Saab 9-7 SUV

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

TuuSaR kirjoitti:
Btw. eräällä boardilla huhuttiin että 9-3 SS pääsuunnittelija sai potkut koska autossa käytettiin todella niukasti yhteisiä osia GM konsernin kanssa....
Eikös tuossa käynyt lisäksi peräti niin, että Saab on joutunut jälkikäteen vaihtamaan joitakin 9-3SS:n osia samanlaisiksi kuin Vectrassa kustannusten säästämiseksi?

Toivottavasti tuollaiseen ei kovin suuressa määrin jouduta jatkossa...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Tommonen ISO Saab olis aika "porno" jollain 24-26" vanteilla 8)

Noitten pyörien päälle van Saab 8O

Kuva
Kuva
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Aloinpa kikkailemaan Photarilla ja vääntelin vähän tuota "uutta" maasturia. Lisäilin tuttuja Saabin piirteitä ja poistelin turhia mutkia. Pitemmällekin olisi voinut viedä, mutta nyt loppui into. Olis siinä kuitenkin potentiaalia, mutta paljon sais oikeesti hommia tehdä, jos tuosta Saabin haluais. Ja sisällähän on kaikki niin jenkkiä, aika vieraalta näyttää. Joku nyt ameriikan maalta auto hakemaan ja monteeraamaan. Olis kiva nähdä livenä. :D

Originaali:
http://194.18.30.201/97x/Images/04108C.jpg
Uusi:
Kuva
edit: pieni lisäys takaluukkuun.
Viimeksi muokannut MtSound, Ti Touko 11, 2004 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

MtSound kirjoitti:Aloinpa kikkailemaan Photarilla ja vääntelin vähän tuota "uutta" maasturia. Lisäilin tuttuja Saabin piirteitä ja poistelin turhia mutkia. Pitemmällekin olisi voinut viedä, mutta nyt loppui into. Olis siinä kuitenkin potentiaalia, mutta paljon sais oikeesti hommia tehdä, jos tuosta Saabin haluais. Ja sisällähän on kaikki niin jenkkiä, aika vieraalta näyttää. Joku nyt ameriikan maalta auto hakemaan ja monteeraamaan. Olis kiva nähdä livenä. :D

Originaali:
http://194.18.30.201/97x/Images/04108C.jpg
Uusi:
http://koti.welho.com/jsalmivu/9-7X_new.jpg
No tuosta näkyy selvästi, miten iso merkitys niillä Saabin näköisillä takavaloilla olisi. Myös C-pilarin olet editoinut hienosti 9-5:n näköiseksi.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
jack london
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 18:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jack london »

Oli miten oli ainakin nyt on olemassa saab v8 moottorilla. Tosin olisi heti pitänyt laittaa tehoa yli cadillacin 345 hv niin olis alkanut kauppa käydä vilkkaammin... Jenkkilässä kun tehokkaimman SUV:n tittelillä on paljon merkitystä. Mielestäni Saappaan tekniikka/ajettavuus, SUV kori ja Subarun nelivetotekniikka olisi voittaja yhdistelmä mikäli olisi menty tarpeeksi pitkälle ja viitsitty tehdä uusi ISO SAAB moottori ruottissa 8) Uskon lisäksi, että ilman GM:n omistajuutta Saab olisi enemmän allikossa kuin nyt ja, että nykyinen strategia on oivallinen mikäli X mallit vain kiinnostavat ostajia. :?:
Saabismi on sairaus: syöpä sydämessä!
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Tämmöinen tilastotieto, jos joku vielä ihmettelee miksi SUV "hätämalli" piti saada ennätysnopeasti USA:n markkinoille:

39% of US Saab owners has a SUV and
30% of buyers that leave Saab for another brand, they do it to buy a 4 door SUV.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

TuuSaR kirjoitti:Tämmöinen tilastotieto, jos joku vielä ihmettelee miksi SUV "hätämalli" piti saada ennätysnopeasti USA:n markkinoille:

39% of US Saab owners has a SUV and
30% of buyers that leave Saab for another brand, they do it to buy a 4 door SUV.
Joo, mutta muistaakseni Saabilla oli jo suunnitelmat oman SUVin teosta, mutta ne hyllytettiin, koska projekti olisi ollut liian kallis. Ja nyt sitten julkaistaan joku Chevy Saabin kuorilla :evil:

Yhtä tyhmää GM:ltä oli panostaa rahallisesti Trollhättanin tehtaaseen 2000 luvun alussa (vai oliko se sittenkin 1990 -luvun lopussa?), jos 9-3:n valmistus siirretään tulevaisuudessa Saksaan :?: :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

NYtimes:

In some ways, the 9-7X will be notably Saab-like. G.M. spent about $50 a vehicle to move the ignition switch to the console between the front seats, an idiosyncrasy that has been a Saab design feature for decades. It also remade the front grille and interior, lowered the frame an inch closer to the ground and altered the computer-controlled handling characteristics to make the 9-7X feel more carlike.

Robert A. Lutz, General Motors' vice chairman and product development chief, said in a recent interview: "Unless the press once again writes, 'Hey, everybody, don't be stupid, this is just a TrailBlazer underneath, do not buy this thing'; if they evaluate the design exterior and interior, and evaluate the ride and handling fairly, without bias, I think the vehicle can do very well for Saab."

But Csaba Csere, an engineer and the editor of Car and Driver magazine, called the new Saab "awfully risky."

"When you do a Saab 9-7X," he said, " where you basically take the TrailBlazer and hang a few Saab cues on it, which is basically what they've done, I think they're taking an enormous risk.

"Saab has been a very distinctive brand and one could argue that, over its history and life, there was nothing like a Saab," Mr. Csere said, noting that it was an innovator of front-wheel drive, turbocharged engines and aerodynamic design.

"To the longtime Saab buyer," he said, "that was one of the key attractions of Saab: 'I'm different. I'm not a conformist.' "
-----

50 dollaria ei ole minusta huono sijoitus siihen, että avainnippu ei hakkaa jalkaa niinkuin muissa autoissa :wink:

Sinänsä juttu ei ole ihan tarkka, siinä on paljon muutakin varsinkin jousituksen osalta kuin "cue".
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Joo, 9-7X ei ole IHAN pelkkää badge engineeringiä...

Mutta silti: ei luulisi olleen kovin iso lisä edes istuttaa autoon kunnolla Saabimaiset penkit, muotoilla ovetkin sisäpuolelta Saabin näköiseksi ja fiksata nuo takavalot vastaavasti kuin yllä mainiossa fotoshop-versiossa... ja kyllähän konetarjonnassa pitäisi olla edes yksi turbovaihtoehto...

Silti 9-2X:n jälkeen on tietysti hyvä, että edes kojelaudan suhteen on sentään vähän yritetty!

Tuo 9-2X -fiasko muuten saattaa vaikuttaa negatiivisesti myös tämän mallin menestykseen. Nyt jenkeissäkin kaikki tietävät, että Saabin nimellä myydään sekä Saabeja että "Saabeja" ja ainakaan vanhat saabistit tuskin jenkkilässäkään jaksavat innostua "Saabeista"...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Kyllä kaikki mitä olen lukenut viittaa siihen että 9-7X:ää odottaa huomattavasti paremmat myyntiluvut, monet ovat ilmoittaneet jo kauan etukäteen ostavansa sen. 9-2X:n kanssa ei näin todellakaan ollut.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Toivotaan kaikkea parasta koko merkille.

Ei tarvitse olla kuitenkaan ydinfyysikko, että osaa purkaa tuon koodin. Kirjain "X" mallimerkinnässä tarkoittaa "Batch Engineering" :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Lutz ei ole vielä päättänyt vetäytyä taistelusta vaan ampuu täyslaidallisia sivuillaan:

http://fastlane.gmblogs.com/archives/20 ... bli_1.html

The effort, which took nearly 2 1/2 years to complete, was to create a silent, refined, European-feeling sports-ute BASED ON the GMT 36O. I’m confident we have created a great Saab.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

peinu kirjoitti:Toivotaan kaikkea parasta koko merkille.

Ei tarvitse olla kuitenkaan ydinfyysikko, että osaa purkaa tuon koodin. Kirjain "X" mallimerkinnässä tarkoittaa "Batch Engineering" :)
Virallisestihan Saab ilmoittaa X:n mallinimessä tarkoittavan nelivetoa, mut kun Saabilla ei ole omaa nelivetotekniikkaa niin eiköhän voida todeta toi Peinun lohkaisu täysin paikkansa pitäväksi :D

P.S. Jos ei Saabiksi suunniteltua maasturia saada niin hienoa silti että ovat edes yrittäneet jotain Saabimaista tuohon laina-autoon saada.

Luin Tuusarin linkkaaman jutun... hassua että nyt GM tekee 9-7 Saabin alustasta jäykemmän kun ovat jo pitkään työntäneet henkilöauto Saabeihin turhan velttoa alustaa, turbo-malleihinkin. Mutta hyvä jos edes 9-7X varustetaan jo tehtaalla jämäkällä alustalla. (poikkeus uusissa Saabeissa: koeajamani 9-3SS Aero oli aika hyvä vakio alustallakin)
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jos oletetaan, että toinen ketju käsittelee auton tulemista Suomeen ja tämä itse autoa niin laitetaan tämä tänne:

http://www.saab-edu.com/download/Saab_9 ... erview.pdf

-----------------

Nyt kun jaksoin lukea niin silmään osui:

The 2005 5.3L engine in the Saab 9.7x has the hardware and wiring necessary for DoD operation, although
the ECM is not programmed to operate it. For 2006, the Saab 9.7x will have DoD operation.

DoD = Displacement On Demand

Toivottavasti siihen saa manuaalivaihteiston 06 vuosimalliin. Taino, olishan siinä varmaan parantamista siellä sun täällä, erityisesti turvarakenteet on kysymysmerkki.
Viimeksi muokannut TuuSaR, Pe Huhti 01, 2005 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Kyllä oli ikävää luettaavaa. Hirveä hökötys on. Suoraan sanottuna EI mitään tekemistä sen Saabin kanssa, jonka me tunnemme. On todella säälittävää iskeä Saabin logo vehkeeseen, jota on muutamasta kohtaa yritetty modifioida Saabiksi. Yksityiskohtien laatu, ainakin noiden kuvien perusteella, on surkea. Muoviosat ovat halvanoloista ja kyllä se virtalukkokin näyttää väkisin ympätyltä istuimien väliin. Tuo manuaali vaikuttaa TrailBlazerin kirjalta johon on vaihdettu Saabin logo ja muutama kuva. Vielä kun katselee esim. kojelaudan kytkimiä ja symboleja on ne täysin vierasta disainia. Viíkset ja ratti suoraan TrailBlazerista. En tiedä, mutta kyllä täytyy GM:llä olla rahat vähissa tai sitten tarkoituksella ovat lopettamassa Saabia, tämä on lähes yhtä noloa ja pohjanoteeraus kuin 9-2x. Taas kerran verratkaapa miten Fordilla Volvo XC90 -projekti hoidettiin... Ihan kuin vertais Lada 110 Mersun E-sarjaan. Täys fiasko! :twisted: :?: :!:
Vastaa Viestiin