Saab historia
Saab historia
Eli tietäiskö joku näihin kysymyksiin vastauksia itse yritin nettiä tutkia ja eipä foorumilta kaan löytynyt vielä empä löytänyt niin aattelin täältä kysellä
-miksi kaikki mallit alkavat numerolla 9
-virtalukon sijainti
-night panel mistä peräisin
Asiallisia vastauksia kiito
-miksi kaikki mallit alkavat numerolla 9
-virtalukon sijainti
-night panel mistä peräisin
Asiallisia vastauksia kiito
Re: Saab historia
Saabin mallinumerot menivät aikoinaan järjestyksessä lentokoista lähtien 99 kohdalla ne tais loppua ja päättivät sitten muuttaa kuvaamaan kokoa, 90-900-9000. GM tais sit leipoa uusiks kun 9000 korvattiin 9-5lla.
Virtalukon sijaintia on keskikonsolissa on perusteltu ainakin turvallisuudella, rattiakselilla se voi törmäyksessä murskata polven, ja käkkäri + vaihdekeppi ovat vieressä ja niitä tarvii kuitenkin ropata liikkeelle lähtiessä = käytettävyys.
Night panel on lentokoneista perua muistaakseni. Poistetaan pimeellä turhat häiriötekijät = käytettävyyttä.
Saabithan on olleet jo 900 lähtien erittäin ergonomisia kuskeille.
Tollaiset mutut itse muistelen.
Virtalukon sijaintia on keskikonsolissa on perusteltu ainakin turvallisuudella, rattiakselilla se voi törmäyksessä murskata polven, ja käkkäri + vaihdekeppi ovat vieressä ja niitä tarvii kuitenkin ropata liikkeelle lähtiessä = käytettävyys.
Night panel on lentokoneista perua muistaakseni. Poistetaan pimeellä turhat häiriötekijät = käytettävyyttä.
Saabithan on olleet jo 900 lähtien erittäin ergonomisia kuskeille.
Tollaiset mutut itse muistelen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab historia
Aika vahvasti näkyy Saabin historiassa tuo lentokonetehtaan tuotteena syntyminen.Topiasv kirjoitti:Eli tietäiskö joku näihin kysymyksiin vastauksia itse yritin nettiä tutkia ja eipä foorumilta kaan löytynyt vielä empä löytänyt niin aattelin täältä kysellä
Ysi itsessään vähän niinkuin jäi päälle, muodostui tavaramerkiksi. Ensimmäinen Saab-auto oli mallia 92, mikä käy loogisesti järkeen kun tuossa vaiheessa viimeisin julkaistu lentsikka oli Saab 91:Topiasv kirjoitti: -miksi kaikki mallit alkavat numerolla 9
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_91_Safir
Tuosta ne jatkui järjestyksessä, 92 enste ja perään 93. 94 on monille tuntematon, mutta kyseisellä koodilla leivottiin kasaan ensimmäinen Sonett, se avomalli. 95 on wanha tuttu farkkukajakki, 96 puolestaan tuttu farkuton kajakki. 97 on taas lähinnä Saabistien nippelitietoa, tuolle koodille kasattiin loput Sonettit. 98 jäi prototyypiksi ja 99 on taas tunnettu malli. Sit ruvettiin laittaan nollia - 900, 9000, 90, minkä jälkeen jo keksittiinkin potensseja, mutta ysi pysyi.
Tässä on vahvasti tekemistä kolariturvallisuudella, joka on muutenkin ollut ruotsalaisille aina sydämen asia. Keskikonsolissa oleviin avaimiin ei kolaritilanteessa riko polviaan.Topiasv kirjoitti: -virtalukon sijainti
Tämä muistaakseni on suoraan hävittäjistä lainattu innovaatio.Topiasv kirjoitti: -night panel mistä peräisin
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab historia
Aero komppaskin hyvin eli jotain oon oikein muistellutkin
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab historia
Poikkeus toki vahvistaa säännön.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Saab historia
^Erittäin hyvin sanottu sieltä takarivistä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab historia
Kaikissa autoissa pitäisi virtalukko olla keskellä istuimien välissä. Ainoa järkevä paikka. Muutamissa automalleissa avain ottaa kirjaimellisesti polveen kiinni, tai sitten avaimenperä ym heiluu jalkaa vasten ärsyttävästi. Volvolla on tämä jo hieman oivallettu uuden S/V90 mallin suhteen.
Re: Saab historia
Tuntuvat olleen kovasti jumissa en tiedä kenen alunperin keksimään rattilukkoon ajonestona. Saabilla ehkä vaan avarasti ajateltiin, että voihan sitä jotain muutakin lukita. Ennen rattilukkoja virtalukko oli usein kojetaulussa - ainakin kuplavolsussa.KN/Lieto kirjoitti:Kaikissa autoissa pitäisi virtalukko olla keskellä istuimien välissä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Saab historia
No, kun etenevässä määrin avaimen voi pitää ajon aikana taskussa/kassissa tai työntää vaikka keskikonsolin lokeroon, jos siltä tuntuu, niin tämä ongelma helpottaa vähitellen Trollhättanin ulkopuolellakin.KN/Lieto kirjoitti:Kaikissa autoissa pitäisi virtalukko olla keskellä istuimien välissä. Ainoa järkevä paikka. Muutamissa automalleissa avain ottaa kirjaimellisesti polveen kiinni, tai sitten avaimenperä ym heiluu jalkaa vasten ärsyttävästi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab historia
Ja itteasiassa siinä rattipukissa töttöttävä lukkopesä runkoineen on/oli tosi vaarallinen kolaritilanteessa, vaarallisempi kun lukkopesässä roikkuva avain...aero kirjoitti:Keskikonsolissa oleviin avaimiin ei kolaritilanteessa riko polviaan.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Saab historia
Eipäs unohdeta joka pojan unelmaa - Saab 006turbo
http://www.klassikot.fi/wp-content/uplo ... e-saab.jpg
http://www.klassikot.fi/wp-content/uplo ... e-saab.jpg
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saab historia
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Saab historia
Onkohan ollut tuota SAAB-LANCIA:aa Liikenteessä, en ole nähnyt enkä kuulut koskaan.
ei varmaan ollut myynnissä suomessa.
ei varmaan ollut myynnissä suomessa.
Re: Saab historia
Suomeski on yksi Lancia kilvis
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09