Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
molokki
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja molokki »

Varmaa joku entinen benefonilainen :D
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Ekz:Kia Cerato 2,0 -06(meni Afrikkaan),EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

molokki kirjoitti:Varmaa joku entinen benefonilainen :D
Ai mä vai? :D Minulla ei ole oikeasti ollut Benefonia koskaan. :D Aina on ollut Nokia ja nykyään myös vähän Samsung. ;)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Benefon ja Nokia... Eiks niille käyny kännykkäbisneksessä aika samalla tavalla ? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
molokki
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja molokki »

No kyllä Benefon on käyny mulle kalliimmaks.Voi v**tu ku pitiki taas muistaa sekin perkeleen firma.Nyt on taas paha mieli. :D
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Ekz:Kia Cerato 2,0 -06(meni Afrikkaan),EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tämän päivän Turun Sanomissa oli kaksi mielenkiintoista pitkää artikkelia, jotka liippaavat läheltä Nevsin pitkän ajan suunnitelmia. Toinen niistä käsittelee öljyn korvaamista muilla energiamuodoilla ja toinen vetyautoilua. Lainaanpa tähän muutamia kohtia näistä jutuista:

Öljyartikkelista poimittua:
Turun Sanomat 10.5.2015 kirjoitti: Kuluvalla vuosituhannella uusiutuvan energian hinta on laskenut dramaattisesti. Erityisesti aurinkosähkön hinta on romahtanut viime vuosina. Konservatiivisuudesta tunnettu energiajärjestö IEA ennustaa, että vuonna 2050 aurinkoenergia on tärkein sähkön lähde.
...
Öljyntuottajamaat ja öljy-yhtiöt ovat luottaneet siihen, että liikenteessä ja erityisesti autoissa öljytuotteille ei löydy korvaajaa. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeasti. Meriliikenteessä nesteytetty kaasu on jo varteenotettava vaihtoehto, ja autoissa biopolttoaineet eli biodiesel ja etanoli ovat nakertaneet pikkuruisen särön öljyn valta-asemaan.
...
Todellinen uhka öljyteollisuudelle on kuitenkin akkuteknologian kehitys. Sähköautosta on unelmoitu yhtä pitkään kuin aurinkosähköstä, mutta usko toimivaan sähköautoon on hiipunut vuosien aikana monta kertaa. Sähköauto on koeteltua tekniikkaa, mutta energian varastointi liikkuvan kulkuneuvoon on ollut ylittämätön este. Ilman halpaa ja tehokasta akkua sähköautosta ei ole polttomoottorin kilpailijaksi.

Kiinalainen massatuotanto romahdutti aurinkopaneelien hinnan ja nyt kiinalaiset aikovat tehdä saman akuille. Akkujen hinnat putoavat tällä hetkellä yhtä nopeasti kuin aurinkopaneelien viime vuosikymmenellä. Bloombergin energia-asiantuntijat arvioivat, että sähköautot lyövät läpi vuosikymmenen sisällä.

Samaan tulokseen päätyivät ruotsalaiset tutkijat Björn Nykvist ja Måns Nilsson. Nature-lehdessä julkaistun artikkelin mukaan litium-ion akkujen hinnat laskivat keskimäärin 14 prosenttia vuodessa vuosina 2007–2014 ja niiden tuotantokustannukset alenivat reilusta tuhannesta dollarista 400 dollariin varastoitua kilowattituntia kohden. Parhaissa akkujärjestelmissä hinta oli vain 300 dollaria. Yleisesti 150 dollarin hintaa pidetään rajana, jolla sähköauto olisi samalla viivalla polttomoottorin kanssa. Nykvistin ja Nilssonin mukaan tämä raja saavutetaan vuosikymmenen sisällä.

Yhdysvaltalainen sähköautojen valmistaja Tesla on yhdessä japanilaisen Panasonicin kanssa kehittänyt litium-ioniakkua entistä tehokkaammaksi. Yhtiöt rakentavat Nevadaan viisi miljardia dollaria maksavan akkutehtaan, joka työllistää 6 500 henkeä. Tehdas käynnistyy ensi vuonna ja Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin mukaan se laskee akkujen hintaa 30 prosenttia.

Kiinalainen autojätti BYD on ilmoittanut lisäävänsä akkutuotantoaan kuudella gigawattitunnilla vuodessa seuraavan kolmen vuoden aikana. Samanlaisia hankkeita on useilla muilla kiinalaisilla valmistajilla ja Kiinan sähköautomarkkinoille ovat pyrkimässä lähes kaikki isot autonvalmistajat.
Vetyautoartikkelista poimittua:
Turun Sanomat 10.5.2015 kirjoitti: Vetyautolla on kaksi etua verrattuna varsinaisiin sähköautoihin. Tankkaaminen kestää vain pari minuuttia ja tankillisella voi ajaa yli kuusisataa kilometriä.

