Södertälje suljetaan?

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Södertälje suljetaan?

Viesti Kirjoittaja Toby »

Trollhattan Saab -blogin välittämän uutisen mukaan Saabin moottoritehdas Södertäljessä suljetaan ja jatkossa kaikki Saabin nelisylinteriset moottorit valmistetaan Kaiserslauternissa Saksassa.

Niin että 9-5:n valurautalohkojen taru lähestyy loppuaan.

Surullista...
Viimeksi muokannut Toby, Ke Touko 24, 2006 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
heksi
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 14:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja heksi »

Saa nähdä, milloin loputkin saapin osat ja itse autotkin tehdään saksassa. :?
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

8O
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Isompi uutinen olisi ollut että tuotanto jatkuu nykyisen 9-5:n jälkeenkin.

Kun V6 turbo tulee Australiasta niin voi ruveta hahmottamaan, että valmistuspaikan valitseminen on aika tarkkaa puuhaa kun pitää mennä toiselle puolelle maapalloa.
GM yrittää keskittää tuotantoa mutta on täysin itsestään selvää että rahamaailman realiteetit ajavat tuotantoa ulos halvempiin maihin. Imagosyistä autojen osien yhteenkasaus tapahtuu varmaan pitkälle tulevaisuudessa silti länsimaissa. Halpamallit siirtyvät toki.

Bob Lutzilta kysyttiin äskettäin miksi isot firmat edes vaivautuvat tekemään autoja kun se on tappiollista tai tuotto hyvin pientä. Lutz vastasi että samaa pohtii johtokunta.

Lutz:
It's clear that both in the US and in Europe we're just under dramatic pressure from the Asians...whether it's the Koreans, or Japanese or, one step removed, the Chinese. And ultimately it's those economic forces that close your plant for you. Because if you're not competitive on a cost standpoint, you either lose money selling the cars or you keep the margins up and you stop selling them. And that's really what causes plant shutdowns.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

TuuSaR kirjoitti:Isompi uutinen olisi ollut että tuotanto jatkuu nykyisen 9-5:n jälkeenkin.
Totta. Södertäljen ainoa mahdollisuus olisi ollut, että GM esim. olisi keskittänyt sinne koko konsernin turbotekniikan kehittämiskeskuksen ja yleensä suorituskykyisten mallien moottorinohjaustekniikan kehitysyksikön. Suuria tuotantiovolyymeja sinne ei olisi missään tapauksessa kannattanut ruveta rakentamaan. Mutta oikeastaan jo se, että Aussien kasaamassa V6:ssa ei enää käytetä Saabin omaa Trionicia, kertoi jo mihin ollaan menossa.

Ilmeisesti uutinen on edelleen virallista vahvistusta vailla eli esim. ethtaan sulkemisaikataulusta ei ole tarkempaa tietoa.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

No nyt Swade on saanut emailin jossa sanotaa että vain L850(9-3:n moottori) tuotanto siirretään Saksaan ja tämäkin kapasiteettiongelman vuoksi. 80 henkilöä palkataan lisää.

Ilmeisesti Ruotsin moottoritehdas keskittyy vain BioPower versioihin.
heksi
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 14:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja heksi »

" What they are discussing is a relocation of the 9-3 engine also called L850 to a German plant. This engine is a GM engine and not exclusive to SAAB. That's why almost any engine plant can produce the engine. The B205 and B235 that drives the 9-5 on the other hand is a SAAB Exclusive engine and can't be built anywhere else than in Södertälje."

Sitä minäkin lueskelin, mutta melko varauksella suhtaudun kuitenkin tuohon Södertäljen tilanteeseen. :)
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Samapa tuo missä moottorit tehdään - pääasiahan on kuluttajan kannalta, että moottorit toimivat luotettavasti.
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Bob kirjoitti:Samapa tuo missä moottorit tehdään - pääasiahan on kuluttajan kannalta, että moottorit toimivat luotettavasti.
Jos kaikki tuotanto siirtyy pikkuhiljaa Aasiaan ja halvempiin maihin, niin...
mitäs hittoa me sitten tehdään työksemme? 8O
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tknummelin kirjoitti:
Bob kirjoitti:Samapa tuo missä moottorit tehdään - pääasiahan on kuluttajan kannalta, että moottorit toimivat luotettavasti.
Jos kaikki tuotanto siirtyy pikkuhiljaa Aasiaan ja halvempiin maihin, niin...
mitäs hittoa me sitten tehdään työksemme? 8O
No kyllä ne liksat alkavat pikkuhiljaa kohota Aasian maissakin ja työvoima järjestäytyä. Sitten kaikkien firmojen täytyykin keksiä joku uusi halvempi maa, jossa voi tuottaa tuotteitaan halvemmalla/samaan hintaan :roll:

Sehän tässä on kummallista, että ketään ei enää näytä kiinnostavan, missä joku laite on tehty. Pääasia on, että se on halpa. Ja halvallahan ei yleensä saa hyvää :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Sehän tässä on kummallista, että ketään ei enää näytä kiinnostavan, missä joku laite on tehty. Pääasia on, että se on halpa. Ja halvallahan ei yleensä saa hyvää :roll:
Juuri näin..ja vaikka saisikin samanlaatuista ja halvemmalla niin ei se silti hyvään voi johtaa että työpaikat siirtyy muualle.
Kukas sitten pystyy mitään halvallakaan ostamaan kun työt on muualla?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

OG900 kirjoitti: Juuri näin..ja vaikka saisikin samanlaatuista ja halvemmalla niin ei se silti hyvään voi johtaa että työpaikat siirtyy muualle.
Kukas sitten pystyy mitään halvallakaan ostamaan kun työt on muualla?
Tästähän on nyt jauhettu jo vähintään viimeiset 5-vuotta ja samalla työpaikkoja tietenkin ON JO siirtynyt muualle, mutta kas kummaa; Suomen työttömyysaste on pienentynyt koko ajan. Juuri pari päivää sitten tilastokeskus julkaisi uudet luvut ja ovat selvästi edellisvuotta pienempiä.

Rakennemuutoksesta on enemmän kysymys kuin työpaikkojen suoranaisesta katoamisesta.

Sori OT :oops:
Tomppa & Saabit myyty :(
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Rommitommi kirjoitti: Tästähän on nyt jauhettu jo vähintään viimeiset 5-vuotta ja samalla työpaikkoja tietenkin ON JO siirtynyt muualle, mutta kas kummaa; Suomen työttömyysaste on pienentynyt koko ajan. Juuri pari päivää sitten tilastokeskus julkaisi uudet luvut ja ovat selvästi edellisvuotta pienempiä.

Rakennemuutoksesta on enemmän kysymys kuin työpaikkojen suoranaisesta katoamisesta.


Sori OT :oops:
Niin, kysymys onkin että onko tämä "rakennemuutos" sitten hyvä asia, eli se että on aivan sama tehdäänkö saabin kone tulevaisuudessa koreassa vai Ruotsissa.
Vaikka toisaalta mitäs minä tässä jurputan kun ajelen ikivanhalla OG:llä enkä uutta ole kuitenkaan ostamassa :roll:


OT:Kuinkahan moni tilastoista puuttuvista työttömistä on näissä paljonpuhutuissa pätkätöissä tai "pakotettu" opiskelijoiksi?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
heksi
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 14:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja heksi »

OG900 kirjoitti: Niin, kysymys onkin että onko tämä "rakennemuutos" sitten hyvä asia, eli se että on aivan sama tehdäänkö saabin kone tulevaisuudessa koreassa vai Ruotsissa.
Kyllä koneen valmistusmaa vaikuttaa merkin imagoon ja ostajien mielikuviin, ja henkilökohtaisesti vaadin eurooppalaiselta automerkiltä myös sitä, että koneet eivät tule riisikippolinjalta.... 8)
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

tknummelin kirjoitti:
Bob kirjoitti:Samapa tuo missä moottorit tehdään - pääasiahan on kuluttajan kannalta, että moottorit toimivat luotettavasti.
Jos kaikki tuotanto siirtyy pikkuhiljaa Aasiaan ja halvempiin maihin, niin...
mitäs hittoa me sitten tehdään työksemme? 8O
Eikös tämän viestiketjun pointti alunalkaen ollut siinä, että valmistus siirtyy Ruotsista Saksaan - Aasia ei ollut mukana vaihtoehtona. Itse ainakin kommentoin viestiketjun aloitusviestiä.

Ruotsi vai Saksa - aivan sama työllisyyden kannalta Suomessa.
Vastaa Viestiin