Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5611
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja tturku »

viggenin vierailema tehdas on Trollhättanin tehdas....
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Sitten näyttää erittäin vahvalle. Ainakin vahvemmalla ja paremmalle kuin Kiinassa olevat tehtaat.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Muuten, moniko Volvo-henkilöauto tehdään nykyään kokonaan tai suurelta osin Kiinassa? XC90?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiinassa kootaan nykymalleista S60, S90, XC40 ja XC60. Näistä kaikkia n myös muilla tehtailla, eli yhtäkään mallia ei koota ainoastaan Kiinassa. S60 on näistä ainoa jota ei koota Euroopassa laisinkaan, vaan kokoonpano tapahtuu Kiinassa, Malesiassa tai USA:ssa.

Sen sanominen, missä auto ”tehdään” tai ”valmistetaan” on aika vaikeaa, koska komponentteja ja osakokoonpanoja tulee kaikille tehtaille varmasti ympäri maailmaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

juhokare kirjoitti:
La Huhti 24, 2021 09:11
Muuten, moniko Volvo-henkilöauto tehdään nykyään kokonaan tai suurelta osin Kiinassa? XC90?
S90.
Jos ostaisin, hinnan pitäisi olla ainakin 10 000 € halvempi kuin Ruotsissa valmistetun.

Jos NEVS saisi p*sk*ns* kasaan ja saisi pukattua noita saabmaisia autoja tehtaan linjastolta, voisin ostaa kiinalaisenkin, jos ruotsalaisia ei olisi tarjolla. Muussa tapauksessa aina ruotsalaista.

Olen ollut töissä suomalaisessa pörssiyhtiössä, joka valmistaa tuotteitaan Kiinassa. Kiinalaisten laatuvaatimus on täysin erilainen kuin eurooppalaisten. Laatu on heikompaa ja elinkaari lyhyempi. Se on niin sanotusti "good enough". Mutta tuo "good enough" ei riitä eurooppalaisille.

Vaikka Volvo-kauppias on sanonut minulle, että Volvolla on Kiinassa kaikista edistynein tehdas, en usko sitä. Reilun kymmenen vuoden päästä voidaan sitten tehdä tutkimusta, kumpi kestää paremmin, S90 vai V90. Jos ovat samaa tasoa, niin sitten voin korjata omia käsityksiäni kiinalaisesta valmistuksesta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Täsmennyksenä edelliseen viestiini, että S90:n kokoonpano Euroopassa on myös loppunut, eli Volvon sedanit kootaan nykyisin kaikki Euroopan ulkopuolella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
La Huhti 24, 2021 10:46
Täsmennyksenä edelliseen viestiini, että S90:n kokoonpano Euroopassa on myös loppunut, eli Volvon sedanit kootaan nykyisin kaikki Euroopan ulkopuolella.
Tämä johtunee varmaan pitkälti myös siitä, että sedan on suositumpi malli jenkeissä ja Kiinassa kuin farkku. Jos jenkki haluaa enemmän tavaratilaa, ostaa hän SUV:n. Sen näkee jo Teslan mallistossa, jossa ei ole farkkua, vaan sedan- ja SUV-mallit.

Pohjoismaissa farkku on tainnut aina olla suositumpi kuin sedan.
Olisikin hienoa, jos esim. Audi tekisi S8(L):stä farkkumallia ja Bemari 7-mallistaan :wink: 8)

En ole seurannut Volvon toimitusaikoja enää sen jälkeen kun minulla oli vm. 2019 V90 työsuhdeautona, mutta olisi mielenkiintoista tietää, paljonko on S60/S90:n toimitusaika? Siihen täytyy kuitenkin laskea tehtaan "lead time", auton laitto merikonttiin, laivarahti Suomeen (Kiinasta 5-6 viikkoa), auton purku merikontista ja fiksaaminen myyntikuntoon.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Huhti 24, 2021 16:13
Pohjoismaissa farkku on tainnut aina olla suositumpi kuin sedan.
Ei aina. Kyllä se farkun suosio kasvoi vasta 90-luvun jälkipuoliskolla, siihen asti suomalaiset oli pitkälti sedankansaa. Farkkuja pidettiin usein pakettiauton ja henkilöauton risteyttmänä, joissa joutui tinkimn mukavuudesta tavarankuljetuksen vuoksi. Ja osittain tämä oli myös totta, kun monella valmistajalla farkussa oli henkilömallista poiketen lehtijouset takana ja/tai farkku uusittiin vain joka toisen malliuudistuksen kohdalla, eli farmari edusti usein vanhaa mallistoa.

Ruotsalaisista en tarkemmin tiedä, siellä on tietenkin ollut kartanovolvot aina suosittuja, mutta kai siihen joku syy oli ettei Saab lähtenyt tekemään farkkuja ennen 90-luvun loppua.

Farkuthan oli jenkeissä kohtalaisen suosittuja perheautoja 70- ja 80-luvuilla, mutta tila-autot tappoi farkkuinnostuksen siellä. Tila-autot on nyt siellä kuolemassa sukupuuttoon taas katumaasturien tieltä, eikä sedanienkaan markkina kovin vahvalta näytä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

AZP kirjoitti:
La Huhti 24, 2021 18:09
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Huhti 24, 2021 16:13
Pohjoismaissa farkku on tainnut aina olla suositumpi kuin sedan.
Ruotsalaisista en tarkemmin tiedä, siellä on tietenkin ollut kartanovolvot aina suosittuja, mutta kai siihen joku syy oli ettei Saab lähtenyt tekemään farkkuja ennen 90-luvun loppua.
Kylläkai Saabilla oli jo 1959 Farkku malli 95 ja hyvä malli olikin mahtui tavaraa vaikka kuinka paljon sekä painoa sai olla tosi paljon.
Itsellä ollut -95 malleja -67 seitsemän paikkainen ja -75.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo ihan totta, mutta tuli siihen sitten yli 20 vuoden tauko, jonka aikana myyntiin riitti Saabin mielestä viistoperät ja sedanit. Tietty voi pohtia sitä olisko kartanovolvolle tehty kilpailija saanut Saabin myyntiä parannettua 80- ja 90-luvuilla jos sellaisia olisi ollut saatavilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Kyllä sitä kyseltiin, että milloin farkku malli olisi tulossa, mutta ei johto ollut sitä mieltä. En tiedä oliko raha pula vain virhe ajattelussa farkku mallin tarpeesta markkinoilla. Automyyjät ainakin kaipasi sitä. Yritykset ostivat Volvoja juuri heidän tarjoaman farkku malliston takia, niin myös monet yksityisetkin. Itselläkin oli 245 ja 740 farkut käytössä jonkin aikaa. Vaikka Saabia oli myös pihassa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Saabin johto on ollut mun makuun ilmeisesti. Farkut on kompromisseja ja niihin ei arvonsa tunteva autovalmistaja lähde. :wink: 8) :roll:

No, on tuossa pihassa edelleen yksi farkku. Onneksi se on pääasiassa paremman puoliskon ajossa ja saa itse kellua "sedan-kuplassa". :mrgreen:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
La Huhti 24, 2021 21:51
Kyllä sitä kyseltiin, että milloin farkku malli olisi tulossa, mutta ei johto ollut sitä mieltä. En tiedä oliko raha pula vain virhe ajattelussa farkku mallin tarpeesta markkinoilla. Automyyjät ainakin kaipasi sitä. Yritykset ostivat Volvoja juuri heidän tarjoaman farkku malliston takia, niin myös monet yksityisetkin. Itselläkin oli 245 ja 740 farkut käytössä jonkin aikaa. Vaikka Saabia oli myös pihassa.
Meinasin kirjoittaa juuri saman, että Saabin rahapula varman esti farkun kehittämisen ja valmistamisen.

Muutenkin Saabin tarina oli faceliftausta faceliftauksen perään. Joku OG9-5 omistaja sanoi ostaneensa "saman auton" kolmasti: ensin alkuperäinen, sitten vm. 2002-2005 faceliftatun, ja lopuksi vm. 2006-2009 (farkku 2010) toisen faceliftin.

Minulla oli 2011-2015 työsuhdeautona Škoda SuperB farkku. Jotenkin näen Saabin GM-ajan ja Škodan välillä sellaisen yhtäläisyyden, että ison emoyhtiön alla oleva pienempi autonvalmistaja on tehnyt todella hyvää työtä suunnitellessaan ja valmistaessaan auton emoyhtiön tarjoamista osista. Mitä pidemmälle mentiin, sitä enemmän Saab jakoi osia muiden GM:n merkkien kanssa huipentuen NG9-5:een. Opelille vain kävi paremmin, kun P.O.S. (eikun siis PSA :wink: ) -yhtymä halusi ostaa sen. Harmi ettei mikään suurempi eurooppalainen autonvalmistaja ollut yhtä kiinnostunut ostamaan Saabia :roll:

Juuri äsken heitin Heinzin muoviketsuppipullon roskikseen. Tulipa siitä mieleen kaksi lausahdusta:
1) Heinz julisti aikoinaan, että eivät koskaan laita ketsuppiaan muovipulloon -> toisin kävi :wink:
2) Jaguar sanoi jossain vaiheessa, että eivät tule valmistamaan dieselmoottorista autoa eikä farkkua. Ford osti automerkin, ja mikä oli aikanaan niiden suosituin malli -> X-Type 2.0D farkku :wink:

Never say never :mrgreen:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Onko viggenin mainitsemat autot (oliko joku satanen) Trollhättanin tehtaalla koottu juuri Ruotsissa? Mitä veikkailisitte?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

En usko sellaiseen ihmeeseen, liekö niitä Kiinasta tuotuja sähkö malleja tai jonkun muun automerkin varastointi paikka.
Käyn siellä ensiviikolla, pitää yrittää katsoa tarkemmin, jos saa selvää kun ne ovat aika kaukana tiestä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin