Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Seuraava 9-3 ei välttämättä tulekaan käyttämään Epsilon II alustaa ja suunnittelu on jäissä. Ja kaiken lisäksi auto tullaan ehkä valmistamaan Jenkeissä!

Lisää Autocarin artikkelissa:
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... ?AR=232630
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja Toby »

Myös Trollhattansaab kertoo samaa pohjalevyn suhteen eli ilmeisesti seuraava versio Delta-pohjalevystä tulee myös uuden 9-3:n perustaksi. Aika loogista oikeastaan, että 9-3:n ja 9-5:n kokoeroa halutaan kasvattaa.

Minulle tulee tästä kyllä myös mieleen, että onkohan 9-1 tai 9-2 tai mikä sitten huhuttu uusi pienempi Saab onkaan, sittenkään tulossa ollenkaan kokonaan erillisenä mallina. Toisaalta onhan Audi A3:kin oikeastaan sama auto kuin A4 ilman takapäätä... Eli jos tämä pohjalevytieto pitää paikkansa, luulisin tuon tulevan pienemmän mallin olevankin loppujen lopuksi vain lyhyt versio uudesta 9-3:sta...

Valmistuspaikkaanhan tuo on yksinomaan hyvä uutinen, onhan Trollhättan vahvistettu jo yhdeksi neljästä seuraavan sukupolven Delta-pohjaisten autojen kokoonpanopaikkakunnaksi Euroopassa. Jos autoja lisäksi kootaan jenkkimyyntiä varten jenkeissä, helpottaa se nykyistä valuuttaongelmaa, mutta tuskin se sitä tarkoittaa, että eurooppalaisille tarjottaisiin lätäkön takana kasattuja malleja. Vain 9-4X tullaan valmistamaan yksinomaan Amerikan puolella.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Toby kirjoitti:Audi A3:kin oikeastaan sama auto kuin A4 ilman takapäätä...
Konstruktio on eri - ihan jo siitä lähtien, että A3 on Golf-tyyliin poikittaismoottorilla, A4 Audi-perinteiden mukaisesti pitkittäismoottorilla.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja Toby »

Juha96 kirjoitti:
Toby kirjoitti:Audi A3:kin oikeastaan sama auto kuin A4 ilman takapäätä...
Konstruktio on eri - ihan jo siitä lähtien, että A3 on Golf-tyyliin poikittaismoottorilla, A4 Audi-perinteiden mukaisesti pitkittäismoottorilla.
Joo sorry, huono esimerkki. :oops: Mutta ei varmaan vaikeuttanut itse ajatuksen ymmärtämistä.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Mietin tuossa, että valmistuspaikka kannattanee pitää Ruotsissa myös, jos laittaa merkkiä myyntikuntoon.

Lieneekö tuolla pohjalevyllä sitten suurta merkitystä auton kokoon enää nykypäivänä. Eikös VAG:lla ja Ford konserneilla periaatteessa samaa pohjalevyä käytetä aika laajasti? Olisi vissiin voinut heittää esimerkkiin Golfin ja Passatin A3:n ja A4: sijaan.
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Eli nykyinen(kin) 9-3 ennättää vanheta totaalisesti käsiin. Hyvä GM, 9-5:sta ei opittu sitten yhtään mitään. Sitten kummastellaan kun autot eivät mene kaupaksi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Toby kirjoitti:Vain 9-4X tullaan valmistamaan yksinomaan Amerikan puolella.
Eikös se ollut Meksiko? No kuitenkin "uuden maailman puolella".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

CC Aero kirjoitti:Eli nykyinen(kin) 9-3 ennättää vanheta totaalisesti käsiin. Hyvä GM, 9-5:sta ei opittu sitten yhtään mitään. Sitten kummastellaan kun autot eivät mene kaupaksi.
Jossain haastattelussa vähän ennen 9-3 Sport Sedanin esittelyä joku Saabin tiedottaja tms. kertoi, että heillä ei ole varaa pukata uutta mallia markkinoille japsivalmistajien tapaan tyylillä uusi malli / joka toinen vuosi. Siksi autojen elinkaari on noin 9 vuotta.

No jos nyt ajatellaan, että 9-5 on ollut markkinoilla vuodesta 1997 lähtien (vm. 1998 autot), niin se 9 vuotta on jo kulunut. Saa nähdä, miten käy 9-3:lle, jos GM jatkuvasti empii autoon tulevan pohjalevyn kanssa, sillä se viivästyttää tuotantoontuloa aina vain enemmän ja enemmän. Lisäksi kehitystyöhön palaa lisää rahaa, kun täytyy muuttaa uutta pohjalevyä hieman Saabille sopivammaksi, kehitellä siihen sopiva alusta jne.

9-3 on tällä hetkellä Saabin myydyin malli. Jos uuden 9-3:n markkinoille tulo viivästyy, niin GM luottaa kai siihen, että myynnissä mallien "vetovastuu" vaihtuu, kun uusi 9-5 esitellään. Kaikista parasta olisi tietysti tuoda kerralla markkinoille uusi automallisto, mutta se taitaa olla niin kallista hommaa, että GM ei siihen ryhdy.

Edit: niin, se unohtui lisätä, että toivottavasti tekevät uudesta 9-3:sta persoonallisen näköisen auton. Nykyään nuo autot näyttävät kaikki samalta: kylkilistat on poistettu ja kyljessä & ovissa kulkee pellin pokkaus alkaen etupuskurin yläosasta, katkeaa etulokasuojaan ja jatkuu etulokasuojan jälkeen ovenkahvojen tasolla päättyen takavalon saumaan. Katsokaapa esim. 3-sarjan BMW:tä, uutta Sitikan C5:sta, Ford Focusta jne. Ilmeisesti tuo on nyt nykyisen "muodin" mukaista, mutta mitä omaperäisyyttä tuossa on? Ei sitten mitään.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Aftonbladetissa sanottiin, että 9-3 tulisi perustumaan samalle pohjalevylle kuin 9-2 ja se tulisi vuotta myöhemmin kuin 9-2. Toisin sanoen 9-3 tulisi tarjoamaan 9-2:lle porrasperä- ja farkkuversiot ja molemmat siis käyttäisivät samaa pohjalevyä Astran kanssa.

http://www.aftonbladet.se/bil/article2423144.ab
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tsaarela kirjoitti:Aftonbladetissa sanottiin, että 9-3 tulisi perustumaan samalle pohjalevylle kuin 9-2 ja se tulisi vuotta myöhemmin kuin 9-2. Toisin sanoen 9-3 tulisi tarjoamaan 9-2:lle porrasperä- ja farkkuversiot ja molemmat siis käyttäisivät samaa pohjalevyä Astran kanssa.

http://www.aftonbladet.se/bil/article2423144.ab
Eli uusi 9-3 tulisi myyntiin vasta 2012, tai sitten syksyllä 2011.
Hmm, nyt olisikin sitten hyvä aika vaihtaa tuo Sport Sedan faceliftattuun Sport Combiin... Täytyy katsoa, jos saisi asian järjestettyä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Todella mielenkiinnolla odottelen mitä tuleva 9-2 pitää sisällään (ja päällään). Nyt kun ilmastonmuutos ongelma on oikeasti tiedostettu vois olettaa että autoon laitetaan jotain 1.4 - 1.6 litran moottoreita. Saabin ollessa kyseessä, luonnollisesti ahdettuja koneita. Toivottavasti jotain 9x - 9-3x - 9x Biohybrid piirteitä tuodaan mukaan uutukaisiin. Hieman rohkeutta peliin, muuallekkin kuin maskiin.
Ja josko viimeinkin nähtäisiin jotain mitä konsepteissa on esitelty, lasikattoa, moniosaista luukkua, muunneltavia sisätiloja yms.

2012 tuntuis hyvältä ajalta uudelle 9-3:lle.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Kriittisintä on saada markkinoille plug-in auto, vaikka sitten nykyiseen 9-3 malliin.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jaahas, että jo 2012 uusi malli... taitaa merkki vaihtua sitä ennen, kun ei viitsi toista samanlaistakaan ostaa...
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Petro
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 17:19

Re: Seuraava 9-3 entistä myöhemmin?

Viesti Kirjoittaja Petro »

Tämän päivän Teknikens Värld:n verkkosivuilla ennustetaan optimisesti, että 9-3 lanseerataan v. 2010-2011. Samassa yhteydessä joku vaatii kommentissaan Sabalta kevyempiä ja vähemmän kuluttavia autoja, jotta sillä olisi merkkinä tulevaisuutta. Totta puhuen nykyisen 9-3:n peräpää onkin hirveän massiivinen.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
Vastaa Viestiin