Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:Yksi alihankkija:Swepart verktyg on jättänyt konkurssianomuksen Saabin sisaryhtiölle Saab Automobile Tools'ille kertoo Reuters. (TT)

Täällä asia ruotsiksi.
The supplier is Swepart Tools AB that has demanded that Saab Automobile Tools be placed in bankruptcy due to unpaid invoices. ” – We have a claim that has not been settled, says Lars Thunberg, owner and chairman of Swepart Tools AB”.

The claim is for about 5 million SEK (~555.000 EUR) and according to Mr Thunberg the money would be paid on June 2nd, but the money hadn’t showed up on June 8th.

- We don’t want them to go into bankruptcy, I wish you understand that, that would be horrible, but we are a small company and for us that is a lot of money, says Thunberg.

Saab Tools have borrowed money to Saab Automobile while it had an unpaid invoice of more than half a million SEK (~ €45’000).

Eric Geers says the following “- It is very sad of course, but we are working to solve this as fast as possible. I can’t give any details right now.”


Eli lyhyesti suomeksi:

Swepart Tools AB on tehnyt konkurssihakemuksen Saab Automobile Tools kohtaan. Tools on velkaa heille n. 5 miljoonaa kruunua, eli noin 555K€. Summa luvattiin maksaa toinen kesäkuuta mennessä, mutta sitä ei oltu maksettu 8. kesäkuuta mennessä.

-Emme halua että he joutuvat konkurssiin, se olisi kamalaa, mutta toivon että ymmärrätte sen, että me olemme pieni yhtiö ja summa on meille todella paljon rahaa sanoo Sweparts AB:n omistaja ja puhemies Lars Thunberg.

Saab Tools on lainannut Saab Automobilelle yli puoli miljoonaa kruunua samaan aikaan, kun se on itse jättänyt laskunsa maksamatta kolmansille osapuolille.

Saabin edustaja Eric Geers on kommentoinut asiaa seuraavasti:
"Tämä on todella surullista, mutta työskentelemme ratkaistaksemme asian mahdollisimman nopeasti. En voi antaa mitään tietoja tällä hetkellä."

Saab Tools on siis se yritys, joka omistaa tuotantolinjan koneet ja työkalut.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

*Tein uuden postauksen koskien Partsin tilannetta ja poistin Partsia koskevan osuuden Toolsia koskevasta postauksestani, koska asiasta tule lisää tietoa*

Se vähän mietityttää, että miten Partsin käy, sillä Muller on lainannut senkin kassasta rahaa emoyhtiön rahoitusongelmaan. Kun he eivät ole kyenneet toimittamaan varaosia, niin johtuuko se siitä, että hekin ovat jättäneet maksamatta toimittajilleen?

Tämän päivän tietojen(perustuu puolivuotisraporttiin) mukaan Saab Automobile on velkaa Partsille laskun muodossa n. 315Mkr, eli noin 34.6M€. Lisäksi Automobile on Toolsille velkaa maksamattomia laskuja yli 500Mkr arvosta. Lisäksi Parts on lainannut Automobilelle 75M€. Tilintarkastajat ovat varoittaneet, että mikä Automobile päätyy konkurssiin, ovat nämä varat menetetty lopullisesti ja se aiheuttaa vakavia ongelmia sekä Partsille että Toolsille. Parts ei ole esimerkiksi saanut lainkaan riskiluokitus arvosanaa luottoluokituslaitoksilta.

Lisäksi on kuultu huhuja siitä, että Pang Da:n vaatima tuotannon uudelleenkäynnistys hoidettiin tyhjentämällä Partsin varastot komponenteista, joka on aihettanut varaosapulan Partsin varsinaisille asiakkaille.

Joachim Lind, ANAn toimitusjohtaja kertoo julkisesti, että varaosista on suuri puute tällä hetkellä. Etenkin uusi 9-5 malli kärsii tästä ja he ovat joutuneet käyttämään kolmannen osapuolen komponentteja, jotta autot ovat voitu korjata. He ovat myös keskustelleet tästä Partsin kanssa.

