Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 1971
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja viggen » Ke Kesä 07, 2017 08:16

Miten sillä sähköisellä käsijarrulla tehdään käsijarrukäännös :?:
Viimeksi muokannut viggen, Ke Kesä 07, 2017 08:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. http://www.saaben.se #6700

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 7199
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja AZP » Ke Kesä 07, 2017 08:21

No nyt saa pussihoususaabistit slaagin: Nevsin uusi InMotion-konsepti perustuu ajatukselle ei vain sähköisestä voimalinjasta, vaan myös siitä että autoa ei omisteta, eikä sitä ajeta itse :!:

https://www.nevs.com/en/media/press-rel ... n-concept/

On se kauheeta, hirveetä, mihin tää maailma oikeen on menossa? :mrgreen:

Vakavammin puhuttuna en itse usko ihan sokeasti noihin tulevaisuuden visionäärien ajatuksiin siitä että tulevaisuudessa kukaan ei omista autoaan ja itseajavat sukkulat kuskaavat meitä tilauksesta kaikkialle. Ehkäpä isoissa kaupungeissa, Suomessa PK-seutu lienee nykyisellään ainoa paikka jossa tuo malli löytäisi riittävän massan asiakkaita. Mutta yleisesti tuota käytäntöä vastaan tappelee voimakkaasti mm. ihmisten omistamisen halu sekä ihan arkiset käytännön asiat, kuten se jos roudaan usein mukanani tavaraa, jonka käytännön syistä haluan jättää usein autoon esim. työpäivän ajaksi jne. Lisäksi jokainen autonomistaja arvostaa sitä, että kun autolla liikutaan useamman kerran päivässä, auto on käytettävissä juuri silloin kun itse haluaa, eikä sitä tarvitse tilata paikalle edes muutamaa minuuttia ennen lähtöä. Suurimpia esteitä on myös ihmisten halu omannäköiseen persoonalliseen liikkumiseen: siksi meillä myydään aika isolla rahalla vuosittain alumiinivannetta, metalliväriä ja kaikenlaista koristelistaa uusiin ja käytettyihin autoihin.

Lisäksi suurten kaupunkien ulkopuolella se auton pysäköinti ei ole samanlainen ongelma kuin kaupungeissa. Lisäksi autoilu ei loppujen lopuksi ole kokonaisuudessaan niin kallista, että kaikki ihmiset olisivat erittäin halukkaita joustamaan yllä mainituista asioista vain säästääkseen marginaalisen summan rahaa.

Mutta hienon näköinen konsepti, ehkä pistää kuvissa silmiin se, että NEVSillä on esillä 15-vuotta vanhan automallin viimeisin facelifti ja sitten tuollainen 2030-luvun katusukkula. Lentävää NEVSiä odotellessa.

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 1971
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja viggen » Ke Kesä 07, 2017 08:29

Täytyy vain todeta, että tuo 15 vuotta vanha malli voittaa monet uudet autot, kun aletaan mennä peltien alle. Useissa uusissa autoissa on huuhaata peitetty muoveilla ja näkyy että säästetään joka paikassa. Työssä puretaan erimerkkisiä uusia autoja päivittäin, lisävarusteiden asennuksen takia.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. http://www.saaben.se #6700

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1624
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja pjv » Ke Kesä 07, 2017 09:28

Vielä kun saataisiin tiedotteita, joissa ei sekoitettaisi tavu- ja ajatusviivoja eikä heitto- ja korkomerkkejä keskenään.

Käsijarrussa on varmaan haluttu Saab-perintönä säilyttää mahdollisuus satuttaa peukalonsa. :)

AZP:n pohdiskelussa kiteytyy aika pitkälle se, miksi Suomi ei ole ihan NEVSin ensisijainen markkina-alue tässä vaiheessa. Siitäkin huolimatta, että omistamisen ja omannäköistämisen halu on varmasti oikeasti huomattavasti pienempi kuin miltä se meidän harrastajien näkökulmasta näyttää.
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 900 i16 '91 | 99 EMS '73

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 7199
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja AZP » Ke Kesä 07, 2017 11:30

Joo, autoharrastajan kuplassahan tässä eletään, tosin se varustelu/personointi-into tuntuu olevan tavallistenkin uusien autojen ostajien tauti, vaikkeivat varsinaisia harrastajia olekaan. Muuten meillä olisi kymmenien eri automerkkien ja satojen mallien sijasta vain kourallinen tarjontaa.

Lisäksi pitää muistaa tässä elinvuosien kertyessä, että seuraava sukupolvi tuppaa vastakkaisista väitteistä huolimatta olevan aina edellistä polvea fiksumpaa. Ehkäpä yhteiskäyttösukkula on heille luonnollisempi valinta kuin minun sukupolvelleni :roll:

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 7199
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja AZP » Ke Kesä 21, 2017 13:09

Volvo peesaa vihdoin NEVSiä ja perustaa oman sähköautomerkin, yhtenä päämarkkinana Kiina:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volv ... n/PRuwiJ7n
http://www.reuters.com/article/us-geely ... SKBN19C0KW

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 1971
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja viggen » Ma Kesä 26, 2017 22:56

Nevs solminut uuden sopimuksen Kiinalaisen Didin kanssa, joka tulee osaomistajaksi ja haluaa ostaa Nevsin autoja. Didi toimii samalla tavalla kuin Uber, Didiin kuuluu n.25 miljoonaa kuskia. Didin palleluja käyttää 20 miljoonaa ihmistä päivittäin.
http://www.ttela.se/nyheter/trollh%C3%A ... -1.4387223
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. http://www.saaben.se #6700

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 7199
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja AZP » Ke Heinä 05, 2017 09:26

AZP kirjoitti:Volvo peesaa vihdoin NEVSiä...

Ja vielä: http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005279449.html

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7449
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja V.J.S » Ke Heinä 05, 2017 09:47

AZP kirjoitti:
AZP kirjoitti:Volvo peesaa vihdoin NEVSiä...

Ja vielä: http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005279449.html


Saab (=NEVS) oli tuossakin Volvoa edellä. He kun eivät ole enään useampaan vuoteen tuottaneet yhtään polttomoottoriautoa :lol: :mrgreen:
-Ville #1572,
-Skeida Octavianus Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Quattro -01 TipTronic (RE85), status: Ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Avatar
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3703
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja juhokare » La Heinä 29, 2017 12:36

Kumma, ettei tätä ole huomattu tällä foorumilla. NEVS on kait tehnyt jo jonkin asteisen ja ensimmäisen julkaistun konseptin NEVS 9-3:sta, ja se näkyy NEVSin sivuilla.

Linkki autoon ja muuhunkin. Aika tyylikäs kampe on, ja myötäilee hyvin entisiä Saab 9-3:sia muotoilullaan. Lukee vielä: "NEVS 9-3 Concept".

https://www.nevs.com/en/opportunities-motion-ces-asia/
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

Avatar
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3703
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja juhokare » La Heinä 29, 2017 13:13

Hieman off-topick.

Miten parhaimpien sähköautojen käytännön toiminta vertaantuu tämän hetken hyviin/parhaimpiin polttomoottoriautoihin? Minkälainen on käyttösäde, huoltoväli (ja huolto - kallis tietenkin), akun kesto (ja voidaanko vielä nykyään kunnolla ladata akkuja ajojen aikana)? Luin jostain, että Toyota Priuksen akkujen vaihtohuolto on todella kallis, sadoissa euroissa ei riittänyt. Miten talviolosuhteiden toimivuus on tämän hetken tekniikalla? Polttomoottoriset on saatu pelaamaan varsin hyvin jo ajat sitten, mutta miten sähköpuolen tekniikka?
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

Avatar
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3703
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja juhokare » Ti Elo 01, 2017 17:02

Onko kenelläkään mielipidettä ja/tai tietoa? Toivon asiallisia kannanottoja.
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4461
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja tturku » Ti Elo 01, 2017 18:58

Paria hybriditojotaa kävin hiljattain koeajamassa ja parissa eri paikassa kehuivat ettei yhteenkään toyotan hybridiin ole vielä suomessa vaihdettu akkupaketteja... Noita löytyy kyllä yli 300tkm ajettuina.
Akkujen kapsu heikkenee talvella. Ladattava hybridi harkinnassa vaimolle 2 autoksi mutten täyssähköistä ottaisi. Hinnat on niissä aika kovia vielä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA),
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3703
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja juhokare » Ti Elo 01, 2017 19:09

Monenko vuoden ikäisiä olivat nämä hybridi-Toyotat? Vaikuttava tulos akulta, että kestää yli 300tkm. Toyotat polttomoottoreilla muutenkin kestävät hyvillä tuloksilla sen 500tkm+. Ottaisitko tturku täyssähköisen, jos hinta olisi kilpailukykyinen, verraten tämän hetken sähkölatauspisteisiin?
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 7199
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

ViestiKirjoittaja AZP » Ti Elo 01, 2017 21:58

^Samaa kuulin yhdeltä hybridiautoilijalta, kun hän osti pelkän ilmoituksen perusteella Saksasta käytetyn hubridisitikan ja kyselin että onko huolissaan siitä että akkujen uusiminen on pian edessä ja siitä tulee iso lasku: vanhimmissakin Priuksissa on isossa osassa vielä alkuperäiset akut ja niissä riittäävielä kapasiteettia.

Mitä olen aiheesta lukenut ja muutaman lataushybridiautoilijan kanssa jutellut, niin parhailla sähköautoilla pääsee normaalia maantieajoa luokkaa 200 km, joillain ehkä lähemmäs 300 km. Vielä tällä hetkellä ilmoitetut ajomatkat eurooppalaisen syklin mukaan vastaavat suunnilleen 60 km/h köröttelyä, joten niitä ei voi ottaa todellisessa maantieajossa ihan tosissaan. Kulutus riippuu paljon käytetystä ajonopeudesta, moottoritiellä kulutus pomppaa reilusti ylöspäin, kuten polttomoottoriautoillakin, jos vertaa rauhalliseen 80 km/h maakuntatieköröttelyyn.

Kaverilla on Audi Q7 hybridi ja sanoi että hän pärjää arkipäivät täysin ilman polttoainetta, työmatka on luokkaa 20 km yhteen suuntaan ja latauspisteet löytyy töistä ja kotoa. Viikonloppuisin perhe ja harrastukset vie sitten kauemmas jolloin pitää poltella dieseliäkin. Nykyisillä lataushybrideillä voinee olettaa pääsevänstä mallista riippuen 30-50 km normaalia ajoa ennen kuin pitää poltella konetta. Talvella asia sitten erikseen kun pitää saada lämpöäkin, tässä kohtaa autoissa on eroja sen suhteen millä lämpö tehdään. Audissa on esimerkiksi järjestelmä joka käyttää auton (sähkö)laitteistojen hukkalämpöä ohjaamon lämmittämiseen.

Jos juhokare viittasi ajonaikaisella latauksella siihen että autoja voisi ladata liikkeessä, siihen käyttöön on olemassa sitten polttomoottorilla varustettuja sähköautoja, eli niitä hybridejä. Kattoon asennetuilla aurinkokennoilla ei pysty millään saamaan samaa tehoa kuin mitä auton liikkuminen vaatii. Aurinkokennojen hyötysuhde on luokkaa 20-25 % ja aurinko porottaa parhaimmillaan teholla noin 1 kW per neliömetri, joten tuollaisella auton katon kokoisella kennolla saisi teoreettisessa optimitilanteessa virran ehkä auton valoille ja osalle viihdejärjestelmää. Joitain villejä ideoita maantien alle asennettavista induktiivisista latauskaapeleista on esitetty, mutta jos latausasemainfran rakentaminenkin tuntuu isolta urakalta, niin jokainen voi miettiä montako maantiekilometriä induktiivista latausinfraa saadaan aikaiseksi lähivuosina.