Muutoin nykyaikainen vetyauto on pitkälle sähköauto. Vety muutetaan polttokennossa sähköksi, joka pyörittää sähkömoottoria. Joissakin tilastoissa vetyautot luetaankin sähköautoihin.
...
Tankkaus onkin ollut pullonkaula. Tankkausasemia on rakennettu suunniteltua vähemmän. Jotkut tutkijat epäilevätkin vedyn lähivuosien mahdollisuuksia. Tutkimusyritys IDTechEx on arvioinut, että vain yksi sadasta sähkö- tai hybridiautosta käyttää vetyä vuonna 2024.
...
Vety on itse asiassa kuin toinen sähkö, jolla on puolellaan suuri etu: sitä voidaan varastoida suuria määriä ja pitkäksi aikaa.
Paljon puhetta tulevaisuudesta, mutta vasta aika näyttää mihin maailma päätyy. Nevsin tulevaisuuden kannalta olisi suotavaa, että autot sähköistyvät ilman vetyteknologiaa, koska he ovat valinneet akkuteknologiaan perustuvan strategian. Kieltämättä tänäpäivänä on helppo nähdä tämän ratkaisun edut: itsekin pystyisin lataamaan sähköautoa kotonani jo nyt, eli mitään lisäinfraa ei tarvitsisi akkusähköautojen käyttöön rakentaa. Pois lukien tietenkin lisääntynyt sähkön tuotanto ja mahdolliset sähkönjakeluverkon kapasiteetin lisäykset. Näihin kuitenkin tulee apua älystä, jota sähköverkkoihinja sähköautoihin voidaan liittää, jolloin säätövoiman ja verkon varakapasiteetin tarve vähenee, kun verkossa on yhtäaikaam hajautetusti kiinni miljoona akkua.

Esimerkki tästä on perinteinen "kaikki laittavat lauantai-iltana sähkökiukaan päälle" -tilanne. Perheet ovat lauantai-iltaisin pääosin kotona ja autot latauksessa. Suuri osa autojen akuista on lisäksi hyvässä latingissa, koska kotiin on tultu jo aiemmin tai autoa ei ole koko päivänä käytetty. Perinteisessä tilanteessa runkoverkkoon ja tuotantoon aiheutuu lauantai-iltana piikki, mutta nyt sähköä voidaan alkaa imeä verkossa olevista autoista, jotka latautuvat yöllä taas täyteen.

Näiden artikkelien valossa Nevsin kolme kohtalonkysymystä ovat:
1. Onko akkusähköauto tulevaisuudessa vallitseva teknologia?
2. Jos on, riittääkö Nevsillä rahoitus siihen asti, että liiketoiminta on kassavirtapositiivista?
3. Jos riittää, pärjääkö Nevs suurien perinteisten autovalmistajien kanssa kilpailussa (teknologia, brändi, suurtuotannon kustannusedut jne.)?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja karitammi »

^En lukenu juttua lehdestä, mutta uskomus lienee suht laajalti että sähköinen voimansiirto on tullut jäädäkseen tällä kertaa. Voisiko sanoa kolmas kerta toden sanoo? 1920, 1970/80- luvuilla koitettiin myös.

Vety- ja akkuteknologiat ovat kilpailevia/ vaihtoehtoisia. Jos akut kehittyvät huomattavasti, hyvä homma, mutta Aasian autovalmistajat kehittävät polttokennoautoja jo. Huom. voimansiirto niissäkin on sähköinen ja pieni akku voi löytyä energian tuotannon tasaukseen & jarrutuksen talteenottoon.

Saksassa pyörii Audilla elektrolyyserilaitos, jossa halvan sähkön aikoina (tuuli, vesi, aurinko) energiaa varastoidaan vetyyn. Sitten on infrasta kiinni tankataanko se vetynä autoon vai tehdäänkö sähköksi CHP laitoksessa ja sitten ladataan auton akku. Vedyssä etuna nopea tankkaus, kuten mainittiin. Jälkimmäisen etuna todennäköisesti parempi kokonaishyötysuhde.

Infran rakentajalle tämän on hieman kinkkinen tilanne. Nyt vaaditaan kovaan ääneen pikalatausverkkoa kaikkialle. Ei ole takeita, ettei sen jälkeen vaadittaisi vetyverkkoa. Tosin laturit vanhenevat 20 vuodessa ja synergiaakin löytyy juuri elektrolyyserin kautta.

