Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mitä kuuluu edellisellä vuosituhannella esitellylle lupaavalle :saab: in moottorikonseptille?

Muistaakseni reilu litrainen kone (???), jossa kampiakseliin nähden lohkoa kääntämällä saatiin puristussuhdetta muutettua.
Tehoja taisi olla n. 300hv tarvittaessa ja toisaalta pikkukoneen matka-kulutus.

Ajoiko aika tästä ohi Bio-koneiden muodossa, vai oliko se vaan mahdoton toteuttaa?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Muistaakseni kyseessä oli 1,6 Litrainen pannu josta todellakin saatiin silloista Aeroa häpiään saattavat suoritusarvot, kulutus, ja joustavammat käyttöominaisuudet. Kuitenkaan tästä ei ole kuulunut mitään viimeaikoina, joskus vuonna 2001-2002 taisi olla Tuulilasissa juttua, vai oliko Tuulilasin "Autovuosi"- kirjassa..?

No, hiljaista on ollut syystä tai toisesta, liekö sitten emoyhtiö nielaissut patentin kaikessa hiljaisuudessa varjellakseen päämarkkina-aluetta ja mittavia öljysotamarkkinoita uhkaavalta pieneltä ja suorituskykyiseltä mutta kuitenkin pienehkökulutuksiselta moottorilta?

Todellakin ihmetyttää että miten niinkin lupaava ja jo julkistettu konsepti haudattiin ja unohdettiin niinkin nopeasti??
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja Eski »

Taisipa SVC-kone joutua GM:n säästöjen uhriksi.
Esim. näiden juttujen perusteella kone olisi ollut varsin mielenkiintoinen:
http://www.tuulilasi.fi/tekniikka/?suba ... cle=100337
http://www.gmeurope.com/news/2001/news_010702b.html

Eski
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja VVV »

"Kolmannen polven Saab SVC on yhä koeasteella. Se, millainen on viiden vuoden kuluttua valmistuva moottori, on avoin kysymys."

Taitaa se olla kuollut ja kuopattu, vaikka tuossa vielä toivoa elätelläänkin. Eipä ole konetta näkynyt... Todella suuri harmi sinänsä. Kerrankin kun olisi ollut jotain aidosti uutta moottoritekniikassa. Ja vielä Saabilta.

Edit:

Tämä vielä vuodelta 2001 GM:n omilta sivuilta:

"Saab's SVC is an ingenious concept that could shape the future of car engines."

The SVC engine, designed and developed in Sweden by Saab, has undergone an extensive endurance testing program and is scheduled to be launched in future generations of Saab vehicles.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Tätä on siis muutkin jääneet mielenkiinnolla odottelemaan, en yksin minä. Hienoa, että "vanhoista" jutuistakin löytyy vielä artikkeleita. Pitää tarkistaa, onko vanha Saab-magazine tallessa, siinä oli muistaakseni poikkileikkauskuvaakin.

Muistin, että olisi ollut 90 luvun puolella, mutta olikin siis 2001. ok
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tekniikan Maailma koeajoi 9-5 1.6 SVC mallin. Kovasti kehuivat autoa tuolloin, vaikka kyseessä oli vain prototyyppi. Oiskohan vuosi ollut jotain 2001 tai sinnepäin. Ihan mielenkiintoinen juttu johon kannattaa tutustua jos saa sen jostain käsiinsä.

Siinä on yksi todella suuri moka kun tuon kehitys lyötiin jäihin. Tai sittenhän siinä on sekin vaihtoehto, että se havaittiin liian kalliiksi / mahdottomaksi toteuttaa tuotantoautoon. En tiedä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Tämä on nyt aika hataraa muistelua, mutta jostain jutuista minulle on jäänyt sellainen kuva, että aika saattaa olla ajanut tämän teknologian ohitse.

Polttoaineen suoralla suihkutuksella sylinteriin (GDI, FSI jne) ja venttiilien avautumisen ohjauksella voidaan käyttää korkeampia puristussuhteita. Muistan lukeneeni jonkun Mersun kehitysuutisen, jossa saatiin muuttuvan puristussuhteen efekti aikaiseksi vaihtamatta kampiakselin asemaa sylinterikanteen nähden. Idea oli kai tehdä korkean puristussuhteen kone ja sitten säätää sylinterin painetta venttiilien avulla.

Noita vapaita parametreja alkaa olla kun laitetaan säädettävä ruskutus, venttiiliohajus ja turbo(t). Toivotaan, että Saab pysyy kelkassa mukana.

Tämä siis spekulointia perustuen lukemaani. En ole moottoritekniikan asiantuntija.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

karitammi kirjoitti:Tämä on nyt aika hataraa muistelua, mutta jostain jutuista minulle on jäänyt sellainen kuva, että aika saattaa olla ajanut tämän teknologian ohitse.

