Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

MRe kirjoitti:Asiasta kukkaruukkuun: olen odotellut, että koska joku toisi kunnollisen hybridin, jossa jokaisella pyörällä olisi oma, erikseen ohjattu sähkömoottori. Siinä olisi kunnon peli. Ja ketterä, kun jokaista pyörää voisi pyörittää haluamaansa suuntaan.
Hieno olisi, mutta melko kallis. Sarjahybridejähän ei ole muutenkaan kaupan kuin Fisker ja Opel Ampera uskottelee olevansa, muttei taida olla. Tuollaiseen tarvitaan viisi sähkökonetta (=generaattori + moottorit pyörille).

ERA:han on tehty neljällä suoravetomoottorilla.

EDIT: ja piti sanoa, että5 invertteriä plus ohjaukset. Tällä hetkellä nämä on todettu vielä aika arvokkaiksi komponenteiksi, vaikka akku toki kallein.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

MRe kirjoitti: Mikä tuossa peeniksissä on niin ihmeellistä? Onko siinä joku GM-kytky, vai mikä? Mullerin ei luulisi paljoa kapuloita tällä hetkellä rattaisiin heittelevän.
Onhan se, perustuu vahvasti olemassa olevaan GM:n arkkitehtuuriin ja on suunniteltu GM:n komponetteja silmälläpitäen. Mm. moottorit(lisänä se yksi bmw:n 1.6T), vaihteistot ja pyöränripustus jousituksineen on tuttua ja turvallista GM:ää. Sen takia se ei todellisuudessa ole houkutteleva vaihtoehto muille autotehtaille, koska se ei sallisi ilman raskasti modifiointia käyttää heidän omia komponenttejaan. Ainostaan täysin tyhjästä aloittavalle ja GM:n komponenttien käytön mahdollistavaan projektiin se on sopiva.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti:
MRe kirjoitti: Mikä tuossa peeniksissä on niin ihmeellistä? Onko siinä joku GM-kytky, vai mikä? Mullerin ei luulisi paljoa kapuloita tällä hetkellä rattaisiin heittelevän.
Onhan se, perustuu vahvasti olemassa olevaan GM:n arkkitehtuuriin ja on suunniteltu GM:n komponetteja silmälläpitäen. Mm. moottorit(lisänä se yksi bmw:n 1.6T), vaihteistot ja pyöränripustus jousituksineen on tuttua ja turvallista GM:ää. Sen takia se ei todellisuudessa ole houkutteleva vaihtoehto muille autotehtaille, koska se ei sallisi ilman raskasti modifiointia käyttää heidän omia komponenttejaan. Ainostaan täysin tyhjästä aloittavalle ja GM:n komponenttien käytön mahdollistavaan projektiin se on sopiva.
Sen verran puutun tähän, että liimaan tänne NyTeknik lehdestä lainaamani tekstin joka kumoaa tuon GM yhtälön se on niin pitkä kirjoitus, etten jaksa alkaa kääntämään sitä kaikkea, mutta tässä se lainaus: Nya Phoenix-plattformen är en ren Saab-Spyker-produkt.

Uusi Phoenix-alusta on puhdas Saab Spyker-tuote.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti: Sen verran puutun tähän, että liimaan tänne NyTeknik lehdestä lainaamani tekstin joka kumoaa tuon GM yhtälön se on niin pitkä kirjoitus, etten jaksa alkaa kääntämään sitä kaikkea, mutta tässä se lainaus: Nya Phoenix-plattformen är en ren Saab-Spyker-produkt.

Uusi Phoenix-alusta on puhdas Saab Spyker-tuote.
Mats Fägerhag kertoi Genevessä, että Phoenix platform jakaa yhteisiä komponentteja GM:n Epsilon I:n kanssa. Uskoisin että hän tuotekehityspuolen pomona tietää miten asia on.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Tässä alkaa pikkuhiljaa unohtua, että Saabin kuuluisi valmistaa AUTOJA! Ei vatvoa ja pelleillä mediassa.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti:
core2 kirjoitti: Sen verran puutun tähän, että liimaan tänne NyTeknik lehdestä lainaamani tekstin joka kumoaa tuon GM yhtälön se on niin pitkä kirjoitus, etten jaksa alkaa kääntämään sitä kaikkea, mutta tässä se lainaus: Nya Phoenix-plattformen är en ren Saab-Spyker-produkt.

Uusi Phoenix-alusta on puhdas Saab Spyker-tuote.
Mats Fägerhag kertoi Genevessä, että Phoenix platform jakaa yhteisiä komponentteja GM:n Epsilon I:n kanssa. Uskoisin että hän tuotekehityspuolen pomona tietää miten asia on.
No ei näy tietävän muuta kuin jakamisen, mutta alusta on puhdas Saab tuote Victor Mullerin vetämänä. Siis saab jakaa GM:lle koska ovat luvanneet, mutta GM ei ole ollut mukana Phonexin kehittelysssä Victorin antamien tietojen mukaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Vilho123 kirjoitti:Tässä alkaa pikkuhiljaa unohtua, että Saabin kuuluisi valmistaa AUTOJA! Ei vatvoa ja pelleillä mediassa.
Äläs muuta sano. :)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Et simmottis.
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... ?AR=259520

Ja tommottis:
http://www.motorauthority.com/news/1067 ... ent-report

Ja Mulleri on ollut tänään Tukholmassa, tuskin kuitenkaan IKEAssa...
http://di.se/Artiklar/2011/10/11/247454 ... 4285&rlt=0

Enivei, ilmeisesti peeniksiä on yritetty lisensoida SPV:lle ja sitä kautta Youngmanille, mutta en ymmärrä mistä nuorella miehellä siihen riittää rahaa, kun vanhojakaan ei ole maksettu.

Edittiä: nyt Mulleri ja Lofalk ovatkin bestikset. Ovat varmaan ottaneet toisensa pois FB-bannilistaltakin...
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1390872- ... -bra-jobb-

Ei tästä kyllä tolkkua ota.
Viimeksi muokannut MRe, Ti Loka 11, 2011 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti: No ei näy tietävän muuta kuin jakamisen, mutta alusta on puhdas Saab tuote Victor Mullerin vetämänä. Siis saab jakaa GM:lle koska ovat luvanneet, mutta GM ei ole ollut mukana Phonexin kehittelysssä Victorin antamien tietojen mukaan.
Saab kertoi julkistamistilaisuudessa, että Phoenix platformin kehitystyö alkoi vuonna 2008 ja kun Spyker osti Saabin vasta 2010, niin on aika epäuskottavaa että Muller olisi vetänyt projektia. Eiköhän se suurin rooli ole ollut julkistamistilanteessa kehua lopputuotetta.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

MRe kirjoitti:
Enivei, ilmeisesti peeniksiä on yritetty lisensoida SPV:lle ja sitä kautta Youngmanille, mutta en ymmärrä mistä nuorella miehellä siihen riittää rahaa, kun vanhojakaan ei ole maksettu.
Olisi aika mielenkiintoista tietää, että miksi phoenixia ei ole luovutettu kauppaehtojen mukaisesti, jotta Youngman olisi maksanut sovitut 70M€. Kyseessä on kuitenkin elintärkeät varat ja ilman niitä jatko edes saneerauksessa on todella vaikeaa(ellei mahdotonta).
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Teme100 kirjoitti:Mats Fägerhag kertoi Genevessä, että Phoenix platform jakaa yhteisiä komponentteja GM:n Epsilon I:n kanssa. Uskoisin että hän tuotekehityspuolen pomona tietää miten asia on.
Ainakin tämän artikkelin mukaan peenix on Saabin oma:
Saab’s current model lineup relies on a series of GM platforms, the legacy of its tie-up with the American auto giant. However, now under the new ownership of Spyker, Saab is free to develop its own vehicles without the constraints placed on it by its former parent.
...
The new platform is loosely based on GM’s older Epsilon architecture, which can be found in the current 9-3. However, in its transformation to Phoenix, the front-wheel drive platform has been stretched, widened and lowered. A new rear axle has been installed, along with plenty of other technological upgrades.
Eli tuo siis perustuisi Epsiloniin, mutta olisi kuitenkin IPR:ien osalta Saabin/SWANin omaisuutta.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Teme100 kirjoitti:Olisi aika mielenkiintoista tietää, että miksi phoenixia ei ole luovutettu kauppaehtojen mukaisesti, jotta Youngman olisi maksanut sovitut 70M€. Kyseessä on kuitenkin elintärkeät varat ja ilman niitä jatko edes saneerauksessa on todella vaikeaa(ellei mahdotonta).
Ilmeisesti kinuskit eivät ole olleet kiinnostuneita, kun kyse on ollut non-exklusiivisesta lisenssistä (eli oikeudet olisivat jääneet Saabille/SWANille).
but that transfer apparently isn't substantial or exclusive enough to merit the Chinese government's approval.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

