Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ECU on AC Delcon (Continental) valmistama, nimeltään E39 (ECM39).
Kenties Trionicia haikailevia ilahduttaa edes vähän se, että prosessori on molemmissa saman firman tuote (Freescale eli ent. Motorola).
Flexifuel versiokin tuosta on olemassa, löytyi NG9-5:stä esim. Myöskin joistain loppupään Griffin 9-3:sta tuon A20NFT moottorin kaverina.
Etanolipitoisuuden tunnistus on tarkempi kun on anturi mukana, ja se tarvitaan lambdan kaveriksi jotta päästään Euro5 päästönormeihin. Vanhat biopowerit päästelee liikaa palamattomia hiilivetyjä kylmänä.
Etanolianturi löytyy viimeisistä T8 Biopowereistakin lambdan apuna (esim. XWD).

Ja vaikka joillain jotain vihamielisyyttä on etanolin käyttöä kohtaan niin tuskinpa se ihan heti loppuu, etenkin kun sitä voi valmistaa hyvin järkevästi biojätteestä kuten Suomessa.

Ko. ECU:n luku/kirjoitus (ja editointikin) onnistuu ainakin HP Tunersin myymällä VCM Suite ohjelmistolla ja kaapelilla. Pitäsköhän laittaa tilaukseen. :) Luulisi jonkin verran kysyntää löytyvän, kaikki ei-Trionic bensa 9-3SS/SC:t ja NG9-5:t pitäisi onnistua. Eli 2.8V6t, 2.0T (A20NFT eli NG9-5 2.0T, MY12 9-3 2.0T sekä nämä NEVS-autot), lisäksi 9-7X V8 mutta niitä ei taida paljoa Suomen liikenteessä näkyä. :D
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Etanolista. Foorumilla oli muuten jotain juttua, että NG9-5 A20NFT moottorin virallinen Hirsch viri (260hv) ei ole täysin etanoliyhteensopiva. Sen oli Hirsch lopulta kertonut, kun pitkään kestäneitä moottoriongelmia oli selvitelty.

Ristom kommentit täällä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 1&start=30
Ristom kirjoitti:Viimeisin tutkailun ja päiden yhteenlyönnin tulos merkkihuollossa on johtopäätös, ettei NG 9-5 ole BioPower lainkaan. Moottorin softa ei ole riittävän älykäs, että osaisi säätää/rajoittaa moottorin käyntiä kaikkien olosuhteiden mukaisesti kaikilla polttoaineseoksilla. Ruotsissa ei taida kukaan olla ohjelmaa korjaamassa.

Erityinen ongelma on kylmäkäynnistys ja sen jälkeinen liikkeellelähtö.

Saabin BioPower ei siis ole etanolin kanssa yhteensopiva.
(Ja seurataan kuinka nykimisiä esiintyy bensalla..)
Ristom kirjoitti:Merkkihuollon kanta on, ettei Hirschin kanssa sovi muu kuin 98E5 bensiini. Meillä ei olekaan nykinyt viinasta luopumisen jälkeen.. kopkop
Ristom kirjoitti:Kyselin myös Hirschiltä miksei BioPowerissa voi käyttää E85:ttä, niin kertoivat ajoituksen diagnostiikassa olleen alkuperäisessä Saabin ohjelmassa vikaa. Meilläkin on jo käytössä päivitetty pohjasofta, mutta BioPowereita on kuulemma tien päällä niin vähän, ettei päivityksen tehosta E85:n kohdalla ole varmuutta.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ruottalaiset osaa tuon kansankotinsa puollustamisen...

Eihän sen jäte-etanolin valmistuksen vastaan hannaamisessa ole varmaankaan muuta syytä kuin että sitä yrittää suomalaiset sinne puskea... :lol:

Mielenkiinnolla odottelen kyllä itsekkin, että minkälaisella voimalla nuita uusia saabeja ruvetaan markkinoille puskemaan, ja missä...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

Fakiiri kirjoitti:Ruottalaiset osaa tuon kansankotinsa puollustamisen...

Eihän sen jäte-etanolin valmistuksen vastaan hannaamisessa ole varmaankaan muuta syytä kuin että sitä yrittää suomalaiset sinne puskea... :lol:
Tuskin tää noin on vaan se on lakipykälät joka sen ruoanjätteen etanooliksi tekemisen estää, ST1.nen ploggaa kyllä koko ajan asian puolesta koska jos se menis läpi niin ykkösen ei tarvitsisi ostaa swedun etanolia vaan voisivat käyttää RE85:ta.

Tuon vastauksen sain kun ykköseltä utelin asiaa miksei täällä meillä myydä RE:tä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

SU:n spekulointi jatkuu...
http://www.saabsunited.com/2013/12/so-w ... onday.html
...this car is NOT a facelifted version. Essentially it is a 9-3 Griffin which was introduced in 2012, but without the Griffin name. The engine to my knowledge is a GM Ecotech A20NFT gasonline engine and does NOT support E85.

We’ve heard from a number of sources that NEVS plans to introduce a brand new type of navigation system which has similarities with the Pioneer app-radio or Parrot system. It can interact with your smartphone and get navigation software directly from it, which is a very smart solution since “navigation” would come at basically no extra cost and it is always up to date.

Sources tell us that this car has got a ticket for China, and it will be driven on the Chinese roads as part of a certification process.

SU has learned through research that NEVS has made some kind of deal for cars to be serviced in Sweden by former Saab dealerships in Sweden, however no deal for selling the cars has been made.

...skip the dealership chain completely and focus on direct sales from company to customer. ...that is the way that I believe NEVS will go about it as well.

What about the facelift? Sources tell us that its still being worked on and should be launched together with the electric version of the 9-3, hopefully NEVS will adapt the 9-3N designation by then. This launch should take place in April or May since we’ve heard rumors that NEVS is planning some kind of launch party and reporters wanting to test drive the car could use a bit less snow on the road than we usually have in Sweden in February-March.
Tuttu A20NFT moottori, mutta ei tue E85-polttoainetta.

Uusi navisysteemi, joka keskustelee älyluurin kanssa ja on "aina ajantasalla".

Tämä 1. Aero menisi Kiinaan sertifiointikäyttöön.

NEVS olisi tehnyt sopparin vanhojen Saab myyjien kanssa huollosta, muttei kuitenkaan uusien autojen myynnistä.

Spekulointia, josko myynti tapahtuisi tulevaisuudessa suoraan tehtaalta asiakkaalle. Netistä tilaus sisään ja auton nouto tehtaalta. Koeajo?

Huhti-toukokuussa -14 olisi tiedossa julkaisupartyt, jolloin tulee faceliftatut IC- ja sähkömoottoreilla (ei siis hybridi) varustetut mallit.
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja zenga »

peukalokeskellä kirjoitti: Tämä 1. Aero menisi Kiinaan sertifiointikäyttöön.
Expressenin mukaan sitä havittelee ruotsalainen Bert Karlsson: http://www.expressen.se/gt/bert-karlsso ... nevs-saab/
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kauppalehti referoi tänään Dagens Industrita, joka spekuloi täälläkin huhutuilla H-moottoreilla:
Kauppalehti.fi kirjoitti:Ruotsalainen viihdealan liikemies ja julkkis Bert Karlsson on julistanut haluavansa ensimmäisen uus-Saabin, joka putkahtaa liukuhihnalta Trollhättanissa tänään iltapäivällä.

Entisen Saab Automobilen tehtaan omistaa kiinalaistaustainen Nevs, National Electric Vehicle Sweden. Se, että juuri Bert Karlsson havittelee vanhan Saab-mallin pohjalle rakennettua autoa, sopii mainiosti siihen, että Nevsin tehtaan vihkiäiset ovat lähinnä show-tilaisuus.

Autotehtaan ensimmäiset parituhatta autoa ovat mediatietojen mukaan menossa suoraan Kiinaan, tehtaan osakkaan Qingdaon kaupungin virkamiehille. Kaupungin sanotaan jo maksaneen autot.

Qingdao ja Nevsin muut osakkaat, kiinalais-ruotsalainen liikemies Kai Johan Jiang kärjessä, ovat talouslehti Dagens Industrin mukaan maksaneet jo tehtaastaan noin kolme miljardia kruunua, noin 340 miljoonaa euroa.

