Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8891
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Marras 05, 2018 20:39

Tuota 0-50 kiihtyvyyslukua ihmettelen. 2.2 TiD femma (120 hv) kiihtyy samaan nopeuteen alle 3,5 sekunnissa. Sähköauto on toki raskas, mutta painaa dieselfemmakin kuskeineen jotain 1650 kg. Sähkömoottorissahan maksimivääntö on saatavilla heti kun kone alkaa kiertää, ja sen puolesta lähtöjen pitäisi olla sujuvia. Paljonkohan tuossa Nevsin Saabissa on vääntömomenttia?

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja pjv » Ma Marras 05, 2018 20:41

Toivottavasti tuossa Acceleration-kohdassa on jonkinlainen käännös- tai kirjoitusvirhe. :roll:

E: Jaha, joku oli taas nopeempi. No kuitenkin, samaa hämmästelin.
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 900 i16 '91 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen » Ma Marras 05, 2018 21:29

Kiihtyvyysluku ei vaikuta todennäköiseltä, jos vertaa toisiin saman tehoisiin sähköautoihin. Esim. BMW i3 malliin. :?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. http://www.saaben.se #6700

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7599
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja V.J.S » Ke Marras 07, 2018 11:36

Saabit on aina olleet hitaita "viivalta" lähtijöitä, ehkä NEVS on halunnut kunnioittaa tätä(kin) perinnettä :mrgreen: :lol:
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8891
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Marras 07, 2018 12:10

Kun ei voimalinjasta tiedä oikein mitään, niin vaikea arvioida. Sähkömoottorin kanssa ei useinkaan käytetä vaihteistoa, jolloin välitys voi olla melko pitkä paikaltaan lähtemiseen. Vääntöä on täydet käytössä heti liikkelle lähdössä, mutta tehollahan se auto kiihtyy ja sitähän ei ole sitten välttämättä käytössä kauhean paljon ennen kuin moottori on kelannut vähän enemmän kierroksia. Teho kun syntyy kaavalla kierrokset x vääntömomentti. Ja suoravetoisessa sähköautossa ei ole kierrosluvun nostamista avittamassa kytkimen luistattelua tai momentinmuunninta.

Siltikin tuo kuulostaa todella hitaalta, koska yleensä 50-100 km/h kiihdytys on se hitaampi puolisko kiihdytettäessä nollasta sataan. Mutta tämäkin tosin polttomoottoriautolla jossa päästään kunnon tehoalueelle aikaisemmin.

Jeppe96
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 » Ke Marras 07, 2018 12:36

Oiskohan tuo 0-50 kiihtyvyys tulkittu vain eri tavalla. Menneet kilometrit ja mailit sekaisin. Saab planetilla puhutaan 0-60 (0-100km/h) mailiin kiihtyvyydeksi 5.5 sek

Tiiä sit kyllä miksi puhuvat tuossa ttela linkissä 0-50 km/h, eipä missään yleensä ilmoiteta kiihtyvyyttä 0-50km/h tai 0-30 mailiin

https://www.saabplanet.com/nevs-receive ... -vehicles/
9-5 2.0t BioPower SE 4D VM00 (KA)
9-3 2.0t BioPower Vector SC VM08 "Griffin look" (KA)

benicio
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja benicio » Ke Marras 07, 2018 14:55

Jeppe96 kirjoitti:Oiskohan tuo 0-50 kiihtyvyys tulkittu vain eri tavalla. Menneet kilometrit ja mailit sekaisin. Saab planetilla puhutaan 0-60 (0-100km/h) mailiin kiihtyvyydeksi 5.5 sek

Tiiä sit kyllä miksi puhuvat tuossa ttela linkissä 0-50 km/h, eipä missään yleensä ilmoiteta kiihtyvyyttä 0-50km/h tai 0-30 mailiin
Vaikuttaa klassiselta "same same but different!" tapaukselta. Eli onko se nyt niin tarkkaa, kyse vain muutamasta sekunnista :D
Arkisaab 9-5 2.3T SE Wagon A -99; Pyhäsaab 9-5 Vector TiD4 -10
Juhannussaab 99 GLS Cabriolet -75; Perjantaisaab 9-3 SC TID Vector -08

