Koska uusi 9-5: nen?

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Avatar
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1317
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja Poy » Su Marras 03, 2013 11:18

B235 mitsun turbolla ja t7 moottoriohjaimella oli kehityskaaren loppuvaiheessa (06-) sen verran hyvä teho-talous-suhteessa, että en ainakaan itse kaipaa vanhaa V8-moottoria. Mielestäni hyvä valinta Saabilta optimoida moottorin teho-taloussuhde (pääasiassa ECU:n softa) ja korjata huohotusongelmat pois.
Eriasia sitten, jos tuo V8 olisi tullut heti -97.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja core2 » Su Marras 03, 2013 13:09

Tuli mieleeni, että kuviakin on olemassa V8 femmasta, en kuitenkaan pysty sanomaan onko tämä se auto joka tehtiin Nyköpingissä?

Kuvan lähde: Auto Express.

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

Avatar
Raser
"Hirsch"
Viestit: 986
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja Raser » Su Marras 03, 2013 13:18

Poy kirjoitti:B235 mitsun turbolla ja t7 moottoriohjaimella oli kehityskaaren loppuvaiheessa (06-) sen verran hyvä teho-talous-suhteessa, että en ainakaan itse kaipaa vanhaa V8-moottoria. Mielestäni hyvä valinta Saabilta optimoida moottorin teho-taloussuhde (pääasiassa ECU:n softa) ja korjata huohotusongelmat pois.
Eriasia sitten, jos tuo V8 olisi tullut heti -97.


Turbo ja Saabbi kuuluvatkin saumattomasti yhteen. Siitä se ajatus sitten lähtikin, että mitäs jos yksi vaihtoehto olisikin ollut vuonna 2006 turbollinen V8 moottori.

Sellainen Saabin lippulaivamalli kaikilla mausteilla. Jenkeissähän niitä tietysti olisi vain käytännössä myyty, mutta ehkä jokunen yksilö olisi ostettu Euroopassakin.

Minkähän takia tämä viestiketju piti heti siirtää pois kun minä siihen uskalsin kirjoittaa (anteeksi nyt vaan kauheasti), vaikka se kymmenen vuotta (vuodesta 2003) sai olla rauhassa paikallaan???

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja core2 » Su Marras 03, 2013 13:31

Raser kirjoitti: Turbo ja Saabbi kuuluvatkin saumattomasti yhteen. Siitä se ajatus sitten lähtikin, että mitäs jos yksi vaihtoehto olisikin ollut vuonna 2006 turbollinen V8 moottori.

Sellainen Saabin lippulaivamalli kaikilla mausteilla. Jenkeissähän niitä tietysti olisi vain käytännössä myyty, mutta ehkä jokunen yksilö olisi ostettu Euroopassakin.

Minkähän takia tämä viestiketju piti heti siirtää pois kun minä siihen uskalsin kirjoittaa (anteeksi nyt vaan kauheasti), vaikka se kymmenen vuotta (vuodesta 2003) sai olla rauhassa paikallaan???

Pistän tähän vielä sen mitä Bo-Magnus Eriksson kertoi jenkkien sanoneen saabista ja turbosta, bosse on se kaveri joka oli mukana myymässä V8 koe autoa jenkkeihin.

Jenkkien käsitys oli kuitenkin tämä: real power no fucking turbo.

Siirto tehtiin vissiin ysifemma vitjaan haittaako tuo sitten?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

Avatar
Raser
"Hirsch"
Viestit: 986
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja Raser » Su Marras 03, 2013 14:32

core2 kirjoitti:
Raser kirjoitti:

Minkähän takia tämä viestiketju piti heti siirtää pois kun minä siihen uskalsin kirjoittaa (anteeksi nyt vaan kauheasti), vaikka se kymmenen vuotta (vuodesta 2003) sai olla rauhassa paikallaan???

Pistän tähän vielä sen mitä Bo-Magnus Eriksson kertoi jenkkien sanoneen saabista ja turbosta, bosse on se kaveri joka oli mukana myymässä V8 koe autoa jenkkeihin.

Jenkkien käsitys oli kuitenkin tämä: real power no fucking turbo.

Siirto tehtiin vissiin ysifemma vitjaan haittaako tuo sitten?


"Haittaax se...?" :lol: :lol: :lol:

Eikun ysivitosketjusta pois --> tuleviin malleihin! Josko ne vielä sen V8:n sittenkin laittais tulevaisuudessa viirusilmän keulalle jälkiasennussarjana.

Avatar
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja scorpio_88 » Su Marras 03, 2013 20:56

on nuo jenkit vaan tyhmiä ;D (anteeksi kaikille jenkkifaneille) minkä takia tunkea joku v8 pata etuvetoisen keulille? ja onko se muka aitoa voimaa jos on v8 keulilla? 4 pyttyä ja puhallin.. se on nykyaikaa. ja onhan se omasta mielestä aitoa voimaa kun ahdot alkaa nousemaan.. toki joo herää kysymys että miks ahdettu etuveto? itselle ihan sama mutta naurattaa vaan nuo jenkit ku aina pitää olla v-kone. ja mieluiten v8. toki tuo tonnari ois ollu mahtava peli v8 keulilla jos ois markkinoille asti päässyt. sen verran herrasmiesauto että siihen se v8 ois voinutkin sopia :) mutta miksi saab ei koskaan tehnyt takapotkua? ainoastaan nelikko ja räpiköivä etuveto?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6301
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Nokia/Isokyrö

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja Rattivaihde » Su Marras 03, 2013 20:59

Takaveto on typerin mahdollinen vetotapa, ja V8 olisi ollut hienostuneempi ja hyvin mahdollisesti luotettavampi vaihtoehto B2x5-koneille 9-5:ssa.
#5168 ∣ 900c Combi Coupé '89C5 HDi 136 Exclusive A '08 | Carina E 1.6 XLi -96

Avatar
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja scorpio_88 » Su Marras 03, 2013 21:04

millälailla typerin vetotapa? nelikkohan ois aina paras mutta voimakas moottori ja takaveto.. onko etuveto siinä järkevin? ja joo onhan b2x5 koneet aika heikkoja mutta mieluummin remppaan sellaista kun v8:sia.. tämä siis oma mielipide.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1535
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja Cona » Su Marras 03, 2013 21:35

vai että V8, onhan siinä hienot äänet ja käynti, mutta eikö kasi nyt kuitenkin edusta eilispäivää?!

Toki jos V8-Saab olisi tarjolla niin kiinnostaisi ehdottomasti, mutta moottoriteknisestä näkökulmasta?

Eurooppalaiset valmistajat ottavat nykyään 2-litraisista bensa- ja dieselmoottoreista 250hv ja 3-litraisista 300hv, nämä reilusti alle 10l/100km yhdistetyllä kulutuksella. V8 ei todennäköisesti sylinterien lepuutuksella ja start-stopillakaan pääse samoihin arvoihin.
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2491
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja Henkka #2283 » Ti Marras 05, 2013 12:37

scorpio_88 kirjoitti:millälailla typerin vetotapa? nelikkohan ois aina paras mutta voimakas moottori ja takaveto.. onko etuveto siinä järkevin? ja joo onhan b2x5 koneet aika heikkoja mutta mieluummin remppaan sellaista kun v8:sia.. tämä siis oma mielipide.


Aina ja aina :)

Kyllä se esimerkiksi RS-Audeissa painolastiksi muutaman sekunnin kiihdytyksen jälkeen muuttuu. Toki neliveto mullekin kelpaisi paikaltaan kiihdytykseen ja talven liukkaille, mutta "aina" on kuitenkin melko suhteellista ;)

Ennen luulin, että etuveto ois se takavetoa parempi. Viiden vuoden käytännön kokemuksella en ole enää samaa mieltä. Vielä tätä aiemmin oli aika, jolloin luulin OG-satkua maailman parhaimmaksi autoksi ;)
SS-K Jäsen #2283
Nyt:
Mercedes S 350 Bluetec (arkeen)
Mercedes S 55 AMG L charged V8 (juhlaan)
Menneet: Mercedes S 500 L V8, 9000 Aero man stage1, 9000 turbo automatic red box, Saab 900i combi

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6301
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Nokia/Isokyrö

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja Rattivaihde » Ti Marras 05, 2013 15:27

Henkka #2283 kirjoitti:Ennen luulin, että etuveto ois se takavetoa parempi. Viiden vuoden käytännön kokemuksella en ole enää samaa mieltä. Vielä tätä aiemmin oli aika, jolloin luulin OG-satkua maailman parhaimmaksi autoksi ;)