Huoltojen osaltahan sähköautot ovat helpompia kuin polttomoottoriautot, koska voimalinja ei käytännössä juuri huoltoa kaipaa. Pois jäävät myös monet polttomoottorin tarvitsemat pakoputkisto, mottoriöljyt, vaihteisto (sellaisena kuin me autoissa miellämme sen), sytytystulpat, suodattimet (pl. sisäilmansuodatin). Lisäksi kun jarrutus hoidetaan osittain voimakkaalla sähkömoottorin moottorijarrutuksella on jarrujen kuluminen ja siten huoltokin vähäisempää. Ongelmaksi sähköautoissa on sitten taas ilmaantunut jarrujen jumiutuminen käytön puutteessa. Kaiken kaikkiaan sähköauton huoltokohteita on melko vähän ja siten huoltojen hintojenkin pitäisi olla halvempia. Mutta eiköhän marmori ota osansa sitten erilaisten diagnostiikka- ja päivityspalvelujen kautta.

Perushybridin ideahan on ottaa polttomoottorin tuottama energia mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella käyttöön. Konetta käytetään vain silloin kun se on tarpeen ja sellaisella kuormalla, että energiaa hukataan mahdollisimman vähän. Kaupunkiautoilussa väkisin ilmenevät kuormitusvaihtelut saadaan hoidettua fiksuimmin sähkömoottorilla. Maantiellähän perushybridi ei ole pidemmässä ajossa juurikaan pihimpi kuin polttomoottoriauto.

Lataushybridi on sen sijaan jo enemmänkin sähköauto jossa on apukone, riippuen tietenkin vähän automallista. Periaatteessa voi ajatella että polttomoottori on lataushybridissä vain sitä varten että sillä saa virtaa jos se 30-50 km ylittyy. Nykymalleissa tosin vielä myös siten, että kun tehoa tarvitaan enemmän, eli nopeassa maantieajossa, otetaan usein polttomoottori mukaan jo ihan sen tehotarpeen vuoksi.

Sähköauton ostaisin jos olisi tarjolla järkevään hintaan ajopeli johon perhe tavaroineen mahtuu sopivasti ja autoon pitäisi mielellään vielä saada vetokoukkukin. Nykyisten sähköautojen ajomatkat on itselleni täysin riittäviä, en käytännössä koskaan aja yli 200 km saman päivän aikana, ja yli 100 km matkoillakin julkiset kulkuneuvot on ihan varteenotettava vaihtoehto. Tyypillinen päivä jolloin tulee "ajettua paljon" on sellainen että käyn mökillä ja takaisin saman päivän aikana ja sen lisäksi töissä. Tällöin ajelua tulee yhteensä alle 70 km päivälle.

Tällä hetkellä tarjolla olevista vaihtoehdoista mielenkiinto kohdistuu kuitenkin enimmäkseen lataushybrideihin, joita on tarjolla käytettyinä jo ihan järkevillä hinnoilla. 3-4-vuotiaisen Mitsubishi Outlander PHEV:n hinnat ovat melko lähellä dieselversioiden hintoja ja Hollannista hakemalla säästäisi vielä useamman tonnin. Siinä olisi tilat, töpseli ja sen koukunkin saisi perään satunnaisia kärrynvetoja varten. Volvo V60 Plug-In olisi ihan sopiva vaihtoehto meidän tarpeisiin myös, tosin en haluaisi maksaa dieselveroa autosta jossa ei juurikaan tulisi dieseliä kulumaan.

Laskin päivänä eräänä että veroissa ja polttoaine/sähkökuluissa säästyisi itselläni yli tonni vuodessa jos vaihtaisin Mitsubishiin. Pelkistä ajoneuvoveroista tulisi säästöä n. 500 euroa. Toistaiseksi mennään kuitenkin edelleen Saabilla, joka on markkina-arvoltaan kuitenkin vain 20 % noista Mitsuista.

Ainiin, mitä tulee sähköautotekniikan luotettavuuteen ja käytännön kokemuksiin, Tamperelaisella softafirma Vincitillä oli käytössä Tesla ja bloggailivat sen käyttötarinaa: https://www.vincit.fi/blog/vuosi-teslan-kyydissa/