Aero-x

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Ne on muuten unohtaneet pyyhkijät tosta autosta ;)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Hydrophobic lasipinta, joten ei ainakaan kesällä tarvi pyyhkijöitä.
Nyyrikki
"Ruisku"
Viestit: 149
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 12:15

Viesti Kirjoittaja Nyyrikki »

Mikä semmonen pinta on?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

TuuSaR kirjoitti:Hydrophobic lasipinta, joten ei ainakaan kesällä tarvi pyyhkijöitä.
Nyyrikki kirjoitti:Mikä semmonen pinta on?
Ettei olis tavan lasia ja Turtlewaxin Viissateesta sivelty pintaan :lol:

No joo, veikkaisin, että päällystetty jollain vettä hylkivällä kalvolla tms.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Olen kyllä täysin myyty, niin upea tämä konsepti minun mielestä on!!!

Hienoa nähdä jotain aivan uutta automaailmassa, jossa tuntuu että lähes kaikki on nähty. Ja tällainen vieläpä Saabilta... mahtavaa! Kaksipaikkainen täysiverinen urheiluauto ja silti siinä on jotain niin Saabia ja skandinaavisuutta.

Mielenkiintoista nähdä, miten Aero X:n muodot siirtyvät tuotantomalleihin. Itse kyllä ostaisin auton tuollaisenaan (jos ei olisi rahasta pulaa). Voisi olla aika outoa ajella autolla, jossa ei ole olllenkaan a-pilareita (mitenköhän kestäisi hirven?) ja olisihan se kiva nähdä porukan ilmeet kun tuolla kurvaisi työpaikan tai koulun pihaan ja nostaisi kuomun ylös...
Viimeksi muokannut SAABMikko, To Maalis 02, 2006 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Saab Aero X

- Saab jatkaa hienojen ja mielenkiintoisten konseptiautojen sarjaa uudella Aero X mallillaan. Ensivaiku-telma oli heti yhtä positiivinen kuin aiemmistakin, eritoten 9X mallista. Latasin nuo netissä tarjolla olevat kuvatukset ja tässä joutoaikanani tuijottelin ja tutkailin autoa. Mitä enemmän sitä katselee, sitä fanaatti-semmin siihen suhtautuu. Sanoisin, että tällä kertaa auto tulee oikeaan saumaan ja aikalailla oikeaan luok-kaan. Tätä on Saabilta odotettu, ainakin Saabistipiireissä uutta ”Sonettia” on kaivattu hartaasti. Uskoisin, että auto tulee herättämään huomiota myös useissa merkittävissä autojulkaisuissa euroopassa ja ehkäpä myös jenkeissä. Toki konseptiautojahan on maailman messut pullollaan joka valmistajalla, mutta erityi-sesti eurooppalaisia tuntuu myös Saabin ja Volvon konseptit aina kiinnostavan.
Auto on kokoluokaltaan ilmeisesti suunnilleen Exigen tai jotain TVR:n mallin luokkaa. Kaksi paikkaa ja tavaratilaa ei käytännössä ollenkaan. Kuitenkin sisätilat vaikuttaa kuvien perusteella ihan siedettävän ah-taalta, ts keskikokoinen henkilö mahtuu kohtuullisen reilusti sisään.
Ulkonäkö, joka konsepteissa on yleensä ilmeisen suuri osa kokonaisuutta, on mielestäni onnistunut erit-täin hienosti. Saabimaisia piirteitä (varsinkin yhtäläisyyksiä aiempiin konsepteihin, mukaan lukien EV-1) on onnistuttu ymppäämään huolimatta siitä, että varsinaista perinteistä Saabiahan tässä ei ole kuin nimes-sä. Josta siitäkin toisaalta puuttuu perinteinen nro.9, toisaalta puuttuihan se jo EV-1:stäkin…
Keula on röyhkeän ja viileän näköinen, silti olematta kömpelö. Konepellin pokkaus poikkeaa Saabin pe-rinteisestä. Profiili ylhäältä on aikalailla 1:1 Fordin viimeisimmän konsepti-hybridin kanssa (Ford Ref-lex). Myös näiden autojen perissä on huomattava yhdennäköisyys. Toisaalta Aero X:n perässä on jotain pelkistettyä joka jollaintapaa tuo mieleen vaikkapa CS tonnarin eleettömän perän. Punainen valo (videol-la) pakoaukkojen alla voi olla hämärässä näyttävä, savujen tuprutessa yläpuolella, heijastaen savut ja höy-ryt punaiseksi! Turbiinivanteet on silkkaa Saabia! Hieno yksityiskohta, jossa ei onneksi ole menty valta-virran mukana. Takavalo paneelin sävy on hienon viileä, ikään kuin korostaa pohjoismaalaisuutta.
Sivuprofiilissa taas ei heti perinteistä Saabia huomaa, mutta kun aikansa katselee löytyy siitä hienoa yhtä-läisyyttä 70-luvun Sonett mallien kanssa, joka on iso plussa meikäläisen laseilla katsottuna. Muutenkin 9X:stä tuttu tuulilasi/kabiini look erottaa auton edukseen yleisestä konseptityylistä. Perän muoto sivulta herättää mielikuvia korkeasta laadusta Aston Martinin ja monen muun urheiluauton tyyliin.
Etuviistosta auto on todella hyökkäävän näköinen ja saa esim Audi TT:n (huono vertailukohta, mutta sal-littakoon…) näyttämään pehmolelulta! Uusi maskin muotoilu saa tässä jykevämpiä piirteitä Audin/VW:n tyyliin mikä ei mielestäni ole mikään huono seikka. Katon viistous ja (Puuttuva) A-pilari linja jälleen jat-kaa 9X konseptisarjan evoluutiota hienosti. Hieman ylä/etuviistosta taas auto muuttuu massivisemman näköiseksi ja tuo mieleen jotain sarjakuvien Batmobiilia muistuttavaa, erityisesti keula ja etuvalot. Jälleen rapsahtaa bonukset ikuisten pikkupoikien mielikuvissa! Sisustus on Saabien konseptien tapaan tyylikäs, ehkä hieman yliampuva, mutta lentokoneteollisuuteen yhtäläisyyksiä tarkoituksenmukaisesti hakien. Vaihteenvalitsimen kehys ja keskikonsoli noudattelee 9X sarjaa hyvässä linjassa viileän sävyisenä. Nope-us/kierroslukumittari jälleen erittäin hieno yksityiskohta. Mutta sokerina pohjalla…