Saab Parts AB:n toimitusjohtaja Lennart Ståhl kieltää niin maksamattomat laskut kuin varaosapuutteet. Hän kuitenkin myöntää sen, että Parts on lainannut Automobilelle rahaa ja että muutamaa osaa ei ole tällä hetkellä varastossa.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Aika huikentelevaista touhua. En luottanut Mullerin puheisiin hänen toimiessaan Formula 1:ssä, enkä luota nytkään.

Nykyinen Saab on sinettiä vailla mennyttä, uskon minä.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Nääh, ei ole loppu se tämäkään.. :) Huonot uutiset aina perjantaisin joita seuraa taas hyviä maanantaina. Eikö me olla jo totuttu tähän? ;)
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Tri-Lo kirjoitti:Nääh, ei ole loppu se tämäkään.. :) Huonot uutiset aina perjantaisin joita seuraa taas hyviä maanantaina. Eikö me olla jo totuttu tähän? ;)
Niin kai se on. En tiedä, varmaankin viimeisen alkavan lomaviikon masennus iski minuun hetkellisesti :)
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

core2 kirjoitti:Yksi alihankkija:Swepart verktyg on jättänyt konkurssianomuksen Saabin sisaryhtiölle Saab Automobile Tools'ille kertoo Reuters. (TT)

Täällä asia ruotsiksi.
Ja nyt tämä konkurssihakemus on nyt sitten peruttu. Sweparts ja Saab Automobile Tools ovat sopineet maksusuunnitelmasta.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1301109- ... -undanrojt
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hienoa, yks mustapilvi katos ainakin hetkeksi saabin taivaalta, mutta niitä näyttää kertyvän ainavaan lisää.

No johan nyt on markkinat.

Enligt Lars Holmqvist, vd för Clepa, europeiska underleverantörerna, kommer inte Europeiska investeringsbanken att godkänna Vladimir Antonov som delägare i Saab. Det uppger Sveriges Radio Väst.

Clepan eli euroopan alihankkijoiden toimitusjohtajan Lars Holmqvistin mukaan ei EIB/EIP tule hyväksymään Vladimir Antonovia saabin osaomistajaksi. Ilmoittaa ruotsin radio länsi.
Osasyy tähän on kuulemma se, että he lainaavat rahaa saabille.

Ja sitten toisessa otsikossa taas Lars Löfven metallin pomo:

Vad tusan är problemet?
IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven rasar nu mot hanteringen av frågan om Antonovs delägarskap. - EIB kommenterar inte och regeringen är som vanligt tyst, detta börjar passera all anständighet, säger han.

Mikä helvetti on ongelma?
Metalliliiton puheenjohtaja on raivoissaan asian käsittelyn takia koskien Antonovin saabin omistusosuutta.
-EIB/EIP ei kommentoi asiaa ja hallitus on kuten tavallista hiljaa.
Tämä alkaa ohittamaan kaikki säädyllisyyden rajat, hän sanoo
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

mike kirjoitti:
core2 kirjoitti:Yksi alihankkija:Swepart verktyg on jättänyt konkurssianomuksen Saabin sisaryhtiölle Saab Automobile Tools'ille kertoo Reuters. (TT)

Täällä asia ruotsiksi.
Ja nyt tämä konkurssihakemus on nyt sitten peruttu. Sweparts ja Saab Automobile Tools ovat sopineet maksusuunnitelmasta.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1301109- ... -undanrojt
Itseasiassa konkurssihakemusta ei ole peruttu, mutta se tullaan perumaan(aikaisintaan maanantaina) kunhan Saab Tools on täyttänyt tänään tehdyssä sopimuksessa määrätyt maksuvelvoitteensa.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Niin, jossainhan luki, että kun Saab viimeksi käynnisti tuotannon niin Saabilla oli asiat kunnossa/sovittuna 20:n alihankkijan kanssa, heillä vaan on yhteensä 800 alihankkijaa...

Saab on saattanut käyttää jo pitemmän aikaa varaosafirmaa osien saamiseen, kiertotie jolla ei pitkään alihankkijoita puijattu.

Noh. nämä hiirileikit jatkuvat kunnes sijoitushanat saadaan auki ja se on taas sellainen lupavyyhti että.. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää prosentuaalisesti, moniko alihankkija on tarttunut siihen 10% maksutarjoukseen.

Antonov voisi tarjota lyhyen aikavälin rahoituksen mutta pr-tuho ja menetetty tuotantoaika tarkoittaa sitä, että vain Kiinalaisten kirstut kantavat nyky-Saabia pitkällä aikavälillä eteenpäin. Sitä odotellessa.

------------
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4614178

Neuvottelut EIB-lainan siirtämisestä toiseen pankkiin ovat edistyneet.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ei jumankauta mitä venkoilua. Kyllä järki jo sanoo, ettei tämä voi kauan jatkua - vaikka se valitettavaa onkin. Tämän Spyker ajan sotkujen myötä on ainakin minun Saabismini käyttöautojen osalta menettänyt mielenkiintoa. En tiedä, haluanko edes enää ostaa Saab merkkistä autoa, kun eivät nähtävsti edes yritä toimia täysin asiallisin keinoin? Tosin en ole täysin uutta autoa tähänkään mennessä ostanut, mutta täytyyhän jonkun ne kolme vuotta vanhatkin ostaa - viimeiset 21,5 vuotta on Saabi ollut alla. Myönnetään, että jo lähtökohta oli Spykerille erittäin haasteellinen.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

TuuSaR kirjoitti: Antonov voisi tarjota lyhyen aikavälin rahoituksen mutta pr-tuho ja menetetty tuotantoaika tarkoittaa sitä, että vain Kiinalaisten kirstut kantavat nyky-Saabia pitkällä aikavälillä eteenpäin. Sitä odotellessa.
Kunhan ei vain tulisi hyväksyttyä liian myöhään tämä Kiinalaisten 54% omistus ja sen myötä saabin pitkäaikainen rahoitus. Täytyy vain toivoa parasta, tuo auttaisi jo paljon jos EIB/EIP lainat siirtyisivät muualle, niin neuvottelut Antonovistakin pääsisi eteenpäin. Yks mörkö siellä taustalla vielä häämöttää ja se on GM.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

olen edelleen sitä mieltä että ois saanu GM antaa kunniakkaat hautajaiset...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

nalleolut kirjoitti:olen edelleen sitä mieltä että ois saanu GM antaa kunniakkaat hautajaiset...
Ja mä olen sitä mieltä, että Saab konsernin olisi pitänyt silloin kun GM kosiskeli, kääntyä FIAT konsernin puoleen ja valita se koska yhteistyö oli jo alullaan josta syntyi 9000:nen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lueskelin tuossa joku aika sitten KATTO POIS kirjaa ni se oli ku ois aikakoneella matkustanu 90 luvun alkuun :mrgreen: gm:llä oli sopimuksessa ehto et jos ei saab tuota tulosta voi kädet pestä sopasta... joo fiat oli silloin kans vahvoilla... tuo kirja on ihan mielenkiintoinen vaikkakin kertoo linnainmaan tarinan mut ...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

nalleolut kirjoitti: gm:llä oli sopimuksessa ehto et jos ei saab tuota tulosta voi kädet pestä sopasta... joo fiat oli silloin kans vahvoilla... tuo kirja on ihan mielenkiintoinen vaikkakin kertoo linnainmaan tarinan mut ...
:lol: :lol: Eihän se saab voinut mitään tulosta tuottaakaan koska sekin vähä kun joskus tuli niin sen nieli Iso paha GM oitis omaan pussiinsa, rahoista ja tekniikasta alkaen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Lukittu