Seuraava 9-5 edelleen Ruotsista?

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Seuraava 9-5 edelleen Ruotsista?

Viesti Kirjoittaja Toby »

Oheinen artikkeli kertoo mm. tulevasta uudesta isommasta Opelista, joka todennäköisesti tulee olemaan vahvasti sukua seuraavalle 9-5:lle.

Artikkeli pitää hyvinkin mahdollisena, että kummatkin mallit ja mahdollisesti vielä samaan perusrakenteeseen perustuva Cadillac-malli valmistettaisiin Saabin tehtaalla Trollhättanissa. Uuden Saabinhan pitäisi tulla 2008-09 ja Opelistakin sanotaan että ennen vuotta 2010.

Ttela.se kirjoittaa:

Fabrik för lyxbilar?
Nästa Saab 9-5 och ny Opel kan hamna i Trollhättan
Publicerad 18 maj 2005 kl 5.00.

En lyxigare Opel ser dagens ljus om några år.
Det gör också nästa generation Saab 9-5.
Det finns goda skäl att tro att bilarna ska byggas i Trollhättan.
- Det är högst rimligt, det vore väldigt logiskt, instämmer bilanalytikern Matts Carlsson.

Det är GM Europas vd Carl-Peter Forster som för branschtidningen Automotive News berättar att den nya Opeln kommer före 2010.
Det ska bli en lyxigare Opel, som lägger sig snäppet över dagens Opel-modeller men ändå under Saab och Cadillac. Obekräftade uppgifter säger att det rör sig om en cross-over.
Sedan Opel Omega försvann för ett par år sedan har Opel ingen lyxigare modell än Signum-modellen, vilket måste sägas vara en svaghet.

Beskedet från Carl-Peter Forster blir speciellt intressant när man funderar över var bilen ska byggas.
Det finns i dag många GM-fabriker i Europa som bygger Opel, men ingen som bygger lyxigare och större Opel-modeller.
Parallellt med detta kan vi räkna med att Saab kommer med nästa generation 9-5 någonstans runt 2009.

I en intervju med TTELA nyligen sa Saabs vd Jan-Åke Jonsson att 9-5 och 9-3 även fortsättningsvis ska utgöra kärnan i Saabs produktutbud. Samtidigt sa han att Trollhättan ska spela en central roll för Saabs produktion även efter 2010.
Det är svårt att tolka uttalandet på annat sätt än att nästa 9-5 ska byggas i Trollhättan (nästa 9-3 hamnar ju som bekant i Rüsselsheim).

Samma slutsats drar Matts Carlsson:
- Trollhättan har av allt att döma pekats ut som en strategisk fabrik för GM, med image som en premiumbilsfabrik. Nu gäller det att fylla den med relevanta produkter.
Saab 9-5 kan inte ensam bära upp en helfabrik, när 9-3-modellen byggs i Rüsselsheim. Därför tror Matts Carlsson att även "lyx-Opeln" är avsedd för Trollhättan.

- Det är naturligt att det på en gemensam plattform byggs Saab, Cadillac samt en Opel som ersätter Omegan i Trollhättan. Det vore väldigt logiskt, säger Carlsson.
Men då talar vi antagligen inte bara om Cadillac BLS, som ska börja tillverkas i Trollhättan tidigt nästa år.

Cadillacs långsiktiga plan, när varumärket ska etableras i Europa, är givetvis att följa upp BLS med fler Europatillverkade Cadillac.
Chansen att den typen av bil produceras i GM Europas premium-fabrik, som Matts Carlsson väljer att kalla Trollhättan, måste ses som god.

Det är rimligt att tro att det är så här GM Europa har tänkt sig framtiden för Trollhättan. Det betyder i så fall att Trollhättefabriken har ett liv även efter 2010.
Samtidigt ska man vara medveten om att planer kan ändras snabbt i bilindustrin.

Potentiella hot saknas heller inte.
Om GM:s ekonomi fortsätter att rasa utför, om Saab inte får rätsida på sin försäljning eller om Cadillac blir en flopp i Europa, kan GM snabbt välja en annan färdväg.

Magnus Nordberg
0520 - 49 42 08

Mycket nytt på väg in i fabriken
TROLLHÄTTAN
Bilfabriken i Trollhättan står nu inför sin mest händelserika tid någonsin.
Aldrig tidigare har så mycket nytt stått för dörren samtidigt.

Den viktigaste nyheten i fabriken blir Saab 9-3 sportkombi som börjar byggas i midsommarveckan. På årsbasis räknar Saab med att sälja 30 000 exemplar av kombin.
Bilen är oerhört efterlängtad, inte minst med tanke på vilken trög vinter/vår Saab upplevt.

Det har bland annat märkts i att produktionen stoppades under hela första veckan i maj.
Det fanns ytterligare stoppdagar planerade under våren, men dessa har dragits tillbaka vilket kanske kan tolkas som att ljusare tider stundar.

Direkt efter semestern går sedan 9-5 BioPower i produktion. Enligt företaget är intresset stort för den etanoldrivna bilen.
Som åtgärd nummer två för att väcka liv i 9-5-försäljningen kommer i höst en face lift av bilen.
Den lär visas första gången på bilmässan i Frankfurt i september, vilket tyder på att den först sent ihöst går i produktion.

Då får också 9-5 ett bättre dieselutbud i form av den 1,9 litersmotorn som finns i Saab 9-3.
I början av 2006, vecka 6 för att vara exakt, är det så dags att börja tillverka Cadillac BLS.
Hur länge dessa bilar ska tillverkas finns det inga besked om, men att de bara skulle varakvar till 2008, som det spekulerats i, är inte troligt.
Tvärtom lär merparten av dem tillverkas ytterligare en tid.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Pienissä tehtaissa (Uusikaupunki, Trollhättan) kannattaa tietty valmistaa vain kalliita autoja. Eikä nyt vaikuta sijaintikaan (=rahan arvon heilahtelu) niin pahasti kustannuksiin?.. :roll:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Uusimman tiedon mukaan "uutta" 9-5:sta EI valmisteta ruotsissa.
http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9772780.asp
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Heh! On tää jännää, miten eri lailla huhut pyörivät.

Totuus siis lienee kuitenkin , että oikeasti KUKAAN ei vielä tiedä eli päätöstä ei yksinkertaisesti ole vielä tehty...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tässä on Aftonbladetin versio asiasta:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... ml#imorgon
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin