Ford jo myynyt Jaguarin ja LandRoverin Intiaan Tatalle, myös Volvoa kaupataan... Saa nähdä myykö GM Saabiin samaan tapaan ulos konsernista ja yrittää pelastaa uppoavan US:n laivan.
Eli onkohan tuleva 9-5/Insignia kyhäelmä sitten Intian/Kiinan pojan rekennelmia
Mikähän loppupeleissä se Saabin tilanne nyt on, jos tuo GM saadaan konkurssiin? Meneekö Saab nurin kokonaan, onko merkillä mitään tulevaisuutta? Unelmatilannehan olisi se, että Saab hankkisi itsenäisyytensä takaisin. Se tosin lienee vain saabistien märkää päiväunta.
Nimimerkillä, en haluaisi polkea pyörällä loppuelämääni, mutta Saban tuotannon loppuessa, en näe vaihtoehtoja...
Mikähän loppupeleissä se Saabin tilanne nyt on, jos tuo GM saadaan konkurssiin? Meneekö Saab nurin kokonaan, onko merkillä mitään tulevaisuutta? Unelmatilannehan olisi se, että Saab hankkisi itsenäisyytensä takaisin. Se tosin lienee vain saabistien märkää päiväunta.
Nimimerkillä, en haluaisi polkea pyörällä loppuelämääni, mutta Saban tuotannon loppuessa, en näe vaihtoehtoja...
Jos jollain olisi premiummerkin tarvetta, niin GM varmaan on halukas luopumaan. Ovat vain nuo talousnäkymät tällä hetkellä sen verran ankeat, että ostopuolella kaivataan hieman pelimannihenkeä. Kenties Intia-Kiina-Korea akselilta sitä löytyykin. (Suomen porvarihallitus voisi muuten näyttää kyntensä kv-kauppapolitiikassa ja avittaa neuvotteluja sen verran, että saataisiin Saabin omistus SUOMEEN. Siinä olisi ruotsalaisilla ihmettelemistä, kun pääkonttori siirtyisi Uuteenkaupunkiin. Saabien valmistus jatkuisi tietty Trollhättanissa, avomallien osalta tauon jälkeen Suomessa - tietenkin.)
Timokar kirjoitti:[ (Suomen porvarihallitus voisi muuten näyttää kyntensä kv-kauppapolitiikassa ja avittaa neuvotteluja sen verran, että saataisiin Saabin omistus SUOMEEN. Siinä olisi ruotsalaisilla ihmettelemistä, kun pääkonttori siirtyisi Uuteenkaupunkiin. Saabien valmistus jatkuisi tietty Trollhättanissa, avomallien osalta tauon jälkeen Suomessa - tietenkin.)
Ei oikein kiinnosta Saab Suomen valtion omistuksessa mua. Ihan vaan sen takia et valtio ei oo koskaan houkuttanu taitavia johtajia, jotka vois luotsata Saabin tuottavaks ja ilman taitavia johtajia Saab olis vaan yks reikä lisää verorahoille.
jsuomi kirjoitti:
Ei oikein kiinnosta Saab Suomen valtion omistuksessa mua. Ihan vaan sen takia et valtio ei oo koskaan houkuttanu taitavia johtajia, jotka vois luotsata Saabin tuottavaks ja ilman taitavia johtajia Saab olis vaan yks reikä lisää verorahoille.
Ja jättimäinen reikä olisikin. Ei kuulostaisi mukavalta eikä järkevältä, että suomalaiset veronmaksajat alkaisivat subventoida amerikkalaisten, japanilaisten, saksalaisten ja ruotsalaisten autoilua esim. 3000 eurolla / auto.
jsuomi kirjoitti:Ei oikein kiinnosta Saab Suomen valtion omistuksessa mua. Ihan vaan sen takia et valtio ei oo koskaan houkuttanu taitavia johtajia, jotka vois luotsata Saabin tuottavaks ja ilman taitavia johtajia Saab olis vaan yks reikä lisää verorahoille.
Jotenkin tuntuu, että GM on liian iso päästettäväksi konkurssiin. Vaikka se voisi olla paras vaihtoehto. Nyt huonoa bisnestä ja epätervettä kilpailua vain vahvistetaan. Onneksi amerikkalaisin verovaroin.
Kyllä mulle kelpaisi suomalainen . Sitä voisi alkaa tekemään yhdessä Venäjälle siirtyvien länsiautotehtaiden kanssa. Viidessä vuodessa on Pietarin ympärillä pystyssä iso alihankkijaverkosto Toyotalle, Renaultille, jne.
karitammi kirjoitti:Jotenkin tuntuu, että GM on liian iso päästettäväksi konkurssiin. Vaikka se voisi olla paras vaihtoehto. Nyt huonoa bisnestä ja epätervettä kilpailua vain vahvistetaan. Onneksi amerikkalaisin verovaroin.
Mm. tällaista on spekuloitu asian tiimoilta:
" “If GM goes down, it will take down companies like Lear and Johnson Controls,” Wolkonowicz says. “That will shut Ford down, and it would shut down production at Toyota and Honda. They would go down like dominoes.”
One supplier CEO agreed. “Any occurrence of bad debt would be a death blow to the industry,” said the executive, who asked not to be identified because he does business with the Detroit 3.
“If GM filed for bankruptcy, … the impact would be so catastrophic that it would make the current industrial downturn look like a walk in the park.” "
Tänään oli aiheesta Hesarin pääkirjoituksessa.
Lyhyesti:
Näin huonosti johdetut yhtiöt joutaisivat mennä nurin. Toisaalta taas kyseessä on niin suuria yhtiöitä, että niiden konkurssi veisi mukanaan lukuisia alihankkijoita, maahantuojia, jälleenmyyjiä jne...
Todennäköisesti niitä ei voida päästää kaatumaan. Seuraukset saattaisivat olla vielä kalliimpia. Mielenkiintoista on kuitenkin seurata, kuinka Amerikkalainen yhteiskunta tulisi tuollaiseen päätökseen suhtautumaan ja pitäisikö valtion pelastaa muitakin huonosti johdettuja konkurssikypsiä yhtiöitä yhteisen edun nimissä ja mihin raja tultaisiin vetämään.
Ei käy kateeksi...
Auto Motor und Sport: Schwedens Finanzminister Anders Borg hat am Montag (17.11.) mögliche Staatshilfen für die verlustreichen Autohersteller Volvo und Saab angekündigt.
Eli ruottin vinanssiministeri Herra Borg spekuloi Volvolle ja Saabille maksettavista valtion tukiaisista.
...niin kai noita tukiaisia nyt muillekin kun maanviljelijöille voisi maksaa... Ittekin voisin hiukan tukiaisia joidenkin verohelpotusten nimissä vastaanottaa vaiks siten et sais vaikka parin kuukauden liksan 0-verolla...