2,8 V6 Turbon tiedot

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
sc^
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 00:14
Paikkakunta: Riihimäki/Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sc^ »

No 9,5sek autodatan mukaan, mut noista ei ikinä tiedä mikä on oikea kun ei tommoseen ikinä pysty ite. 0-105km/h 12.0sek saatiin tolla parhaaks ajaks.
Onhan sillä kiva ylämäessä kiihdytellä ja kovissa nopeuksissa mutta ei se oikeen muuten, ei kyllä ooppelit sovi mulle :wink:
-----------------------------
Saab 900i -87
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Tämän V6:n suhteen totesin erään asia teknisistä tiedoista: bensa maistuu, saman suorituskyvyn tarjoava 2.3T/250hv selviää litrakaupalla pienemmällä kulutuksella. Toki jos tällaiseen V6 Aeroon rahat riittää, niin varmaan myös bensaankin :lol:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SportySedan kirjoitti:Tämän V6:n suhteen totesin erään asia teknisistä tiedoista: bensa maistuu, saman suorituskyvyn tarjoava 2.3T/250hv selviää litrakaupalla pienemmällä kulutuksella. Toki jos tällaiseen V6 Aeroon rahat riittää, niin varmaan myös bensaankin :lol:
Minua kiinnostaisi tietää, miksi Saabin loistavan moottorinohjausjärjestelmän Trionicin sijasta 2.8V6 -turbomoottorissa on Boschin Motronic -moottorinohjausjärjestelmä? Tuota tietoa tuskin saa keneltäkään muulta kuin niiltä häiskiltä, jotka ovat kehitelleet tuon Saabin 2.8V6 -turbomoottorin Holdenin lohkosta :cry:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Turbo Sensonic kirjoitti: Minua kiinnostaisi tietää, miksi Saabin loistavan moottorinohjausjärjestelmän Trionicin sijasta 2.8V6 -turbomoottorissa on Boschin Motronic -moottorinohjausjärjestelmä? Tuota tietoa tuskin saa keneltäkään muulta kuin niiltä häiskiltä, jotka ovat kehitelleet tuon Saabin 2.8V6 -turbomoottorin Holdenin lohkosta :cry:
Olisikos moottorissa sitten jotain sellaista, jota Motronic jo tukee, mitä ei ollut järkevä kehittää Trioniciin? Esim. muuttuvat venttiiliajoitukset tms. Eli jospa raha on ratkaissut.. ? :?

Aika hyllytavaraa taitaa melko monissa autoissa tuo Motronic olla nykyään.

(en siis tiedä mitään ko. moottorin ominaisuuksista, puhdasta arvailua)
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

hma kirjoitti: Olisikos moottorissa sitten jotain sellaista, jota Motronic jo tukee, mitä ei ollut järkevä kehittää Trioniciin? Esim. muuttuvat venttiiliajoitukset tms. Eli jospa raha on ratkaissut.. ? :?

Aika hyllytavaraa taitaa melko monissa autoissa tuo Motronic olla nykyään.

(en siis tiedä mitään ko. moottorin ominaisuuksista, puhdasta arvailua)
http://www.americancarfans.com/news.cfm ... ors/1.html

Näköjään ainakin jotain tuon suuntaista voisi päätellä..
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

hma kirjoitti:Olisikos moottorissa sitten jotain sellaista, jota Motronic jo tukee, mitä ei ollut järkevä kehittää Trioniciin? Esim. muuttuvat venttiiliajoitukset tms. Eli jospa raha on ratkaissut.. ? :?

Aika hyllytavaraa taitaa melko monissa autoissa tuo Motronic olla nykyään.
Joo, kohta ei varmaan yhdessäkään Saabissa ole enää Trionicia, kun Boschin Motronicin käyttö tulee halvemmaksi :evil: Suurempi volyymi :arrow: halvemmat hinnat :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Turbo Sensonic kirjoitti: Joo, kohta ei varmaan yhdessäkään Saabissa ole enää Trionicia, kun Boschin Motronicin käyttö tulee halvemmaksi :evil: Suurempi volyymi :arrow: halvemmat hinnat :roll:
Niin.. näin kai se menee jo 95%:ssa komponentteja :(

Onhan tuo Motronic käsittääkseni käytössä Volvolla, VAG:lla, BMW:llä jne.

