Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja essal »

Jumanketales, tälle touhulle ei löydy mitään lähellekään yhtä uskomatonta tarinaa edes kirjallisuudesta. Siis oikein välillä pitää nipistellä itseään ja ihmetellä onko kaikki mitä luen totta. Tosin totuushan ei itseään nipistelemällä tule esiin.

Semmoinen tunne mulla kuitenkin on, että Saab ei tähän kuole, mutta tuotanto voi olla jossakin muualla kuin siellä missä se nyt on.

Vaikka tätä nykyä olen ex-saabisti, seuraan tilannetta sydän syrjällään...
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

TuuSaR kirjoitti:Antonovin viimeinen twitter päivitys 2. tuntia sitten on tämä:
I stated many times! We will get it done! One way or another! Griffin UP!
Ei pörssilistatun yhtiön tärkeitä asioita kyllä pahemmin voi nettiin etukäteen vuotaan, se heiluttaa kurssia. Se 13 miltsiähän on jo tavallaan "päivän saavutus".
Aivan, toki se oli ollut hyvä kertoa, että mikä yritys autoja tilasi. Vaikka eihän se nyt toisaalta mikään salaisuus taida olla, että mikä kuvio siinä taustalla oikeasti on.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: toki se oli ollut hyvä kertoa, että mikä yritys autoja tilasi. Vaikka eihän se nyt toisaalta mikään salaisuus taida olla, että mikä kuvio siinä taustalla oikeasti on.
Kysyin tänään yhdeltä saabin osakkaalta mikä yritys oli autot tilannut, sain vastaukseksi ettei saab saa vielä kertoa sitä tämä kuulemma ostajan vaatimuksesta.
Onko tämä totta vai ei sitä en voi vannoa, vaikka tämä kaveri joka tän sanoi ei yleensä jujuta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Andy12
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 00:02

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Andy12 »

Kyllä yksi oudoimmista asioista koko häslingissä on tuo hallituksen jäsenten kaikkoaminen. Jotain ikävää/rassaavaa siellä on taustalla, sillä oman kokemuksen mukaan eivät piinkovat hallitusammattilaiset jätä edes uppoavaa laivaa kovinkaan herkästi. Vaikeuksien välttely ei näytä hyvältä kenenkään ceeveessä jatkon kannalta ja uusien mielenkiintoisten hallituspestien tavoittelussa. Vaikeuksista pyritään selviämään, varsinkin tuolla tasolla. Eikö mistään löydy analyysiä, että mikä Muller oikein on miehiään? Joo tiedetään, kova puhumaan, supliikkimies ja tekee kovasti töitä pelastaakseen Saabin... mutta meneekö hänellä sukset ristiin kaikkien kanssa vai mikä tuon hallituspaon taustalla lienee.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Andy12 kirjoitti:Kyllä yksi oudoimmista asioista koko häslingissä on tuo hallituksen jäsenten kaikkoaminen.
Ja taas minun mielestäni ei siinä mitään outoa ole, ymmärrän täysin miksi nämä persaukiset saabin hallinnon jäsenet poistuivat areenalta vaikuttamasta, se on nimittäin näin jotta, jos saab menee konkurssiin niin siinä vaiheessa voidaan saabin hallinnon jäsenet tuomita vastuuseen tapahtuneesta he eivät saa vastuuvapautusta.

Koetetaankos laskea millä nää persaukiset makselee niitä satoja miljoonia tai saattaa olla jo pari miljaardiakin kaiken kaikkiaan.

Siis tuo oli helvetin järkevä teko heiltä, mutta he eivät voi silti tuntea täyttä vapautta. Koska jos konkurssi tuomioistuin katsoo, että hekin ovat vastuussa jaa'a sit alkaa toisenlaiset oikeudenkäynnit.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:
Andy12 kirjoitti:Kyllä yksi oudoimmista asioista koko häslingissä on tuo hallituksen jäsenten kaikkoaminen.
Ja taas minun mielestäni ei siinä mitään outoa ole, ymmärrän täysin miksi nämä persaukiset saabin hallinnon jäsenet poistuivat areenalta vaikuttamasta, se on nimittäin näin jotta, jos saab menee konkurssiin niin siinä vaiheessa voidaan saabin hallinnon jäsenet tuomita vastuuseen tapahtuneesta he eivät saa vastuuvapautusta.

