Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja HMK »

Iltalehdessä myös juttu turbox:stä

http://www.iltalehti.fi/autot/200802227270973_at.shtml
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mahtavia kuvia tämän espanjalaislehden(?) reportaasissa: http://km77.com/00/saab/9-3/turbox/t01.asp

Sekä tämän sivun lopussa hyvä in-car video, ensin ESP:llä, sitten ilman: http://www.motorpasion.com/categoria/pruebas
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kuulin jotain juttua, että joku saksalaislehti olisi ajanut xwd-Saabin lepikkoon. Onko muilla havaintoa moisesta?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Raimo Miettinen kirjoitti:Painiiko Turbo X evojen ja imppu sti:n kanssa samassa sarjassa vai mitkä ovat kilpailijoita markkinoilla?
Taisivat Puskurissa tai vastaavassa auto-ohjelmassa/-lehdessä verrata BMW 3-sarjan vastaavaan tupla-turbolliseen 3-litraiseen, jos muistan oikein. Pitääköhän tieto paikkansa? Tuollaisen kanssa aika samaan sarjaan voisi ehkä kuuluua. :) Muistelisin kertoneen - taisi olla siinä testissä Aero - siinä jutussa, että ainoastaan neliveto puuttuu.

Miten neliveto-XWD:tä on saatavilla tulevaisuudessa? Onko kenelläkään enempää tietoa? Olisi saatavilla TTID:hen ja lisäksi vielä 2.0T:hen?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Uusimmassa Tekniikan Maailmassa 5/08 oli 9-3SS Aero XWD:n koeajo. Juttu keskittyi enimmäkseen nelivedon toteutukseen, kannattaa lukasta :wink:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Entäs takapenkin polvitilat? Kerro jo!
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juttu oli mukavaa luettavaa TM:stä. :) Oli aika paljolti ihan samoilla linjoilla kuin muutkin arvostelut. Kehuvat onnistuneeksi uusinta Saabin nelivetoa. Ja mielestäni aika arvattavasti mainitsivat vaikeudun verrata suoraan perinteisiin nelivetomerkkehin.

Sellainen kysymys jäi jutusta, suunnitteleeko Saab Opelin vastaaviin moottoreihin nelivetojärjestelmän? Mainittiin vain, että poikittaismoottoreisiin GM:n merkkeihin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

juhokare kirjoitti:Sellainen kysymys jäi jutusta, suunnitteleeko Saab Opelin vastaaviin moottoreihin nelivetojärjestelmän? Mainittiin vain, että poikittaismoottoreisiin GM:n merkkeihin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=255
Katsoppas tuolta sivulta Tuulilasi-jutun alapuolelta, siellä on puhetta että suunnittelisi nelivedot, ja mahdollisesti vähän muutakin...
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

juhokare kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Painiiko Turbo X evojen ja imppu sti:n kanssa samassa sarjassa vai mitkä ovat kilpailijoita markkinoilla?
Taisivat Puskurissa tai vastaavassa auto-ohjelmassa/-lehdessä verrata BMW 3-sarjan vastaavaan tupla-turbolliseen 3-litraiseen, jos muistan oikein. Pitääköhän tieto paikkansa? Tuollaisen kanssa aika samaan sarjaan voisi ehkä kuuluua. :) Muistelisin kertoneen - taisi olla siinä testissä Aero - siinä jutussa, että ainoastaan neliveto puuttuu.

Miten neliveto-XWD:tä on saatavilla tulevaisuudessa? Onko kenelläkään enempää tietoa? Olisi saatavilla TTID:hen ja lisäksi vielä 2.0T:hen?
Melko säälittävä räpellys tämäkin on moottorin osala. -93 9000 aerossa oli 225hp. 2008 onkin jo päästy huimaan 280hp asti. Kyllä Aerossa oli ehdottomasti pitäny olla vähintään 350hp, mielellään 400. Olis edes voinu verrata esim Audin RS4 tms. En ymmärrä tätä logiikkaa ollenkaan, koitetaan olla premium merkki mutta tehdään silti ihan proletaarikamaa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olen samaa mieltä Jounin kanssa. Tehoja olisi vain saanut olla enemmän, ja uskoisin moottorin myös kestäneen sen rasituksen. Mutta homma menee näin miten menee näemmä. :? Mutta pääasia on mielestäni se, että auto on muuten ihan kuosissa. Mielestäni noita voimia olisi saanut olla se jotain 323 esimerkiksi, mutta GM:n moottoripolitiikka kait aiheutti muuta.

Eikös sama moottori ollut käytössä vain modifioituna Aero-X:ssä? Sellaista itse olisin toivonut. Edes tehojen suhteen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

juhokare kirjoitti:Mielestäni noita voimia olisi saanut olla se jotain 323 esimerkiksi
Miksi?
Eikö se riitä, että auto on tehokas, mukava ja ajettavuudeltaan erinomainen? Mihin sä tarvitset sitä vielä ylimääräistä 100 heppaa, ellet aio harrastaa sillä urheilua oikein tosissaan (normaali tieliikenteessä? :roll:)? OIKEESTI?! Vain siksi, että olisi enemmän kuin naapurilla...ko?

Enemmän tehoja kuin siinä, tai jossain toisessa... Automerkkien välistä kilpavarustelua tehoissa voisi tietenkin jatkaa loputtomiin vain taivas rajana, mutta millainen business se sitten olisi auton valmistajalle? Kuka normaalijärjellä varustettu ihminen haluaisi esim. 500 hevosvoimasella moottorilla varustetun henkilöauton? Lisäksi saattaa käydä niin (merkkejä jo ilmassa), että ylettömän suuret ja kuluttavat moottorit alkavat olla pian epämuodikkaita ja pahimmillaan kääntyä imagoltaan valmistajia itseään vastaan.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Otin tuohon kantaan paljolti Jounin mielipiteen pohjalta. Muut valmistajat kuitenkin käyttävät suurempia teholukemia. Voin tietysti olla väärässä, mutta missä luokassa sitten esimerkiksi Aero 9-3 liikkuu. Kuten jo totesin, kunhan muuten auto on kunnossa ja tarkoitin myös suorituskykyä käytännössä, se lienee pääasia.

Ja kilpailevia merkkejä tuossa luokassa voisi olla ehkä Subarun ja Mitsun vastaavat, joissa tehoja on hieman enemmän.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Kyllä kai niitä autoja tehoilla myydään, ainakin joillakin markkina-alueilla. Tuntuu, että osalle jenkkisaabisteja on kova paikka kun esim Toyota Camryssä on enemmän tehoa (ja taitaa olla paremmat 0-100 km/h sekunnit) kuin 9-3 2.0T:ssä. Itse sanoisin tuohon, että ostakoon sitten Camryn, ei siinä mitään.

Valmistajalle voi huippumalli ja sen suorituskyky kuitenkin olla aika tärkeä. Veikkaan, ettei RS4:stä tai BMW M3:sta saada mitään valtavia voittoja pienien voluumien tähden (kate per auto varmaan on hyvä). Näillä malleilla voi kuitenkin markkinoida merkkiä. Samoin kärkimalleista voi "liu'uttaa" teknologiaa alaspäin. Nykyisisä perusmalleissa on vanhojen RS4:n tai M3:n tekniikkaa.

Järjettömiä autojahan nuo helposti ovat ns. taviksille. Siksi olisikin kiva, että tuo neliveto tulisi laajemmin tarjolle.

Minusta tuntuu ihmeelliseltä, ettei Saab saisi jonkun GM-politiikan vuoksi ottaa enemmän tehoja moottoreista. Mun veikkaus on, että haluttiin vain säästää ja tehdä Turbo-X mahdollisimman pienin muutoksin.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

karitammi kirjoitti:Minusta tuntuu ihmeelliseltä, ettei Saab saisi jonkun GM-politiikan vuoksi ottaa enemmän tehoja moottoreista. Mun veikkaus on, että haluttiin vain säästää ja tehdä Turbo-X mahdollisimman pienin muutoksin.
Tai sitten näyttää uuden nelivetotekniikan osuutta auton käytännön nopeuteen esim. keilaradalla.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Black Turbosta ja Face-liftistä uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Tri-Lo kirjoitti:Tai sitten näyttää uuden nelivetotekniikan osuutta auton käytännön nopeuteen esim. keilaradalla.
Hyvä pointti tuokin. Ja tehothan on vielä tietyllä lailla järkevät. Itse skeptikkona lähinnä mietin, ettei löytynyt sopivaa moottori-vaihteisto-muu voimansiirto yhdistelmää isommille tehoille. Nelivedossa releet joutuu aika lujille kun sutiminen ei niin helposti rajoita momenttia.
Vastaa Viestiin