Kyllä minä väittäisin että faktoilla perusteltuna etuveto on edullisempi rakentaa, tilataloudellisempi, siinä on vähemmän osia, parempi pito liukkaalla ja turvallisempi (ennalta-arvattavampi ja vähemmän äkkinäinen) ajettavuus normaalikäytössä varsinkin kokemattomammalle. OG900 taas ei tosiaankaan useimpien faktojen perusteella ole maailman paras jo pelkästään ikänsä (ja vetarintunneliensa :twisted: ) ansiosta, mutta omilla kriteereilläni kyllä jo huomattavasti lähempänä sitä titteliä... :wink:
#5168 ∣ 900c Combi Coupé '89C5 HDi 136 Exclusive A '08 | Carina E 1.6 XLi -96

Avatar
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja vmt » Ti Marras 05, 2013 18:41

Toi nyt on niitä asioita, joista voi halutessaan väitellä maailman tappiin saakka ja kaikki ovat aina yhtä väärässä ja oikeassa. Molemmissa on puolensa, mä menen talvet ennemmin etuvedolla, kesällä kelpaisi kyllä takaveto. Kärryn kanssa sitten taas olisi mukavampaa olla aina takaveto, oli keli tai vuodenaika mikä hyvänsä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588

Avatar
aero
-
Viestit: 5640
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja aero » Ti Marras 05, 2013 18:58

Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt tuota takavedon kaipuuta kärrynvetoon. Se vähäinenkin ymmärrys katosi siinä vaiheessa, kun joskus sain liukkaalla kärryn luistamaan vasemmalle ja kun sitä lähti vetämään suoraan, lähti vetoauton perä puolestaan oikealle. Onneksi ylämäki alkoi ja rauhoitti kärryn luiston ja pääsin himmailemaan vetoautonkin suoraan.

Toki joo, lisää massaa vetäville pyörille, mutta ei se aisapaino oikein lastatulla kärryllä kovin iso ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Ville K
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja Ville K » Ti Marras 05, 2013 20:23

Mun ehdottomasti paras talviauto on ollut E39 Bemari farmari. Ei vedä sille vertoja ainakaan nuo sigun saabit.
Ville K
ilman autoa.....
Ex. JEEP Grand Cherokee 3,0 -14, Citroen C5 Tourer exclusive 1,6 THP -10, 93 SC TTID A -08, BMW 520i Touring -02,
900 turboS -93, 900 turbo -87, Mini 1000 -78

Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2491
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koska uusi 9-5: nen?

ViestiKirjoittaja Henkka #2283 » Ti Marras 05, 2013 23:34

Rattivaihde kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Ennen luulin, että etuveto ois se takavetoa parempi. Viiden vuoden käytännön kokemuksella en ole enää samaa mieltä. Vielä tätä aiemmin oli aika, jolloin luulin OG-satkua maailman parhaimmaksi autoksi ;)

Kyllä minä väittäisin että faktoilla perusteltuna etuveto on edullisempi rakentaa, tilataloudellisempi, siinä on vähemmän osia, parempi pito liukkaalla ja turvallisempi (ennalta-arvattavampi ja vähemmän äkkinäinen) ajettavuus normaalikäytössä varsinkin kokemattomammalle. OG900 taas ei tosiaankaan useimpien faktojen perusteella ole maailman paras jo pelkästään ikänsä (ja vetarintunneliensa :twisted: ) ansiosta, mutta omilla kriteereilläni kyllä jo huomattavasti lähempänä sitä titteliä... :wink:


Etuvedon rakentamisen edullisuus, tilataloudellisuus ja osien vähäisyys takavetoon verrattuna lienevät faktoja, joskaan niillä ei omassa autonvalinnassa ole mitään merkitystä. Ja luulenpa, että tuonkaltaisista asioista piittaamattomuus noin ylipäätään on merkinnyt autoina jotain muuta (mm. Saabit) kuin mahdollisimman pienellä budjetilla tehtyjä.

Pito liukkaalla ja turvallisuusnäkökohdat taas ovat vaikeammin faktoitettavia seikkoja, enkä ainakaan omien havaintojen perusteella voi vahvistaa niitä hyvässä mielessä yksinomaan etuvedon ominaisuuksiksi.

Vähän paha näillä on saada siitä "toisesta" se typerin mahdollinen :)
SS-K Jäsen #2283
Nyt:
Mercedes S 350 Bluetec (arkeen)
Mercedes S 55 AMG L charged V8 (juhlaan)
Menneet: Mercedes S 500 L V8, 9000 Aero man stage1, 9000 turbo automatic red box, Saab 900i combi