Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Muistetaan nyt, että 46 miljoonaa kruunua ei kuitenkaan ole kuin ~5 miljoonaa euroa. Autoteollisuuden mittakaavassa aika mitätön summa.

Tai onhan sekin paljon jos rahaa ei ole.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Mawerick kirjoitti:Muistetaan nyt, että 46 miljoonaa kruunua ei kuitenkaan ole kuin ~5 miljoonaa euroa. Autoteollisuuden mittakaavassa aika mitätön summa.

Tai onhan sekin paljon jos rahaa ei ole.
Pisara meressä isommalla valmistajalla mutta Nevsille se tarkoittaa sitä, että tehdas laitetaan kiinni.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Niin, liikevaihtoon kai kannattaisi tuollaiset summat suhteuttaa, autoteollisuusalalla kun on aika eri kokoisia toimijoita.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Isokin firma pääsee konkurssiin, jos ei pysty maksamaan laskua, oli sen loppusumma miten pieni tahansa. Terveitä ja vakavaraisiakin yrityksiä on saatu kassakonkurssiin, kun ne kaikki isot pääomat on olleet kiinni jossain, eikä laskuja ole voitu maksaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kyllä, olette aivan oikeassa. Lähinnä tarkoitin sitä, että mahdollisen sijoittajan silmissä tuollainen summa ei ole kovin kummoinen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Mawerick kirjoitti:Kyllä, olette aivan oikeassa. Lähinnä tarkoitin sitä, että mahdollisen sijoittajan silmissä tuollainen summa ei ole kovin kummoinen.
Sijoittaja toki katsoo sijoitukselleen voittoa. Saadakseen omansa takaisin tai saatikka hävitää sijoituksensa, tuskin tyydyttää sijoittajaa. Mikä intressi on/oli valmistaa 9-3:a, joka on malliltaan jo vanha, vaikkakin on mielestäni upean näköinen auto edelleen, mutta se ei valitettavasti myy. Tämä Phoenix-alusta..mikä siinä on ajatus?
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Mawerick kirjoitti:Kyllä, olette aivan oikeassa. Lähinnä tarkoitin sitä, että mahdollisen sijoittajan silmissä tuollainen summa ei ole kovin kummoinen.
Mahdollisen sijoittajan silmissäkin summa muuttuu merkittäväksi kun otetaan huomioon mihin ollaan sijoittamassa.....kannattavaan vai kannattamattomaan......
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kannattava tehdas tuskin sijoittajia tarvitsisi, eikös? Kukaan tuskin odottaa Saabin nousua kannattavaksi vuodessa tai edes kahdessa, kyllä siihen menee useampi vuosi hyvässäkin tapauksessa.

Tuo summa ei oikeasti ole kovin suuri. Se on vain ~10% esim. yhden Gripenin hinnasta. Jonkun Mahindran (jonka nettovoitto esim. 2012 oli $680 miljoonaa) näkökulmasta tuolla summalla ei ole juurikaan merkitystä. Tietysti se pitää maksaa, mutta napeilla pelaamisesta on kyse.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mahindralle nevsin erääntyneet saatavat on toki nappeja, mutta tietävät että jos leikkiin lähtevät, on siihen lähdettävä sadoilla miljoonilla tai miljardeilla. Pelkkien erääntuneiden maksaminen ei riitä kuin huomiseen, mutta kaikki tietävät että ennen kuin nevs seisoo omilla jaloillaan, ollaan joka tapauksessa jossain vuodessa 2017 tai siitä eteenpäin.

Se, että laskuja on erässä johtaa vain siihen, että neuvotteluissa uusi sijoittaja haluaa sijoitukselleen enemmän vastinetta (lue: omistusta), ja nykyinen omistaja on tässä neuvottelussa entistä ahtaammalla.

Kyse ei välttämättä ole siitä, etteikö esim Mahindra olisi erittäin halukas nevsiin sijoittamaan, mutta ovatko nykyiset omistajat valmiita luopumaan omistuksestaan Mahindran ehdoilla, jos muitakin vaihtoehtoja roikkuu vielä tehtaan pihalla. Pelataan upporikasta ja rutiköyhää, ja lopulta voi jäädä kaikille luu käteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja jmarin »

AZP kirjoitti:Alkaakohan ruotsalaisilla jälleenmyyjillä olla jännät housuissa. Käytännössä uusia 2014 Aero Sedaneita myydään jo aika paljon alle ohjehinnan:

http://bytbil.com/bilar/saab/9-3/bv7emr ... YS.uQwA4AA_!
Anteeksi sivuraide, mutta millainen operaatio tuollaisen hankinta ja rekisteröinti suomeen olisi? Kellään valistunutta arvausta veroista?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitään en näistä tiedä, mutta tuossa aikaisempaa pohdintaa aiheesta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&start=18
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Enpä ole lukenut topickia vähään aikaan. Missä mennään tällä hetkellä? Tuleeko Mahindra mukaan? Mikä raha on tuo 5 miltsiä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Nyt ois sitten maksun aika. Pahaltaa näyttää, Nevsin pitäis saada sopimuksia lukkoon ja rahaa velkojen maksuun pikaisesti. Jos joku alihankkija tekee konkurssi anomuksen silloin on paha paikka? :? Kun kassa sattuu olemaan tyhjä tällä hetkellä.

http://ttela.se/ekonomi/1.3337787-nu-ska-nevs-betala
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se tässä eniten kyrsii, että NEVSin yritys uhkaa jäädä kesken ilmeisesti puhtaasti rahoitusongelmien vuoksi. Ei siellä alun perin ollut suunnitelmissakaan olla kassavirtapositiivinen kesällä 2014, vaan rahoituksen piti olla omasta takaa osakkaiden toimesta kunnossa. Näin ei nyt ollutkaan, varmaa tietoa ei taida olla siitä onko tullut laskuvirhe Kai-Juuhanin kukkarossa vai onko partneri tosiaan pettänyt K-J:n totaalisesti.

Jos tämä firma kaatuu nyt tähän, niin jäi täysin näyttämättä toteen, olisiko NEVSin visio sähköautovalmistuksesta, tulevista malleista, Saabin tuomisesta takaisin autovalmistuksen eturintamaan ja tämän kaiken kannattavuudesta pidemmällä aikavälillä ollut toteutettavissa. Vähän kuin jännityselokuva loppuisi kesken, kun elokuvateatterista katkastaisiin sähköt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

NEVS ei todellakaan omalla kohdalla ollut mikään suosikki-isäntä Saabille. Oma mielikuva on että NEVS tarvitsi valmiin brändin alleen jolla voisi alkaa valmistuttamaan sähköautoja. Tyhjästä on paha nyhjäistä vai miten se meni? Sellainen Anything but ordinary-ajattelumaailma ei ole tullut samalla tavalla esille. Harmittaa kun Mullerin touhut kaatuivat lopulta... Saabilla saatiin paljon aikaan tuolloin. Oli ng-femma ja lupauksia uudesta kolkista. Nyt sitten herätettiin vanha takaisin henkiin ja taas ollaan samassa ikävässä jamassa. Tää ei niin yhtään näytä niin hyvältä :| Pidetään peukkuja joka tapauksessa. Tosin hiljaisuus on hyvä merkki ettei media revittele tilanteella kaikkea aikaa ikäviä uutisia ulos. Toista se on sitten vissiin rapakon takana jossa seurataan herkeämättä 24/7. Ja ihan ymmärrettävästä syystä.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vastaa Viestiin