Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rellulla ainakin muistaakseni ollut samankaltaisia suunnitelmia, eli "tankkaus" ei tapahtu lataamalla, vaan vaihtamalla auton akut huoltoasemalla. Ja vaihdon pitäisi mennä muutamaan minuuttiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Rellu Fluence Z.E. on tällä konseptilla. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Renault_Fluence
Se on tehty BetterPlacen kanssa yhteistyössä. Esim Tanskassa on näitä vaihtoasemia. Better Place meni joku aika sitten konkkaan, muistaakseni. Standardoitihan tuossa on vaikeaa. Epäilen, ettei vaihtokonsepti onnistu, vaikka olisi järkevääkin kuluttajalle.
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

Asiat etenee: http://www.saabsunited.com/2013/10/prod ... parts.html

"NEVS will use more Swedish suppliers than Saab did during the GM-Era according to Svantesson."
En osaa, olen saabisti
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Giggsy kirjoitti:Asiat etenee: http://www.saabsunited.com/2013/10/prod ... parts.html

"NEVS will use more Swedish suppliers than Saab did during the GM-Era according to Svantesson."
Tämä on hyvä uutinen!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Hiljaista on tällä palstalla.Ilmeisesti ei mitään uutta kerrottavaa tehtaan suunnalta ?
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja viggen »

Vaikuttas siltä, että menee pari kuukautta ennenkuin sopimukset kaikkien osatoimittajien kanssa tulis valmiiksi. Tässä viimeisin juttu paikallisessa lehdessä.
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.24 ... verantorer
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Kuinkahan merkittäviä komponentteja vielä puuttuu, kun jutussa mainitaan, että muutaman kymmenen toimittajan kanssa on vielä sopparit sopimatta. Tai kaikki osathan ovat toki tarpeellisia :D.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lisää innovaatioita sähköautotekniikkaan. Kehittelevät sähköautojen johdotonta latausta. Kauppalehti kirjoittaa (http://tinyurl.com/q95kf8h):
Volvo on osallistunut projektiin, jossa tutkittiin sähköautojen johdotonta latausta. Tulosten mukaan uudella tekniikalla on lupaava tulevaisuus.

”Induktiivisella lataamisella on paljon potentiaalia. Johdoton tekniikka on mukava ja tehokas tapa siirtää energiaa. Tutkimus osoittaa, että se on myös turvallista. Arvioimme tekniikan mahdollisuutta hybridi- ja sähköautoprojekteissamme”, kertoo Volvon sähkökäyttöjärjestelmien varajohtaja Lennart Stegland.

Induktiivinen lataaminen käyttää sähkömagneettikenttää johdon sijasta energian siirtoon kahden kohteen välillä. Vastaava tekniikka on yleistä kodin sähkölaitteissa, kuten sähköhammasharjoissa. Sitä ei ole vielä sovellettu kaupallisesti saatavien sähköautojen lataukseen.

”Induktiivisessa lataamisessa auto vain asetetaan latauslaitteen päälle, ja lataaminen käynnistyy automaattisesti. Uskomme tämän lisäävän sähköautojen suosiota”, Stegland toteaa.

Valmistunut tutkimusprojektissa oli mukana useita yrityksiä, mukaan lukien Volvo Car Group, Bombardier Transportation ja linja-autovalmistaja Van Hool. Projektia rahoitti osittain Flaamin hallitus.

Volvo toimitti auton induktiiviseen latausprojektiin. Käytössä oli Volvo C30 Electric -malli, jonka teho oli 120 hevosvoimaa.

Steglandin mukaan testit osoittivat, että C30 Electric voitiin ladata täyteen ilman virtajohtoa noin 2,5 tunnissa.
Tuosta kun vielä kehittää vähän niin tulevaisuudessa ei siis tarvitse huolehtia auton energiatäytöstä, kun maanteiden asfalttiin rakennetaan induktiivisilmukat, eli auto latautuu koko matkan Hangosta Nuorgamiin! :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

Onkos kuulunut mitään uutta Saabin tuotannon alkamisesta? Milloin niitä alkaa näkyä tiellä?

Tosin, onhan ne sitten ihan uusvanhoja ja vankoiksi ajokeiksi tuttuja? Toivottavasti niin hyvässä kuin "pahassakin", kun tuttuja ovat?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja viggen »

Työntekijöitä tällähetkellä noin 500 ja tehtaan sisätilat kiiltää lattiaa myöten kaiken putsauksen sekä maalauksen jälkeen. Koeautoja valmistettu 30kpl. Tuotanto tarkoitus aloittaa muutaman viikon sisällä tai viimeistään ennen vuoden vaihdetta. Tällaista kerrottiin eilen TV:n uutislähetyksessä.
( Saabin entisessä päämyyntipisteessä Trollassa, myydän tällä hetkellä BMW ja Mini merkkisiä tuotteita).
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

Millaisen laadun arvelet uudelle New-Saabille syntyvän? Voiko sitä vertaillla entiseen Saabiin?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja viggen »

Alihankkijoina paljon entisiä osatoimittajia, silloin pitäs laatu pysyä vähintään samalla tasolla, kuulin jostain että tehtaanjohto ois luvannut entistä parempaa laatua ja parannuksia autoon.
GM tuotteissa ois kyllä parannuksen varaa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://www.saabcars.com/en/job-offers/

Hakevat mm. 27:ää henkilöä kokoonpanoon.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hella Lighting Finlandin toimitusjohtaja totesi tänään, että Saab-valojen tuotantolinjaa ollaan käynnistämässä uudelleen. Ilmeisesti on NEVSin kanssa sopimukset kunnossa ja luottavat siihen. Ei jää ainakaan valoista kiinni uusien Saabien valmistaminen siis.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1109
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Olen kyllä näitä käänteitä seurannut, mutta nyt muistan vain SS:sta ja cabesta puhuttaneen "uustuotannossa". Onko farkkua vahvistettu tahi poissuljettu missään vaiheessa?

Luulisi SportCombin olevan edelleen tärkeä versio, ihan niinkuin oli tilanne edelliselläkin kerran kymmenen vuotta sitten. Tämä ihan vain yleisestä mielenkiinnosta sekä erityisesti tuohon Hella-kommenttiin liittyen: saataisko varaosamarkkinoille uusia "takarappusia" farkkuun tai ehkä peräti hiukan downgradeatumpaa, vähemmän hienoa (herkkää) versiota? Omat tosin palaa toistaiseksi hyvin (kop kop!)... :mrgreen:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Lukittu