Viralliset tiedot Saab 9-2X:stä (mitat ym.)

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viralliset tiedot Saab 9-2X:stä (mitat ym.)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tässä Saab Media Onlinestä löytyvää tietoa Saab 9-2X:stä:

Tässä dimensiot:

Kuva

Tekniset tiedot:
Saab 9-2X
Moottorit ja suorituskyky
Moottori 2,5i 2,0 Turbo
Iskutilavuus 2 457 cm3 1 994 cm3
Sylinterin halkaisija/
iskun pituus 99,5 mm/79,0 mm 92 mm/75 mm
Suurin teho 165 kW (165 hv)/5 500 r/min 169 kW (227 hv)/6 000 r/min
Suurin vääntömomentti 225 Nm/4 000 r/min 294 Nm/4 000 r/min
Suurin ahtopaine - 0,95 bar
Puristussuhde 10,0:1 8,0:1
Polttoainevaatimus 87 RON 91 RON
Huippunopeus M: 196 km/h A: 192 km/h M: 227 km/h A: 225 km/h

Polttoaineenkulutus* 2.5i 2,0 Turbo
M A M A
Kaupunkiajo (EPA) 10,7 11,2 11,8 12,4
Maantieajo (EPA) 8,4 8,4 8,7 9,0

M = Käsivalintainen vaihteisto
A = Automaattivaihteisto
* = Alustavat arvot

EPA – amerikkalainen testausnormi – annetut arvot on muunnettu muotoon l/100 km

Taustatietoa yhteistyöstä
Saab käytti hyväkseen GM:n maailmanlaajuista yhteistyötä Fuji Heavy Industriesin kanssa luodakseen 9-2X:n

Kyseessä oli kahden ajatusmaailmaltaan samanlaisen yrityksen yhteistyö
Kumpikin valmistaja on omistautunut dynaamisiin ja yksilöllisiin autoihin
Yhteistyö auttoi Saabin aktiiviseen rooliin kasvavaan, kompaktien urheilullisten premium-luokan autojen ryhmään
Uusi Saab 9-2X on tulos yhteistyöstä Saab Automobile AB:n ja General Motorsin maailmanlaajuisen yhteistyökumppanin Fuji Heavy Industriesin (FHI) välillä. GM omistaa Saabin ja 20 prosenttia FHI:n osakkeista. Saab 9-2X ohjelman avulla molemmat yhteistyöyritykset saavuttivat omat tavoitteensa yhdistämällä voimansa GM Groupin sisällä.

”Meidän tehtävämme on auttaa Saabia kasvattamaan tuotevalikoimaansa”, sanoo GM:n tuotekehittelyosaston varapääjohtaja Bob Lutz. ”Niinpä olimme Saabin ehdottaessa yhteistyötä FHI:n kanssa täysin vakuuttuneita siitä, että Saabin ja Subarun yhteistyö on tuloksellista.”

Yrityksillä on paljon yhteistä: molemmat ovat olleet osa lentokoneteollisuutta ennen autonvalmistajaksi ryhtymistään ja molemmat tunnetaan ennakkoluulottomista ajatuksista. Lisäksi molemmilla on takanaan pitkä ja värikäs historia teknisten keksintöjen alalla sekä vankka maine dynaamisten ja omaleimaisten autojen valmistajana. Lisäksi Saab on erikoisosaaja, joka kehittää GM:ssa turboahdettuja bensiinimoottoreita – joiden tekniikka on hyvin tuttua myös FHI:lle.

Yhteiset ponnistukset uuden Saab 9-2X:n luomiseksi sisälsivät kaikki ainekset, joiden avulla voi vain voittaa. Historiansa suurinta tuotekehitysohjelmaansa toteuttava Saab pääsee laajentamaan mallivalikoimaansa dynaamisella tavalla, joka tehoaa uuteen, entistä nuorempaan asiakaskuntaan . Samalla Saab tehostaa brandiaan Pohjois-Amerikassa ja pääsee uuteen merkittävään, kasvavaan ryhmään. 9-2X on yksi ensimmäisistä tuossa kompaktien, urheilullisten premium-luokan autojen ryhmässä Yhdysvaltain markkinoilla. Yhteistyön tuloksena ruotsalaisvalmistaja on päässyt hyvin sisälle myös yhteistyökumppaninsa johtavaan osaamiseen nelivedon hyödyntämisessä.

FHI muutti toimintatapansa mahdollisimman tehokkaiksi ja maksimoi tuotantokykynsä. Lisäksi se sai täysivaltaisena 9-2X:n kehittelyyn osallistuneena yhteistyökumppanina ensi käden tietoja Saabin osaamisesta muotoilun ja malliston hallinnan alueelta.

”Tämä ylikansallinen yhteistyö on toiminut erinomaisen hyvin”, sanoi Saabin pääjohtaja ja johtokunnan puheenjohtaja Peter Augustsson.

Sijoittuminen ja toiminnallisuus
Saab 9-2X tulee kolmanneksi mallisarjaksi

Saab on lähdössä hyvissä ajoin tähän tulevaan kompaktien, urheilullisten autojen premium-luokan ryhmään
Monelle asiakkaalle Saab 9-2X on ensimmäinen premium-luokan auto
Myynti alkaa heinäkuussa 2004
Uusi Saab 9-2X on seuraava merkittävä askel Saabin historian suurimmassa tuotekehitysohjelmassa. Vakiona olevan jatkuvan nelivedon, tehokkaiden moottoreiden ja selkeästi erottuvan eurooppalaisen ulkomuotonsa – kuten myös muunneltavan viisiovisen korinsa – ansiosta se on omaa luokkaansa ja tarjoaa aivan uudenlaisen mahdollisuuden autonostajille. Auto sijoittuu ryhmään, jonka oletetaan kasvavan voimakkaasti lähivuosina. Saab 9-2X tuo tullessaan merkittävän lisän Saab-brandiin, joka on tällä hetkellä nopeimmin kasvava eurooppalainen premium-luokan brandi Yhdysvaltain markkinoilla. Saab 9-2X:n myynti alkaa USA:ssa ja Kanadassa, muut markkina-alueet ovat vielä harkittavana.

Kun Saab 9-2X esitellään näyttelytiloissa heinäkuussa 2004, se on hyvissä ajoin menossa tähän USA:n markkinoilla kasvavaan ryhmään: kompaktit, urheilulliset premium-luokan autot. Alaa tuntevat odottavat sen saavan kilpailijoikseen sellaiset mallit kuin Audi A3, BMW:n 1-sarja ja Volvo V50.

”Yleisesti ottaen odotamme 9-2X:n kiinnostavan samanlaisia asiakkaita, joita meillä on perinteisesti ollut – aktiivisia ja yksilöllisiä ihmisiä, jotka haluavat autonsa olevan tavallisesta poikkeavan”, sanoo tulevien mallien suunnittelun johtaja Chip Wilkerson. ”Koska 9-2X:stä tulee edullisin Saab, se tulee entistä nuorempien asiakkaiden ulottuville. Kun tämä yhdistetään nelivetoisuuteen, tiedämme olevamme vahvoilla.”

Kuluttajatutkimukset osoittavat, että 40 prosenttia amerikkalaisista suunnittelee seuraavaksi autokseen nelivetoista – ja Saab 9-2X:ssä on jatkuva neliveto vakiona.

Saab 9-2X mallisto hinnoitellaan alkamaan alle 25 000 dollarista, joten monelle asiakkaalle Saab 9-2X on hänen ensimmäinen premium-luokan autonsa. Tällä autolla Saab uskoo kiinnostavansa asiakkaita, jotka ovat nousevan uransa alkutaipaleella, jotka ovat kansainvälisiä ja ennakkoluulottomia ja jotka osaavat arvostaa hienostunutta eurooppalaista muotoilua.

Toisen kohderyhmän muodostavat nykyiset Saab 900/9-3 mallien omistajat. ”Olemme uuden 9-3 Sport Sedanimme myötä tehneet onnistuneen siirron ylöspäin. Uusi 9-2X ja erityisesti 9-2X Aero täyttävät tuon siirtymisen jättämää aukkoa. Uusi malli kiinnostaa uskollisia Saabin omistajia, erityisesti niitä, jotka ovat tottuneet viisiovisen korimallin monikäyttöisyyteen”, selvittää Wilkerson.

Monikäyttöisyys ja taloudellisuus
Saab 9-2X on suunnattu aktiivisille ihmisille, joten sen on kyettävä kuljettamaan heidät harrastuspaikoille ystävineen – ja urheiluvarusteineen. Auton akseliväli on 2 525 mm ja kokonaispituus 4 460 mm, joten se on varsin ketterä kaupungissa ja pienillä metsäteillä. Mitoista huolimatta sen tavaratilan tilavuus on 790 litraa takaistuimen selkänojan ollessa ylhäällä ja peräti 1 744 litraa selkänoja alas käännettynä. Kaikissa 9-2X-malleissa on suhteessa 60/40 alas kääntyvä takaistuimen selkänoja, ja suuri takaovi avautuu siten, että tavaratilaan on helppo pääsy. Auto painaa hiukan alle 1 400 kiloa, joten kaikki 9-2X-mallit ovat hyvin polttoainetaloudellisia – ja lisäksi nelivetonsa ansiosta erittäin kykeneviä 900 kilon painoisenkin matkailuvaunun turvalliseen vetämiseen.

Kattava turvavarustelu
Vankkana ja jäykkärakenteisena Saab 9-2X tarjoaa runsaan turvavarustelun vakiona. Sekä etu- että takapää on suunniteltu vaimentamaan törmäysvoimia useita kanavia pitkin. Matkustamon ympärillä oleva kehikko on vahvistettu vastustamaan muodonmuutoksia. Ovien palkit ja vahvistettu B-pilari suojaavat kylkikolarin tuottamilta voimilta.

Saab 9-2X:n kaikilla viidellä istumapaikalla on kolmen pisteen turvavyöt. Etuistuinten turvavöiden tehokkuutta on parannettu esikiristimillä, jotka kiristävät vyöt kolaritilanteessa. Niissä on myös voimanrajoittimet, jotka vähentävät vöissä olevan vartaloon kohdistuvia voimia.

Kuljettajan ja matkustajan edessä on turvatyynyt, jotka suojaavat nokkakolarissa. Etuistuimilla on lisäksi päätä suojaavat sivuturvatyynyt, jotka on sijoitettu niskatukiin. Sivuturvatyynyt on suunniteltu suojaamaan ylävartaloa ja päätä kylkikolareissa.

Saab 9-2X:n etuistuimissa on aktiiviset pääntuet, jotka vähentävät niskan retkahdusvammoja peräänajoissa.

Pitkä luettelo vakiona olevia mukavuusvarusteita
Saab 9-2X:n vakiovarusteluettelo ei jätä juuri tilaa toiveille, sillä autot varustetaan Saabin uudistetun premium-standardin mukaisesti. Kaikkien 9-2X-mallien vakiovarustukseen kuuluvat:
Kevytmetallivanteet kokoa 16 x 6.5” ympärivuotiseen käyttöön soveltuvien 205/55 R16 kokoisten renkaiden kera
AM/FM/CD-stereojärjestelmä
Ilmastointi
Vakionopeudensäädin
Kuljettajan istuimen korkeudensäätö (vivulla)
Takaistuimen selkänojan taittojärjestelmä suhteessa 60/40
Ohjauspylvään kallistussäätö
Ovien keskuslukitus kaukohallinnalla
Sähkötoimiset sivulasit, kuljettajan sivuikkuna avautuu yhdellä napin kosketuksella
Sähkösäätöiset ulkopeilit
Takalasin pesu-/pyyhinlaitteisto, johon lisävarusteena pyyhkimen jäänsulatus
Jaksopyyhinnällä varustetut tuulilasinpyyhkimet ja pyyhkimien jäänsulatus
Sävylasit
Tavaratilan peite ja valaistus
Kaksi ylös asennettua kartanlukuvaloa

Kaiken tuon lisäksi Saab 9-2X Aerossa on:
Edessä suuret levyjarrut (16”, tuuletetut)
Konepeltiin sulautettu ilmanotto
Urheilullinen pakoputken jatke
Etusumuvalot
Erikoiskevytmetallivanteet (valinnaisvaruste: 17” vanteet, rengaskoko 215/45 R17)
Puoliautomaattinen ilmastointi
Kojelautaan asennettu kuuden levyn cd-vaihdin
Nahkapäällysteinen vaihteenvalitsimen nuppi ja seisontajarrun kahva
Nahkapäällysteinen kolmipuolainen urheilullinen ohjauspyörä
Metallikehyksiset mittarit

Urheilullista, kuljettajakeskeistä suorituskykyä
Saab 9-2X: ajettavaksi tehty kompakti, urheilullinen premium-luokan auto

Menestyksen salaisuus: dynaaminen muotoilu, ajamisen ilo ja viisiovisen monikäyttöisyys
Kaikissa malleissa on jatkuva neliveto, joka mahdollistaa dynaamisen ajokokemuksen
Alustan viritys tasapainottaa hienosti ajon vaivattomuuden, mukavuuden ja vakauden
Saab tulee tähän kasvavaan kompaktien, urheilullisten premium-luokan autojen ryhmään selkeästi muista erottuvalla mallilla. Se on räätälöity sopivaksi nuorelle autoilun harrastajalle, jonka elämäntyyli on aktiivinen. Tekniikkaan kuuluvat nelisylinteriset vastaiskumoottorit sekä kehittynyt jatkuva neliveto (AWD), molemmat uusia tulokkaita Saab-mallistossa. Nelivetoisuuden ansiosta molempien mallien suuri teho välittyy tiehen ilman vetoluistoa, joten kiihtyvyydet ovat hyvät. Neliveto parantaa pitoa myös vaikeissa oloissa.

Kaikissa Saab 9-2X malleissa on levyjarrut kaikissa pyörissä, ja ne on varustettu uusinta sukupolvea edustavalla nelikanavaisella/nelianturisella lukkiutumattomalla jarrujärjestelmällä (ABS). Kaikkien pyörien erillisjousitus on toteutettu McPherson-joustintuilla, joiden yhteydessä edessä on alatukivarret ja takana kolme tukivartta. Sekä edessä että takana on kallistuksenvaimennin.

Saab 9-2X Linearin moottori on vapaasti hengittävä ja tuottaa 123 kW:n (165 hv) tehon käyntinopeudella 5 600 r/min sekä vääntömomentin 225 Nm/4 000 r/min. Saab 9-2X Aerossa on turboahdettu ja ahtoilman jäähdytyksellä varustettu kaksilitrainen DOCH-tehopakkaus, jonka teho on 169 kW (227 hv)/6 000 r/min ja vääntömomentti 294 Nm/4 000 r/min. Nelivetoisuuden lisäksi Aeron pyörien pitoa ja käsiteltävyyttä on parannettu viskokytkimellä toteutetulla takatasauspyörästön jarrulla. Kummankin moottorin yhteydessä on vakiovarusteena viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto – valinnaisvarusteena saa lukittuvalla väännönmuuntimella varustetun nelivaihteisen automaattivaihteiston.

Saab 9-2X Aeron suorituskyky on mahtava, sillä se selviää esimerkiksi vakiokiihdytyksestä 0–100 km/h vain hiukan yli kuudessa sekunnissa, joten se viehättää varmasti autoilun harrastajia. Sielultaan nuoria asiakkaita viehättävät auton mahtavat dynaamiset ominaisuudet. Ne on kääritty loistoluokan pakkaukseen, johon sisältyy myös monikäyttöisyys. Erittäin maltillisesti hinnoiteltava 9-2X Linear on sopiva ostos asiakkaan ensimmäiseksi premium-luokan autoksi.

Ainutlaatuinen vastaiskumoottori sopii ihanteellisesti nelivedon yhteyteen
Saab 9-2X:n kuljettajalle antaman palautteen ja tarkan hallittavuuden perustana on erittäin jäykkä alustarakenne, johon kuuluvat hydraulisesti syvävedetty apurunko edessä sekä tarkasti sovitetut, hitsatut kynnyskotelot ja B-pilarit.

Vastaiskumoottori sopii erinomaisesti nelivedon yhteyteen, koska se sallii vaihteiston sijoittamisen suoraan moottorin taakse. Voima siirtyy suoraan ja lähes vaakasuorassa asennossa takatasauspyörästölle saakka, jolloin kitkahäviö jää mahdollisimman pieneksi. Tämä symmetrinen ja yhtenäinen rakenne tarjoaa myös erinomaisen tasapainon oikealle/vasemmalle puolelle. Jos nelivetoa käytetään autossa, jonka moottori on poikittain, tarvitaan lisäkomponentteja suuntaamaan voima poikittaisesta pitkittäiseksi. Tällainen järjestelmä kasvattaa kitkaa (eli tuottaa tehohäviötä) ja lisää painoa.

Vastaiskumoottorin rakenteen ansiosta moottorin massa keskittyy pienelle alueelle, mikä auttaa madaltamaan auton painopistettä. Sen seurauksena käsiteltävyys ja ohjautuminen on nopeaa. Myös moottorin käynti on erittäin pehmeää, kun sylinterit ovat vaakasuorassa, jolloin vastakkaisissa sylinteriryhmissä olevien mäntien liikkeet (ja liikkeiden aiheuttaman värinät) kumoavat toisensa. Kaiken lisäksi moottorin ja vaihteiston valmistaminen alumiiniseoksesta merkitsee kevyttä voimapakettia.

Alusta on viritetty dynaamisen vastaavaksi, herkästi reagoivaksi ja vakaaksi
”Saab 9-2X:ssä on kaikki ainekset, jotta se kykenee täyttämään brandimme lupaukset urheilullisesta, kuljettajaan keskitetystä suorituskyvystä”, sanoo Saab 9-2X mallistosta vastaava johtaja Kjell-Åke Eriksson ”Vaikka se on viritetty hyvin erilaiseksi kuin muut Saabit niin, että sen ajo-ominaisuudet ovat hiukan totuttua aggressiivisemmat, se on kuitenkin täysin ainutlaatuisen Saab-filosofiamme mukainen.” Tuon filosofian mukaan suuntavakavuus on erinomainen rentouttavaa pitkän matkan ajamista varten, mutta auto on lisäksi vakaa ja yllätyksetön ääritilanteissa jopa täysin kuormattunakin, joten se sopii myös huonojen teiden röykytykseen.

Alustan suunnitellut insinööriryhmä lähti johtajansa Peter Dörrichin mukaan liikkeelle alhaalta ylöspäin: ”Annoimme Bridgestonelle toimeksiannon kehittää uudet renkaat. Jousittamattoman massan pienentämiseksi päädyimme käyttämään kaikissa malleissa 16-tuumaisia kevytmetallivanteita ja rengaskokoa 205/55 R16.” Aero-mallin saa halutessaan myös 17-tuumaisilla vanteilla ja renkailla 215/45 R17. Jousittamattoman massan edelleen vähentämiseksi etupyörien kolmiotukivarret on tehty alumiinista teräksen asemesta.

Iskunvaimentimien hienosäätämisessä nähtiin runsaasti vaivaa. Alustan ominaisuuksien viimeistelemistä suunnitellut insinööri Per Jansson selittää: ”Tavoitteenamme oli yhdistää urheilullisen suorituskyvyn vaatima hallittavuus pehmeyteen, joka tekee päivittäisestä liikkumisesta mukavaa. Pyöränkulmat ja alustan geometria ovat sellaiset, että tarkkuus ja vakaus ovat tallella kriittisissä tilanteissa, mutta myös suuntavakavuus on erinomainen. Pyrimme tavoitteisiin päättäväisesti kaikissa yksityiskohdissa, kuten takaiskunvaimentimien rajoittimissa ja kolmiotukivarsien kumiholkeissa.”

Lisähuomiota kiinnitettiin vielä 9-2X Aeron ohjaukseen. Sekä ohjausvaihteen sijoituksella että sen välityssuhteella pyrittiin erittäin tarkkaan ja hyvin palautettava antavaan ohjaukseen.

Peter Dörrichinn yhteenvedon mukaan ”Saab 9-2X on kaiken kaikkiaan erinomaisen suorituskykyinen auto. Hallittavuutensa, mukavuutensa ja turvallisuutensa vuoksi sitä on ilo ajaa”.

Saab 9-2X: edistyksellistä muotoilua
Dynaaminen hyppy uuteen autoluokkaan

Saab 9-2X tuo tullessaan vaikuttavaa urheilullisuutta Saabin muotoiluun. Auton etuosa muistuttaa hienon vastaanoton saaneen konseptiauton 9-3 Sport Hatchin keulaa Sisustussuunnittelu ja materiaalit viestivät pohjoismaista tunnelmaa
Uudella 9-2X-mallillaan Saab siirtyy askeleen eteenpäin menestyksekkäällä muotoilulinjallaan. Konseptiautojensa 9X:n, 9-3X:n ja 9-3 Sport Hatchin jälkeen sekä esiteltyään uudet mallinsa 9-3 Sport Sedanin ja 9-3 Cabrioletin Saab julkistaa nyt uuden dynaamisen, nykyisen muotoilulinjansa mukaisen mallin 9-2X:n.
”Tämä auto on äärimmäisen hauska ajettava. Halusimme korostaa tätä ominaisuutta, joten lisäsimme 9-2X:n muotoiluun voimaa uhkuvia ja dynaamisia yksityiskohtia”, kertoo Saabin muotoilusta vastaava johtaja Michael Mauer. ”Halusimme 9-2X:n näyttävän dynaamisemmalta kuin tavallinen farmari tai viistoperä, samaan tapaan kuin 9-5 Sport Wagon. Tulos on yksiselitteinen – Saab 9-2X Aero on auto, jonka todella haluat. Se toteuttaa kaikki urheilulliset haaveesi, se on äärimmäisen dynaaminen ja se on erittäin hyvän näköinen.”
Kori: omaperäinen, harmoninen ja urheilullinen
Uuden 9-2X:n keula on Saabille ominaisesti pyöreä, johon kolmiosainen etusäleikkö ja vaakasuorat, kulmien ympäri ulottuvat ajovalot sopivat saumattomasti. Etupuskurin alla olevat ilmanottoaukot viestivät tämän uuden viisiovisen kompaktin auton voimasta. Valaistuslisänä loistavat pienet sumuvalot.

Malliston huipulla olevan 9-2X Aeron konepellin sujuvaa muotoa korostaa ilmanottoaukko, joka johtaa viileää ilmaa suoraan turbomoottorin ahtoilman jäähdyttimelle.

”Konepellin ilmanottoaukko on hyvä esimerkki siitä, kuinka muotoilu seuraa toiminnan tarpeita”, selvittää Saabin luovan muotoilun johdossa oleva Anthony Lo. ”Sitä ei tehdä vain näön vuoksi. Me tiesimme, että moottorin pitää saada viileää ilmaa ahtoilman jäähdyttimeen. Tuulitunnelikokeiden perusteella havaitsimme, että konepeltiin tarvitaan vain yksi kapea ilmanottokanava – joka saa olla pieni.”

Uuden 9-2X:n ominaisuuksiin kuuluu myös voimakkaasti kallistettu C-pilari, jollainen on tuttu Saabin viisiovisista malleista, ja jota pidetään Saabille ominaisena. Sen lisäksi, että laaja takalasi parantaa takanäkyvyyttä, se luo myös osansa auton vankasta ulkoisesta identiteetistä.

Uuden 9-2X:n takaosan vaakalinjat ovat saman sukuisia Saab 9-5 Wagonin linjojen kanssa. Ne korostavat auton leveyttä ja voimaa. Urheilullinen vaikutelma korostuu takahelman tummalla värityksellä. Myös katon takareunan kulmaan kiinnitettiin runsaasti huomiota, koska ilman virtaus vaikuttaa merkittävästi sekä ilmavirran suhinoihin että sen alaspäin painaviin voimiin. Tämän takia muotoilijat päätyivät takaspoilerin käyttämiseen.

Saabin dynaamista ulkoasua korostaakseen Lo ja hänen työkumppaninsa päättivät jatkaa kattokiskojen kehittämistä. Halutessaan Saab 9-2X:n omistaja voi kiinnittää katolle kiskojen asemesta kattotelineen. Ulkoasun viimeistelemiseksi 9-2X Linearin vakiovarusteena on 16-tuumaiset kevytmetallivanteet. Aeron ostajat voivat valita joko 16- tai 17-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Sisustus: kuljettajakeskeinen huolellisesti valituista materiaaleista
Saab 9-2X:n sisustus tuo mieleen selkeästi muista erottuvan pohjoismaisen ilmeen. Pyöreistä, metallikehyksisistä mittareista kuljettaja saa tarvitsemansa tiedot yhdellä vilkaisulla. Aero-mallin vakiovarustukseen kuuluu urheilullinen, nahkapäällysteinen kolmipuolainen ohjauspyörä. Kuljettajan ja matkustajan istuinten välissä on pehmeästi kaareutuva keskikonsoli, johon on kätevästi sijoitettu vaihteenvalitsin ja kolme ilmastoinnin hallintanuppia. Keskikonsoli on alumiininsävyinen, ja vaihteenvalitsin on nahkapäällysteinen (valinnaisvarusteena Linear-mallissa).

Verhoilussa on nuorekkuutta, sillä värivalinnat ovat rohkeita ja kontrastit suuria. Samalla asenteella on toteutettu myös esimerkiksi ovien sisäpanelointi. Koko sisustuksen pääväri on musta, mutta oviverhouksia on korostettu voimakkaanvärisillä ja suurikontrastisilla somisteilla. Nämä somisteet sopivat täsmälleen yhteen istuinverhouksen keskisomisteiden kanssa. Lisävarusteena saa nahkaverhoilun. Saab 9-2X:n erinomaiset ajo-ominaisuudet ja dynaaminen käyttäytyminen korostuvat entisestään istuinten ansiosta, sillä ne tarjoavat sekä erinomaisen tuen nopeassa kaarreajossa että rentouttavan istuma-asennon pitkillä matkoilla.

Saab 9-2X: yhteenveto
Saab heittää haasteen dynaamisten ja kompaktien premium-luokan autojen ryhmään

Saab on tulossa ensimmäisten joukossa tähän laajenevaan kompaktien ja urheilullisten premium-luokan autojen ryhmään
Autossa on vakiona jatkuva neliveto, joka parantaa käsiteltävyyttä, pitoa ja monikäyttöisyyttä
Kaksi mallia: 9-2X Aero 169 kW (227 hv) ja 9-2 X Linear 123 kW (165 hv)
Muotoilu, suorituskyky ja ajo-ominaisuudet tekevät autosta sopivan urheilullisen ja hauskan ajettavan
Myynti alkaa Yhdysvalloissa ja Kanadassa heinäkuussa 2004
Uusi, vuosimallin 2005 Saab 9-2X on seuraava merkittävä askel Saabin historian suurimmassa tuotekehitysohjelmassa. Saab – joka on nopeimmin myyntiään kasvattava eurooppalaisten premium-luokan autojen valmistaja Yhdysvaltain markkinoilla – esitteli hiljattain uusimmat mallisarjansa 9-3 Sport Sedanin ja 9-3 Cabrioletin. Uusi 9-2X jatkaa tätä uusien mallien sarjaa.

Yhdysvaltain markkinoille on tulossa kompaktien ja urheilullisten autojen premium-luokan ryhmä. Saab 9-2X:llä on tässä joukossa ainutlaatuisia ominaisuuksia: vakiona jatkuva neliveto, tehokkaat moottorit ja selkeästi muista erottuva eurooppalainen muotoilu. Ensimmäiset Saab 9-2X-mallit tulevat myyntiin Yhdysvalloissa ja Kanadassa heinäkuun 1. päivänä 2004 – ennen useita kilpailijoitaan, jotka ovat myös pyrkimässä tähän autoluokkaan.

”Saab 9-2X on ihanteellinen täydennys mallistoomme”, sanoo Saabin pääjohtaja ja johtokunnan puheenjohtaja Peter Augustsson. ”Se on hiljattain esiteltyjen Saab 9-3 mallien tavoin erittäin dynaaminen auto – auto, jota haluat ajaa. Lisäksi se sijoittuu hintaluokkaan, joka kiinnostaa monia Saabista kiinnostuneita nuoria asiakkaitamme.”

”Monelle asiakkaallemme Saab 9-2X on hänen ensimmäinen premium-luokan autonsa, koska malliston hinnat alkavat alle 25 000 dollarista. Lisäksi markkinatutkimukset osoittavat, että jopa 40 prosenttia amerikkalaisista olettaa seuraavan autonsa olevan nelivetoinen – ja sellaisiahan kaikki kesällä myyntiin tulevat Saab 9-2X:t ovat, kun Saab tekee uuden teknisen aluevaltauksen.”

”Uusi Saab 9-2X auttaa meitä jatkamaan myyntimme tämänhetkistä hienoa kehitystä”, sanoo Saab Cars USA:n johtokunnan puheenjohtaja Debra Kelly-Ennis. ”Boomimme on kova. Saab 9-3 Sport Sedan voittaa edeltäjänsä myynnissä 2–1, olemme juuri esittelemässä täysin uutta 9-3 Cabrioletia ja kesällä saamme tämän uuden mallin.”

Muotoilu: vahva, edistyksellisen dynaaminen luonne
”Koska uuden 9-2X malliston autot ovat äärettömän hauskoja ajettavia ja koska tähtäämme nuoriin ja ennakkoluulottomiin asiakkaisiin, päätimme korostaa 9-2X:n voimakasta ja dynaamista luonnetta ja jopa lisätä siihen ripauksen aggressiivisuutta verrattuna muihin malleihimme”, sanoo Saabin muotoilusta vastaava johtaja Michael Mauer.

Uudessa Saab 9-2X:ssä on useita muotoiluyksityiskohtia hiljattain esitellyistä konsepti- ja tuotantomalleista. Malli edustaa Saabin näkemystä siitä, minkä näköinen hauskan ajettavan, monikäyttöisen ja viisiovisen auton tulee olla.

”Saab 9-2X:n tulee näyttää yhtä aggressiiviselta kuin sen ajo-ominaisuudet edellyttävät”, sanoo Mauer. ”Vaikka se on monitoiminen viisiovinen auto, se ei saa näyttää perinteiseltä farmarimallilta. Siksi teimmekin paljon työtä varmistaaksemme, että auton ulkonäöstä tulee voimaa uhkuva, ja että sillä on sulavat pohjoismaiset linjat.”

Autossa on Saabin jo tutuksi tullut kaareva keula, johon kolmiosainen etusäleikkö sopeutuu puhtaasti. Matalat, vaakasuorat ajovalot korostavat ilmettä kiertymällä etukulmien ympäri. Puskurin alapuolella olevat ilmanottoaukot viestivät uuden kompaktin Saabin urheilullisuudesta. Malliston huipulla on 9-2X Aero, jonka konepellin sujuvaa muotoa on korostamassa ilmanottoaukko, joka johtaa viileää ilmaa suoraan turbomoottorin ahtoilman jäähdyttimelle.

Mallivuoden 2004 Saab 9-5 Aero Sport Wagonin tapaan 9-2X:n takaosan vaakalinjat korostavat auton leveyttä ja voimakasta olemusta. Urheilullinen vaikutelma korostuu takahelman tummalla värityksellä.

Suorituskyky: urheilullinen ja kuljettajakeskeinen
Saab 9-2X:n jatkuva neliveto ja nelisylinterinen vastaiskumoottori ovat uutuuksia Saabin historiassa. Muita teknisiä hienouksia ovat kaikkien pyörien erillisjousitus ja levyjarrut kaikissa neljässä pyörässä, joihin liittyy uusimman sukupolven nelikanavainen/nelianturinen lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS). Nämä parantavat kuljettajan hallintamahdollisuuksia erilaisissa ajotilanteissa. Pitoa ja hallittavuutta on edelleen parannettu 9-2X Aerossa viskokytkimellä, joka toimii tasauspyörästön jarruna.

Turboahdetun, ahtoilman jäähdytyksellä varustetun 9-2X Aeron kaksilitrainen DOHC-moottori tuottaa 169 kW:n (227 hv) tehon käyntinopeudella 6 000 r/min. Suurin vääntömomentti on 294 Nm/4 000 r/min. Saab 9-2X 2.5 on varustettu vapaasti hengittävällä moottorilla, jonka suurin teho on 123 kW (165 hv)/5 600 r/min ja suurin vääntömomentti 225 Nm/4 000 r/min. Molemmissa malleissa on vakiovarusteena käsivalintainen viisivaihteinen vaihteisto, valinnaisvarusteena on saatavissa nelivaihteinen automaattivaihteisto.

”Saab 9-2X on toistaiseksi paras esimerkki Saabin tuotemerkkiin kuuluvasta urheilullisesta, ajajakeskeisestä suorituskyvystä”, sanoo Saabin tulevista tuotteista vastaava johtaja Kjell-Åke Eriksson. ”Se on todellakin suunniteltu ihmisille, jotka rakastavat autoilua. He viihtyvät yhtä lailla mutkaisilla pikkuteillä kuin rentouttavilla pitkillä moottoritietaipaleilla.”

Viisiovista muunneltavuutta: toimivaa muotoilua
Lainelaudat, sukset, rullalaudat, retkeilyvarusteet ja paljon muutakin kulkee mukana Saab 9-2X:ssä. Auton akseliväli on 2 525 mm ja kokonaispituus 4 460 mm, joten se on varsin ketterä kaupungissa ja pienillä teillä. Mitoista huolimatta sen tavaratilan tilavuus on 790 litraa takaistuimen selkänojan ollessa ylhäällä ja peräti 1 744 litraa selkänoja alas käännettynä. Kaikissa 9-2X-malleissa on suhteessa 60/40 alas kääntyvä takaistuimen selkänoja, ja suuri takaovi avautuu siten, että tavaratilaan on helppo pääsy.

Auto painaa hiukan alle 1 400 kiloa, joten kaikki 9-2X-mallit ovat hyvin polttoainetaloudellisia.

Saabin pääjohtaja ja johtokunnan puheenjohtaja Peter Augustsson asettaa Saab 9-2X:n esittelyn laajempaan yhteyteen: ”Saab 9-2X on merkittävässä asemassa laajentaessamme mallistoamme ja asiakaskuntaamme varsinkin erittäin tärkeillä Pohjois-Amerikan markkinoilla. Näemme, että noilla markkinoilla kasvaa nopeasti tällaisten premium-luokan autojen ryhmä, johon kuuluu hieman pienempiä autoja kuin Saab 9-3 Sport Sedan.”



# # #


Tämän tiedotteen tiedot perustuvat tekstin toimitusajankohdan (marraskuu 2003) tietoihin. Teknisiä tietoja ja varustetietoja voidaan muuttaa siitä ennalta ilmoittamatta.


Kuva
Kuva
Kuva
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Viralliset tiedot Saab 9-2X:stä (mitat ym.)

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Turbo Sensonic kirjoitti: Toisen kohderyhmän muodostavat nykyiset Saab 900/9-3 mallien omistajat. ”Olemme uuden 9-3 Sport Sedanimme myötä tehneet onnistuneen siirron ylöspäin. Uusi 9-2X ja erityisesti 9-2X Aero täyttävät tuon siirtymisen jättämää aukkoa. Uusi malli kiinnostaa uskollisia Saabin omistajia, erityisesti niitä, jotka ovat tottuneet viisiovisen korimallin monikäyttöisyyteen”, selvittää Wilkerson.
Vai että niin... :roll:
Mitäs immeiset on mieltä, onko seuraava "saab" tuollainen OG900/NG9-3: sen jälkeen :?:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

on se niin japanilaisen näkönen sivulta, ilmetty Subu. Kun tulee kunnon kuvii pystyy sanomaa paremmin miltä toi näyttää
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Hyvä myyntipuhe, joka vähän kyllä vesittyi, kuin benchmarkkasi samalla Subarun sivuilla oleviin tietoihin ja kuviin.

Joka tapauksessa minä haluan tuollaisen!
Koska 9-2X:stä tulee edullisin Saab...

Neliveto parantaa pitoa myös vaikeissa oloissa...

Se on räätälöity sopivaksi nuorelle autoilun harrastajalle, jonka elämäntyyli on aktiivinen...

Saab 9-2X on suunnattu aktiivisille ihmisille, joten sen on kyettävä kuljettamaan heidät harrastuspaikoille ystävineen – ja urheiluvarusteineen.
Nyt se on sitten ratkaistu. Siis se ongelma, ettei Saabilla ole tarjota minulle sopivaa mallia. Tai vielähän sitä ei maahan tuoda, mutta...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Eiii!! Mielestäni tärkein saabismi eli virtalukon sijoitus!!! Miksi ette voineet sitä tehdä oikein?

http://home.swipnet.se/danny/9-2x3.jpg

Muuten ajattelin asiaa siltä kantilta, että Saab tuli konsepteja suunnitellessaan siihen johtopäätökseen, että kilpailijoita nelivetoiseen perheautoluokkaan löytyy lähinnä Audilta ja Subarulta. Näistä molemmilla on vuosikymmenten kokemus nelivedosta taustalla. Subarun asenne tehdä autoja on lähempänä Saabin ideologiaa ja sattuipa vielä löytymään pieni omistuksellinen linkkikin. Impreza on niin lähellä Saabin suunnitelmia, että miksi rakentaa omaa, kun voi hyödyntää jo olemassa olevaa?

Näin ollen Saab saa lentävän lähdön eli hyödykseen Subarun vuosikymmenten kokemuksen ja vaikka kolmen tai viiden vuoden kuluttua Saab saakin oman Sport-Hatchinsa tuotantoon, niin varmasti tällä mallilla on paljon annettavaa sen auton kehitystyöhön.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

sekin vielä, kohta kaiketi tunnistaa auton vain merkistä joka on piilotettuja jonnekkin keulille :cry:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

kattelin noi 9-2X kuvat ja on todettava että se ei ole mun makuuni. Tulee mieleen yksi vanha AMX joka oli samanlainen latikko.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mun mielestä toi on ihan nätti. Tosin auto pitää kokea, jos esim kojelauta on tehty japanilaisesta muovista, niin ei kiitos. Toisaalta Subarua katselin jo tuossa joku vuosi sitten sillä silmällä. Ärmäkän oloisia sportteja nuo Imprezat.

Eli varmasti kaikki Saabiin liittyvä tuossa autossa on vain pintasilottelua. Logoja, keulaa ja sisustusta. Se, mikä nähdään ja koetaan. Auto on Subaru, ei sitä muuten näin nopeasti olisi tehty. Sen verran tuotekehitystyötä nähneenä voin todeta.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Olis silti kiva päästä koeajamaan tuollaista Saab 9-2X:ää :twisted:

Hmm, pitäisköhän laittaa tälle sivulle äänestys, että ostaisitko tuollaisen 9-2X:n, jos sitä olisi myytävänä Euroopassa ja hinta olisi halvempi kuin 9-3 SS:llä? Ja vastaukset yksioikoisesti "kyllä" tai "ei" :wink:

Tuo virtalukon paikka kyllä "sylettää" meikäläistä, mutta ehkä silti vastaisin "kyllä". 9000:n omistajille tuo virtalukon paikka ei varmaan olisi kynnyskysymys, mutta mulle joka olen omistanut vain Saabeja, joissa on virtalukko lattialla, on toi Saabin "perinne" aika tärkeä juttu.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Virtalukko..

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

No juu olisihan se ollut kiva laittaa virtalukko lattialle,mutta ei se nyt niin vakavaa ole..
Omaa kokemusta on kummastakin tyylistä Saabissa..eikä ole pahaa sanottavaa,mutta on se cool kun virtalukko on eripaikassa kuin muissa peltilehmissä.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Lisää infoa.

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Jepulis.. Saabin USA:n sivuilta löytyy JO NYT linkki josta pääsee ihan omille 9-2x sivuille..
Aika hienosti tehdyt sivut 8)
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Lisää infoa.

Viesti Kirjoittaja Hallu »

-valomerkki- kirjoitti:Jepulis.. Saabin USA:n sivuilta löytyy JO NYT linkki josta pääsee ihan omille 9-2x sivuille..
Aika hienosti tehdyt sivut 8)
Joo, siellä on!
Pakko sanoa että on rumempi mitä osasin odottaa, niin sisältä ku ulkoakin :?

No, jos on riittävästi potkua, 4WD + hyvä ajattavuus niin mikäpä siinä... :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

On muuten ulkoa ruma ja sisältä poikkeuksellisen ruma, en koskis, en sitten ikinä!
STCF #3
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Jos sivusta vertaa Impreza WRX Sport Wagonia ja uutta Saabbia niin ei kovin paljon voi Saabin omasta muotoilusta puhua. IMHO Saab on julmemman näköinen (johtuu varmaan vanteista), mutta sehän korjataankin sitten superhyperkarvalakkimallilla Suomen markkinoita varten. Tehothan on ihan samat - mitenhän noiden kahden hinnat Suomessa menis jos tänne tuotaisiin tuota Subarun wagonia?

Kuva

Olen rehellinen kun sanon, että ostaisin kumman tahansa jos oikeasti olisi varaa tollaiseen. Mutta vaan kakkosautoksi :)

Ei epäilystäkään, etteikö myös 9-2x sopis Suomen talveen: video ~12Mb
vaihtoehto1
vaihtoehto2
Viimeksi muokannut normaali, To Joulu 11, 2003 13:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Niin on kyllä kun kaks marjaa, typerää kun pidetään karmeita palopuheita "uudesta saabista" siihen tapaan että saab olis kehittänyt "uuden 4WD" pikkupirssin.
Sanosivat suoraan että kopsasivat kaiken ja laittoivat saabin logot.
Joopa joo... :?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vastaa Viestiin