Saabin tulevaisuus
Saabin tulevaisuus
Nyt oli ilmestynyt teknikensvarldin sivulle tietoa Saabin tulevista malleista. Tulee näköjään jopa 9-9. Nykyinen 9-3 pienenee yms.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Re: Saabin tulevaisuus
Kannattanee ottaa pienin varauksin tuo lista. Näitä on nähty aikaisemminkin aika paljon ilman mitään konkreettista lopputulosta. Toivoahan aina saa... Uskon kun näen.
Edit: Niin ja artikkelihan löytyy täältä: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
Edit: Niin ja artikkelihan löytyy täältä: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: Saabin tulevaisuus
Ylläolevasta linkistä avautuvassa keskustelussa nimimerkki Oslo kommentoikin, että hän uskoo lähinnä vain BMW 1 -sarjalaista vastaavan Saba 9-2:n päätyvän lopulta tuotantoon, joten siitä ei tehtäne epätaloudellista sedania. 9-4X ja 9-5 ovatkin jo varmistuneet.
Re: Saabin tulevaisuus
Kyllä mä tommosen ysiysin ottasin
Re: Saabin tulevaisuus
Jännää, Volvosta puhutaan että Ford karsii mallit ihan muutamaan. Esimerkiksi C30, C70 ja S60 jäisivät pois. Samaan aikaan 'Saabeja' tehtailtaisiin Meksikossa GM-alustoille kymmentä eri mallia. En oikein jaksa innostua, viimeiset oikeat Volvot tehtiin Göteborgissa ja oikeat Saabit Uudessakaupungissa.
Suunnittelu on nykyään niin tasapaksua, virtalukko keskikonsolissa on ennemminkin mainosmiesten jippo kuin oikea Saabismi. Sitikankin hallintalaitteet ovat palanneet ruotuun vuosia sitten, voiko nykyautoista oikeasti innostua? (ok, uudessa ekotekniikassa on potkua, myönnetään)
Suunnittelu on nykyään niin tasapaksua, virtalukko keskikonsolissa on ennemminkin mainosmiesten jippo kuin oikea Saabismi. Sitikankin hallintalaitteet ovat palanneet ruotuun vuosia sitten, voiko nykyautoista oikeasti innostua? (ok, uudessa ekotekniikassa on potkua, myönnetään)
Re: Saabin tulevaisuus
Olet oikeassa, rajan vetäminen ei ole noin yksoikoista. En oikeasti jaksa uskoa että enää olisi suurta eroa Volvon eri tehtaiden välillä, ongelmat ovat varmasti yhteisiä suunnittelun ja alihankinnan puolella. Unohdin vahingossa koko 9-3:n, se ei ollut päällimmäisenä Saab-mielikuvissani9-5T kirjoitti:Monien mielestä juuri og9-3 on kaikista vähiten oikea Saab mutta jokaisella on oma mielipide. Mikäs se viimeinen oikea Volvo sitten on kun Göteborgin tehdas kuitenkin tekee huomennakin useita Volvoja.
Kehitys on periaatteessa hyvää, autot ovat parantuneet vuosien myötä. Ehkä haikailen jotain mitä ei enää ole, aikaa jolloin pieni merkki pystyi itse kehittämään hyvän auton ja yksi ihminen hyvän tietokonepelin
Ranskalaiset ovat turvallisuudessa huipulla ja japanilaiset ekologisuudessa. Mikä erityispiirre ruotsalaisille edes jäisi, vaikka he voisivatkin jatkaa täysin itsenäisesti? Laatukin on jo aika globaalia, sekä hyvässä että pahassa.
Re: Saabin tulevaisuus
En itsekään aja 9-5:llä sattuman seurauksena, se oli ihan tietoinen valinta. Toisaalta hyvien testitulosten ja todellisten onnettomuuksien seurausten välillä on positiivinen korrelaatio. Pointtini on lähinnä se, että nykyisin ero ruotsalaisten ja ranskalaisten välillä ei ole niin radikaali kuin vaikkapa 80-luvulla. Ero ei välttämättä riitä myyntiargumentiksi suurelle yleisölle, mielikuvissa turvallisuus on sama kuin saadut tähdet.9-5T kirjoitti:Tarkennus: ennalta tiedossa olevissa testeissä joissa jaetaan pisteitä sopivista pimputuksista.oju kirjoitti:Ranskalaiset ovat turvallisuudessa huipulla
Aiheesta Ruotsiksi:
http://www.motormannen.se/mm1/site/down ... _18_19.pdf
Olen myös hiljattain jutellut taksikuskien kanssa heidän autoistaan. Ilmeisesti korealaisiin ollaan tyytyväisiä, kuten myös ainokaisen FIATin kuljettaja omaansa. Erot syntyivät lähinnä huollon toiminnassa, autoissa itsessään ei ilmeisesti niin radikaaleja eroja ole. Päinvastoin, halpismerkin perusauto tuntuu olevan luotettavampi kuin kalliimmaan huippumalli, johtuen elektroniikan määrästä.
Moottoritekniikassakaan eroja ei välttämättä ole, suuret konsernit pistävät samoja koneita kaikkiin merkkeihin. Turboja löytyy nykyisin kaikkialta, myös bensakoneissa.
Otsikkoon liittyen, miten Saab erottuu tulevaisuudessa edukseen jos loppumallistokin seuraa 9-7X:n ja 9-2X:n viitoittamaa tietä?
Re: Saabin tulevaisuus
Kyllä turbo on silti Saabille se juttu. Aina, kun tulee puhetta autoista, joku muistaa mainita turbo-Saabit. Vaikka turboja muillakin on ja on ollut jo ennen Saabia, uskallan väittää, että juuri näistä Saab on tunnettu.oju kirjoitti:Turboja löytyy nykyisin kaikkialta, myös bensakoneissa.
