Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Valmistavatkohan puolijohteita Saab-brändillä? Jos valmistavat, niin ostan heti repullisen! :mrgreen: :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

V.J.S kirjoitti:
To Kesä 02, 2022 06:48
Valmistavatkohan puolijohteita Saab-brändillä? Jos valmistavat, niin ostan heti repullisen! :mrgreen: :lol:
Puolijohteista on huutava pula Euroopassa ja varmasti myös muuallakin.
Trollhättanista löytyy tehdastilaa NEVSin ryssimisien vuoksi, ja työvoimankin luulisi olevan melko koulutettua Saabin ja muun alueella olevan teollisuuden vuoksi.

NEVS mokasi homman oikein kunnolla. Olisivat vaikka pukanneet tietyn määrä NG9-3:ia ulos joka vuosi 2014 jälkeenkin, niin kyllä ne olisivat vannoutuneille Saabisteille käyneet kaupaksi.

Myös se YouTubessa pyörinyt Protonin sähkö-NG9-3:n olisi voinut mennä kaupaksi, mutta ei kun ei. Puuhasteltiin liian pitkään epäolennaisten asioiden kanssa sen sijaan, että oltaisiin pukattu autoja markkinoille ja myyntiin. Onhan Teslakin kärsinyt "lastentaudeista", joita on sitten jälkikäteen paikkailtu, mutta ei se ole olennaisesti näyttänyt vaikuttavan automerkin maineeseen.

Ihme, että tuolla NEVSillä on varaa pitää enää ketään siellä töissä. Se on samanlainen "rahareikä" kuin LED-alan tanskalainen startup-firma, jossa olin itse töissä 2018-2019. Pääomasijoittajien rahaa poltettiin aivan huolella, eikä mitään saatu aikaiseksi (myyntiin). Kyllä siinä vaiheessa alkaa itsekin etsiä uutta työpaikkaa, eikä jäädä siihen tilanteeseen. Siksipä NEVSiltä on lähtenyt aika paljon valkokaulusporukkaa pois ihan oma-aloitteisestikin.

Myisivät firman jollekin autovalmistajalle, jolla ei ole sähköistyminen vielä ihan "eturintamassa". Voisivat saada rahaa siitä ja Trollhättanin tehdas hyötykäyttöön siihen, mihin se on alun perin tehty.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja koistha »

Olet oikeassa.
Mielestäni paras osoitus "ammattitaidosta" on Sono Sionin valmistuksen siirtyminen Uuteenkaupunkiin...
Sen valmistusta trollissa kuitenkin hypetettiin suhteellisen paljon.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

koistha kirjoitti:
Pe Kesä 03, 2022 08:41
Olet oikeassa.
Mielestäni paras osoitus "ammattitaidosta" on Sono Sionin valmistuksen siirtyminen Uuteenkaupunkiin...
Sen valmistusta trollissa kuitenkin hypetettiin suhteellisen paljon.
LinkedInistä löytyy muuten aika monta valkokaulustyöntekijää, joilla lukee työuransa kohdalla entisen tai sitä entisen työpaikan kohdalla NEVS.

Joko yritystä ei ole osattu johtaa oikein paikallisen johdon toimesta, tai sitten Kiinasta on annettu "mahtikäskyjä", joilla on ohitettu paikallisen johdon toimet.

Viittasin aiemmin tämän NEVS-keskustelun ohessa entiseen työantajaani, tanskalaiseen LED-alan startup-firmaan. Sieltäkin joutui toimitusjohtaja lähtemään, kun tulosta ei tullut. Miksiköhän? Jos ei ole kunnon fokusta ja strategiaa hoitaa yrityksen liiketoimintaa eteenpäin ja kasvuun, täytyy laittaa johto vaihtoon. Minä tosin lähdin sieltä jo aiemmin, kun huomasin ettei hommasta tule yhtään mitään :mrgreen:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Kesä 03, 2022 06:26
V.J.S kirjoitti:
To Kesä 02, 2022 06:48
Valmistavatkohan puolijohteita Saab-brändillä? Jos valmistavat, niin ostan heti repullisen! :mrgreen: :lol:
Puolijohteista on huutava pula Euroopassa ja varmasti myös muuallakin.
Trollhättanista löytyy tehdastilaa NEVSin ryssimisien vuoksi, ja työvoimankin luulisi olevan melko koulutettua Saabin ja muun alueella olevan teollisuuden vuoksi.

NEVS mokasi homman oikein kunnolla. Olisivat vaikka pukanneet tietyn määrä NG9-3:ia ulos joka vuosi 2014 jälkeenkin, niin kyllä ne olisivat vannoutuneille Saabisteille käyneet kaupaksi.

Myös se YouTubessa pyörinyt Protonin sähkö-NG9-3:n olisi voinut mennä kaupaksi, mutta ei kun ei. Puuhasteltiin liian pitkään epäolennaisten asioiden kanssa sen sijaan, että oltaisiin pukattu autoja markkinoille ja myyntiin. Onhan Teslakin kärsinyt "lastentaudeista", joita on sitten jälkikäteen paikkailtu, mutta ei se ole olennaisesti näyttänyt vaikuttavan automerkin maineeseen.

Ihme, että tuolla NEVSillä on varaa pitää enää ketään siellä töissä. Se on samanlainen "rahareikä" kuin LED-alan tanskalainen startup-firma, jossa olin itse töissä 2018-2019. Pääomasijoittajien rahaa poltettiin aivan huolella, eikä mitään saatu aikaiseksi (myyntiin). Kyllä siinä vaiheessa alkaa itsekin etsiä uutta työpaikkaa, eikä jäädä siihen tilanteeseen. Siksipä NEVSiltä on lähtenyt aika paljon valkokaulusporukkaa pois ihan oma-aloitteisestikin.

Myisivät firman jollekin autovalmistajalle, jolla ei ole sähköistyminen vielä ihan "eturintamassa". Voisivat saada rahaa siitä ja Trollhättanin tehdas hyötykäyttöön siihen, mihin se on alun perin tehty.
Tosiasia on, että ne Nevsin valmistavat 9-3 ei menneet kaupaksi, niin kuin odotettiin, sen takia niitä ei valmistettu edes sitä määrää, mikä oli alunperin sovittu. Kaikki jotka osaa laskea kustannuksia saada 9-3 markkinoille polttomoottorilla varustettuna tietävät ajatuksen olevan haavemaailmasta. Olisi tarvinnut uuden vähäpäästöisen moottorin ja paljon muuta uutta, että olisi voinut tulla hyväksytyksi kaikkien säännösten mukaan ja kilpailla. Kehitystä on katsottava pidemmällä tähtäimellä, jos haluaa kannattavuutta, eikä vain muutaman vuoden tuotantoa. Sähköautojen puolella älytön kilpailu, joka tarvitsee tuhottoman määrään miljardeja, että saadaan markkinoille menestyvä tuote. Täten Nevs päätyi kehittämään erikois ajoneuvoa, sekä muita teknillisiä keksintöjä, tähän tarvittiin eri ammatillisen taidon osaavia henkilöitä, mitä löytyi entisistä työntekijöistä Nevsillä, sen takia monet entiset Nevsin työntekijät ovat vaihtaneet työpaikkaa tai aloittaneet oman yrityksen, kuten monet minun naapureista. Sono Sionin muovin palojen kokoaminen, ei koskaan ollut mitenkään Nevsin prändiin kuuluvaa toimintaa. Luulen, että tehdas tiloja ei tulla koskaan käyttämään autojen valmistukseen, vaan aivan muihin tarkoituksiin, kuten tämän Saksalainen yrityksen puolijohde tuotteiden tuottamiseen ym. toimintaan. Omasta mielestä, jotka uskovat uusien :saab: merkillä valmistettujen autojen uudelleen tulemiseen markkinoille, on suunnilleen sama kuin uskoo joulupukkiin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Su Kesä 05, 2022 11:36
Omasta mielestä, jotka uskovat uusien :saab: merkillä valmistettujen autojen uudelleen tulemiseen markkinoille, on suunnilleen sama kuin uskoo joulupukkiin.
Totta. Niitä ei voisi tulla markkinoille enää kuin BMW-Mini -tyylisesti, mutta eipä silläkään ole enää mitään muuta tekemistä Minin kanssa kuin nimi.

Tällä tarkoitan siis sitä, että SAABin brändi olisi arvokas siinä missä Mininkin, mutta ensin pitäisi löytää taho, joka katsoisi sen olevan niin arvokas, että sillä kannattaisi alkaa valmistamaan autoja. Sitten pitäisi vielä saada lisensoitua merkki puolustusyritykseltä, joka ei välttämättä ole halukas lisensoimaan sitä kenellekään, ellei ole "pinkka kunnossa", jos silloinkaan.

Eli tuskin tulee toteutumaan. Mutta "never say never" :wink:
NEVS niitä ei ainakaan pysty markkinoille puskemaan :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse en ainakaan enää usko Saabin uuteen nousuun. Automerkki on jo ollut haudassa niin pitkään, että edes meidän vanhojen innokkaimpien harrastajien varaan on turha laskea. Eihän Saab kelvannut enää GM-kaudellakaan vannoutuneimmille aito-saapisteille, joille Saabissa piti olla fordin tai triumpin sukuinen kone. GM-Saab oli vain pelkkä ooppelin kopio. Nyt jos joku kiinalainen paja tekisi patteriauton Saabin nimellä, niin sitä pitäisin itsekin ns. pyhäinhäväistyksenä :twisted:

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Kesä 06, 2022 06:35
Totta. Niitä ei voisi tulla markkinoille enää kuin BMW-Mini -tyylisesti, mutta eipä silläkään ole enää mitään muuta tekemistä Minin kanssa kuin nimi.
Teknisesti tietenkään nykyisellä Minillä ei ole mitään tekemistä alkuperäisen Minin kanssa, mutta kyllä henkisesti ollaan ihan saman auton juurilla. Brittiläisen autoteollisuuden perikadon vuosikymmenten jälkeen Rover Group omisti Minin automerkin ja valmisti sitä originaalia Miniä, kun BMW osti Roverin vuonna 1994. 90-luvulla BMW:n omistuksessa sitten kehiteltiin konsepteja Minin korvaajaksi, eli moderniksi Miniksi. Tämä malli korvasi sitten valmistuksessa alkuperäisen Minin ja modernien minien valmistus tapahtuu muiden tuotantopaikkojen ohessa edelleen Cowleyssä kuten alkuperäisenkin Minin.

Lopulta BMW päätti hankkiutua eroon brittiläisistä omistuksistaan poislukien Mini, jolla näkivät vielä arvoa ja siten vielä tänäkin päivänä Mini kuuluu BMW:lle.

BMW siis ei ole mitenkään lisensoinut Minin brändiä tai hankkinut sitä erikseen. Minin valmistus ei myöskään koskaan ole keskeytynyt, vaikka toki merkin omistusyhtiö on mennyt konkurssiin, kuten BLMC vuonna 1975. Valmistus kuitenkin jatkui konkurssista huolimatta kun valtio tuli apuun.

Saabin osalta tällainen historiakirjoitus ei olisi enää mahdollista, kun merkin teollisen mittakaavan valmistuksen päättymisestä on kulunut jo 11 vuotta ja ne NEVSinkin tekemät viimeiset Aerot tehtiin jo 8 vuotta sitten.

Mutta kiinalaisethan on kekseliäitä, kuten Roverin seuraajaksi ajateltu "Roewe" osoittaa. Jos ei SAAB suostu lisensoimaan nimeään, niin pitäiskö samalla ruotsin käynnillä käydä lakki kourassa Ruotsalais-Suomalaisessa teräsyhtiössä ja nimetä autot SSAB:ksi :mrgreen:

Tai miksi maksaa ruottalaisille mitään, laittaa nimeksi vaan SABB ja keksii lyhenteelle jälkikäteen sopivan taustan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Suomalaisittain uppois kyl paremmin Saap, tai Saappi :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Keskustelun taso ja laatu on samanlaista kuin noin 10 vuotta sitten, kun Saab oli vielä viimeisiä aikoja toiminnassa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

^eli täyttä timanttia, kuten aina saappifoorumilla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ei tiedä Saabin tulevaisuudesta niin paljoa, mutta Saabien omistajat ovat hyviä pitämään huolta autoista ja kokoontumaan yhteen, kun on juhlat. Tämä näkyi erittäin hyvin, kun oli :saab: Festarit Trollhättanissa. Kävijä ja autojen määrä täytyy olla ennätys ja se että Ur Saab saatiin liikenteeseen oli juhlan kohokohta. Muller ja Jonsson sekä osa Saabin johtoportaasta olivat myös mukana juhlissa. Harmi, että TTELAN tekemät monet videot ja haastattelut, sekä suora lähetys ei näy kaikille, vaan ovat vain asiakkaiden nähtävissä. Uskon, että :saab: harrastus tulee jatkumaan vireänä piiiiiiitkäääään :!:
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kyllä juuri 'sitä' timanttia. 'Erinomaisena' on nähtävästi jatkunut.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja torque »

Tai miksi maksaa ruottalaisille mitään, laittaa nimeksi vaan SABB ja keksii lyhenteelle jälkikäteen sopivan taustan :mrgreen:
Tuokin lyhenne on jo käytetty Norjassa, SABB merimoottorivalmistaja :) (ja sit on jokin pankkitoimija joka käyttää akronyymiä).

https://en.wikipedia.org/wiki/Sabb_Motor
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Nykyinen Saab AB ei tule ikään päästämään nimeä muille, koska Wallenberg yhtiö on sen poistanut autoteollisuudesta ja he päättää asioista loppujen lopuksi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_AB
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin