Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Toivottavasti tuo Evergrande myisi NEVSin esimerkiksi Xiaomille tai jollekin "ei-niin-vielä-pitkällä-sähköautojen-kehityksessä" olevalle autonvalmistajalle. Tällöin voitaisiin saada tehtaalta joskus jotain uloskin
Meininki on ollut koko NEVSin olemassa oloajan samanlaista kuin SAABin loppuajat. Laitettu konsepteja pihalle ja yritetty saada sillä huomiota, mutta kun se ei tuota mitään. Onko se sitten ollut tarkoituksenhakuista toimintaa saadakseen yritykselle potentiaalisia sijoittajia investoimaan yritykseen?
Meininki on ollut koko NEVSin olemassa oloajan samanlaista kuin SAABin loppuajat. Laitettu konsepteja pihalle ja yritetty saada sillä huomiota, mutta kun se ei tuota mitään. Onko se sitten ollut tarkoituksenhakuista toimintaa saadakseen yritykselle potentiaalisia sijoittajia investoimaan yritykseen?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Taitaapi olla niin, että Saab-autojen tulevaisuus on niiden menneisyydessä!? Menneisyyskin alkaa olla ”niin kaukana”, että se alkaa jo unohtua valtaväestöltä? Me jotka näitä muistoja elättelemme, lienemme näiden vanhojen parissa puuhailevat. Siis loppupeleissä aika pieni porukka. Mutta harrastetaan vaan!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Jos jotain Saabin perinteitä saataisiin markkinoille, niin silloin omistajan pitäisi olla samantapainen kuin Geely, joka otti yli Volvon. He ovat säilyttäneet aika paljon Volvon perinteitä, ainakin vielä tähän mennessä, vaikka monesta mallista on se tunne aikalailla hävinnyt.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Volvo ja Jaguar - Land Rover ovat kumpikin hyötyneet uusista omistajistaan Fordin jälkeen. Valitettavasti Saabille ei käynyt yhtä hyvin.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Saab oli marginaalimerkki verrattuna noihin edellä mainittuihin. Parilla ylihintaisella automallilla ei juhlita.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Kyllä. Fordin ainoa Jaguarille tuoma hyvä asia oli se, että he loivat hinnat-alkaen -malleja (S- ja X-Type), joita yhä suuremmalla määrällä autonostajia oli mahdollisuus ostaa.
GM:n ahdasmielisyys olla myymättä kiinalaiselle toimijalle pitkälti sinetöi Saabin kohtalon. Toisin kävi Volvolle, jota vielä tuki Ruotsin silloinen ministeri Maud Olofsson. Muistelisin, että Saab ei saanut samanlaista tukea em. ministeriltä
Totta. Katselin jotain vanhaa autovertailua, jossa oli Saab vastaan Volvo. Saabin hinnat-alkaen -malli oli kalliimpi kuin Volvo. Hinnoittelun olisi pitänyt olla hieman kalliimpi kuin "sisarmallin" Opelin, mutta ei merkittävästi, jotta kauppa olisi käynyt.
Paljon on kritisoitu sitä, että Saabissa käytettiin samoja osia kuin Opelissa, ja Saabin insinöörit yrittivät itse kehittää omia järjestelmiään piittaamatta GM:n ohjeista. Aiemmin kritisoin esimerkiksi NG9-3:n kojetaulun faceliftiä, kun mm. mankka ja ilmastointikytkimet muutettiin konsernimuotoon. Nyt jälkeenpäin ajateltuna tuo oli aivan fiksu teko. Mankan ja ilmastointilaitteen säätimien vaihto onnistuu plug'n'play, vaikka Techillä näkyykin autossa olevan vieraan auton osia.
Ainoa mitä en ymmärrä tietyin rajoituksin, on osien jako NG9-5:n ja Insignian välillä: NG9-3 herjaa ajotietokoneessa, jos jokin polttimo on palanut, meidän NG9-5 ei ainakaan tee sitä Miksi tuollainen briljantti toiminto on "poistettu" automallista?
Edelleen tästä osien jaon kritisoimisesta: VAG on tehnyt menestyksellisesti tuota osien jakamista, enkä ole liielmälti kuullut Audi-kuskeilta suurempaa kritisointia siitä, vaikka onkin ainoa premiummerkki Seatiin, Škodaan ja VW:hen verrattuna. Ihmettelen miten se oli saabisteille niin kipeä paikka.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Voisko olla niin että kun Audi on käytännössä VW:n omistuksen aikana eli vasta 60/70-luvun vaihteesta alkaen noussut varteenotettavaksi autonvalmistajaksi, niin nykyaudisteille VW-yhteys on luonnollinen asia. Ja Audin ominaispiirteet, kuten Quattro-neliveto on kuitenkin VW-aikana aloitettuja hommia. Mutta varmasti jostain löytyy vanhoja DKW-miehiä, jotka kiroilee sitä miten VW pilasi hyvän automerkin
Toinen syy lienee se, että Audi on kääntynyt menestykseksi VW:n omistuksessa, mitä Saab ei sitten lopulta GM:n omistuksessa tehnyt. Voittajan on helpompi hymyillä.
VW on saattanut lisäksi osata tehdä osien jakamisen hienovaraisemmin ja brändien pitämisen erillään tehokkaammin kuin mihin GM pystyi. Jos Saabin koeajoissa 90-luvulla sai jatkuvasti lukea Opel-yhteyksistä, niin harvemmin Audin kohdalla jankutetaan että autossa on samoja osia kuin Skodassa.
Eli isossa kuvassa VAG on vain osannut tehdä asiat paremmin kuin GM. Ja sehän näkyy siinäkin että GM meni konkurssiin reilu 10 vuotta sitten, kun taas VW on jatkuvasti parantanut globaalia markkinaosuuttaan.
Toinen syy lienee se, että Audi on kääntynyt menestykseksi VW:n omistuksessa, mitä Saab ei sitten lopulta GM:n omistuksessa tehnyt. Voittajan on helpompi hymyillä.
VW on saattanut lisäksi osata tehdä osien jakamisen hienovaraisemmin ja brändien pitämisen erillään tehokkaammin kuin mihin GM pystyi. Jos Saabin koeajoissa 90-luvulla sai jatkuvasti lukea Opel-yhteyksistä, niin harvemmin Audin kohdalla jankutetaan että autossa on samoja osia kuin Skodassa.
Eli isossa kuvassa VAG on vain osannut tehdä asiat paremmin kuin GM. Ja sehän näkyy siinäkin että GM meni konkurssiin reilu 10 vuotta sitten, kun taas VW on jatkuvasti parantanut globaalia markkinaosuuttaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
VAG on kyllä ihailtavan tehokkaasti onnistunut jakamaan kaikkea mikä pintojen alle jää konsernin sisällä. GM ei selkeästi ollut yhtä hyvä tuossa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
GM sotkee oikein taidokkaasti ja tehokkaasti osia merkkiensä kesken, mutta lähinnä omalla maaperällään. Pohjois-amerikan ulkopuolellahan eivät ole menestyneet koskaan, vaan aina vetäytyneet häntä koipien välissä. Sama oikeastaan Chryslerilläkin. Ei ole saavuttanut merkittävää jalansijaa euromarkkinoilla.
Fordillakin on ollut vaikeuksia muiden merkkien hallinnassa, Volvo hyvänä esimerkkinä, mutta ovat kuitenkin onnistuneet pitämään euro-fordin myyvänä tuotteena.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
GM:llä menee kai kohtuuhyvin Kiinassa, mutta tosiaan muuten on pärjännyt lähinnä Pohjois-Amerikassa ja säheltänyt tappiollisesti muilla markkinoilla. Opel oli kai jossain vaiheessa ihan terve osa GM-perhettä, mutta eipä sekään ollut pysyvää.
Amerikassakin tosin GM on (Fordin ja Chryslerin ohella) jo vuosikymmeniä tarponut henkilöautojen kanssa osaavampien valmistajien paineessa. Eli siis japanilaiset ja korealaisethan siellä myy henkilöautoja, amerikkalaisten on ollut pakko keskittyä avolavoihin ja maastureihin. Kisassa todin on auttanut se että näiden suosio markkinoilla on kasvanut ja henkilöautojen laskenut, ja keskilännen cowboyhan ei japanilaisella pickupilla ajele
Amerikassakin tosin GM on (Fordin ja Chryslerin ohella) jo vuosikymmeniä tarponut henkilöautojen kanssa osaavampien valmistajien paineessa. Eli siis japanilaiset ja korealaisethan siellä myy henkilöautoja, amerikkalaisten on ollut pakko keskittyä avolavoihin ja maastureihin. Kisassa todin on auttanut se että näiden suosio markkinoilla on kasvanut ja henkilöautojen laskenut, ja keskilännen cowboyhan ei japanilaisella pickupilla ajele
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Myös ng9-5:ssa on tuo toiminto. Tämä viiden auton omakohtaisella kokemksella.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Syys 21, 2021 06:30NG9-3 herjaa ajotietokoneessa, jos jokin polttimo on palanut, meidän NG9-5 ei ainakaan tee sitä Miksi tuollainen briljantti toiminto on "poistettu" automallista?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
No hemmettisuorsa kirjoitti: ↑Ti Syys 21, 2021 20:52Myös ng9-5:ssa on tuo toiminto. Tämä viiden auton omakohtaisella kokemksella.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Syys 21, 2021 06:30NG9-3 herjaa ajotietokoneessa, jos jokin polttimo on palanut, meidän NG9-5 ei ainakaan tee sitä Miksi tuollainen briljantti toiminto on "poistettu" automallista?
Mikäköhän sitten on, kun xenon oli mennyt pimeäksi, eikä NG9-5 herjannut siitä yhtään mitään
Kaveri sitten huomautti siitä, joten tuli samalla vaihdettua molemmat.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Omställningens hårda nöt var att bestämma sig att att vi är ett framtida mobilitetsföretag och inte en elbilstillverkare, säger Stefan Tilk.
Muutoksen kova pähkinä oli päättää, että olemme tulevaisuuden liikkuvuusyritys emmekä sähköautojen valmistaja, sanoo Stefan Tilk.
Tai jotain tuonne päin, eli turha odottaa, että Nevsin toimesta valmistuisi sähköautoja markkinoille, vaan he toimivat toisenlaisella sektorilla liikkuvuus toimintojen yhteydessä.
Tämä johti siihen, että 300 henkilöä saa lähtöpassit yrityksestä ja tilalle otetaan henkilöitä, joilla on sopiva koulutus ja ammattitaito uusiin tehtäviin.
Muutoksen kova pähkinä oli päättää, että olemme tulevaisuuden liikkuvuusyritys emmekä sähköautojen valmistaja, sanoo Stefan Tilk.
Tai jotain tuonne päin, eli turha odottaa, että Nevsin toimesta valmistuisi sähköautoja markkinoille, vaan he toimivat toisenlaisella sektorilla liikkuvuus toimintojen yhteydessä.
Tämä johti siihen, että 300 henkilöä saa lähtöpassit yrityksestä ja tilalle otetaan henkilöitä, joilla on sopiva koulutus ja ammattitaito uusiin tehtäviin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Vapaata spekulointia: isot perinteiset autovalmistajat helisevät liitoksissaan, kun pienet ja uudet startupit on menneet sähköautokehityksessä vasemmalta ja oikealta ohi. Ainoa tapa yrittää pysyä vauhdissa on ostaa noita startuppeja ja yrittää saada sitä kautta osaamista taloon. Tämän seurauksena GM tulee ostamaan NEVSin kiinalaisilta ja Trollhättan palaa vanhaan kunnon amerikkalaisomistukseen
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K