GM:llä edessä konkurssi ?

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Fechter kirjoitti:Saksalainen autoprofessori: Saabilla ei ole tulevaisuutta
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article191955.ece

Voi v*ttu :cry:

Toivotaan että noin ei käy, muuten en näe muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä polkupyörän käyttäjäksi
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja Japso »

99 GL kirjoitti:
Fechter kirjoitti:Saksalainen autoprofessori: Saabilla ei ole tulevaisuutta
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article191955.ece

Voi v*ttu :cry:

Toivotaan että noin ei käy, muuten en näe muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä polkupyörän käyttäjäksi
Sen kyllä oon tienny, että saapit pommeilee paljon, mutta kova konkka on tulossa, jos vanhat kusipulkatkin räjähtää samalla :P.
Corvette C5
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

99 GL kirjoitti:
Fechter kirjoitti:Saksalainen autoprofessori: Saabilla ei ole tulevaisuutta
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article191955.ece

Voi v*ttu :cry:

Toivotaan että noin ei käy, muuten en näe muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä polkupyörän käyttäjäksi
Eipä tuossakaan tapauksessa tuotemerkki välttämättä katoaisi maailmasta. Jollekulle se jäisi käteen, tai joku sen ostaisi jollain hinnalla. Ja niin pitkään kuin Pohjoismaista, USA:sta ja Britanniasta löytyy ko. tuotemerkkiä arvostavia kuluttajia, kannattaa sitä käyttää.

Edesmenneen koriräätäli Ghian ja edesmenneen virityspaja Abarthin nimet ovat sittemmin toimineet Fordin ja Fiatin malliversioiden niminä. Myös Saab voisi olla jonkin paremmin varustellun version tai varustelupaketin lisänimi, esim. Renault Megane Saab tai Opel Insignia Saab. Kyljessä tai peräpeilissä pieni embleemi aarnikotkan kuvalla ja Saab-tekstillä, ohjaamossa ehkä 80-luvun Contour-penkkejä jäljittelevät penkit?

Tietenkään tuotemerkin omistajan ei välttämättä tarvitse olla autoalan yritys. Ruotsalaisista tekstiiliketjuista esim. H&M, KappAhl tai Lindex voisi (jos halvalla saa) konkurssihuutokaupasta huutaa Saabin retrohenkisen miestenmallistonsa nimeksi.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Japso kirjoitti: Sen kyllä oon tienny, että saapit pommeilee paljon, mutta kova konkka on tulossa, jos vanhat kusipulkatkin räjähtää samalla :P.
Ainakin varaosien saanti huononisi nykyisestäänkin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Juha96 kirjoitti:Renault Megane Saab tai Opel Insignia Saab.

Ruotsalaisista tekstiiliketjuista esim. H&M, KappAhl tai Lindex voisi (jos halvalla saa) konkurssihuutokaupasta huutaa Saabin retrohenkisen miestenmallistonsa nimeksi.
Korkki kiinni! :lol:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ässä kirjoitti: Korkki kiinni! :lol:
Korkki on ollut kiinni koko illan eikä uskalla avatakaan, kun skenaariot menee ilmankin jo näin hurjiksi... :D
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Fechter kirjoitti:Saksalainen autoprofessori: Saabilla ei ole tulevaisuutta
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article191955.ece
Vielä 10–20 vuotta sitten Saab oli Dudenhöfferin mukaan hyvä merkki. GM ei hänen mielestään ole kuitenkaan osannut toimia Saabin suhteen oikein millään osa-alueella. Kovaa kritiikkiä saa yhtiön päätös aloittaa Cadillacin valmistus Ruotsissa. Samalla Saab on kadottanut omat erityispiirteensä.
Onko tuohon paljon lisättävää? Äijä on hyvin perillä asioista. En usko, että tilanne juuri huononisi, sama mikä taho ostaisi Saabin. Se, että tekniikka on jaettua luulis olevan neuvoteltavissa "siirtymäajaksi" jos joku tosissaan ostaisi merkin.

Jos valtion tukea ei heru, GM myy aivan varmasti Saabin. Ensimmäisenä.

Itse en halua nähdä tätä silti välttämättä pelkästään negatiivisessa valossa. Varmastihan se tarkoittaisi tulevaa ajanjaksoa joka ei Saabin kannalta olis kovin mairitteleva. Mutta mitä enemmän kehitystyötä ja suunnittelua sekä päätäntävaltaa pystyttäisiin säilyttämään Ruotsalaisilla, sitä paremmat mahdollisuudet merkillä (ehkä) ois selvitä kilpailussa.