Koetetaankos laskea millä nää persaukiset makselee niitä satoja miljoonia tai saattaa olla jo pari miljaardiakin kaiken kaikkiaan.

Siis tuo oli helvetin järkevä teko heiltä, mutta he eivät voi silti tuntea täyttä vapautta. Koska jos konkurssi tuomioistuin katsoo, että hekin ovat vastuussa jaa'a sit alkaa toisenlaiset oikeudenkäynnit.
Ei heitä katsota korvausvelvolliseksi, jolleivat he ole rikkoneet joko osakeyhtiö- tai rikoslakia tai muiden yhtiöoikeudellisia säännoksiä.Lisäksi sillä ei ole mitään merkitystä, että onko hallituksen jäsen enää jäsen vai ei, vaan se merkitsee että hän on ollut jäsen hetkellä, kun korvausvelvollisuus on syntynyt.

Tästä herää vain kysymys, että mitä toimia Saabilla on mahdollisesti harrastettu, jos hallituksen jäsenten joukkopako johtuu pelosta joutua korvausvelvolliseksi? Etenkin kun yksi eronneista on yhtiön lakimies.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Toby »

Kiinteistökauppa on nyt sitten saatu sovittua. Sisältää yhden vuoden "ilmaisen" leasingin eli vasta vuoden päästä Saabin tarvitsee alkaa maksaa vuokraa omista toimitiloistaan.

28 miljoonaa euroa heti, joka voi kuukauden sisällä nousta 33:een, jos Hemfosa ym. ostajakonsortio ostaa loputkin.


http://www.saabsunited.com/2011/06/saab ... -done.html

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1268062- ... tigheterna

Toivotaan, että tuotanto saadaan nyt nopeasti käyntiin!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: Ei heitä katsota korvausvelvolliseksi, jolleivat he ole rikkoneet joko osakeyhtiö- tai rikoslakia tai muiden yhtiöoikeudellisia säännoksiä.Lisäksi sillä ei ole mitään merkitystä, että onko hallituksen jäsen enää jäsen vai ei, vaan se merkitsee että hän on ollut jäsen hetkellä, kun korvausvelvollisuus on syntynyt.

Tästä herää vain kysymys, että mitä toimia Saabilla on mahdollisesti harrastettu, jos hallituksen jäsenten joukkopako johtuu pelosta joutua korvausvelvolliseksi? Etenkin kun yksi eronneista on yhtiön lakimies.
Sillä ei ole mitään merkitystä, että on yrityksen lakimies.
Jos konkurssi tulee niin konkurssin hoitaja (tuomioistuimen valitsema lakimies) voi vaatia tutkimuksen ellei hän hyväksy vastuuvapautta niin sit siitä tapellaan oikeudessa. Löytyy hemmetin monta eri syytä joilla vastuuvapaus evätään.
Käy lukemassa täältä hiukan tästä ruotsin systeemistä. Tässä saabin jutussa en olisi yhtään yllättynyt jos konkurssi tulee, että reviisorille ei myöskään myönnetä vastuuvapautta, hänen olisi pitänyt hälyttää rahapulasta jo ainakin puolivuotta sitten, koska osakekapitaali on varmaan ollut alle 50% yli puolivuotta ja jo yksin tämä saattaa estää hallituksen vastuuvapauden, ellei hallitus ole tehnyt mitään sen asian hyväksi.
Mutta eihän tätä ole vielä päätetty miten tässä käy.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Toby kirjoitti:Kiinteistökauppa on nyt sitten saatu sovittua.Toivotaan, että tuotanto saadaan nyt nopeasti käyntiin!
Hieman muokattu lainaus ja sama uutinen suomeksi:
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?o ... &Itemid=32
Ahdonvoimaa
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja HMK »