Edit: Ja se jäi sanomatta, että kokonaisratkaisun/ palvelun toimittajana ja verkoston osana pienikin voisi pärjätä. Yllä mainittu Audin esimerkki on sellainen. Myös Tesla ja Google viittaavat siihen, että järjestelmässä olisi vahvuus eikä auton valmistus välttämättä riitä. Tässä voisi Saabilla olla saumoja kiinlaisintialaisessa verkostossa.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tämä saattaa vielä sekoittaa pakkaa: http://www.inquisitr.com/2047351/audi-j ... ee-travel/
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Ny täytyy antaa avointa tunnustusta Audille jos tuo homma oikeasti toimii isommassakin mittakaavassa. Hiilidioksidihömpötyksestä en ole innoissani mutta uusi järkevä idea polttoainepuolella on aina iloinen uutinen autoilijalle.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Allekirjoitan äsköisen!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Audillahan on vanhempikin vastaava kehitelmä, nimittäin e-gas, jossa luodaan autokäyttöön sopivaa kaasua sähköllä, raaka-aineina hiilidioksidi ja vesi. Ja nyt ovat onnistuneet kehittämään pidempiä hiilivetyketjuja, eli nestemäistä dieseliä.

Eräs kaverini on kemian tekniikan tohtori ja työskentelee vastaavien juttujen kanssa VTT:llä. Juttelin hänen kanssaan 1,5 vuotta sitten tuosta Audin e-gasista, ja hän sanoi että pitkien hiilivetyketjujen synteettinen valmistus on toistaiseksi vielä suunnilleen mahdotonta, mutta nopeastipa näyttää tekniikka kehittyvän.

Polttomoottorilla on kuitenkin paljon heikkouksia, vaikka polttoaine olisikin energiatehokkaasti ja uusiutuvasti tuotettua. Sähköinen voimalinja on teknisesti ylivertainen, kun tavoitteena on liikuttaa autoa edullisesti ja ilman turhia komponentteja (kuten vaihteistoa, pakoputkistoa jne).

Vielä tuosta akku- vs. vetyauto -asetelmasta sen verran, että akkuautojahan on liikenteessä jo pilvin pimein, nimittäin hybrideinä. Hybridiautomarkkina on lisäksi kehittynyt ladattavien hybridien suuntaan, ja tästä looginen askel eteenpäin on jättää se polttomoottori sieltä kokonaan pois, jos se auton käyttäjän tarpeisiin vain sopii. Ja sehän sopii silloin, kun ajomatka akuilla on riittävä, ja jos esimerkiksi moottorin hinnalla ja sen viemään tilaan saa runsaasti lisää akkuja (= lisää ajomatkaa). Siirtyminen polttomoottoriautoista akkuautoihin on siis jo käynnissä, ja ollaan jo siirtymän toisessa vaiheessa. (polttomoottori -> hybridi -> lataushybridi -> akkuauto).

Voipi hyvin olla, että tulevaisuudessa suuri osa myytävistä autoista on akkuautoja ja pienempi osa myytävistä autoista on edelleen ladattavia hybridejä. Jälkimmäisiä ostavat ne, jotka tarvitsevat auton, jolla voi ajaa päivässä esimerkiksi yli 600 km. Tällaisia henkilöitä on kuitenkin rajallisesti, ja muille akkuauto saattaisi olla oikea valinta. Tällöin ei tarvittaisi mitään uutta vety- tai muuta infraa, vaan nykyinen polttoaineenjakeluverkosto supistuisi tyydyttämään pienentynyttä kysyntää, ja loput latailisivat autojaan jo olemassa olevan (mutta mahdollisesti vahvistetun) sähköverkon avulla.

Kun muistetaan vedyn räjähdysherkkyys, tarve korkeapainetekniikalle sekä tankkausinfralle, ja toisaalta akkujen "arkipäiväisyys" meidän jokapäiväisessä elämässämme, olisi aika helppo veikata akkuautojen puolesta. Mutta luonnollisesti ratkaiseva kisa käydään tekniikan kehittymisnopeudessa näiden kahden teknologian välillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
molokki
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja molokki »

Mutta kotikyläni ruotsalaisessa ammattikoulussahan on jo parin vuosikymmenen ajan pojat työskennelleet kovastikin ns.staattisen hankaussähkön tuotannon tutkimuksen parissa.Tässä teknologiassahan ei akkuja tarvittaisi ollenkaan.Eli näkisin kyllä ruotsalaisilla olevan etua tässä suhteessa.
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Ekz:Kia Cerato 2,0 -06(meni Afrikkaan),EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Uusimmassa Tekniikan maailmassa olikin sattumalta juttua energiavarastoista ym. uusiutuvan energian ratkaisuista. Lopultahan kysymys on hyötysuhteesta suhteessa öljylitraan, aika varovasti vielä otetaan siihen kantaa.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minulle on jäänyt seuraava asia hieman pimentoon: milloin tulee selvä tiedotus asiasta, mitkä autonvalmistajat tulevat Saabia tukemaan, ja millä ja miten jatketaan tästä eteenpäin?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Edellisiin kysymyksiin täytyy vain kiltisti odottaa vastauksia. Mitään varmuutta ei ole julkisuuteen annettu mihinkään suuntaan tai kuka tai mitkä tahot asioita eteenpäin veisivät. Toivossa on hyvä elää, sano lapamato :wink:
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Vastaa Viestiin