Esittelyvideon ehdoton kohokohta (ja varmaan näyttelyissä myös suuressa osassa) kabiinin avautumi-nen… Siinä se on, kuin hävittäjä, jonka hytti avautuu sulavan hitaasti, nautiskellen jopa ja samalla hitaasti paljastaen pilottinsa. Erilleen liikkuvat ”ovet” jo herättävät huomiota, mutta kun itse katto nousee vanhan 900:n konepeiton tyyliin ylös, nousee jo niskavillat kananlihalle. Tämä on jo sitä luokkaa, että saa Lam-bon linkkuovet näyttämään vanhanaikaiselta kuin kaappariovet ikään. Eikä lokinsiivetkään pääse lähelle-kään cooleudessa. Aivan järjettömän hieno yksityiskohta, jota tosin en usko koskaan nähtävän tuotantoau-tossa millään muotoa. Toivotaan, toivotaan… ;)
Kuvien perusteella jopa kojelaudan päällisosa nousee katon mukana lisäten ”avaruusajan” tunnelmaa.
Tekniikasta ei jaksa enää kummemmin kommentoida. Projektoidut suoritusarvot vastaavat auton ulkonä-köä, ei mitään maatamullistavaa muttei missään nimessä turhan vaatimatontakaan. Tässä Saab ikään kuin väläyttelee jälleen uuden 2,8:n virityspotentiaalia. Ja ihan perinteisen Saabin hengessä, vääntöä löytyy!
Vielä olisin itse kaivannut turbo tekstiä näkyville jonnekkin, mutta toisaalta ei taida sopia tyyliin.
Mielenkiintoista kuulostella mitä autoileva media ja yleisö kommentoi. Toivottavasti Aero x ei jää ilman huomiota.
Kaukaisia tuotantohaaveita jos mielessä pyörittelee, niin ensinnäkin hinnoittelun täytyisi olla erittäin hil-littyä kuten Sonett aikoinaan. Se taas rajoittaa tekniikan erikoisuuksien käyttöä, mikä poistaa haluttavuut-ta nykyaikaiselta autonostajalta, luullakseni. Toisaalta auto kokonsa puolesta asettuu luokkaan jossa ajo-ominaisuudet (urheilulliset nimenomaan) näyttelevät todella suurta osaa. Eikä varmaan riitä, että auto suoriutuu eleettömän Saabimaisesti käsittelystä. Ohjauksen tulisi olla äärimmäisen tarkka ja kaikenkaik-kiaan tunnokas ajettava, mitä autolehdissä ei Saabista yleensä kovinkaan löydy..