MRe kirjoitti: Eli tuo siis perustuisi Epsiloniin, mutta olisi kuitenkin IPR:ien osalta Saabin/SWANin omaisuutta.
Huatai’ CEO told to chinese new paper about Phoenix platform, what he said is, Phoenix not 100% owned by SAAB, There are seven technical staff belong to GM. he said he wish to corporate with SAAB to develop that technology and replace them to get rid off GM.

Tuollainenkin tieto löytyy, ja on ihan loogista että GM:llä oikeutensa niihin osiin, mitkä ovat suoraa Epsilon lainaa. Toki Saab on lisenssioinut ne, mutta sopimus tuskin sallitsee lisenssioikeuden siirtämistä kolmannelle osapuolelle ilman oikeudenhaltijan suostumusta. Eli sekin voi vielä olla yksi kanto lisää kaskessa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mikä on loogista ei ole loogista kun on saabista kyse ja sen oikeuksista tällä hetkellä, enkä välitä muusta kuin siitä mitä saabin oma jengi sanoo.

Nyt kuitenkin kiinalainen virasto NDRC sanoo kiinalaisille yhtiöille, ottakaa varovainen asenne toimiessanne saabin kanssa, siis näin, mutta ei kieltoa ostaa saab.
Huom tämäkään ei ole varmistettua tietoa saabilta päin vaan saattaa hyvinkin olla väärin tulkattu, ja kun mennään DI:n juttuihin ottakaa ne hiukan varovaisesti koska heidän tietonsa on toisenkäden tietoa koska saab boikottaa sitä lehteä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Nii-no, mikä sitten on "luotettava lähde"? Mullerkö? No ei. InsideSaab? No ei. Ei ainakaan enää. TTela.se? Jossain kohdin kyllä, mutta on samaa lehdistöä kuin DI.se. Eli jos ei usko lehdistöön, niin ei kannata uskoa ttelaankaan.

Kiinan kansantasavallan tiedotustoimisto? Ainakaan kansaninvälisissä piireissä tuota ei pidetä minään totuuden torvena.

Keskustapuolueen äänenkannattaja Suomenmaa? Saabiin liittyvissä asioissa varmaan aika luotettava. Kepuun liittyvissä asioissa ei niinkään.

Ja mitä Suomenmaalla oli tämän kanssa tekemistä? Ei mitään, paitsi, että tietolähteen luotettavuus riippuu siitä mitä kulloinkin käsitellään. 100% objektiivista tietolähdettä ei ole. Kysy vaikka omilta lapsilta, missä olivat ja mitä tekivät. Ja kuka sen kukkamaljakon rikkoi ja miksi.

Mikä muuten on ensi käden tietoa? Kiinalaisten osalta ei mikään, koska eivät itse juuri tiedota ja jos tiedottavatkin, niin katso yllä kappale 2.
Lukittu