Wagonisti kirjoitti:
Toby kirjoitti:Kiinteistökauppa on nyt sitten saatu sovittua.Toivotaan, että tuotanto saadaan nyt nopeasti käyntiin!
Hieman muokattu lainaus ja sama uutinen suomeksi:
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?o ... &Itemid=32
Pitkään tuo raha ei riitä kun siitä pitää maksaa vielä kiinteistöjen vuokrat, rästissä olevat palkat, uudet palkat, juoksevat kulut, korot jne. Sitten jos tilauskanta pysyy vielä alhaisena niin ollaan taas samassa tilanteessa; tehdas kiinni ja etsitään uutta rahoitusta. Toki sitä toivoo Saabille menestystä, mutta kun mitään varmuutta jatkuvuudesta esim. vuoden päästä ei ole olemassa...
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Ainahan pieneenkin tilauskantaan voidaan hetkeksi sopeutua.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Mitään ei ole myyty ennen kuin siihen on saatu hyväksynnät eri tahoilta. Varmaan vähemmän perehtynyttä lukijaa ihmetyttää, miten Saabilla on koko ajan rahapula vaikka se tekee sopimuksia sinne sun tänne, vaan kun on suurin osa aie-sopimuksia.
Saab Automobile seeks final approval from the EIB, the NDO and the Swedish government to complete the transaction which it expects shortly.
Mutta jos lehmät lentää ja siihen tulee lupa niin tuotanto voi teoriassa käynnistyä ensi viikolla, olettaen että alihankkijat hyväksyvät Saabin maksusopimus järjestelyt.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tässä on tästä kiinteistön myynnistä ja hiukan siitä mitä se voi tarkoittaa saabille.

Saab säljer fastighet

Saab Automobiles moderbolag Swedish
Automobile har ingått ett villkorat
avtal om en försäljning av 50,1
procent av aktierna i Saab Automobile
Property AB för 255 miljoner kronor.

Köpare är ett konsortium lett av
Hemfosa Fastigheter. Köparna har rätt
att inom 30 dagar efter det att
affären slutförts öka sitt innehav i
fastighetsbolaget, vilket innebär att
köpeskillingen kan komma att öka till
300 miljoner kronor.

Affären innebär bl.a. att lånegarantin
minskar med 120 milj euro. Saab kan nu
få låna max 280 milj euro av EIB.

Saab myy kiinteistön

Saab Automobilen emoyhtiö Swedish
Automobile on tehnyt ehdollisen sopimuksen
50,1 % osakkeiden myynnistä Saab Automobile
Property AB:n osakkeista 255 miljoonan kruunun
arvosta.

Ostaja on eräs konsortio joka kuuluu Hemfosa
kiinteistö yritykseen. Ostajalla on oikeus 30
päivän sisällä siitä kun kauppa on allekirjoitettu
lisätä omistustaan Saab property AB:ssa, tämä
nostaa kauppasumman 300 miljoonaan kruunuun.

Tämä kiinteistökauppa tarkoittaa muunmuassa sitä,
että lainatakuut vähenevät 120 milj euroa. Saab voi
nyt lainata maksimissaan 280 milj euroa EIB/EIP:ltä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

HMK kirjoitti:Pitkään tuo raha ei riitä kun siitä pitää maksaa vielä kiinteistöjen vuokrat, rästissä olevat palkat, uudet palkat, juoksevat kulut, korot jne. Sitten jos tilauskanta pysyy vielä alhaisena niin ollaan taas samassa tilanteessa; tehdas kiinni ja etsitään uutta rahoitusta. Toki sitä toivoo Saabille menestystä, mutta kun mitään varmuutta jatkuvuudesta esim. vuoden päästä ei ole olemassa...
Kuva
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Rafu kirjoitti:Ainahan pieneenkin tilauskantaan voidaan hetkeksi sopeutua.
Ison teollisuuslaitoksen, kuten autotehtaan on käytännössä mahdotonta sopeutua huomattavasti kapasiteettiaan pienempään tuotantoon. Tämä sen takia, että järjestelmän ylläpitö- ja käyttökulut ovat niin suuret, että se tarvitsee lähes täyden kapasiteetin( yli 75%) tuottaakseen.

Tästä hyvä esimerkki oli vuosina 08 ja 09, kun autotehtailla oli huomattavaa ylikapasiteettia kysynnän romahdettua. He olisivat voineet pienentää tuotantoa esimerkiksi 4-5 kuukaudeksi, mutta oli taloudellisempaa sammuttaa koko tehdas 2 kuukaudeksi ja passittaa työväki kotiin täydellä palkalla. Tämä sen takia, että käynnissä olevan autotehtaan kiinteät- ja käyttökulut ovat niin suuret.
Lukittu