Tuleva 9-3?
Tuleva 9-3?
Eikö netissä ole vielä yhtään kuvia ensivuoden aikana tulevasta 9-3:ta? Muokatut käyvät minulle mainiosti:D.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 158
- Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 23:45
- Paikkakunta: Helsinki
Kuvia ei ole, mutta trollhattansaab.net:issä on taas jotakin uutta huhua kyseisestä autosta.
"For those of you that haven't come across it yet, the 2008 Saab 9-3 will be unveiled in Sweden in June 2007, to be later shown at the Saab Owner's Convention in August. Saab have finally been allowed to take the shackles off and integrate AWD into the car. It'll also feature some of the Aero-X family style.
The new information I received this morning pertains to rumours floating around Sweden about a new, bigger diesel setup for both the future 9-3 and 9-5 range, with a 2.4l diesel engine from Alfa to be used...
...My mail also tells me that AWD will be available with the diesel variant. Please understand that these are, at this point, rumours only. The source I've received them from has been accurate in the past, but he's passed the info on to me as a tip only, not as substantiated."
Linkki koko juttuun: http://www.trollhattansaab.net/archives/93_ss_my2008/
"For those of you that haven't come across it yet, the 2008 Saab 9-3 will be unveiled in Sweden in June 2007, to be later shown at the Saab Owner's Convention in August. Saab have finally been allowed to take the shackles off and integrate AWD into the car. It'll also feature some of the Aero-X family style.
The new information I received this morning pertains to rumours floating around Sweden about a new, bigger diesel setup for both the future 9-3 and 9-5 range, with a 2.4l diesel engine from Alfa to be used...
...My mail also tells me that AWD will be available with the diesel variant. Please understand that these are, at this point, rumours only. The source I've received them from has been accurate in the past, but he's passed the info on to me as a tip only, not as substantiated."
Linkki koko juttuun: http://www.trollhattansaab.net/archives/93_ss_my2008/
Vanhat: SAAB 900i -87; SAAB 9000 CD 2.0t; Saab 9000 2.3 Turbo S; SAAB 9-5 Aero -00
SAAB 9-3 Cabrio -00 "Hirsch"
SAAB 9-3 Cabrio -00 "Hirsch"
Ainoa virallinen tieto on, että Saab esittelee kesäkuussa Ruotsissa jotain uutta suuren saabistitapaamisen yhteydessä.
Useiden eri lähteiden mukaan kyse olisi ulkoisen faceliftin kokeneesta 9-3:sta (ei siis missään tapauksessa kokonaan uudesta mallista), johon tosiaan olisi tulossa neliveto (sen tyypistä ei ole varmaa tietoa, AWD on yleisnimitys joka ei tuossa trollhattansaabissa tarkoita mitään tiettyä tekniikkaa) ja jotain uutta dieselrintamalle. Siitä, millainen tuo tulossa oleva uusi diesel on, on ristiriitaista tietoa, 5- tai 6-sylinterinen noin 2,4-litrainen ovat yleisimpiä huhuja. Nelivedon myötä lienee tulossa myös uusi turbomoottori, huhutaan "Black turbosta", mahdollisesti 300-hevosvoimaisesta versiosta. Mutta perustuuko se 4- vai 6-sylinteriseen malliin ja onko etanolia pelissä, ei ole vielä tiedossa...
Lähiaikoina varmaan tulee lisää huhuja ja toivottavasti jotain vahvistettuakin tietoa. Seuratkaa tätä konseptit ja tulevat mallit -osiota!
Useiden eri lähteiden mukaan kyse olisi ulkoisen faceliftin kokeneesta 9-3:sta (ei siis missään tapauksessa kokonaan uudesta mallista), johon tosiaan olisi tulossa neliveto (sen tyypistä ei ole varmaa tietoa, AWD on yleisnimitys joka ei tuossa trollhattansaabissa tarkoita mitään tiettyä tekniikkaa) ja jotain uutta dieselrintamalle. Siitä, millainen tuo tulossa oleva uusi diesel on, on ristiriitaista tietoa, 5- tai 6-sylinterinen noin 2,4-litrainen ovat yleisimpiä huhuja. Nelivedon myötä lienee tulossa myös uusi turbomoottori, huhutaan "Black turbosta", mahdollisesti 300-hevosvoimaisesta versiosta. Mutta perustuuko se 4- vai 6-sylinteriseen malliin ja onko etanolia pelissä, ei ole vielä tiedossa...
Lähiaikoina varmaan tulee lisää huhuja ja toivottavasti jotain vahvistettuakin tietoa. Seuratkaa tätä konseptit ja tulevat mallit -osiota!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Maallikkona kuvittelisin, että tuleva diesel olisi Fiat-konsernin 2,4-litrainen viisipyttyinen, jota käytetään Alfa 159.ssä. Saabin tämänhetkiset dieselithän tulevat Fiatilta (ja Alfan bensakoneet vastaavasti GM:ltä).
Edelleen kuvittelisin, että mahdollinen 'black turbo' olisi Aeron nykyinen 2,8-litranen kuutonen. Jenkkimarkkinoilla tuo toimisi paremmin kuin 2-litrainen nelonen ja 300 hv:n tehotkin saisi irti helpommin.
Nelivetoratkaisu olisi sitten varmaan joko Haldex tai Alfa 159:ssä käytetty, joka kaiketi on jatkuva ja Alfan itsensä kehittämä. Haldex tuntuisi todennäköisemmältä, sitä käytetään niin monissa autoissa, että sen siirtäminen 9-3:een olisi luultavasti helpompaa ja sitä on käytetty myös Saabin konseptiautoissa (Aero X:stä en nyt ole ihan varma, ehkä joku voi vahvistaa). Ei tuo Haldex minusta mitenkään pahalta kuulosta, sitähän käytetään esim. Audi s3:ssa ja Golf R32:ssa. S3:sta ainakin hehkutettiin TM:n tutustumisajossa ja Auto-Bildin nelivetovertailussa Haldex-Octavia pärjäsi tehoonsa nähden erinomaisesti. Nykyään Haldex-kytkin toimii jo niin nopeasti, että pärjää aika hyvin jatkuvalle nelivedolle. Tietysti jos ihan vapaasti saisi valita, niin nelivetoratkaisu kannattaisi ottaa Mitsun Evo IX:stä.
Mutta tämä kaikki on tietysti spekulaatiota. Muistaakseni 90-luvun lopulla toinen kotimainen autolehti ehti kirjoittaa, että uusi saab 9000 (josta siis tuli 9-5) saa melkein 300-heppaisen tuplaturbokoneen ja nelivedon. Toivotaan, että tällä kerralla tärppää ja että malttavat pitää hinnoittelun kilpailukykyisenä.
Edelleen kuvittelisin, että mahdollinen 'black turbo' olisi Aeron nykyinen 2,8-litranen kuutonen. Jenkkimarkkinoilla tuo toimisi paremmin kuin 2-litrainen nelonen ja 300 hv:n tehotkin saisi irti helpommin.
Nelivetoratkaisu olisi sitten varmaan joko Haldex tai Alfa 159:ssä käytetty, joka kaiketi on jatkuva ja Alfan itsensä kehittämä. Haldex tuntuisi todennäköisemmältä, sitä käytetään niin monissa autoissa, että sen siirtäminen 9-3:een olisi luultavasti helpompaa ja sitä on käytetty myös Saabin konseptiautoissa (Aero X:stä en nyt ole ihan varma, ehkä joku voi vahvistaa). Ei tuo Haldex minusta mitenkään pahalta kuulosta, sitähän käytetään esim. Audi s3:ssa ja Golf R32:ssa. S3:sta ainakin hehkutettiin TM:n tutustumisajossa ja Auto-Bildin nelivetovertailussa Haldex-Octavia pärjäsi tehoonsa nähden erinomaisesti. Nykyään Haldex-kytkin toimii jo niin nopeasti, että pärjää aika hyvin jatkuvalle nelivedolle. Tietysti jos ihan vapaasti saisi valita, niin nelivetoratkaisu kannattaisi ottaa Mitsun Evo IX:stä.
Mutta tämä kaikki on tietysti spekulaatiota. Muistaakseni 90-luvun lopulla toinen kotimainen autolehti ehti kirjoittaa, että uusi saab 9000 (josta siis tuli 9-5) saa melkein 300-heppaisen tuplaturbokoneen ja nelivedon. Toivotaan, että tällä kerralla tärppää ja että malttavat pitää hinnoittelun kilpailukykyisenä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Saabillahan oli muistaakseni joitain nelivetopatentteja haettuna, mutta saa nähdä, päätyvätkö patentoidut ratkaisut koskaan 9-3:een, koska esim. vm. 2007 9-3:een on ympätty jo jonkin verran enemmän GM -konserniosia kuin vuosimallien 2003-2006 9-3:iin, mm. konserniradio ja ACC -paneeli. Jos sama "kehitys" jatkuu, niin 9-3:een voi tulla joku GM:n "konsernineliveto"
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tosi mielenkiintoinen huhu tuo AWD-optio. Oletteko nähneet huhua muualla kuin trolhattansaab-sivuilla? Kuinka oikeassa ao. sivusto on yleensä ollut? Pikkuisen kaivelee kun etuveto-versio on tilauksessa ja huhutaan nelivedosta. No eipä auta. Veikkaan että on liian kallis mulle, ainakin alkuun.
Itsekin ajattelin, että tulisipa mekaaninen keskitasauspyörästö mm. Alfan tai pitkittäiskoneisen VAG-auton malliin. Toisaalta noita sähkö-mekaanisia (Haldex jne.) nelivetoja on tosiaan lehdissä kehuttu. Minusta tuntuu, että sähköisten systeemien tuoma kulutuslisä on ilmeisesti vähän pienempi. Samoin luulen, että auton ketteryys säilyy paremmin, kun on sähkö-mekaaninen neliveto. Mitään kovin takapainotteista nelivetoa tuskin Saabiin tulee.
Kunhan nyt ei olisi kyse mistään USAn markkinoille suunnatusta badge-engineering-saabista.....
Itsekin ajattelin, että tulisipa mekaaninen keskitasauspyörästö mm. Alfan tai pitkittäiskoneisen VAG-auton malliin. Toisaalta noita sähkö-mekaanisia (Haldex jne.) nelivetoja on tosiaan lehdissä kehuttu. Minusta tuntuu, että sähköisten systeemien tuoma kulutuslisä on ilmeisesti vähän pienempi. Samoin luulen, että auton ketteryys säilyy paremmin, kun on sähkö-mekaaninen neliveto. Mitään kovin takapainotteista nelivetoa tuskin Saabiin tulee.
Kunhan nyt ei olisi kyse mistään USAn markkinoille suunnatusta badge-engineering-saabista.....
No esim hesari taisi listata sen ja sit pari muuta autosivustoa ja auto motor und sport...ja sen semmosta. trollhattansaabin ylläpitäjä on onnistunut voittamaan muutaman, ei top-end tason mutta tehtaan alueella työkseen liikkuvan luottamukset jotka aika ajoin tipauttelevat tietoa sen verta mitä tietävät.
2008 Facelift
Uudistuksesta löytyy kuvia
http://www.saabscene.com/forum/index.ph ... c=31628769
Aika agressiivisen näköinen tuo keula, hyvä niin
http://www.saabscene.com/forum/index.ph ... c=31628769
Aika agressiivisen näköinen tuo keula, hyvä niin
Kalle Kiviranta
Saab 9-3 SC 1.9 TidS (-07),Saab 9-3 SC 2.0 (-06), Saab 99 2.0 (-72), Saab 900 (-87), Saab 96 (-75, -73 ja -65)
Saab 9-3 SC 1.9 TidS (-07),Saab 9-3 SC 2.0 (-06), Saab 99 2.0 (-72), Saab 900 (-87), Saab 96 (-75, -73 ja -65)
Huomaa myös toinen threadi->http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... &start=180
No nyt tuli uutiskirje, kuvia tuolla http://www.saab.fi/main/FI/fi/saab-i/20 ... ange.shtml
"Ensiesittely kesällä ja myymälöihin alkusyksstä"
"Ensiesittely kesällä ja myymälöihin alkusyksstä"