Tietoon Nevsin autojen viennistä Kiinaan sisältyy ensimmäinen kysymysmerkki, ainakin ruotsalaiseksperttien mukaan. Kiinassa autoille on asetettu korkeat tuontitullit, joten autojen tuonti Ruotsista ei voi olla kannattavaa. Jos ei sitten show-mielessä?

Trollhättanin tehtaalla työskentelee noin 600 henkeä, joista noin 250 liukuhihnalla. Göteborg-Posten-lehden mukaan Nevs aikoo palkata sata henkeä lisää saadakseen autonvalmistuksen rullaamaan kunnolla ensi vuoden alussa. Rekrytointien aikataulua Nevs ei ole halunnut julkistaa.

Saab Automobilen tehtaalla oli viime vaiheissa, pari vuotta sitten, noin 3800 työntekijää. Trollhättanin työttömyysprosentti on nykyään Ruotsin korkeimpia.

Göteborgs-Postenin mukaan Nevs-seikkailuun on silti lähtenyt mukaan useampia, jo toisen vakituisen työpaikan saaneita entisiä Saab-insinöörejä.

"Autot ovat samoja, samoin kuin tavaramerkki, mutta yhtiö on ihan eri", Nevsin ostoinsinööreihin lukeutuva Niklas Edvinssson perusteli Göteborgs-Postenissa päätöstään palata rakentamaan uutta autoyritystä.

Talouslehti Dagens Industri on kuitenkin erittäin kriittinen Nevsin mahdollisuuksien suhteen. DI:n mukaan Nevsin uusvanha Saab 9-3 Aero Sedan eroaa vanhasta siinä, että moottori tiettävästi käy vain bensalla, ei siis etanolilla. Lisäksi autossa on upouusi navigaatiojärjestelmä.

Isoin ongelma on DI:n mukaan se, että Nevsin Saab ei täytä Saab-tavaramerkin turvallisuuslupausta. Vuonna 2002 lanseerattu merkki ei enää täytä eurooppalaisia turvallisuusnormeja. Tämä merkitsee sitä, että autoa voidaan Euroopassa myydä vain poikkeusluvalla ja vain tuhat kappaletta vuodessa.

Nevsiä mainostettiin alunperin sähköautoyrityksenä, mutta sähköautoista ei toistaiseksi ole tietoakaan. Yritys on luvannut sähköautojen valmistuksen alkavan ensi vuoden alkupuolella.

Ruotsalaislehti uumoilee myös, että ensimmäiset pari tuhatta uus-Saabia on varustettu konkurssipesästä ostetuilla GM-moottoreilla. Eräiden tietojen mukaan Nevsin suunnitelmissa on tämän jälkeen käyttää erittäin vanhaa niin sanottua H-moottoria, jota tehtiin Södertäljessä ja jota käytettiin Saab 9-5 -malleissa vuoteen 2009 asti.

DI epäileekin, että Nevsin ensimmäiset autot on tehty vain, jotta kassavirta saadaan käyntiin. Kiinalaistilaajalle, joka on tehtaan osakas, vähemmän ympäristöystävälliset autot kelpaavat siinä missä ruotsalaiselle show-miehelle.

Samanlaisia mielipiteitä ovat esittäneet myös muun ruotsalaismedian haastattelemat asiantuntijat.
En kaikkea tuota spekulointia ihan purematta nielisi. Esimerkiksi mitkä eurooppalaiset turvallisuusnormit vaativat auton myymiselle poikkeusluvan ja rajoittavat myyntimäärään tuhansiin? Toisaalta realistina on pakko todeta, että tuskin noita kymmeniä tuhansia Euroopassa myytäisiinkään.

Lisäksi väittävät että sähköautoista ei ole tietoakaan, heti perään kuitenkin mainitsevat että sellainen pitäisi julkaista ensi vuoden alussa. Jäänyt toimittajalta taas ymmärtämättä, että toimittajan tietämättömyys asiasta ei tarkoita että asiaa ei ole olemassa.

Alkuperäistä DI:n artikkelia en ole päässyt lukemaan, lienee kokonaisuudessaan vain painetussa DI:ssä.

No, parin tunnin päästä tihkunee lisää tietoa Trollhättanista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Otteita lehdistötiedotteesta:
NEVS kirjoitti:National Electric Vehicle Sweden AB has started production of the Saab 9-3 Aero Sedan with a petrol engine. Sales are initially focused in China with a small number of vehicles being sold directly from Nevs to Swedish customers via the Nevs’ website.

The car that is produced is a high-spec Saab 9-3 Aero Sedan with a 220 hp 2.0-liter turbo, a previously recognized high-performance engine of the Saab cars.

...

Nevs’ customers will be offered a first class and engaging customer experience. They will also be offered the opportunity to come to the heart of the Saab car brand in Trollhättan to take delivery of their vehicles. While doing so, they will be invited to visit our highly efficient factory with experienced and competent workers and the Saab Car Museum where they can get a flavor of our brand and vehicles.

To ensure a solid ownership experience we intend to offer service and parts distribution in partnership with Orio AB (formerly known as Saab Automobile Parts AB).

...

To ensure our high quality and the supply chain functions, the production rate will be very modest, about ten cars a week initially, and then gradually the pace will be increased to meet customers’ demand.

The electric car based on the Saab 9-3 will be launched in spring 2014, with China as the first market. Nevs’ partner and part owner Qingdao has initially placed an order for a pilot fleet of 200 electric cars with delivery starting in spring 2014.

Sales in Sweden, via Nevs’ website, will start on Tuesday, December 10. The price is 279 000 SEK with manual transmission and 289 000 with automatic transmission. Additional specifications purchase and delivery conditions are presented when the sale starts.
Suomeksi lyhyesti:

Saab 9-3 Aeron valmistus on alkanut, moottorina 220 hv 2.0 bensaturbo. Alkuun tehdään 10 autoa viikossa ja volyymia nostetaan markkinan mukaan. Päämarkkinana Kiina. Ruotsalaiset voivat ostaa auton 10.12. alkaen NEVSin nettisivujen kautta, hintaan 279 kSEK manuaalilaatikolla ja 289kSEK automaatilla. Huolto- ja varaosaverkostona toimii Orio, eli entinen Saab Parts. Auton tilaajat pääsevät vierailemaan tehtaalla ja museossa autoa hakiessaan.

Keväällä 2014 esitellään sähköautoversio, päämarkkinana Kiina. Qingdaon kaupunki, joka omistaa osan NEVSistä on tilannut 200 sähköautoa kevään toimituksella.

Update:
Mattias Bergman kertoi esitelmässään, että nyt alkaa vain bensakoneisen 9-3 sedanin valmistus. Ensi vuoden alkupuoliskolla saadaan päivitetty versio autosta, päivitys tarkoittaa moottorin muuttumista (ei kertonut mihin) sekä farmarin ja sähköautoversion julkaisemista sekä sedanista että farmarista. Myöhemmin on myös luvassa avoversio, jonka moottorivaihtoehdoista (sähkö/bensa/?) ei mainittu mitään.
Viimeksi muokannut AZP, Ma Joulu 02, 2013 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja vitikka »

ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Alkaen 279 000 kruunua ja ei ehdi jouluksi pakettiin, mutta heti uuden vuoden jälkeen kyllä :P .

TV4:n tuubi on kyllä ihan tukossa, joten katsojia tuntuu riittävän.
Viimeksi muokannut peukalokeskellä, Ma Joulu 02, 2013 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mitenhän jos suomesta joku haluaisi ostaa tuon? Kerrotiinko sitä?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja mike »

Etupenkit näyttää ainakin vaihtuneen. Josko sitten ens viikolla näkys jo sisäkuviakin paremmin.

Myyntimaat lisääntyvät ilmeisesti pikkuhiljaa ja aloittavat luonnollisesti ruotsista.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

900i kirjoitti:Mitenhän jos suomesta joku haluaisi ostaa tuon? Kerrotiinko sitä?
NEVS:n sivuilla lukee:
NEVS:n nettisivu kirjoitti:Initially our cars will be sold to customers in China and Sweden. However, over time the Saab 9-3 Aero and other models will also be available to customers in other markets.
Eli ei onnistu ainakaan vielä.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Harmi että striimit lätkittiin poikki juuri ennen auton tarkempaa kuvaamista.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Vastaa Viestiin