"Yhtä monta mallia kuin Volvolla" !

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

"Yhtä monta mallia kuin Volvolla" !

Viesti Kirjoittaja Toby »

Ohessa Bob Lutzin tuore haastattelu ruotsalaisesta Ny teknik lehdestä. Vaihteeksi ihan valoisankin tuntuista asiaa:
- Hän ei näe mitään syytä, miksi Saabilla pitäisi olla suppeampi mallivalikoima kuin Volvolla.
- 9-7X on "paljon enemmän Saab kuin 9-2X": siinä on kori ja sisustus tehty kokonaan Saabiksi ja virta-avainkin on oikealla paikallaan.
- 9-3 Farkku tulee syksyllä
- Ensi vuoden alussa tulee taas yksi uusi malli, huhujen mukaan urheiluauton ja katumaasturin yhdistelmä (oma kommentti: 9-3X ?)
- Myöhemmin tulee jotain eritysen urheilullista vanhan Saab Sonett Roadster -mallin tyyliin.
- Autojen valmistus tapahtuu "siellä missä linjalla on sopivaa tilaa" eli varmaankin entistä enemmän tuotetaan muualla kuin Ruotsissa
- Yhteistyö kaikkien GM-osapuolten kanssa on entistäkin vahvempaa jo mallien alkusuunnittelusta alkaen.

Tuossa viimeisessä on ehkä se hyvä pointti, että se yhteistyäkumppani voi olla siis muukin kuin Opel ja jos Saab pääsee itse valitsemaan, se voi olla hyväkin asia. Alla vielä koko haastattelu, jos vaikka kkänsin pieleen tai unohdin jonkun olennaisen pointin..

Saab ska ha lika många modeller som Volvo
GM-chefen Bob Lutz talar om risker i intervju med Ny Teknik
Saab står inför den snabbaste expansionen i företagets historia. Man ska introducera ett par nya bilar varje år.
– Det finns ingen anledning för Saab att ha färre modeller än Volvo, säger General Motors produktchef och vikarierande Europachef, Bob Lutz.

FAKTA

För övrigt...

... måste Subaru utveckla dieselmotorer om samarbetet med Saab ska resultera i bilar för den europeiska marknaden. Men Subaru bygger boxermotorer, och dieseldrivna sådana är svåra att konstruera.




Bob Lutz
Framtida bilar från "upplevelseindustrin i Trollhättan" kan utvecklas och tillverkas i såväl Italien och Japan som i USA och Tyskland.

- Vi ska expandera modellprogrammet genom att låta Saab dela plattform med andra modeller inom GM-familjen, säger Bob Lutz till Ny Teknik.

Redan i dag samarbetar Saab med företag som Fiat, Subaru, Chevrolet och Opel.

Ny Teknik träffar Bob Lutz på den internationella bilmässan i Genève. Sedan några veckor tillbaka vikarierar han som chef för GM Europa, vid sidan av jobbet som Nordamerikachef och koncernens produktchef.


Drömmer om en Saab-roadster i en Pointiac Solstice.
Det är i mångt och mycket Bob Lutz som ligger bakom Saabs nya modeller 9-2 och 9-7, som främst ska säljas i USA. Ändå medger han att bilarna kan skada Saabs image.

- Men vi var tvungna att ta den risken, säger han.

Saab 9-2 är en Subaru Impreza, med små förändringar i kaross och chassi, som byggs i Japan.

Saab 9-7 är en stadsjeep, baserad på Chevrolet Trailblazer, som byggs i USA. Här har Saab fått friare händer med framför allt interiör och chassi. Dessutom sitter startnyckeln där alla Saab-entusiaster vill ha den - mellan framstolarna.

Processen med att låta Saab göra om redan existerande bilar är som att "bära sin storebrors kläder sedan han har vuxit ur dem", tycker Bob Lutz.

- Men en halvbra lösning i dag är bättre än en perfekt om tre år. Så som Saab förlorade pengar fanns inget bättre alternativ.

- Vi kunde ha låtit Saab fortsätta tillverka två modeller, en lite mindre och en lite större. Försäljningen skulle stanna vid 130.000 bilar per år. Och inför varje nytt år skulle vi säga "stackars er" och skriva ut en stor check. Men den checken blev så stor att vi inte kunde fortsätta med detta.

- Vi kunde också säga "OK, Saabexperimentet lyckades inte, låt oss sälja eller lägga ner". Men det ville vi inte. Så den enda förnuftiga lösningen var att låta Saab dela på produkter som redan fanns.

Och expansionen är inte över.

I höst visar Saab en produktionsklar herrgårdsvagn, baserad på 9-3. I januari presenterar man ytterligare en ny modell. Ryktet säger en blandning mellan sportbil och stadsjeep.


Saab Sonett Roadster i den tyska modellbyggaren Tin Wizards tappning.
Saab kan också komma att begåvas med en liten sportbil, byggd enligt helt nya tillverkningsprinciper.

- Jag har alltid tyckt att man ska återuppliva Saab Sonett roadster, säger Bob Lutz.

Den skulle då bygga på samma plattform som den öppna sportbilen Chevrolet Solstice. Här utnyttjas redan befintliga komponenter från GM och Fiat. Tillverkningen sker i moduler, där varje modul får en kapacitet på högst 30 000 bilar per år.

- Vi kan kopiera modulen i Sverige, Tyskland, Australien eller varhelst vi har golvutrymme.

Men i framtiden ska Saabs modellprogram synkroniseras bättre med övriga GMs.

- Då får Saab från början ett mycket stort inflytande på utvecklingsarbetet. I stället för att få ett färdigt chassi ska Saab vara med och utveckla chassit.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Financial Times:

http://search.ft.com/search/article.htm ... 0311003107

The next big test at Trollhättan is the 9-3 estate that will come to the market next summer. Mr Augustsson is hoping to sell 30,000 a year, helping the factory towards a production total of 160,000-170,000 units a year, a level where "we absolutely have to be".
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Voisikohan noista yhteenvetona olettaa, että Saab ikään kuin perinteisesti esittelee 9-3 Sport Hatchin kesällä ja käytännössä myynti alkaa syksyn mittaan, eri maissa tietysti vähän eri aikaan.

Mutta ihmettelen, jos se ihan ensimmäisenä tulee Jenkeissä tarjolle. Tuo mallihan on varmasti erittäin kysytty myös Euroopassa, varsinkin Ruotsin kotimarkkinoilla, ja valuuttakursseista johtuen EU:ssa myydyistä saa ymmärtääkseni paremmat katteet...
Vastaa Viestiin