Polttoaineen suoralla suihkutuksella sylinteriin (GDI, FSI jne) ja venttiilien avautumisen ohjauksella voidaan käyttää korkeampia puristussuhteita.
Tuossa Saabin kehitelmässä ei tainnut olla kuningasideana puristussuhteen maksimointi, vaan nimenomaan puristussuhteen madaltaminen tarvittaessa, pyrkimyksenä vähentää moottorin pumppaushäviöitä ja näin moottorin tekemää turhaa työtä osakuormalla, ja tässä oli myös mukana Saabille ennenkuulumaton mekaaninen ahdin. Muistaakseni saabilla oli myös kehitteillä yhdistetty suorasuihkutussuutin/suorasytytystulppa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Minuteman kirjoitti:
karitammi kirjoitti:Tämä on nyt aika hataraa muistelua, mutta jostain jutuista minulle on jäänyt sellainen kuva, että aika saattaa olla ajanut tämän teknologian ohitse.

Polttoaineen suoralla suihkutuksella sylinteriin (GDI, FSI jne) ja venttiilien avautumisen ohjauksella voidaan käyttää korkeampia puristussuhteita.
Tuossa Saabin kehitelmässä ei tainnut olla kuningasideana puristussuhteen maksimointi, vaan nimenomaan puristussuhteen madaltaminen tarvittaessa, pyrkimyksenä vähentää moottorin pumppaushäviöitä ja näin moottorin tekemää turhaa työtä osakuormalla, ja tässä oli myös mukana Saabille ennenkuulumaton mekaaninen ahdin. Muistaakseni saabilla oli myös kehitteillä yhdistetty suorasuihkutussuutin/suorasytytystulppa.

muistelisin juurikin toisin päin että:
osakuormalla korkeat puristukset -> hyvä hyötysuhde
kaasupohjassa -> matalat rutistukset, saadaan turbolla lykätä kunnolla painetta..

eihän tuolla suoraruiskutuksellakaan muuhun kuin tuon hyvän hyötysuhteen takia koviin puristuksiin pyritä, ja suoraruisku kun mahdollistaa turbossakin kovat puristukset kun bensa lykätään vasta oikeassa kohdassa, eikä jo valmiiksi ilmaan sekoitettuna, niin ei pääse detonaatiota tapahtumaan.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

karitammi kirjoitti:Tämä on nyt aika hataraa muistelua, mutta jostain jutuista minulle on jäänyt sellainen kuva, että aika saattaa olla ajanut tämän teknologian ohitse.

Polttoaineen suoralla suihkutuksella sylinteriin (GDI, FSI jne) ja venttiilien avautumisen ohjauksella voidaan käyttää korkeampia puristussuhteita. Muistan lukeneeni jonkun Mersun kehitysuutisen, jossa saatiin muuttuvan puristussuhteen efekti aikaiseksi vaihtamatta kampiakselin asemaa sylinterikanteen nähden. Idea oli kai tehdä korkean puristussuhteen kone ja sitten säätää sylinterin painetta venttiilien avulla.

Noita vapaita parametreja alkaa olla kun laitetaan säädettävä ruskutus, venttiiliohajus ja turbo(t). Toivotaan, että Saab pysyy kelkassa mukana.

Tämä siis spekulointia perustuen lukemaani. En ole moottoritekniikan asiantuntija.

Nyt kun bemarit, volkkarit ja mersut ja muut autonvalmistajina itseään pitävät ovat pikku hiljaa esitelleet noi yllä mainitut kikat ja vähän lisäksi muutakin uusimmissa moottoreissaan niin alkaa tulla aika lähemmäksi kun tuotantoon otetaan vihdoinkin tämän pitkällisen näpertelyn jälkeen vihdoinkin tämä :saab: :kin kokeilema ratkaisu.

Tähän tullaan menemään ennen pitkää ja jos oikein ennustajaksi ryhtyy niin tämän moottoritekniikan sovellukset tulee pikku hiljaa syrjäyttämään polttomoottorien luokittelun perinteisessä mielessä dieseleiksi ja bensa moottoreiksi.

Eli tämä sovellus mahdollistaa todellisen Flex Fuel moottorityypin valmistamisen.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

ysifemma kirjoitti: Nyt kun bemarit, volkkarit ja mersut ja muut autonvalmistajina itseään pitävät
Ainakin ne valmistavat autoja koko ajan :wink:

Mutta olisihan tämä ollut aikanaan mukava nähdä Saabilta tuo SVC tuotannossa asti. Mutta kun ei niin ei.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Eipä vielä heitetä kirvestä kaivoon ... työ on vielä kesken.

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

ysifemma kirjoitti:Eipä vielä heitetä kirvestä kaivoon ... työ on vielä kesken.

:saab:
Tuotekehitys on lopetettu, koska mm. lohkon ja kannen liitoskohtaa ei saatu tiiviiksi monen vuoden yrittämisestä huolimatta.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Moottorikonsepti muuttuvalla puristussuhteella

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Juu tälle konstruktiolle tällä kertaa panokset eivät enempään Saabilla riittäneet.

Mutta yleisesti ottaen työ jatkuu sillä tavallaan jos halutaan ja mikään tällä hetkellä ei viittaisi siihen että eikö ole haluja ja mielenkiintoa jatkaa valitulla tiellä eli polttomoottorien kehitys jatkuu ...

Ja niin kuin sanottua todellista kehitystä tapahtuu kun muuttuvapuristeinen polttomoottori esitellään massatuotantoon. Kuka, missä ja milloin?

Nykyinen meininki on vain näpertelyä ja puuhastelua odotellessa sitä oikeaa ratkaisua todelliseen ongelmaan eli polttomoottorien hyötysuhteen radikaaliin paranemiseen.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin