9-3X

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
arskar
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Heinä 08, 2006 19:09
Paikkakunta: TURKU

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja arskar »

Aika lyhyt oli lista edelleen Saabin osalta uusimmassakin Tekniikan Maailmassa.
Turbo tekee iloiseksi.. 9-3 aero vm 2004
HarriT
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Kesä 18, 2010 16:53

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja HarriT »

Tässä jonkin verran on tullut lueskeltua Saab -foorumia ja lähinnä siksi, että auton vaihto lähestyy. Puntarissa on tällä hetkellä Saab 9-3X SC 2.0TS XWD ja Subaru Legacy 2.0i, Audi A4 Avant 2.0T Q lukeutuisi samaan ryhmään, mutta jää pois korkean hinnan takia.

Tällä hetkellä alla on Honda Accord Tourer vm07, joka asettaa lähtökohdan. Ja aina hieman paremmaksi sais auto muuttua kun vaihtaa. :)

Subaru kiinnostaa kiinteän nelivedon takia, mutta kone on vapari ja 150hv (omasta mielestä hengetön), Saabissa taisi olla 4 sukupolven haldex, mutta ilmeisesti hyväksi todettu muissa merkeissä.

Saabin etuja on sitten turbo kone ja n. 50 heppaa enemmän. Sisätilat ovat aika lailla samassa luokassa.Toki on muitakin asioita mitkä puoltaa Saabin puoleen, mutta tuo tekniikkapuoli lähinnä kiinnostaa ja sen nelivedon toimivuus. Kulutukselle en niinkään paino-arvoa laita, kun kilometrejä ei vuodessa liiaksi asti tule.

Saab -foorumilla ei hirveästi ole ollut juttua näistä 9-3X, mistä lie johtuu, korkea hinta tai jokin muu asia. Onko nyt niin, että ihmiset odottelevat mahdollisesti 2012 julkaistavaa uutta mallia vai mikä on syynä. Esim. Rintajoupilla löytyy esittelyautoja ja vähän ajettuja 9-3X:ä muutamia ja ovat olleet jo jonkin aikaa myynnissä.

Silti kaipailisin hieman kommentteja tästä mallista. Taitaa olla turha kysyä, että kumman noista foorumilaiset valitsisivat? :)
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Itsellä ollut nyt reilu puoli vuotta tuo ns. normi 9-3SC XWD, tuo 9-3X poikkeaa tuosta lähinnän korkeamman maavaran ja erilaisten (muhkeampien) helmojen/puskureiden alaosien puolesta. Tuo ns. Haldex 4 nelivetohan on kehitetty alunperin nimenomaan yhteistyössä Saabin kanssa ja se onkin esitelty juurikin ensimmäisenä Saab 9-3SS/SC XWD malleissa. Muihin merkkeihin tämä Haldex 4 on saatu hieman myöhemmin. Toimivuudeltaan kyseinen neliveto on jatkuva eli jommalla kummalla akselilla on aina vähintään 5% vedosta. Lisäksi poikkeuksena aiemmista Haldexeista tämä järjestelmä ei vaadi pyörien luistoa siirtääkseen vetoa edestä taakse tai päinvastoin. Tämä perustuu siihen että järjestelmä on itegroitu moottorinohjauksen kanssa ja samalla useiden erilaisten antureiden kanssa jotka kokoajan haistelevat minne auto on menossa ja minne sen halutaan menevän. Mutta se teoriasta, omat kokemukset viime talvelta ovat sanalla sanoen erittäin positiiviset kun pitoa tuntuu olevan miltei loputtomiin ja tuikassakin paikassa kuten paksussa sohjossa auto etenee ilman minkäänlaisia ongelmia. Omien kokemusten pohjalta ehdoton etu perinteisiin nelivetoihin on auton ketteryys joka on ihan eri luokkaa esim. verrattuna Legacyn parkkipaikkapyörittelyyn ja tietenkin se että veto on aina pääosin siellä missä sitä tarvitaan eli esim. kuivalta lähtiessä takana ja maantieajossa edessä.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
HarriT
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Kesä 18, 2010 16:53

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja HarriT »

Subarua ja Saabia olen koeajanut, mutta enpä huomannut testata tuota ketteryyttä, ketteryys ei ole pahasta. Pitääpä ottaa asiaksi ja käydä vielä ajelemassa kumpaisellakin.
Tuota Subaru foorumia kun olen lueskellut, niin yksi tyyppivika/ominaisuus tjsp on tuo subarun kytkimen toiminta, eli jos kärryä joutuu vetelemään niin kytkin kuulemma kuluu hyvinkin äkkiä ja ns. "savuaa" jos joutuu hieman kärryn kanssa peruuttellessa luistattamaan. Toisaalta se peruuttelu on taitolaji, mutta ilmeisen herkästi se alkaa oirimaan.

