Tuleva 9-3?

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Tuleva 9-3?

Viesti Kirjoittaja villero »

Eikö netissä ole vielä yhtään kuvia ensivuoden aikana tulevasta 9-3:ta? Muokatut käyvät minulle mainiosti:D.
Conevillage
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 23:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Conevillage »

Kuvia ei ole, mutta trollhattansaab.net:issä on taas jotakin uutta huhua kyseisestä autosta.
"For those of you that haven't come across it yet, the 2008 Saab 9-3 will be unveiled in Sweden in June 2007, to be later shown at the Saab Owner's Convention in August. Saab have finally been allowed to take the shackles off and integrate AWD into the car. It'll also feature some of the Aero-X family style.

The new information I received this morning pertains to rumours floating around Sweden about a new, bigger diesel setup for both the future 9-3 and 9-5 range, with a 2.4l diesel engine from Alfa to be used...

...My mail also tells me that AWD will be available with the diesel variant. Please understand that these are, at this point, rumours only. The source I've received them from has been accurate in the past, but he's passed the info on to me as a tip only, not as substantiated."

Linkki koko juttuun: http://www.trollhattansaab.net/archives/93_ss_my2008/
Vanhat: SAAB 900i -87; SAAB 9000 CD 2.0t; Saab 9000 2.3 Turbo S; SAAB 9-5 Aero -00
SAAB 9-3 Cabrio -00 "Hirsch"
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja villero »

Olisi nyt senttän aito neliveto, eikä tuollainen V***o "AWD".
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Ainoa virallinen tieto on, että Saab esittelee kesäkuussa Ruotsissa jotain uutta suuren saabistitapaamisen yhteydessä.

Useiden eri lähteiden mukaan kyse olisi ulkoisen faceliftin kokeneesta 9-3:sta (ei siis missään tapauksessa kokonaan uudesta mallista), johon tosiaan olisi tulossa neliveto (sen tyypistä ei ole varmaa tietoa, AWD on yleisnimitys joka ei tuossa trollhattansaabissa tarkoita mitään tiettyä tekniikkaa) ja jotain uutta dieselrintamalle. Siitä, millainen tuo tulossa oleva uusi diesel on, on ristiriitaista tietoa, 5- tai 6-sylinterinen noin 2,4-litrainen ovat yleisimpiä huhuja. Nelivedon myötä lienee tulossa myös uusi turbomoottori, huhutaan "Black turbosta", mahdollisesti 300-hevosvoimaisesta versiosta. Mutta perustuuko se 4- vai 6-sylinteriseen malliin ja onko etanolia pelissä, ei ole vielä tiedossa...

Lähiaikoina varmaan tulee lisää huhuja ja toivottavasti jotain vahvistettuakin tietoa. Seuratkaa tätä konseptit ja tulevat mallit -osiota!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
saabbert
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Heinä 25, 2004 22:33

Viesti Kirjoittaja saabbert »

Maallikkona kuvittelisin, että tuleva diesel olisi Fiat-konsernin 2,4-litrainen viisipyttyinen, jota käytetään Alfa 159.ssä. Saabin tämänhetkiset dieselithän tulevat Fiatilta (ja Alfan bensakoneet vastaavasti GM:ltä).

Edelleen kuvittelisin, että mahdollinen 'black turbo' olisi Aeron nykyinen 2,8-litranen kuutonen. Jenkkimarkkinoilla tuo toimisi paremmin kuin 2-litrainen nelonen ja 300 hv:n tehotkin saisi irti helpommin.

Nelivetoratkaisu olisi sitten varmaan joko Haldex tai Alfa 159:ssä käytetty, joka kaiketi on jatkuva ja Alfan itsensä kehittämä. Haldex tuntuisi todennäköisemmältä, sitä käytetään niin monissa autoissa, että sen siirtäminen 9-3:een olisi luultavasti helpompaa ja sitä on käytetty myös Saabin konseptiautoissa (Aero X:stä en nyt ole ihan varma, ehkä joku voi vahvistaa). Ei tuo Haldex minusta mitenkään pahalta kuulosta, sitähän käytetään esim. Audi s3:ssa ja Golf R32:ssa. S3:sta ainakin hehkutettiin TM:n tutustumisajossa ja Auto-Bildin nelivetovertailussa Haldex-Octavia pärjäsi tehoonsa nähden erinomaisesti. Nykyään Haldex-kytkin toimii jo niin nopeasti, että pärjää aika hyvin jatkuvalle nelivedolle. Tietysti jos ihan vapaasti saisi valita, niin nelivetoratkaisu kannattaisi ottaa Mitsun Evo IX:stä.

Mutta tämä kaikki on tietysti spekulaatiota. Muistaakseni 90-luvun lopulla toinen kotimainen autolehti ehti kirjoittaa, että uusi saab 9000 (josta siis tuli 9-5) saa melkein 300-heppaisen tuplaturbokoneen ja nelivedon. Toivotaan, että tällä kerralla tärppää ja että malttavat pitää hinnoittelun kilpailukykyisenä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabillahan oli muistaakseni joitain nelivetopatentteja haettuna, mutta saa nähdä, päätyvätkö patentoidut ratkaisut koskaan 9-3:een, koska esim. vm. 2007 9-3:een on ympätty jo jonkin verran enemmän GM -konserniosia kuin vuosimallien 2003-2006 9-3:iin, mm. konserniradio ja ACC -paneeli. Jos sama "kehitys" jatkuu, niin 9-3:een voi tulla joku GM:n "konsernineliveto" :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

joo, kaikki mahdollinenhan haetaan konsernin osapoolista. Jos ei löydy sopivaa, niin sitten tehdään tai ostetaan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Tosi mielenkiintoinen huhu tuo AWD-optio. Oletteko nähneet huhua muualla kuin trolhattansaab-sivuilla? Kuinka oikeassa ao. sivusto on yleensä ollut? Pikkuisen kaivelee kun etuveto-versio on tilauksessa ja huhutaan nelivedosta. No eipä auta. Veikkaan että on liian kallis mulle, ainakin alkuun.

Itsekin ajattelin, että tulisipa mekaaninen keskitasauspyörästö mm. Alfan tai pitkittäiskoneisen VAG-auton malliin. Toisaalta noita sähkö-mekaanisia (Haldex jne.) nelivetoja on tosiaan lehdissä kehuttu. Minusta tuntuu, että sähköisten systeemien tuoma kulutuslisä on ilmeisesti vähän pienempi. Samoin luulen, että auton ketteryys säilyy paremmin, kun on sähkö-mekaaninen neliveto. Mitään kovin takapainotteista nelivetoa tuskin Saabiin tulee.

Kunhan nyt ei olisi kyse mistään USAn markkinoille suunnatusta badge-engineering-saabista.....
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

No esim hesari taisi listata sen ja sit pari muuta autosivustoa ja auto motor und sport...ja sen semmosta. trollhattansaabin ylläpitäjä on onnistunut voittamaan muutaman, ei top-end tason mutta tehtaan alueella työkseen liikkuvan luottamukset jotka aika ajoin tipauttelevat tietoa sen verta mitä tietävät.
kivika
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 20:42
Paikkakunta: KUOPIO

2008 Facelift

Viesti Kirjoittaja kivika »

Uudistuksesta löytyy kuvia
http://www.saabscene.com/forum/index.ph ... c=31628769

Aika agressiivisen näköinen tuo keula, hyvä niin
Kalle Kiviranta

Saab 9-3 SC 1.9 TidS (-07),Saab 9-3 SC 2.0 (-06), Saab 99 2.0 (-72), Saab 900 (-87), Saab 96 (-75, -73 ja -65)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Viesti Kirjoittaja mek »

No nyt tuli uutiskirje, kuvia tuolla http://www.saab.fi/main/FI/fi/saab-i/20 ... ange.shtml

"Ensiesittely kesällä ja myymälöihin alkusyksstä"
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Interessanttia, onko tuo opel-vapari oikeasti tiputettu Suomeen tuotavien valikoimista? :D
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Kohta taitaa päästä lähemmin tutustumaan noihin uudistuksiin, kun Rovaniemelläkin näytti olevan ainakin pari rautatieaseman pihassa.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Vastaa Viestiin