Kannattaisi siirtää tuotanto vaikka Suomeen missä ollaan hiukan joustavampia. Lomautuksillahan tuosta selviää. Lomautus ei tietenkään ole kenestäkään kivaa mutta jos se vaaditaan jotta työpaikka on olemassa jatkossa vuosiksi niin pakko kai se olisi kestää.Teme100 kirjoitti:oli taloudellisempaa sammuttaa koko tehdas 2 kuukaudeksi ja passittaa työväki kotiin täydellä palkalla.
Saabin tulevaisuus
Re: Saabin tulevaisuus
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Saabin tulevaisuus
Tuo "Teme100" :sen viesti on täyttä asiaa, näin se futaa tällä puolen itämeren ja melkovarmaan myös muuallakin.Rafu kirjoitti:Kannattaisi siirtää tuotanto vaikka Suomeen missä ollaan hiukan joustavampia. Lomautuksillahan tuosta selviää. Lomautus ei tietenkään ole kenestäkään kivaa mutta jos se vaaditaan jotta työpaikka on olemassa jatkossa vuosiksi niin pakko kai se olisi kestää.Teme100 kirjoitti:oli taloudellisempaa sammuttaa koko tehdas 2 kuukaudeksi ja passittaa työväki kotiin täydellä palkalla.
nuo lomautukset ilman liksaa tekevät asiat niin monimutkaisiksi täällä, kysymykseen tulevat ekaks työnantajan neuvottelut ammattiliittojen kanssa ja usein siitä seuraa parin viikon karenssiaika ennenkuin sen lomautuksen alun voi toteuttaa, ja silti on maksettava liksaa jokunen viikko taisolla 2 viikkoa.
Liksan kanssa sen voi aloittaa lyhyemmällä tiedoituksella siis päivästä toiseen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Saabin tulevaisuus
Tai miksipä ei Kiinaan? Siellä ollaan vielä joustavampiaRafu kirjoitti:Kannattaisi siirtää tuotanto vaikka Suomeen missä ollaan hiukan joustavampia.
Re: Saabin tulevaisuus
Tämän kanssa joudutaan elämään. Esim. tässä tapauksessa kun taistellaan olemassaolosta vaikka tuotteet on hyviä. Tämä keskustelu on liki aihetta mutta ei aivan..Pekka Valtanen kirjoitti:Tai miksipä ei Kiinaan? Siellä ollaan vielä joustavampia
Saabilta sinällään erittäin huonosti hoidettua jos ovat oikeasti maksaneet useiden kuukausien ajan täyttä palkkaa vaikka porukka ei ole töissä ollut. ilmeisesti lomautukseen kuitenkin olisi ollut mahdollisuus?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Saabin tulevaisuus
Ei yksistään Saabin syytä, että asiat on pitkittynyt. Jos hallitus ja EIB sekä GM olis ollut vähänkään aktiivisempia ei tällaista showta olisi tullut. Antonov olis aikoja sitten sijoittanut rahaa jos ois tullut lupa siihen.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus
Nyt on kysyttävä, että tarkoitatko etteivät duunarit ole lomautettuna juuri nyt??Rafu kirjoitti:ilmeisesti lomautukseen kuitenkin olisi ollut mahdollisuus?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Saabin tulevaisuus
Ei olisi ollut, koska Ruotsin työmarkkinoilla ei tunneta Suomessa käytössä olevaa lomautusta. Heillä lähinnä vastaava toimenpide on "varsel", jonka sisältöä Core2 on tuossa aiemmin koettanut avata. Se on kuitenkin huomattavasti jäykempi menettely, johon ei olla tahdottu mennä. Sen sijaan porukkaa taitaa olla juuri nyt vuosilomalla, mitä ei missään nimessä pidä sotkea suomalaiseen lomautukseen.Rafu kirjoitti:ilmeisesti lomautukseen kuitenkin olisi ollut mahdollisuus?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Saabin tulevaisuus
No nih nyt asia kiinteistöjen kohdalla alkaa olla selvä!
Saab har sålt fastigheterna
TROLLHÄTTAN idag 15:21
Saab fastighetsaffären har gått i lås. Försäljningen av halva fastigheterna till bland annat Hemfosa inbringar 255 miljoner kronor till Saab. Och regeringen har gett Riksgälden i uppdrag att skriva ned säkerheterna på Saablånet.
Saab on myynyt kiinteistöt
Trollhättan tänään 15:21
Saabin kiinteistökauppa on lukkiintunut. Puolet kiinteistöjen myynnistä
muunmuassa Hemfosalle tuotti sen 255 miljoonaa kruunua saabille.
Ja ruotsinhallitus on antanut riksgäldenille tehtäväksi kirjoittaa alas Saab lainan takeet. Alla linkki uutiseen:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1268062- ... tigheterna
Saab har sålt fastigheterna
TROLLHÄTTAN idag 15:21
Saab fastighetsaffären har gått i lås. Försäljningen av halva fastigheterna till bland annat Hemfosa inbringar 255 miljoner kronor till Saab. Och regeringen har gett Riksgälden i uppdrag att skriva ned säkerheterna på Saablånet.
Saab on myynyt kiinteistöt
Trollhättan tänään 15:21
Saabin kiinteistökauppa on lukkiintunut. Puolet kiinteistöjen myynnistä
muunmuassa Hemfosalle tuotti sen 255 miljoonaa kruunua saabille.
Ja ruotsinhallitus on antanut riksgäldenille tehtäväksi kirjoittaa alas Saab lainan takeet. Alla linkki uutiseen:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1268062- ... tigheterna
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
Erittäin hyvä pointti. Kiinassa ei ole kaiken maailman ammattijärjestöjä vaatimassa jonninjoutavia etuja työntekijöille.... ainakaan siinä määrin kuin täällä.Pekka Valtanen kirjoitti:Tai miksipä ei Kiinaan? Siellä ollaan vielä joustavampiaRafu kirjoitti:Kannattaisi siirtää tuotanto vaikka Suomeen missä ollaan hiukan joustavampia.
Mutta eniveis, tuo kiinteistöistä saatu reilu 20 miljoonaa euroa kuulostaa kyllä aika "peanuts"-määrältä jos puhutaan siitä että meinataan autotehdasta pyörittää.....onko muita uutisia sitten ?
Re: Saabin tulevaisuus
Toki rahaahan se 28M€:kin on, mutta verrattuna vaikkapa Q1:sen 79M€:n tappioon, on luku valitettavan pieni. Q2:n tulos tulee luultavasti olemaan vieläkin murheellisempi. Kesäkuun myyntiluvut taasen antavat paljon toivoa, jos ne osoittautuvat positiivisiksi olosuhteet huomioiden.Komppaaja kirjoitti: Mutta eniveis, tuo kiinteistöistä saatu reilu 20 miljoonaa euroa kuulostaa kyllä aika "peanuts"-määrältä jos puhutaan siitä että meinataan autotehdasta pyörittää.....onko muita uutisia sitten ?
Re: Saabin tulevaisuus
Minusta oudompaa alun alkaen oli se, että neljästä yhtiön hallituksen jäsenestä kaksi oli ammattiliittojen edustajia. En sillä taustalla ja mandaatilla valituista käyttäisi nimitystä 'piinkova hallitusammattilainen' enkä usko heillä olleen hirveästi annettavaa hallitustyöskentelyssä - varsinkaan asioiden ollessa näin vaikeita. Mutta ilmeisesti tuo ay-edustajien noin vahva (50%) edustus hallituksessa oli jokin ruotsalaisen systeemin erikoisuus.Andy12 kirjoitti:Kyllä yksi oudoimmista asioista koko häslingissä on tuo hallituksen jäsenten kaikkoaminen. Jotain ikävää/rassaavaa siellä on taustalla, sillä oman kokemuksen mukaan eivät piinkovat hallitusammattilaiset jätä edes uppoavaa laivaa kovinkaan herkästi.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus
Mullerin käynti USA:ssa on ilmeisesti tuottanut tulosta:
http://di.se/Default.aspx?tr=290149&rlt ... anguage=sv
Jos käsitin jutun oikein, GM antaa vihreää valoa Antonoville jos Antonov ostaa GM:n kokonaan ulos Saabista.
Itse pelkään kyllä eniten sitä, että Ruotsin hallitus haluaa ajaa Saabin alas ennen seuraavia vaaleja.
http://di.se/Default.aspx?tr=290149&rlt ... anguage=sv
Jos käsitin jutun oikein, GM antaa vihreää valoa Antonoville jos Antonov ostaa GM:n kokonaan ulos Saabista.
Itse pelkään kyllä eniten sitä, että Ruotsin hallitus haluaa ajaa Saabin alas ennen seuraavia vaaleja.
Re: Saabin tulevaisuus
Nykymenolla Saab ei tarvitse alasajoonsa apua keneltäkään, ja muutenkin selitys tuntuu salaliittoteorialta, joita SU on nykyään pullollaan. Joka päivä vedetään eri kani hatusta jota voidaan syyttää tilanteesta Saabin sijaan, vaikka tilanne on syntynyt yksinkertaisesti huonon myynnin ja myynninkehityksen seurauksena. Ei yrityksen kassa vain kestänyt sitä, että vuodessa on tullut yli 300M€ persnettoa.TuuSaR kirjoitti: Itse pelkään kyllä eniten sitä, että Ruotsin hallitus haluaa ajaa Saabin alas ennen seuraavia vaaleja.
Re: Saabin tulevaisuus
Tuo autojen myyminen on avain koko revohkaan. Jos tuotetta ei myydä, niin tulos on varma. Myös lopputulos!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saabin tulevaisuus
Tuohon löytyisi varmaan jostain yhtiölakikirjasta selitys, mutta se on kuitenkin jotenkin näin, että yritysten on tarjottava ainakin yhdelle ammattiliittoon kuuluvalle hallinnon jäsenen paikkaa.Juha96 kirjoitti: enkä usko heillä olleen hirveästi annettavaa hallitustyöskentelyssä - varsinkaan asioiden ollessa näin vaikeita. Mutta ilmeisesti tuo ay-edustajien noin vahva (50%) edustus hallituksessa oli jokin ruotsalaisen systeemin erikoisuus.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.