Södertälje suljetaan?

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
heksi
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 14:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja heksi »

OG900 kirjoitti: Niin, kysymys onkin että onko tämä "rakennemuutos" sitten hyvä asia, eli se että on aivan sama tehdäänkö saabin kone tulevaisuudessa koreassa vai Ruotsissa.
Kyllä koneen valmistusmaa vaikuttaa merkin imagoon ja ostajien mielikuviin, ja henkilökohtaisesti vaadin eurooppalaiselta automerkiltä myös sitä, että koneet eivät tule riisikippolinjalta.... 8)
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

tknummelin kirjoitti:
Bob kirjoitti:Samapa tuo missä moottorit tehdään - pääasiahan on kuluttajan kannalta, että moottorit toimivat luotettavasti.
Jos kaikki tuotanto siirtyy pikkuhiljaa Aasiaan ja halvempiin maihin, niin...
mitäs hittoa me sitten tehdään työksemme? 8O
Eikös tämän viestiketjun pointti alunalkaen ollut siinä, että valmistus siirtyy Ruotsista Saksaan - Aasia ei ollut mukana vaihtoehtona. Itse ainakin kommentoin viestiketjun aloitusviestiä.

Ruotsi vai Saksa - aivan sama työllisyyden kannalta Suomessa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jep, moottorien tuotanto siirtyy Saksaan ja ehkä sitten pikku hiljaan Aasiaan. Mielipiteeni on, että laatu maksaa ja olisi ollut hyvä jatkaa sen perusteella entisessä paikassa. Riisikuppimoottoreita en olisi valmis ihan heti ostamaan.

Ja työllisyys on parantunut ilmeisimmin tavallisten ihmisten keskuudessa, mutta korkeasti koulutetuilla on sitten eri tilanne.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

9-5T kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Jep, moottorien tuotanto siirtyy Saksaan
Onko lopullinen päätös tullut?
Tämän viestiketjun alkuviittaus kai johtui oikeasti siitä, että kaikki 9-3 (L850) moottoreiden kokoonpano siirrettiin Saksaan, kun Södertäljessä olikin yllättävää ruuhkaa BioPower-koneiden kysynnän takia. Ja tästä syntyi sitten nopeasti maailmalla väärinkäsitys, että Trollhättanin moottoritehdas jo lopullisesti suljettaisiin. Eli tähän saakka Södertäljessä oli kokoonpantu jonkin verran myös GM-pohjaisia koneita 9-3:een, mutta nyt siellä tehdään vain valurautalohkoisia 9-5:n moottoreita.

Aikaa myöten on silti ilmeistä, että seuraavan 9-5-sukupolven myötä Södertäljen moottorituotanto on vaakalaudalla aivan samoin kuin Göteborgin vaihteistotehtaan, jonka kohtalosta käsittääkseni on jo tehty lopullinen päätös.

Mutta siis lopullinen päätös Södertäljen jatkosta lienee edelleen tekemättä!
Viimeksi muokannut Toby, Su Elo 27, 2006 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Päätöstä ei siis ole varsinaisesti tehty? Sain jotenkin käsityksen lukiessani keskustelua, että päätös on tehty ja tuotanto siirtyy Saksaan. Mutta paremmin näin päin. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

juhokare kirjoitti:Päätöstä ei siis ole varsinaisesti tehty? Sain jotenkin käsityksen lukiessani keskustelua, että päätös on tehty ja tuotanto siirtyy Saksaan. Mutta paremmin näin päin. :wink:
Joo, sorry vaan, oli tullut huonosti pidettyä tätä viestiketjua ajan tasalla, vaikka olin itse aloittanut...

Joka tapauksessa siis varmaa on, että valurautalohkoja tehdään Södertäljessä nykyisen 9-5-sukupolven tuotannossa pysymyisen ajan (yhdestä kahteen vuotta vielä?), mutta sen jälkeen ei kovin suurta toivoa ole, ellei sitten tuo etanolibuumi koidu juuri tämän tehtaan pelastukseksi?

Alkuperäinen huhu/väärä tietokin kertoi vain, että päätös tehtaan sulkemisesta olisi jo valmiina, senkään mukaan moottoritehdasta ei oltaisi oltu ihan vielä sulkemassa!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Toby kirjoitti: Joka tapauksessa siis varmaa on, että valurautalohkoja tehdään Södertäljessä nykyisen 9-5-sukupolven tuotannossa pysymyisen ajan (yhdestä kahteen vuotta vielä?), mutta sen jälkeen ei kovin suurta toivoa ole, ellei sitten tuo etanolibuumi koidu juuri tämän tehtaan pelastukseksi?
Nuo etanolikoneet on vissiin samalla vanhalla valurautalohkolla? Ei kuitenkaan varmaan mitään esteitä ettei sitä voisi käyttää myös gm:n rimpuloissa?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:Nuo etanolikoneet on vissiin samalla vanhalla valurautalohkolla? Ei kuitenkaan varmaan mitään esteitä ettei sitä voisi käyttää myös gm:n rimpuloissa?
Kyllä, etanolikoneiden lohkona käytetään B2X5 -moottorin lohkoa.

Mutta onhan tuossa Saabin konseptihybridicabrioletissa (huh, mikä sana 8O ) Sport Sedanin 2,0 -litrainen moottori, jonka lohko on alumiinia (tyyppi muistaakseni B207).

Varmaan tulevassa 9-5:ssa kaikki moottorit ovat alumiinilohkoisia?
Tietty huhuhan kertoo, että "hinnat alkaen" -mallissa olisi käytössä GM:n vapaasti hengittävä 2.2 direct -kone, siis sama kuin Vectroissa tällä hetkellä :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Jossakin oli jo "tieto" siitäkin, milloin 9-3 BioPower tulee tuotantoon, suunnilleen helmikuusta 2007 oli muistaakseni kyse. Siitä en ole nähnyt infoa, missä nuo alumiinilohkoiset etanolikoneet sitten kootaan, mutta molemmat osoitteet lienevät mahdollisia. Sen sijaan on tietysti ihan selvää, että 9-3 SS/SC-malleihin ei istuteta enää valurautalohkoista 9-5:n etanolimoottoria.

9-3-malliston etanoliversioista on muuten ollut pressikuvat Saab Mediassa jo pitemmän aikaa eli ilmeisesti 9-5 etanolimallien suosio on yllättänyt tehtaankin ja näyttäisi siltä, että alunperin oli tarkoitus tuoda 9-3 etanolimallit jo aiemmin myyntiin!

Vaikka siis tavallisten alumiinilohkojen tuotanto jo siirtyi kokonaan Saksaan, voi olla niinkin, että Södertäljessä tilaa tehtiinkin juuri etanoliversioita varten. Onko kukaan muu lukenut tai kuullut mitään tarkempaa 9-3:n etanolikoneiden kokoonpanopaikasta?
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Vastaa Viestiin