Itse olen edelleen sitä mieltä, ettei kukaan vielä ole Saabin "ideaa" vienyt, eli otetaan maltillisen kokoisista koneista mahdollisimman suuret tehot irti. Olen ihan tyytyväinen, ettei ole lähdetty mukaan 500-heppaisiin viiden litran koneisiin.
Kyllä ruotsalaiset talvella ovat ihan omaa luokkaansa. Aamuisin on mukava lähteä satkulla kouluun, kun naapurin riisikippojen ja krautien omistajat soittelevat hinausautoja. Minä ja naapurin Volle-poika olemme aika lailla ainoat, joiden ei tarvitse näillä keleillä kävellä. Tänä aamunakin toisen rapun uitetun Bimmerin omistaja tuskaisena yritti tutkia autonsa "ominaisuuksia" konepelti ylhäällä.
Vahingonilo on paras ilo.
Noista turvallisuustesteistä jokainen voi tietenkin itse valita, että törmääkö hirven kanssa mieluummin jollain Lagunalla vai 9-5:lla. Itse ottaisin huutaen jälkimmäisen. Olisi edes mahdollisuus selvitä.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus
Kuinkas monella muulla automerkillä on Suomessa prosentuaalisesti yhtä laaja turbomallisto? Audilla?
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: Saabin tulevaisuus
Saabilla oli 2000-luvun alkuvuosina parin vuoden ajan 100% mallistosta Turboja. Sitten tuli 9-3:een 1,8i.Raimo Miettinen kirjoitti:Kuinkas monella muulla automerkillä on Suomessa prosentuaalisesti yhtä laaja turbomallisto? Audilla?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus
Saab oli tässä edelläkävijä 1980-luvulla. Kun 9000 esiteltiin, nelisylinterisessä 2,0 Turbossa oli 175 hv ja 273 Nm, kun vastaavasti esim. Volvo 760:n 2,8 V6 tuotti 156 hv ja 240 Nm. Volvon V6-kone kulutti huomattavasti enemmän, painoi enemmän, vei tilaa enemmän, huolto- ja korjauskulut olivat isommat.Nisse kirjoitti: Itse olen edelleen sitä mieltä, ettei kukaan vielä ole Saabin "ideaa" vienyt, eli otetaan maltillisen kokoisista koneista mahdollisimman suuret tehot irti.
Nykyisen 9-5:n bensamoottorit polveutuvat tuosta 1980-luvun 2,0 Turbosta. 9-3:n 2,8 V6 on iso askel taaksepäin: suorituskyky on huonompi ja kulutus sekä päästöt huomattavasti suuremmat kuin 9-5:n 260 hv 2,3-koneessa.
Volkkari vei Saabin idean. Ja moni muukin, nythän tuolle on olemassa nimikin, downsizing, ja päästörajoitusten vuoksi enemmän kysyntää kuin 1980-luvulla. Jos Saab olisi johdonmukaisesti jatkanut sillä tiellä, mihin 1970-luvulla lähdettiin, Saab olisi kehittänyt ja tuonut markkinoille 1,4 TSI-konetta vastaavan moottorin ennen Volkkaria.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus
No totta puhut, mutta lähinnä meinasin tätä, kun jokaisella autovalmistajalla pitää nykyisin olla niitä järjettömiä litramääriä koneessa. Saab on kuitenkin pysynyt kohtuudessa, toki tuo 2,8 alkaa olla tälle lahkolle jo sellainen maksimi.
Tottahan se on, että Saab on jämähtänyt, mutta niin on moni muukin automerkki. Loppupeleissä Saab ui silti nykyisinkin aika pitkälle sillä linjalla, mikä kauan sitten omaksuttiin. Toki maailman muuttuessa yritystenkin on muututtava, mutta näillä mennään.
Tottahan se on, että Saab on jämähtänyt, mutta niin on moni muukin automerkki. Loppupeleissä Saab ui silti nykyisinkin aika pitkälle sillä linjalla, mikä kauan sitten omaksuttiin. Toki maailman muuttuessa yritystenkin on muututtava, mutta näillä mennään.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saabin tulevaisuus
2.8V6 on vielä pieni motti Saabin henkilöautovalikoimassa:Nisse kirjoitti:No totta puhut, mutta lähinnä meinasin tätä, kun jokaisella autovalmistajalla pitää nykyisin olla niitä järjettömiä litramääriä koneessa. Saab on kuitenkin pysynyt kohtuudessa, toki tuo 2,8 alkaa olla tälle lahkolle jo sellainen maksimi.
Saab 9-7X:
4.2i 4157 cm3 205 kW (278 hv) @ 6000 r/min 273 Nm @ 3600 r/min
4.2i 4157 cm3 213kW (290 hv) @ 6000 r/min 375 Nm @ 4800 r/min
5.3i 5237 cm3 224 kW (305 hv) @ 5000 r/min 447 Nm @ 4000 r/min
6.0 295 kW (401 hv) @ 6000 r/min 542 Nm @ 4000 r/min
Wikipedia ei osannut kertoa noille kulutuslukemia....
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Saabin tulevaisuus
Niinhän se on, mutta onneksi Suomessa ei tuota hirviötä saa. Ei sillä, harvinaisen tyylikäs citymaasturiksi, mutta kuitenkin.
Eikös tuo kuuden litran vehje ole vieläpä Aero? Anna mun kaikki kestää, Aero ilman turboa...
Eikös tuo kuuden litran vehje ole vieläpä Aero? Anna mun kaikki kestää, Aero ilman turboa...
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02