1,6-litrainen etanoliturbo tulossa!

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

1,6-litrainen etanoliturbo tulossa!

Viesti Kirjoittaja Toby »

Isaab-sivuston mukaan Saabin moottoripuoli on saanut koko GM:n etanolia käyttävien turbomoottoreiden kehitystyön vastuulleen ja sovittaa etanolikäyttöön nyt myös GM:n USA-mallien moottoreita. Bushin puhe kuulemma laittoi vipinää projekteihin!

Varsinaista moottorikehitystä edustavat kuitenkin Saabin omiinkin tuleviin malleihin suunnitteilla olevat alunperin etanolikäyttöön suunnitellut moottorit, joissa kulutusero saataneen puolitettua nykyisestä bensa- ja etanolimallien välillä. Uusia Delta-alustaisia malleja varten on tulossa uusi 1,6-litrainen etanolimoottori, jonka tehojen lupaillaan vastaavan nykyistä 2,3-litraista bensakonetta.

Uudesta moottorista ruotsalainen Ny Teknik:
från Nyteknik:

PUBLICERAD 070131, 00:00
Mindre och effektivare motor från Trollhättan
På 70-talet revolutionerade Saab bilvärlden med turbon. Nu är det dags igen - med en vässad etanolturbo.- 1,6-litersmotorn kommer att ha samma prestanda som dagens 2,3-litersmotor, säger Kjell AC Bergström, chef för Saabs motorutveckling.



Saabtekniker säkrar GMs etanolprogram
[070131, 00:00]

Nästa generation etanolmotorer kommer att bli mindre, snålare och effektivare. Men dra mer bensin, om de körs med det.

- Vi kommer att optimera motorerna för E85, och då kan man finjustera kompression och tändning på ett helt annat sätt än nu, säger Kjell AC Bergström.

Just nu jobbar Saabs konstruktörer med en ny, mindre etanolmotor till Saabs och GMs nästa småbilsplattform.

- En 1,6-liters vore helt rätt, men det viktiga är att den blir mindre, säger Kjell AC Bergström.

Skillnaden i förbrukning mellan E85 och bensin kommer att minska, från dagens 1:1,3 till 1:1,15. En Saab som drar mindre än en liter E85 per mil är inom räckhåll.

- Bensin innehåller 45 procent mer energi än E85, men i praktiken skiljer det bara 30 procent i förbrukning i våra turboladdade motorer. Och den skillnaden kommer att minska ännu mer i nästa motorgeneration med direktinsprutning, säger Kjell AC Bergström.

Dagens etanolmotorer är fortfarande en kompromiss, men nästa generation ska byggas direkt för E85, och kan optimeras på ett annat sätt:

- Etanol har högt oktantal och en lägre förbränningstemperatur än bensin. Det är ett ganska väl definierat bränsle, till skillnad från bensin som är en cocktail av många olika kolväten. Sammantaget innebär det att det går att ställa motorn snålare och med högre kompression än man kan göra med en bensinmotor, utan risk för knackning, och då utnyttjar man bränslet effektivare.

- Om man sedan kör den på bensin blir tändnings- och kompressionsförhållanden mindre optimala, så då kommer förbrukningen att öka något.

Motorerna blir också effektivare ju hårdare de belastas, så Saab jobbar med att utveckla mindre motorer.

- Vår 2-liters etanolmotor har samma prestanda som de tidigare

2,3-litersmotorerna. Nästa steg är att vi får samma prestanda ur en 1,6-litersmotor.

Saab vill - av konkurrensskäl - inte säga något om när nästa motorgeneration kommer. Men GMs nya småbil ska ha en etanolmotor från Saab, och den lanseringsplanen ska spikas i år.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kuulostaa erittäin(kin) mielenkiintoiselta. Tuokin.. :wink:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikö se muuttuva puristeinen kone myös ollut 1.6T? onko se haudattu kokonaan?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ilmeisesti, kun ei ole vuosiin mitään kuulunut enää...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Siitä uusittiin patentti hiukan eri teknisellä ratkaisulla mutta muuten taitaa olla hiljaisosastolla.
Vastaa Viestiin