Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kauppalehti.fi 2.12.2013 kirjoitti: Nevsiä mainostettiin alunperin sähköautoyrityksenä, mutta sähköautoista ei toistaiseksi ole tietoakaan.
TTELA 12.12.2013 kirjoitti: Första elbilen från Nevs klar
Mistäköhän se nyt noin nopeasti tuli? :lol:

Eipähän tarvi noita Saabin CO2-päästöjä ihmetellä enää muutaman viikon päästä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Paljonko on toimintasäde muilla automerkeillä? Tarkoitan, täyssähköjä...
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yleiset lupaukset on 150-200 km luokkaa, mutta mediassa testaajat ovat kommentoineet että käytännössä luokkaa 100 km nykysähköautoilla yleensä pääsee. Vähän sama kuin poltomoottoristen kulutusluvuissa, labrassa pääsee 100 km alle neljällä litralla, käytännössä hyvä jos alle kuuden pääsee.

Nissan Leafin labralupaus toimintasäteeksi "on jopa 200 km". Ja markkinamiesten laskelmia esimerkkimatkoille löytyy täältä:

http://www.nissan.fi/FI/fi/vehicle/elec ... range.html

Itselleni tuli näköjään tänään 200 km täyteen viime tankkauksesta, joka tapahtui kaksi viikkoa sitten. Eli taitaisi uuden sähkö-Saabin toimintamatka riittää ainakin itselle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Juu. Ostetaan auto joka seisoo käytännössä pihassa kokoajan. Maksetaan siitä n. 60te jos riittääkään. Sitten maksetaan sähkön siirtomaksut ulkomaille ja siinä samassa sähköt myös. Sitten samalla ostaessa kannattaa tehdä maksusitoumus uudesta akustosta ettei sitten takuun luettua vaan tule ylläriä. Plussana voisi sähköpeleissä pitää sen, että jos muija käskee kauppaan, niin voi vaan todeta ettei pysty kun auto on kokoajan latauksessa. - Sitten voikin herätä ja kaivaa imuri kaapista.

Itse en kyllä pidä sähköä millään tulevaisuuden polttoaineena...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Kyllä ne pojat tosissaan ovat

Sähköautoyhtiö Nevsin ensimmäinen tehdas Kiinassa otetaan käyttöön keväällä, ilmeisesti Saabit kasataan Ruotsissa ja sitten rahdataa Kiinaan, missä niihin asennetaan "sähköt"

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.2628704- ... rik-i-kina
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Poy »

Risto Vee kirjoitti:Itse en kyllä pidä sähköä millään tulevaisuuden polttoaineena...
En kyllä itsekkään täällä Suomessa, mutta mietippä kiinalaisten suurkaupunkien saastepilviä. Vähän aikaa sitten jossain päin Kiinaa koulupäivä oli peruttu saastepilvien takia. Edelleen se kiinalainen hiilivoimala jonnekkin ne saasteet tuprauttaa, mutta sitä voi ajallisesti porrastaa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu autoilulla varmaan oma pieni merkityksensä tuolla Kiinan isompien kaupunkien saastepilvissä, mutta etenkin pohjoisessa (esim. Peking) se saakelin savusumu on kyllä peräisin niistä miljoonista pikku tulipesistä joissa paikalliset käryttää kivihiiltä. Suuri osa taloista on keskuslämmitysten ulkopuolella, ja vaikka talossa olisikin oma keskuslämmityksensä, senkin kattilassa poltetaan sitten sitä kivihiiltä. Pekingissä oli tuossa lokakuun lopulla vielä ihan jees ilma kun pahin lämmityskausi ei ollut alkanut. Annappa olla jotain tammi-helmikuuta, niin se käry on karsea...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Risto Vee kirjoitti:Itse en kyllä pidä sähköä millään tulevaisuuden polttoaineena...
En minäkään. Sähkö palaa aika huonosti. :lol:
Poy kirjoitti:En kyllä itsekkään täällä Suomessa, mutta mietippä kiinalaisten suurkaupunkien saastepilviä. Vähän aikaa sitten jossain päin Kiinaa koulupäivä oli peruttu saastepilvien takia. Edelleen se kiinalainen hiilivoimala jonnekkin ne saasteet tuprauttaa, mutta sitä voi ajallisesti porrastaa.
Mutama viikko sitten Shanghaissa peruttiin iso osa lennoista huonon näkyvyyden takia. Huonon näkyvyyden syy oli savusumu.

Ei se päiväkotien sulkeminen tai lasten tukehtuminen saasteiden takia kovin nopeita toimepiteita saa aikaan, mutta kun liikematkustaminen pysähtyy ja asia alkaa näkyä bruttokansantuotteessa, alkaa päättäjät tekemään aika pikaisia toimepiteitä.

Kiinassa on viime aikoina alettu panostaa ihan uudella tavalla saasteiden torjumiseen. Vielä joitain vuosia sitten savusumua pidettiin siellä edistyksen ja teollistumisen merkkinä. Ääni kellossa on muuttunut, ja keskusjohto on ryhtynyt toimiin asian korjaamiseksi. Siellä päin asiat tapahtuu aika paljon nopeammin kuin meillä täällä fundeerauslandiassa.

Eräs Outotecin kaveri sanoi muuten että jos kiinalaiset asentaisi länsimaiset suodattimet hiilivoimaloihinsa, ratkeaisi iso osa ilmanlaatunogelmista. Toivotaan että tätä ei tapahdu, koska se mahdollistaisi hiilivoiman jatkamisen Kiinassa ties minne saakka, ja seurauksena olisi sitten globaalimpi ongelma eli ilmastonmuutoksen kiihtyminen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Ja todennäköisesti sähköautojen tarvitsema sähkö tuotetaan edelleen kivihiilellä, vaikka sähköautokanta siellä pääsisikin yleistymään.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lupauksia Kauppalehdessä:
Kauppalehti.fi kirjoitti: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun

Japanilaisyhtiö on kehittänyt täysin uudentyyppisen ihmeakun, jolla sähköauton ajomatka moninkertaistuu nykyiseen verrattuna.

Sähköautojen suurimmat ongelmat ovat ratkenneet. Japanilaisen Sekisui Chemical-konsernin keksinnöllä sähköauton ajomatka ainakin kolminkertaistuu, akkukustannukset putoavat kolmannekseen, akut kevenevät huomattavasti ja niiden turvallisuus paranee.

Kohu-uutisen julkisti saksalainen teollisuus- ja kauppamari Japanin verkkosivuillaan. Sekisui kertoo omassa tiedotteessaan ensimmäisten testiakkujen valmistuvan ensi vuonna. Markkinoille ne tulevat vuonna 2015.

Uutinen singautti heti Sekisuin pörssiosakkeen 20 prosentin nousuun.

Superakussa anodi pinnoitetaan nykyisen litiumioniakun grafeenin tai grafiitin sijaan piillä. Täysin uutta on myös geelimäinen sähköä johtava elektrolyytti.

Sekisuin mukaan sähköauton ajomatka venyy täyteen ladatulla akulla jopa 600 kilometriin, kun nykyisin päästään parhaimmillaan 200 kilometriin. Nykyisten sähköautojen ajomatka on keskimäärin 100 kilometriä, joka vielä pakkasella puolittuu.

Uusien materiaalien avulla ihmeakut voidaan rakentaa moneen muotoon, vaikka ohueksi levyksi. Nykyisiin verrattuna tilaa säästyy runsaasti. Painokin on huomattavasti kevyempi.

Lisäksi Sekisui lupaa, että uusi akku on selvästi turvallisempi esimerkiksi kolaritilanteissa kuin litiumakku.

Sähköautojen akustot maksavat keskimäärin 15 000 euroa. Sekisuin akuston hinta putoaa konsernin mukaan noin 5000 euroon. Hurja kustannussäästö avaa sähköautoille valtit perinteisiä voimanlähteitä vastaan.
Liian tosissaan näitä juttuja ei kannata tässä vaiheessa vielä ottaa. Näitä mullstavia akkukeksintöjä, jotka mullistavat koko maailman energiatalouden on aina muutaman kuukauden välein uutisissa. Ei se silti sitä tarkoita, etteikö juuri tämä voisi olla kohtalaisen mullistava teknologia.

Ei tainnut olla tuo Sekisui tämä NEVSin yhteistyökumppani akkuteknologiassa kuitenkaan?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

V.J.S kirjoitti:Juu autoilulla varmaan oma pieni merkityksensä tuolla Kiinan isompien kaupunkien saastepilvissä, mutta etenkin pohjoisessa (esim. Peking) se saakelin savusumu on kyllä peräisin niistä miljoonista pikku tulipesistä joissa paikalliset käryttää kivihiiltä. Suuri osa taloista on keskuslämmitysten ulkopuolella, ja vaikka talossa olisikin oma keskuslämmityksensä, senkin kattilassa poltetaan sitten sitä kivihiiltä. Pekingissä oli tuossa lokakuun lopulla vielä ihan jees ilma kun pahin lämmityskausi ei ollut alkanut. Annappa olla jotain tammi-helmikuuta, niin se käry on karsea...
Itse veikkaan, että tehtaiden vaikutus on todella suuri.