Kaller
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Loka 31, 2018 18:08

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Kaller » Pe Joulu 14, 2018 13:30

Kuulostaa paljon uskottavammalta toi saabplanetin ilmoitus jossa 5.5s on 0-100km/h eikä 0-50km/h, ellei noi sitten koita jollain todella pienellä moottorilla pärjätä, joka kyllä tuntuu vähän idioottimaiselta kohdalta säästää.

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen » Pe Joulu 21, 2018 20:54

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. http://www.saaben.se #6700

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8891
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Joulu 21, 2018 21:05

Melkein samoilla otsikoilla uutisoitiin viime vuoden joulukuussa:
https://www.motorauthority.com/news/111 ... s-in-china
https://www.motor1.com/news/223510/nevs ... on-starts/

Jotenkin pientä epäluotettavuutta tuntuu Nevsin tiedottamisessa olevan.

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen » Pe Joulu 21, 2018 21:28

Nyt on kuitenkin yritykselle ja sijoittajille tärkeät asiat paikallaan, nimittäin valmistus- ja myyntiluvat. Ilman niitä ei asiat olisi edistyneet eteenpäin. Tilanne kääntynyt siten taas positiiviseen suuntaan ja 10000 autoa on jo ennakkoon tilattu, niin vois ajatella että tuotanto lähtis käyntiin Kiinassa kevään aikana. Trollhättanissa tullaan valmistamaan osia autoon ja mahdollinen sarjatuotanto alkaisi 2020 lopulla Euroopan markkinoita varten. Nevsillä työssä olevat vaikuttavat ainakin positiiviselta asioiden kehitykseen.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. http://www.saaben.se #6700

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8891
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Joulu 21, 2018 21:49

Mutta kun ne luvatkin on aikaisempien tiedotteiden mukaan saatu jo kaksi vuotta sitten:
https://www.nevs.com/en/media/press-rel ... ction-lic/

Ja niitä autojahan oli tilattu jo kolme vuotta sitten 250 000 kappaletta:
https://www.yahoo.com/news/chinas-panda ... 38130.html

Ei siinä, toivon Nevsille kaikkea mahdollista menestystä ja unelmoin itsekin joskus ajavani Trollhättanissa valmistetulla Nevsiläisellä sähköautolla, mutta alkaa hiljalleen uskottavuus tiedottamiseen menemään, kun eivät tunnu keksivän enää edes uusia tiedotteita, vaan vanhat otsikot uusitaan.

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2207
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen » Pe Joulu 21, 2018 22:06

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. http://www.saaben.se #6700

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5607
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » To Joulu 27, 2018 08:30

Minä olen tilannut LinkedInissä NEVSin "kanavan", ja kommentoin sinne aina kun vain on mahdollisuus :wink:

Esimerkiksi sitä, että tulisivat Eurooppaan ASAP.
Ja nyt kun SAABilla (puolustushallinto) on kuulemma tarvetta YT -neuvotteluille finanssiasioiden vuoksi, niin nyt voisi olla hyvä sauma aloittaa uudelleen neuvottelut oikeudesta/lisenssoinnista käyttää SAAB -nimeä autojen valmistuksessa. Saattaisivat olla nyt vähän myötämielisempiä asian suhteen, jos rahalle olisi kysyntää :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja pjv » Ti Tammi 15, 2019 18:17

Ford ja Volkswagen yhdistävät voimansa mm. itsenäisten ajoneuvojen, liikkumispalvelujen ja sähköajoneuvojen kehityksessä.
https://www.theguardian.com/business/20 ... technology

Syytäkin, kun takamatkalta lähtevät NEVSin kanssa kisaamaan. :wink:
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 900 i16 '91 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

Vastaa Viestiin