Lopuksi, jos joku hullu jaksoi tännesaakka lukea höpinääni, niin kerrottakoon vielä että itse olen täysin myyty tuohon malliin ja jos moinen kauppoihin ilmestyy joskus, niin meikäläinen löytyy pankinjohtajan oventakaa lakki kourassa ja lainahakemus toisessa…´

Toivotaan vielä, että tällä on tarkoitus pehmittää suuri yleisö valmiiksi vastaanottamaan Saabin seuraava oikea urheilumalli Sonet…

Hehkuttaa Marko

[edit: kirjoitettu wordilla, josta joh-tuu nämä vä-li-viiv-vat]
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Hyvä teksti Marko! Höpinääsi lukiessa tuntui kuin omaa tekstä lukisi... mutta laiskuuttani tiivistin omat tuntemukseni Aero X:stä muutamaan lauseeseen tuossa ylempänä! :wink:
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Eikös jossain noissa promomatskuissa viitattu pohjoisen kylmiin oloihin, joten ei ole kaukana mielikuva jäälohkareesta, joka liukuu sulavasti. Itsekin huomasin saman yhtäläisyyden Fordin konseptin kanssa (mikä se nyt olikaan?).
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6454
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kaikki tilaamaan Speedpartsin Aero X-lippis PCS:ltä.

Kuva

Eski
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tuulilasin näkemys Aero-X:stä on myös melko positiivinen, ja Jaguarin muotoilujohtajan kommentti osuu mielestäni aika nappiin:
Jaguaarin muotoilupamppu kirjoitti: ... sen (Aero-X) avulla Saabin tuotemielikuvan ydin on herätetty uudelleen henkiin. Kokonaan eri asia on hänen mielestään se, ymmärtääkö GM asiaa lainkaan.
Koko artikkeli: http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 232&page=1
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Käykääpä Autoweekin sivuilla äänestämässä Saab Aero-X Geneven näyttelyn parhaaksi "editor´s choice"-autoksi!

http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dll/frontpage

Löytyy sivun oikeasta laidasta suoraan pääsivulta, vaihtoehtoina on Aero-X:n lisäksi Dodge Hornet, Ferrari 599 GTB ja Ford S-max, joten saabistille valinta on helppo!

Tätä kirjoittaessani Aero-X muuten johtaa äänestystä!!!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

potkuhousu kirjoitti:Kaikki kuvat eivät ole todellisia vaan jollain 3D ohjelmalla tehtyjä. Broidi valaisi kun se tekee tollasia kuvia työkseen. Feikkejä kaikki.
Esim. Pro/E:llä renderoitu. Siistejä niistäkin saa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
venudi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 14:59

Viesti Kirjoittaja venudi »

Älkäähän nyt poijjaat liikaa innostuko :P

Taitaapi olla tämä äxä GM-Saabin viimeisiä hengähdyksiä kun muuta uutta omaa ei 9-3 SC:n julkistuksen jälkeen taida olla putkessa. Kaikki uutuudetkin (vrt. Caddy BLS) taitavat jatkossa olla muiden GM-merkkien alla tulossa ja Geneveen oli pakko saada imagomielessä jotain Saabin brändin alle.

Taitaa sama kohtalo olla uudella 9-5:lla jos sellainen 08 tai 09 ilmestyy . Saabin omat kehitys/taloudelliset resurssit oman brändin alla aina vaan heikentyy kun emo GM:llä USA:ssa muutenkin on tosi vaikeaa. :cry:
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Eski kirjoitti:Kaikki tilaamaan Speedpartsin Aero X-lippis PCS:ltä.

Kuva

Eski
Näin on!
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Vastaa Viestiin