Saab historia

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Numba kirjoitti:
Su Helmi 13, 2022 13:30
^ :mrgreen: siinähän se maine kasvaisi, kun alkaisi raportoida Saabin tyyliin vastoikäymisistä :mrgreen:
Nuo meidän dieselit ovat kyllä toistaiseksi olleet aika "pomminvarmoja".
Siksi ne tuli hommattuakin.
Aiemmin kun ei ollut perhettä, oli aikaa rassata Saabeja.
Nyt arvostaa sitä, että autot ovat varmatoimisia.
Siinä "Saabin diesel pitää hirveää ääntä" + muut kanssa-Saabistien vastaavat itkut ovat täysin toissijaisia, kun voi ajaa suht luotettavasti ja kohtuullisella kulutuksella :mrgreen:
viggen kirjoitti:
Su Helmi 13, 2022 13:52
Jotenkin näin jälestäpäin tuntuu vieläkin paremmalta valinnalta tuon Nevsin 9-3 Aeron ostos, mitä ne silloiset muut vaihtoehdot olivat. :D Jälleen myyntihinnat erittäin vakaita, jopa noususuuntaisia, ainakin jos katsoo KVD:n myyntiä viime aikoina. Pää asia tietenkin, että auto täyttää tehtävänsä käytössä.
Totta. Sama on varmaan NG9-5:lla. Tuskin niiden hinta enää hirveästi laskee, jos pitää auton kunnossa. Sama NG9-3CV:n kohdalla. Kun vertaan sen ostohintaa (ostin vaimolleni) lokakuussa 2019 ja nykyisiä hintoja, ovat nykyiset hinnat noin 1,5 kertaiset tuon meidän cabben ostohintaan 8O

NEVSin olisi pitänyt tajuta tehdä noita Aeroja joka vuosi pieni erä, jolla olisivat saaneet fyrkkaa yhtiön kassaan. Kyllä Saab-intoilijat olisivat ne ostaneet pois kuleksimasta.
Saabatti kirjoitti:
Ma Helmi 14, 2022 10:09
Jaguarit on kyllä aika hienoja. Onkohan siellä mallistossa mitään täysjärkistä valintaa, kun yleensä autot on näitä 400k ajettuja olleet (nyt Saabissa 396 tkm ja Folkkarissa 470 tkm) :D. X-Type?
viggen kirjoitti:
Ma Helmi 14, 2022 14:50
Täällä ei paljoa Jagget maksa. Työkaverilla oli sellainen, mutta ei jaksanut rassata sitä.
https://www.kvd.se/auktioner/jaguar-x-t ... 5hk-132282
Sama se on täällä Suomessa: esimerkiksi S-Typet eivät maksa juurikaan mitään. Hieno auto, mutta en ole perehtynyt tarkemmin sellaiseen.

Luin jostain, että Jaggen XJ:n dieselkoneen ongelma olisi sen jakoketju, joka saattaa venyä. Jos menee p*sk*ksi, saattaa olla edessä jopa 5 000 € remontti :evil:

Sellaiseen p*sk**n ei välttämättä haluaisi käsiäni iskeä, sillä meidän Saabeihin vaihtomoottorit maksavat ~2 300 € / kpl + vaihtotyöt.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

^Mulla on kans nyt kovat odotukset tästä ekasta diesel-Saabista luotettavuuden suhteen. Ajellut aiemmin parilla jokseenkin samalla tekniikalla olevalla Opelilla, eikä niillä tarvinnut jäädä vuosittain tien päälle - toisin kuin bensa-Saabeilla (pl. OG900 ja OG9-3). Tonnari ja Femmat oli vähän väliä mulla hajalla, mikä ei nyt enää pienten lasten kanssa vaan käy laatuun. :evil:
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabatti kirjoitti:
Ti Helmi 15, 2022 12:55
^Mulla on kans nyt kovat odotukset tästä ekasta diesel-Saabista luotettavuuden suhteen. Ajellut aiemmin parilla jokseenkin samalla tekniikalla olevalla Opelilla, eikä niillä tarvinnut jäädä vuosittain tien päälle - toisin kuin bensa-Saabeilla (pl. OG900 ja OG9-3). Tonnari ja Femmat oli vähän väliä mulla hajalla, mikä ei nyt enää pienten lasten kanssa vaan käy laatuun. :evil:
Yksi luotettavimmista Saabeista, kun vain vaihtaa jakohihnan, vesipumpun ja kiristimet 100 000 km välein ja tekee muut huoltotoimenpiteet valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Kulutuskin on kaupunkiajossa täysin erilainen kuin bensalla/etanolilla: noin puolet siitä :twisted:

Kulkupuoli: 40 hv. 90 Nm piristys tekee autosta huomattavasti miellyttävämmän ajaa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Miljoona kilometriä bensa Saabilla 1 ainut kerta tienpäälle jäänyt.varmasti yhtä varma huollettuna kuin diseli.

Mersun sprintteri joka viikko vika tilassa siinä siitä laatua.🙈
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Puolen kulutus ero ei ole 2-3 litraa eikä tarvii kalkatusta kuunnella.👍
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja mestari »

onneksi sprinteri on talviseisonnassa pilttuussaan niin eipä ole vikakoodeja :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

veini siekkinen kirjoitti:
Ke Helmi 23, 2022 16:10
Puolen kulutus ero ei ole 2-3 litraa eikä tarvii kalkatusta kuunnella.👍
Pahimmillaan se ero on puolet kaupunkiajossa :mrgreen:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Harva se aina seisoo liikennevaloissa aina.pitää laskea koko vuoden kulut.dieselissä eberin käyttö.
Näitä saabin kaikkia malliin on kyllä ollut.
Nykyään käytössä bio bowerit toinen nelikko toinen etuveto.
9-3x nelikoon olen erittäin tyytyväinen kaikin puolin.
9-5 ng xwd ttid kulutus ero vain 2 litraa.siinä oli vero vuodessa 870e,saa ajaa paljon että ero edes tasoittuu ttid hyväksi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

veini siekkinen kirjoitti:
To Helmi 24, 2022 20:24
Harva se aina seisoo liikennevaloissa aina.pitää laskea koko vuoden kulut.dieselissä eberin käyttö.
Näitä saabin kaikkia malliin on kyllä ollut.
Nykyään käytössä bio bowerit toinen nelikko toinen etuveto.
9-3x nelikoon olen erittäin tyytyväinen kaikin puolin.
9-5 ng xwd ttid kulutus ero vain 2 litraa.siinä oli vero vuodessa 870e,saa ajaa paljon että ero edes tasoittuu ttid hyväksi.
Meillä ei eberiä kummassakaan autossa.
Cabben keskikulutus (pääosin kaupunkiajoa) on ollut 5,9-6,1 litraa satasella, NG9-5:n 6,5-7,5 litraa satasella.

Tuplaturbo ja neliveto ahmaisevat sitten enemmän.
Meillä verot olleet jossain 670-680 € vuodessa. Verrattuna bensa-Saabiin tarvitse ajaa +9 000 km, niin tulee jo halvemmaksi ajaa dieselillä. Molemmilla autoilla tulee ajettua 15 000 - 20 000 km vuodessa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Dieselin veroja päivitellessä unohtuu usein että kovin pieni ei ole nykyisin isomman bensa-autonkaan vero. Ajossa säästettävää ei kuitenkaan synny dieselin kokonaisveron verran vaan verojen erotuksen verran.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Pe Helmi 25, 2022 07:42
Dieselin veroja päivitellessä unohtuu usein että kovin pieni ei ole nykyisin isomman bensa-autonkaan vero. Ajossa säästettävää ei kuitenkaan synny dieselin kokonaisveron verran vaan verojen erotuksen verran.
Juuri näin.

Ja onhan se rauhoittavampaa katsella ajotietokoneen kohtuullisempia kulutuslukemia :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Esim. automaattivaihteisessa NG-femmassa etuvetona bensakoneisen vero 376 ja dieselin 726 euroa. Erotusta 350 euroa. Tuo kustannusero kuolettuu kyllä polttoaineiden nykyhinnoilla ja noiden mallien kulutuserolla 10-15 tkm vuosittaisella ajolla, riippuen vähän minkälaista ajoa tulee.

Enemmän sitten makuasia kummalla tykkää ajaa, satanen sinne tai tänne. Mutta dieselveron takia ei kustannusmielessä kannata jättää dieselversiota harkinnan ulkopuolelle jos ajoa kertyy lähellekään tavanomaisia määriä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja HEV »

AZP kirjoitti:
La Helmi 26, 2022 12:15
Enemmän sitten makuasia kummalla tykkää ajaa, satanen sinne tai tänne.
Just! E85:ssa venäläisen maaöljyn tisleiden määrä on kuitenkin oleellisesti pienempi :idea: .
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HEV kirjoitti:
La Helmi 26, 2022 12:27
AZP kirjoitti:
La Helmi 26, 2022 12:15
Enemmän sitten makuasia kummalla tykkää ajaa, satanen sinne tai tänne.
Just! E85:ssa venäläisen maaöljyn tisleiden määrä on kuitenkin oleellisesti pienempi :idea: .
Voihan sitä tankata dieseliin MY:tä tai HVO:ta, jos p*rs* kestää nykyisillä litrahinnoilla :twisted:

Itse asiassa se on kummallista miten mieli muuttuu. NG900:lla (R)E85:la ajellessa olin sitä mieltä, että en tule koskaan hommaamaan diesel-Saabia, enkä jakohihnalla olevaa moottoria. Ex-rouvan pikkusiskon miehellä oli Opel Calibra, josta katkesi jakopään hihna, ja siksi ei uskaltanut hankkia jakopään hihnalla olevaa moottoria.

Kun (R)E85:n litrahinta nousi yli euroon täytyi miettiä muita vaihtoehtoja, jotta voisi edelleen ajaa Saabilla 20 000 - 30 000 km vuodessa ja pääasiassa kaupunkiajoa.

Kuulin Saabejamme huoltavan firman toimitusjohtajalta, että porukka on ajellut 300 000 - 400 000 km 1.9/2.0 T(T)iD:llä täysin huoletta, joten olihan se pakko kokeilla, kun yhdeltä kaverilta oli mennyt kahdesta B207:sta jakopään ketju.

Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen. Eilen cabbe teki tosin DPF:n polton ja haisi todella pahalle :twisted: :lol: Sen jälkeen olikin taas ilo ajaa :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab historia

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Ei yhtään ketju vielä vaihdettu.e85 hinta noin.1,5e
Cabbe vie sen 7 litraa dieseliä ei ilman lisä lämmitintä pärjää.sinne 5 henkeä mene eikä koiria peräkonttiin.
Ei vedetä busteria auton perässä tai ei oikeastaan mitään jarruista kärryä.😁
Poikamies autona menee mutta ei talvi auto.
Vastaa Viestiin