Saab historia

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Topiasv
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Heinä 27, 2017 21:27

Saab historia

Viesti Kirjoittaja Topiasv »

Eli tietäiskö joku näihin kysymyksiin vastauksia itse yritin nettiä tutkia ja eipä foorumilta kaan löytynyt vielä empä löytänyt niin aattelin täältä kysellä :D

-miksi kaikki mallit alkavat numerolla 9
-virtalukon sijainti
-night panel mistä peräisin

Asiallisia vastauksia kiito :saab:
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja tturku »

Saabin mallinumerot menivät aikoinaan järjestyksessä lentokoista lähtien 99 kohdalla ne tais loppua ja päättivät sitten muuttaa kuvaamaan kokoa, 90-900-9000. GM tais sit leipoa uusiks kun 9000 korvattiin 9-5lla.
Virtalukon sijaintia on keskikonsolissa on perusteltu ainakin turvallisuudella, rattiakselilla se voi törmäyksessä murskata polven, ja käkkäri + vaihdekeppi ovat vieressä ja niitä tarvii kuitenkin ropata liikkeelle lähtiessä = käytettävyys.
Night panel on lentokoneista perua muistaakseni. Poistetaan pimeellä turhat häiriötekijät = käytettävyyttä.
Saabithan on olleet jo 900 lähtien erittäin ergonomisia kuskeille.
Tollaiset mutut itse muistelen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja aero »

Topiasv kirjoitti:Eli tietäiskö joku näihin kysymyksiin vastauksia itse yritin nettiä tutkia ja eipä foorumilta kaan löytynyt vielä empä löytänyt niin aattelin täältä kysellä :D
Aika vahvasti näkyy Saabin historiassa tuo lentokonetehtaan tuotteena syntyminen.
Topiasv kirjoitti: -miksi kaikki mallit alkavat numerolla 9
Ysi itsessään vähän niinkuin jäi päälle, muodostui tavaramerkiksi. Ensimmäinen Saab-auto oli mallia 92, mikä käy loogisesti järkeen kun tuossa vaiheessa viimeisin julkaistu lentsikka oli Saab 91:
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_91_Safir

Tuosta ne jatkui järjestyksessä, 92 enste ja perään 93. 94 on monille tuntematon, mutta kyseisellä koodilla leivottiin kasaan ensimmäinen Sonett, se avomalli. 95 on wanha tuttu farkkukajakki, 96 puolestaan tuttu farkuton kajakki. 97 on taas lähinnä Saabistien nippelitietoa, tuolle koodille kasattiin loput Sonettit. 98 jäi prototyypiksi ja 99 on taas tunnettu malli. Sit ruvettiin laittaan nollia - 900, 9000, 90, minkä jälkeen jo keksittiinkin potensseja, mutta ysi pysyi.
Topiasv kirjoitti: -virtalukon sijainti
Tässä on vahvasti tekemistä kolariturvallisuudella, joka on muutenkin ollut ruotsalaisille aina sydämen asia. Keskikonsolissa oleviin avaimiin ei kolaritilanteessa riko polviaan.
Topiasv kirjoitti: -night panel mistä peräisin
Tämä muistaakseni on suoraan hävittäjistä lainattu innovaatio.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja tturku »

Aero komppaskin hyvin eli jotain oon oikein muistellutkin :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Poikkeus toki vahvistaa säännön.

Kuva
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja aero »

^Erittäin hyvin sanottu sieltä takarivistä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kaikissa autoissa pitäisi virtalukko olla keskellä istuimien välissä. Ainoa järkevä paikka. Muutamissa automalleissa avain ottaa kirjaimellisesti polveen kiinni, tai sitten avaimenperä ym heiluu jalkaa vasten ärsyttävästi. Volvolla on tämä jo hieman oivallettu uuden S/V90 mallin suhteen.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja HEV »

KN/Lieto kirjoitti:Kaikissa autoissa pitäisi virtalukko olla keskellä istuimien välissä.
Tuntuvat olleen kovasti jumissa en tiedä kenen alunperin keksimään rattilukkoon ajonestona. Saabilla ehkä vaan avarasti ajateltiin, että voihan sitä jotain muutakin lukita. Ennen rattilukkoja virtalukko oli usein kojetaulussa - ainakin kuplavolsussa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja aero »

KN/Lieto kirjoitti:Kaikissa autoissa pitäisi virtalukko olla keskellä istuimien välissä. Ainoa järkevä paikka. Muutamissa automalleissa avain ottaa kirjaimellisesti polveen kiinni, tai sitten avaimenperä ym heiluu jalkaa vasten ärsyttävästi.
No, kun etenevässä määrin avaimen voi pitää ajon aikana taskussa/kassissa tai työntää vaikka keskikonsolin lokeroon, jos siltä tuntuu, niin tämä ongelma helpottaa vähitellen Trollhättanin ulkopuolellakin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja VKe »

aero kirjoitti:Keskikonsolissa oleviin avaimiin ei kolaritilanteessa riko polviaan.
Ja itteasiassa siinä rattipukissa töttöttävä lukkopesä runkoineen on/oli tosi vaarallinen kolaritilanteessa, vaarallisempi kun lukkopesässä roikkuva avain...
Sininen Saab 9-3, '99
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Eipäs unohdeta joka pojan unelmaa - Saab 006turbo

http://www.klassikot.fi/wp-content/uplo ... e-saab.jpg
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jarkar
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Onkohan ollut tuota SAAB-LANCIA:aa Liikenteessä, en ole nähnyt enkä kuulut koskaan.
ei varmaan ollut myynnissä suomessa.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Suomeski on yksi Lancia kilvis
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Topiasv
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Heinä 27, 2017 21:27

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Topiasv »

.
Vastaa Viestiin