Lieköhän sitten Trionic niin Saab-spesifinen muutenkin, että sen istuttaminen konsernikoneeseen olisi ollut aikaavievää? Ja puuttuuhan siitä nykyisellään ilmeisesti ominaisuuksiakin (?) verrattuna Motroniciin.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2840
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

hma kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti: Joo, kohta ei varmaan yhdessäkään Saabissa ole enää Trionicia, kun Boschin Motronicin käyttö tulee halvemmaksi :evil: Suurempi volyymi :arrow: halvemmat hinnat :roll:
Niin.. näin kai se menee jo 95%:ssa komponentteja :(

Onhan tuo Motronic käsittääkseni käytössä Volvolla, VAG:lla, BMW:llä jne.

Lieköhän sitten Trionic niin Saab-spesifinen muutenkin, että sen istuttaminen konsernikoneeseen olisi ollut aikaavievää? Ja puuttuuhan siitä nykyisellään ilmeisesti ominaisuuksiakin (?) verrattuna Motroniciin.
Niinpä, sääli taas. Tietenkin boschin palikka on halvempi, suuremmat tuotantoerät yms yms.
Tämä on vaan se jo pitkään harrastettu suuntaus, millä tapetaan varsin hyvin kaikenlainen innovatiivisuus, mitä varsinkin saab on harrastanut autopiireissä pitkään, ennen gm-omistusta.
Taas lisää vinkuintialaisia saippua-askeja, taas lisää "erinomaisia" takavetoja premium-markkinoille. Paskaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mitä olen verrannut noita GM:n suorituspaperiarvoja isännän 1.8i:hin, niin kyllä pääsin sillä sinne 13,5 sekunnin luokkaan vitos-vaihteella 80-120 km/h. Oliko se nyt annettu arvoksi 16,5 sekunttia. Eli miten sitten tämä 2.8L V6 Turbo käyttäytyy käytännössä - uskoisin paremmin kuin papereissa.

Sitten toinen asia. Tuleeko nelivetoa uusimpaan ysikolmoseen ylipäätään? Itselläni olisi tälläinen muistikuva. :roll:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

juhokare kirjoitti:Mitä olen verrannut noita GM:n suorituspaperiarvoja isännän 1.8i:hin, niin kyllä pääsin sillä sinne 13,5 sekunnin luokkaan vitos-vaihteella 80-120 km/h. Oliko se nyt annettu arvoksi 16,5 sekunttia.
Eipä ole itse tullut kokeiltua tuota 1.8i:n suorituskykyä kellon kanssa. No joka tapauksessa se on lussu p :evil: sk :evil: , mutta hoitaa se hommansa tavallisessa arkiajossa ja mieluumminhan sitä ajelee Saabilla kuin esim. jollain riisikupilla tai ranskiksella. Auton ajettavuus on kuitenkin todella hyvä 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olen samaa mieltä! :wink: Auto on hyvä ajaa ja käyttää! :wink: Alusta pelaa hyvin ja ohjainlaitteet ovat tavoitettavissa ja näppäriä. Mutta moottorin lisäksi miinuksena on tämä äänentoistopuoli, joka on aikasen kehno. :?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

juhokare kirjoitti:Olen samaa mieltä! :wink: Auto on hyvä ajaa ja käyttää! :wink: Alusta pelaa hyvin ja ohjainlaitteet ovat tavoitettavissa ja näppäriä. Mutta moottorin lisäksi miinuksena on tämä äänentoistopuoli, joka on aikasen kehno. :?
Totta. Mutta pienellä fiksauksella saa 150W:n audiojärjestelmästäkin sellaisen, että sitä pystyy joten kuten kuuntelemaan. Ensiksi kannattaa vaihtaa takakaiuttimet 6x9":ksi, ja jos sen jälkeen haluaa vielä lisää hifiä, niin sitten kannattaa laittaa vahvistin takakaiuttimille.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tekniikan maailmassa oli lyhyt uutinen, jonka mukaan 2.8 V6 turbo tulee saatavaksi myös Opel Vectraan (OPC-malliin). Teho oli luvattu 188 kW.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Petter kirjoitti:Tekniikan maailmassa oli lyhyt uutinen, jonka mukaan 2.8 V6 turbo tulee saatavaksi myös Opel Vectraan (OPC-malliin). Teho oli luvattu 188 kW.
Joo, ja Cadillac BLS:ään.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Petter kirjoitti:Tekniikan maailmassa oli lyhyt uutinen, jonka mukaan 2.8 V6 turbo tulee saatavaksi myös Opel Vectraan (OPC-malliin). Teho oli luvattu 188 kW.
Nyt kyllä saa riittää :evil:
Onko Opel nykyään GM:n Euroopan malliston lippulaiva?! Opelin 1.8i moottorissa enemmän tehoa kuin "Saabin" ja nyt tuo V6.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Vastaa Viestiin