Itse asuin Shanghaissa puolivuotiset 2007 ja 2010. 2007 savusumu oli jatkuva ilmiö lähes koko ajan, joten odotin 2010 melkoista savusumua, kun Shanghaihin palasin, mutta kas kummaa, oli maailmannäyttely käynnissä ja ilma tuntui yhtä raikkaalta kuin Suomessa, kun tehtaat oli lähistöltä pakotettu sulkemaan. Näkyvyys oli myös yhtä hyvä kuin Helsingissä ja tuli fiilis, että asialle on oikeasti tehty jotain...

No ei mennyt kuin viikko maailmannäyttelyn loppumisesta, niin johan taas kylvettiin savusumussa, vaikka lämpötilassa ei sen suurempaa muutosta ollut tapahtunut. Jotain ennätyksiä sillonkin rikottiin, taisi olla saasteisin marraskuu koskaan siihen mennessä, ja siltä se myös näytti ja tuntui...
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Nyt on suomalaisilla :saab: faneilla mahdollisuus ostaa uusi 9-3:nen sillä Sundsvallilainen liike ostanut tehtaalta 4 autoa jotka myydään myös ulkomaille. Newsin tehdas myy vain Ruotsiin / vaatii ruotsalaisen sos.turvatunnuksen tilauksessa.

http://northcar.se/bilvisning/?carId=5vjuzcrg
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Laadukkuutta suomesta mukaan..4-kertaa normaalia terästä lujempaa materiaalia, joka pienentää painoa tinkimättä turvallisuudesta.Jos näin tulisi kulutuslukemiin sitä kaivattua päivitystä/ sähköautoihin käyttösädettä lisää...

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/r ... in/a955004


http://www.talouselama.fi/uutiset/saabe ... a/a2222137
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tuolta lukitusta ketjusta löysin mielenkiintoisen viestin "pakarin" lähettämän.
Liimaan sen tähän alle ja lisään asiaan hiukan.
pakari kirjoitti:Olisikohan se kanattavaksi kääntämisen siemen ollut sittenkin siinä että olisi annettu tehdä tuotekehitystä ja innovatiivisiä ratkaisuja, perinteisiä saabismeja ja kehitetty uusia saabismeja eikä pakotettu käyttämään konserniosia ja pakotettu saabia lähemmäksi opelia.
Jos katsoo listaa:
http://www.saabsunited.com/2005/12/saab ... tions.html
niin liekö sattumaa että innovaatiot ovat loppuneet lähes kokonaan 2000 luvulla GM:n tullessa täysimääräiseksi omistajaksi.
Ainakin tuo viimeinen toteamus tuntuu tutulta, esimerkiksi myös tämän jutun takia. Saabin verstaalla jossa olin mesuna valmistimme kaiken näköisiä ja kokoisia härveleitä muunmuassa panssari saabin josta oli saabistissakin jutska.

Yhtenä päivänä minulta kysyttiin josko me kerkiäisimme kolmessa kuukaudessa tehdä Hannoverin autonäyttelyyn yhden 900 ja yhden 9000 nelivetoiset näyttely versiot?
Tähän vastasin, että kyllähän se käy, päivää jälkeenpäin saapui trollista kaksi alustaa eli chassia pojat kerkisivät jo aloittaa konseptin suunnittelun jota aioimme käyttää näyttelyssä kaikki näytti hiton hyvältä kunnes saman viikon perjantaina Wennlo pyysi käymään pääkonttorin neloskerroksessa jossa hän majaili.
No asiaan, sisälle päästyäni näin melkosesti jengiä ja ainakin yks tyyppi oli GM'än ukkoja, no Sten sanoi, että GM on sitä mieltä ettei saab ole neliveto auto, mutta Opel on.
Ja siihen pysähtyi sekin innovaatio muiden innovaatioiden mukana kuten saab ambulanssikin.

Tämä ei ole ruikutusta vaan vastasin tuohon mainioon pakarin lausuntoon, innovaatioista.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Hieno juttu core2:lta!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin