Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Muistetaan nyt, että 46 miljoonaa kruunua ei kuitenkaan ole kuin ~5 miljoonaa euroa. Autoteollisuuden mittakaavassa aika mitätön summa.
Tai onhan sekin paljon jos rahaa ei ole.
Tai onhan sekin paljon jos rahaa ei ole.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Pisara meressä isommalla valmistajalla mutta Nevsille se tarkoittaa sitä, että tehdas laitetaan kiinni.Mawerick kirjoitti:Muistetaan nyt, että 46 miljoonaa kruunua ei kuitenkaan ole kuin ~5 miljoonaa euroa. Autoteollisuuden mittakaavassa aika mitätön summa.
Tai onhan sekin paljon jos rahaa ei ole.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Niin, liikevaihtoon kai kannattaisi tuollaiset summat suhteuttaa, autoteollisuusalalla kun on aika eri kokoisia toimijoita.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Isokin firma pääsee konkurssiin, jos ei pysty maksamaan laskua, oli sen loppusumma miten pieni tahansa. Terveitä ja vakavaraisiakin yrityksiä on saatu kassakonkurssiin, kun ne kaikki isot pääomat on olleet kiinni jossain, eikä laskuja ole voitu maksaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Kyllä, olette aivan oikeassa. Lähinnä tarkoitin sitä, että mahdollisen sijoittajan silmissä tuollainen summa ei ole kovin kummoinen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Sijoittaja toki katsoo sijoitukselleen voittoa. Saadakseen omansa takaisin tai saatikka hävitää sijoituksensa, tuskin tyydyttää sijoittajaa. Mikä intressi on/oli valmistaa 9-3:a, joka on malliltaan jo vanha, vaikkakin on mielestäni upean näköinen auto edelleen, mutta se ei valitettavasti myy. Tämä Phoenix-alusta..mikä siinä on ajatus?Mawerick kirjoitti:Kyllä, olette aivan oikeassa. Lähinnä tarkoitin sitä, että mahdollisen sijoittajan silmissä tuollainen summa ei ole kovin kummoinen.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Mahdollisen sijoittajan silmissäkin summa muuttuu merkittäväksi kun otetaan huomioon mihin ollaan sijoittamassa.....kannattavaan vai kannattamattomaan......Mawerick kirjoitti:Kyllä, olette aivan oikeassa. Lähinnä tarkoitin sitä, että mahdollisen sijoittajan silmissä tuollainen summa ei ole kovin kummoinen.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Kannattava tehdas tuskin sijoittajia tarvitsisi, eikös? Kukaan tuskin odottaa Saabin nousua kannattavaksi vuodessa tai edes kahdessa, kyllä siihen menee useampi vuosi hyvässäkin tapauksessa.
Tuo summa ei oikeasti ole kovin suuri. Se on vain ~10% esim. yhden Gripenin hinnasta. Jonkun Mahindran (jonka nettovoitto esim. 2012 oli $680 miljoonaa) näkökulmasta tuolla summalla ei ole juurikaan merkitystä. Tietysti se pitää maksaa, mutta napeilla pelaamisesta on kyse.
Tuo summa ei oikeasti ole kovin suuri. Se on vain ~10% esim. yhden Gripenin hinnasta. Jonkun Mahindran (jonka nettovoitto esim. 2012 oli $680 miljoonaa) näkökulmasta tuolla summalla ei ole juurikaan merkitystä. Tietysti se pitää maksaa, mutta napeilla pelaamisesta on kyse.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Mahindralle nevsin erääntyneet saatavat on toki nappeja, mutta tietävät että jos leikkiin lähtevät, on siihen lähdettävä sadoilla miljoonilla tai miljardeilla. Pelkkien erääntuneiden maksaminen ei riitä kuin huomiseen, mutta kaikki tietävät että ennen kuin nevs seisoo omilla jaloillaan, ollaan joka tapauksessa jossain vuodessa 2017 tai siitä eteenpäin.
Se, että laskuja on erässä johtaa vain siihen, että neuvotteluissa uusi sijoittaja haluaa sijoitukselleen enemmän vastinetta (lue: omistusta), ja nykyinen omistaja on tässä neuvottelussa entistä ahtaammalla.
Kyse ei välttämättä ole siitä, etteikö esim Mahindra olisi erittäin halukas nevsiin sijoittamaan, mutta ovatko nykyiset omistajat valmiita luopumaan omistuksestaan Mahindran ehdoilla, jos muitakin vaihtoehtoja roikkuu vielä tehtaan pihalla. Pelataan upporikasta ja rutiköyhää, ja lopulta voi jäädä kaikille luu käteen.
Se, että laskuja on erässä johtaa vain siihen, että neuvotteluissa uusi sijoittaja haluaa sijoitukselleen enemmän vastinetta (lue: omistusta), ja nykyinen omistaja on tässä neuvottelussa entistä ahtaammalla.
Kyse ei välttämättä ole siitä, etteikö esim Mahindra olisi erittäin halukas nevsiin sijoittamaan, mutta ovatko nykyiset omistajat valmiita luopumaan omistuksestaan Mahindran ehdoilla, jos muitakin vaihtoehtoja roikkuu vielä tehtaan pihalla. Pelataan upporikasta ja rutiköyhää, ja lopulta voi jäädä kaikille luu käteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Anteeksi sivuraide, mutta millainen operaatio tuollaisen hankinta ja rekisteröinti suomeen olisi? Kellään valistunutta arvausta veroista?AZP kirjoitti:Alkaakohan ruotsalaisilla jälleenmyyjillä olla jännät housuissa. Käytännössä uusia 2014 Aero Sedaneita myydään jo aika paljon alle ohjehinnan:
http://bytbil.com/bilar/saab/9-3/bv7emr ... YS.uQwA4AA_!
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Mitään en näistä tiedä, mutta tuossa aikaisempaa pohdintaa aiheesta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&start=18
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Enpä ole lukenut topickia vähään aikaan. Missä mennään tällä hetkellä? Tuleeko Mahindra mukaan? Mikä raha on tuo 5 miltsiä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Nyt ois sitten maksun aika. Pahaltaa näyttää, Nevsin pitäis saada sopimuksia lukkoon ja rahaa velkojen maksuun pikaisesti. Jos joku alihankkija tekee konkurssi anomuksen silloin on paha paikka? Kun kassa sattuu olemaan tyhjä tällä hetkellä.
http://ttela.se/ekonomi/1.3337787-nu-ska-nevs-betala
http://ttela.se/ekonomi/1.3337787-nu-ska-nevs-betala
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Se tässä eniten kyrsii, että NEVSin yritys uhkaa jäädä kesken ilmeisesti puhtaasti rahoitusongelmien vuoksi. Ei siellä alun perin ollut suunnitelmissakaan olla kassavirtapositiivinen kesällä 2014, vaan rahoituksen piti olla omasta takaa osakkaiden toimesta kunnossa. Näin ei nyt ollutkaan, varmaa tietoa ei taida olla siitä onko tullut laskuvirhe Kai-Juuhanin kukkarossa vai onko partneri tosiaan pettänyt K-J:n totaalisesti.
Jos tämä firma kaatuu nyt tähän, niin jäi täysin näyttämättä toteen, olisiko NEVSin visio sähköautovalmistuksesta, tulevista malleista, Saabin tuomisesta takaisin autovalmistuksen eturintamaan ja tämän kaiken kannattavuudesta pidemmällä aikavälillä ollut toteutettavissa. Vähän kuin jännityselokuva loppuisi kesken, kun elokuvateatterista katkastaisiin sähköt.
Jos tämä firma kaatuu nyt tähän, niin jäi täysin näyttämättä toteen, olisiko NEVSin visio sähköautovalmistuksesta, tulevista malleista, Saabin tuomisesta takaisin autovalmistuksen eturintamaan ja tämän kaiken kannattavuudesta pidemmällä aikavälillä ollut toteutettavissa. Vähän kuin jännityselokuva loppuisi kesken, kun elokuvateatterista katkastaisiin sähköt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
NEVS ei todellakaan omalla kohdalla ollut mikään suosikki-isäntä Saabille. Oma mielikuva on että NEVS tarvitsi valmiin brändin alleen jolla voisi alkaa valmistuttamaan sähköautoja. Tyhjästä on paha nyhjäistä vai miten se meni? Sellainen Anything but ordinary-ajattelumaailma ei ole tullut samalla tavalla esille. Harmittaa kun Mullerin touhut kaatuivat lopulta... Saabilla saatiin paljon aikaan tuolloin. Oli ng-femma ja lupauksia uudesta kolkista. Nyt sitten herätettiin vanha takaisin henkiin ja taas ollaan samassa ikävässä jamassa. Tää ei niin yhtään näytä niin hyvältä Pidetään peukkuja joka tapauksessa. Tosin hiljaisuus on hyvä merkki ettei media revittele tilanteella kaikkea aikaa ikäviä uutisia ulos. Toista se on sitten vissiin rapakon takana jossa seurataan herkeämättä 24/7. Ja ihan ymmärrettävästä syystä.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90