Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Huomionarvoista tuossa jutussa on se, että Jiangin myymien osakkeiden kauppahinta antaa Nevsille yli kahden miljardin euron valuaation. Ei se siis ihan tyhjä ja tyhmä yhtiö liene.

31.12.2019 päättyneen tilikauden tilinpäätöstä ei vielä löydy Nevsein kotisivuilta, vaikka 2018 tilinpäätös julkaistiin jo toukokuussa 2019. Mielenkiintoista olisi verrata tuota yhtiön arvoa taselukuihin.

Evergranden ollessa nyt Nevsin ainoa omistaja, pitäisi Nevsillä ainakin olla nyt allaan riittävän isot hartiat taloudellisesti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Ke Heinä 01, 2020 22:39
Evergranden ollessa nyt Nevsin ainoa omistaja, pitäisi Nevsillä ainakin olla nyt allaan riittävän isot hartiat taloudellisesti.
Täytyy edelleen palata siihen tässä ketjussa olevaan aiempaan postaukseeni, kun olin 2018 töissä tanskalaisessa start-upissa:

Pitäisi saada jotain tuottavaa myyntiin sen sijaan, että vuosikaudet (esim. 5 vuotta) näpräiilee ja kehittelee itsekseen kaikenlaista.
Jossain vaiheessa pääomasijoittaja(t) alkaa/alkavat hermostua tuohon, että rahaa palaa, mutta tulosta ei tule. Tuskin kukaan rahoittaa tuollaista toimintaa "harrastusmielessä". Kyllä siellä on tuotto-odotus visiona taustalla koko ajan.

Joko ei ole selkeää strategiaa ja visiota siitä mitä pitäisi tehdä, tai sitten on fyrkat lopussa, niin eihän hommasta tule silloin yhtään mitään.
Silloin kannattaa hyväksyä tosiasiat ja lopettaa ajoissa. Tai sitten jos kyse on jälkimmäisestä, niin silloin tarvitaan taloudellista apua jo(i)ltain muulta/muilta pääomasijoittajilta. Se on sitten kiinni bisnesideasta ja/tai muista vastaavista tekijöistä, saako pääomasijoittajat kiinnostumaan firman toiminnasta.

En tiedä minkälaista julkisuutta NEVS on itsestään pitänyt Kiinassa, mutta Ruotsissa/Euroopassa se on ollut melko marginaalista. Nykyään kun lähes kaikkea myydään mielikuvilla, niin pitäisi olla "tapetilla" koko ajan ja tarjota kuluttajille jotain kiinnostavaa - tai ainakin jotain sellaista, mikä on odottamisen arvoista. Nyt ei ole (vaikkapa Saabisteille) tarjottu juurikaan yhtään mitään, joten kuinka kauan tuo firma jaksaa kiinnostaa :roll:

Tai sitten niiden bisnesidean targetti ei enää olekaan yksityiset kuluttajat, vaan julkisyhteisöt, kaupungit jne. Tällöin volyymi on varmasti suurempi, mutta yksittäisestä autosta saatava kate pienempi.

Yksi vaihtoehto on alkaa "sopimusvalmistajaksi" muille automerkeille Trollhättanin tehtaalla. Sillä voisi saada alkupääomaa oman automallin valmistamiseksi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Täytyy muistaa, että kiinalaiset ovat melkoisen päämäärätietoisia ja myös erittäin kärsivällisiä. Eivät pelaa vuoden eikä kahden päälle.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Nevsin kehitystyö näyttää menen määrätietoisesti tähän suuntaa ainakin Trollhättanissa.
https://www.nyteknik.se/fordon/nevs-epo ... er-6998032
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Pe Heinä 03, 2020 10:50
Nevsin kehitystyö näyttää menen määrätietoisesti tähän suuntaa ainakin Trollhättanissa.
https://www.nyteknik.se/fordon/nevs-epo ... er-6998032
Näin se näyttäisi menevän.

Olisikin mielenkiintoista nähdä, muuttaako tämä COVID-19 millään tavalla ihmisten suhtautumista jaettuihin ajoneuvoihin.

Minulla on ainakin se vanhakantainen asenne, että autoa ja naista ei jaeta :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Julle »

Omia, toki naapurin autolla voi ajaa.
9-5 Aero - 00
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Nevsin taxi malli, jossa voi saada oman ¨kupén ns. väliseinällä.
https://teknikensvarld.se/nevs-autonoma ... stockholm/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Su Heinä 05, 2020 22:17
Nevsin taxi malli, jossa voi saada oman ¨kupén ns. väliseinällä.
https://teknikensvarld.se/nevs-autonoma ... stockholm/
Tulee mieleen joku Opel/Nissan Cube :roll:

Karaoketaksiksi sopiva laitos :roll:
Eipähän tarvitse kuskin sietää "ammuvainaan hoilauksia" :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Noihin mallein ei tarvitse edes kuskia, kun ovat itseajavia autoja.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja anv »

^Tollasta hevosta en kyllä omalle pihalle kelpuuttais 8O
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Ämpäreitähän Suomessa on jonotettu jo pitkään. Olisko seuraavana vuorossa Sangot?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabatti kirjoitti:
Ke Heinä 29, 2020 20:25
Ämpäreitähän Suomessa on jonotettu jo pitkään. Olisko seuraavana vuorossa Sangot?
:lol:

Tässä konseptin luomisessa (ja 1.8.2020 tapahtuvassa polttoaineen valmisteveron korotuksessakin) on unohdettu se, että kaikki maailman väestöstä eivät asu kaupungeissa, vaikka kaupungistuminen onkin nykyajan trendi.

Siksi uskon, että ihmiset tulevat vastaisuudessakin ajamaan omilla autoilla noiden jaettujen autojen sijaan. Jos tuollaista jaettua autoa käyttäisi kaupunkiliikenteessä, niin sille pitäisi olla jonkinlainen toimiva tilausalusta, kuten esimerkiksi palvelubusseille tms.

Suomalaisen luonteen myös huomioon ottaen ihmiset haluavat matkustaa omissa autoissaan vailla muita itselleen tuntemattomia ihmisiä :wink:
Mutta jos ajokortittomuus yleistyy varsinkin kaupunkiympäristössä, niin sitten tuollaiselle jaetulle autolle saattaa olla saumaa jopa Suomessakin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuskin ne on unohtaneet, ettei kaikki asu kaupungissa yhtään sen enempää kuin tamponivalmistajat on unohtaneet että n. 50 % maailman väestöstä ei kärsi kuukautisista.

Toisin sanoen se että osa ihmisistä asuu kaupunkien ulkopuolella ei tarkoita sitä etteikö suurkaupungeissa asuvat käyttäisi tuollaista jaettavaa tilattavaa autoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin