Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: Tuotekehitys on lopetettu, koska mm. lohkon ja kannen liitoskohtaa ei saatu tiiviiksi monen vuoden yrittämisestä huolimatta.
Tavallaan oikein, mutta se ei ollut kannen ja lohkon liittymäkohta josta oli kyse tässä kehnossa tiiveydessä, vaan lohkon yläosan ja alaosan välinen liitos, ensimmäinen testi tehtiin normaali kaks litraseen josta rakennettiin SVC. Siinä ei huomattu tuota kehnoa lohkojen tiiveyttä kun sillä ei juuri ajettu.
Mutta jo ideanakin se sai huomiota.

EDIT: Tässä ekassa oli liitoskohdassa nahasta valmistetty palje ylä ja ala osien välissä, myöhemmin siihen saatiin samanlainen, mutta kuminen sellainen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Olisiko materiaalitekniikka kehittynyt niin, että nykyisin voitaisiin samaa kohtaa tiivistää silikonilla? VRT. patakintaat.

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ristom kirjoitti:Olisiko materiaalitekniikka kehittynyt niin, että nykyisin voitaisiin samaa kohtaa tiivistää silikonilla? VRT. patakintaat.
Tuohan voi ihan hyvin olla mahdollista, Per Gillbrand'han sanoi jo silloin, että suurin vika oli se, että sitä alettiin tekemään väärään aikaan se moottori oli aikaansa edellä.
Miksi koko projekti lopetettiin sen syy oli rahojen loppuminen eikä uusia saatu, muuten minun tietääkseni kaksi 1,6 litran moottoria kerää pölyä vielä tänäänkin yksi Lund'in yliopistolla ja myös yksi Linköping'in opistolla. Niiden tulevaisuudesta ei ole mitään tietoa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3706
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jos Saab ryhtyisi ja kykenisi kehittämään tätä moottoria, ja ottamaan tuotantoon, minkälainen ero olisi kilpailijoihin? Olisimmeko vieläkin jotenkin edellä tekniikassa, jos tuo moottori olisi korissa?
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

ysifemma kirjoitti:Tähän tullaan menemään ennen pitkää ja jos oikein ennustajaksi ryhtyy niin tämän moottoritekniikan sovellukset tulee pikku hiljaa syrjäyttämään polttomoottorien luokittelun perinteisessä mielessä dieseleiksi ja bensa moottoreiksi.

Eli tämä sovellus mahdollistaa todellisen Flex Fuel moottorityypin valmistamisen.

:mrgreen:
Jos tuo onnistuisi tällä konsptilla, oltaisiinhan sitä aikaa edellä.
Saabiton saabisti
#1470

Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ristom kirjoitti:Olisiko materiaalitekniikka kehittynyt niin, että nykyisin voitaisiin samaa kohtaa tiivistää silikonilla? VRT. patakintaat.

Kyllähän silikonimateriaalit ovat olleet yleisessä käytössä jo useita vuosikymmeniä. Jo kauan ennen kuin saabin koemoottorin tiivistysongelmat ovat olleet tiedossa. Siksi puheet nahkapalkeista vievät ajatukset... no, tekosyihin juuri siksi että nahkapalkeet ynnämuut kuuluvat jonnekin sinne minne kuuluvatkin, muualle kuin moottoritekniikkaan eli avotakkoihin tjsp. , Höyrykoneisiin ja niissä todellakin käytettyihin eläinrasvoihin..

Todellinen syy on melko todennäköisesti vain silloisen konsernin sisäinen päätös.

Nyt, kun on kulunut se kaksi kymmentä vuotta vai oliko se peräti neljännesvuosisata ja patentit raukeavat, voidaan odotella joltakin valmistajalta "uutuutta" eli keksintöä jolla polttomoottorin elinkaarta saadaan pidennettyä.

Oma veikkaus on etanolikäyttöinen (jätteellä eli uusiutuvilla käyvä "hiillinegatiivinen") muuttuvapuristeinen ja hallitusti "nakuttava" kaksitahtimoottori.

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja core2 »

Minuteman kirjoitti: Kyllähän silikonimateriaalit ovat olleet yleisessä käytössä jo useita vuosikymmeniä. Jo kauan ennen kuin saabin koemoottorin tiivistysongelmat ovat olleet tiedossa. Siksi puheet nahkapalkeista vievät ajatukset... no, tekosyihin juuri siksi että nahkapalkeet ynnämuut kuuluvat jonnekin sinne minne kuuluvatkin, muualle kuin moottoritekniikkaan eli avotakkoihin tjsp. , Höyrykoneisiin ja niissä todellakin käytettyihin eläinrasvoihin..Todellinen syy on melko todennäköisesti vain silloisen konsernin sisäinen päätös.
Olet näköjään tästä asiasta enemmän tietoinen kuin he jotka niitten koneiden kanssa tuhersi ja värkkäs.
Miksi se lopetettiin oli maailman yksinkertaisin syy ja se oli RAHA. Yhden asian voit myös yrittää saada mieleesi, että kutsumasi
Minuteman kirjoitti: koemoottorin tiivistysongelmat
näiden viiden kuuden esisarja moottoreiden tiivistys ongelmista et näy tietävän mitään, koska näissä kaksilitraisissa ei sitä ongelmaa ollut kuin ilmeni ja oli 1,6 litrasessa viisipyttyisissä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Hieman eri lähestymistapa muuttuvaan puristussuhteeseen http://www.gomecsys.com/uk/the_goengine ... ratio.html
Tosin äkkiä katottuna hieman monimutkaisempi ratkaisu.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI

Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

core2 kirjoitti:Olet näköjään tästä asiasta enemmän tietoinen kuin he jotka niitten koneiden kanssa tuhersi ja värkkäs.
Miksi se lopetettiin oli maailman yksinkertaisin syy ja se oli RAHA.
En ole edes väittänyt mitään. kirjoitin nimenomaan että kyseessä oli konsernin sisäinen päätös.

core2 kirjoitti:näiden viiden kuuden esisarja moottoreiden tiivistys ongelmista et näy tietävän mitään, koska näissä kaksilitraisissa ei sitä ongelmaa ollut kuin ilmeni ja oli 1,6 litrasessa viisipyttyisissä.

Kommentoin vain väitettyjä tiivistysongelmia.

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4930
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja tturku »

poistettu turha vääntö. Jatketaan keskustelua ASIASSA, ei toisten kirjoitusten kommentoimisella.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

NIIN täähän ei ole ollu ainoastaan :saab: :n ongelma aikanaan vaan se on todellisuutta tänäkin päivänä auto- että muussa teollisuudessa joissa tarvitaan edullista voimanlähdettä. :!:
Saab 9-5 2.0t 1998

Vastaa Viestiin