuu tyystin vaikka pitäisi olla vielä 45% virtaa jäljellä.. :roll:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

Jos Suomessa kaikkia ajot tehtäisiin sähköautoilla ja ne ladattaisiin sähköverkosta, merkitsisi tämä 7%:n lisäystä sähkön kysyntään nykytasosta. Suomen sähkösiirtoverkko on yksi maailman vakaimmista ja suhteutettuna väkimäärään yksi sähkövälityskyvyltään suurimpia.

Sitten kun vielä mietitään auton akkujen lataamista älykkällä ohjauksella, jolloin akut ladataan silloin kun sähkökysyntä on muuten väheisempää, esim. öisin, saadaan mukavasti lisää säätövoimaa käyttöön. Mahdollista on jopa purkaa aukkuja verkkoon, jos niillä ei ole käyttöä. Kaikki tämä tekniikka on jo olemassa.

Eli kyllä sähköautoissa on järkeä, vaikka ei ne nykyisellään kaikkia ajotarpeita tyydytä.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Eikä taas pidä ajatella niin että kaikki ajaisivat sähköllä. Omaan käyttöön kakkosautona menisi vallan mainiosti kun kakkosautolla ei käytännössä koskaan ajeta työmatkaa pidemmälle.

Kyllä noitakin joillekúille menee. Lämmöntuotantokaan ei ole ongelma kaikkialla. Ei kaikkia autoja tehdä kaikkien käyttöön.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Pakari kirjoitti:Taitaa olla sulakkeet polvillaan alta aikayksikön :lol: ja sitten puhutaan sähköautojen päästöttömyydestä... jollakinhan se sähkö lataukseekin täytyy tehdä... Ja pikalatausta nuo akut eivät kestä näkeehän sen jo puhelimien akuista ja läppäreiden akuista että maks kestoikä on n. 1 vuotta, maksimissaan 2.. Itselläkin läppäri on vuoden vanha ja akkukäytöllä virrat loppuu tyystin vaikka pitäisi olla vielä 45% virtaa jäljellä.. :roll:
Niin ja kannattaa huomioida se, että kun lämmität taloasi tällä samalla sähköllä, niin se on todella saatuttavaa ja siitä pitää maksaa päästöveroa. Ja mielellään lisää koko ajan. Autossa se sama sähkö onkin täysin päästötöntä :lol:
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Yksi alihankkija:Swepart verktyg on jättänyt konkurssianomuksen Saabin sisaryhtiölle Saab Automobile Tools'ille kertoo Reuters. (TT)

Täällä asia ruotsiksi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Lukittu