Mulle riittää kun avaan GM:n pääsivut netistä ja katson niitä kaikkia automerkkejä siellä.. Niinkuin lasten leikistä - mikä ei kuulu joukkoon. Ihan sama mihin muuhun ryppääseen joutuisi, niin ei se huonommin vois sopia. Olkoon sitten Ranskalainen tai vaikka Korealainen.

Ei tässä tätä vuotta enää hirveästi ole jäljellä, joten pian nähtänee miten tässä käy?! Toivottavasti lopulta kuitenkin hyvin. Ja siitähän sitä aina lähdetään...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Yksi pelottava vaihtoehto on se, että joku länsimarkkinoille hamuava vinkuintialainen valmistaja ostaa tuotemerkin, Trollhättanissa lyödään lappu luukulle ja sen jälkeen Saabin logo vain lyödään jossain mikä-mikä-maassa kasattujen häkkyröiden keulaan. Siis samaan tyyliin, millä Chevroletin perinteikäs merkki on jo raiskattu pistämällä se koreanihmeitä koristamaan.
#1970
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Tuo saksalainen autoproffa sanoi sen mitä Saabin käyttäjät ovat huutaneet pitkään. Subarusta tai Chevystä ei tule Saabia laittamalla eri merkit ja virtalukko keskikonsoliin. Saabista ei tule Cadillaccia vastaavilla konsteilla.

Minusta Chevyä ei pilattu laittamalla sen merkki korealaisiin, vaan paljon aiemmin. Väitän, että merkki päästettiin niin huonoon jamaan, että korelaisten badgetys paransi sen tilaa. Samalla tiellä on Saabkin. Toivotaan, että GM luopuu merkistä tai tulee järkiinsä ennen.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7520
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja mestari »

iltalehdessä korutonta tekstiä :saabin historia taitanee loppua
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

Kuten jo tuolla toisella foorumilla sanoin, jos GM luopuu SAABista kannattaa se ostaa ja ruveta työstämään SAABeja Trollhattanissa ja Uudessakaupungissa.
SAAB on erittäin tehokas tuotannon osalta. SAABeja valmistuu vuodessa 28 yhtä työntekiää kohti kun esim. Volvolla vastaava luku on 18. mm. tästä syystä GM luopui suunnitelmista siirtää SAABin tuotanto Saksaan.
Saabin kannattavuutta rasittaa kalliit konserniosat joita se on pakotettu ottamaan.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
IamTheStig
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja IamTheStig »

Olis ihan kiva nähdä saab kisaamassa oikeasti M5:sen ja mersun vastaavien seurassa joskus. Kunnon tilava luxusmalli vaan puuttuu. 9000 rip.
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja VVV »

Ikävintähän tässä on se, että Saabilla on (ja on aina ollut) todellisuudessa takanaan valtava potentiaali olla suurikin tekijä markkinoilla. GM on kyllä onnistunut osoittamaan totaalista lyhytkatseisuutta Saabin kanssa kaikkine Cadillac- ja Opel-stuntteineen. Viime aikoina sentään tunnelin päässä on näkynyt pientä valoa neliveto- ja turbotekniikan vastuun siirtämisestä Saabille. Potentiaalia on, vaikka muille jakaa, mutta kuka sen käyttäisi hyödykseen ja onko se jo liian myöhäistä? Saabilla on pääasiassa erittäin hyvä maine ulkomailla, mutta silti suurin osa potentiaalista on jätetty käyttämättä mainonnassa ja tuotesuunnittelussa. Miksi? Johtava tosielämän turvallisuus, turbotekniikka, positiiviset saabismit jne.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja Arcer »

iltalehdessä korutonta tekstiä :saabin historia taitanee loppua
Iltapäivälehtien juttuja että saadaan lukijoita. Mut eiköhän tämä aika pitkälle tällävkolla selviä. Uusimpien tietojen mukaan ruotsin valtio tukee molempia ruotsalaismerkkejä, jos pitää paikkaansa niin Saab tuskin ensimmäisenä on GM:n lopetettavien brändien listalla.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: GM:llä edessä konkurssi ?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vanhojen saab-harrasteautojen arvolle merkin poistuminen tekee nannaa. kymmenen vuoden päästä jokainen haluaa omistaa vanhan saabin - "mikä ihmeen SAAB??"
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Lukittu