Itsellä on tarve vedellä kärryä ja kesä/talvi aikaan mökkitietä pitäisi päästä kulkemaan, siinä mielessä tuosta 9-3X ylimääräisestä maavarasta ei ole ainakaan haittaa. Omasta mielestä tuo ylimääräinen maavara ei ainakaan ajossa tunnu, alusta on tukeva ja kulkee kuin juna kiskoilla.

Mites käyttökokemukset tuosta kärryn vetämisestä, onko Saabissa ollut mitään tuon Subarun kaltaista ongelmaa?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Sivusta hyppään kommentoimaan. Mulla on diesel Subaru ollut kohta 2 vuotta ja sitä ennen oli 2 X 9-3 SportCombi.

Kytkin on akilleen kantapää. Johtuu ihan Boxer rakenteesta. Kytkin ja vauhtipyörä on pienikokoisia, joten jos ajaa kuten mummot niin savu nousee ;) Ja tätä ongelmaa korostaa Boxer rakenteen hento alakierrosvääntö.

Huomion arvoisia seikkoja 9-3X:n maavara on 157mm. Perus Legacy 150mm. Outback 200mm. Jos mökkitielle siis meinaat.

Huonommille teille jne. ehdottomasti automaatti. Oli sitten mikä vain merkki kyseessä. Se on ainoa asia joka mua tässä nykyisessä kulkineessa harmittaa, kun tomaattia ei ole.

Aika yllättävä kommentti oli tuo Saabin näppäryys vs Subaru. Kuitenkin Subarulla on pienempi kääntösäde? Raskas ohjaus(ko)? Itse olen kokenut awd Outbackin joka tilanteessa näppärämmäksi ajaa kuin edellinen 9-3TTiD Automaatti.

Sanoisin, että jos oikeasti on tarvetta autolle joka menee hieman huonompaankin paikkaan niin 9-3X ei ole se järkevin vaihtoehto. Mutta ostajan ne tarpeensa määritteleen. En minä. Itse päädyin juuri noilla kriteereillä Subaru Outback malliin ja edelleenkään (43tkm ajanut) en ole katunut päätöstäni.

Sitten niihin juttuihin joissa Saab vie ja muut vikisee ;)

Ilmastointi/automatiikka, Audio&säädöt, penkinlämmitys, penkkien säädöt, ulkoinen ja sisäinen tyylikkyys, materiaalit sisällä & ulkona, varustelumahdollisuudet (jos uutta ostaa). Lähinnä näitä asioita kaipaan 9-3:sta.

Paras on jos saat autoja koeajolle omiin ympyröihisi ja menet niillä sinne minne on tarkoitus jatkossakin. Mikä miellyttää eniten niin sen sitten ostat.

Subarusta mun suositus Outback 2.5i CVT vaihteistolla. Sillä pääsee ja on hyvät kyydit. Pääsee alle 9 litran vaikka kyseessä on iso jatkuva-nelivetoinen bensa-automaatti 200mm maavaralla. Hinnoiteltukin siten, ettei ole muita kuin Skoda Octavia Scout joka panee kampoihin jos rahoja lasketaan.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Eikös 9-3:ssa homma mene niin, että Diesel on kääntösäteeltään huomattavasti kankeampi kuin 4-pyttyinen bensavehjes riippumatta mahdollisesta nelivedosta. 2.0T voi hyvinkin olla Subarua ketterämpi vaikka TTiD ei sitä olisikaan.

Ohjaustehostajan(kin) puolella on täysin eri toteutus bensa- ja dieselkoneella olevassa autossa, enempää en jaksanut tähän hätään selvittää.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Marko A »

2.3i-16 kirjoitti:Eikös 9-3:ssa homma mene niin, että Diesel on kääntösäteeltään huomattavasti kankeampi kuin 4-pyttyinen bensavehjes riippumatta mahdollisesta nelivedosta. 2.0T voi hyvinkin olla Subarua ketterämpi vaikka TTiD ei sitä olisikaan.

Ohjaustehostajan(kin) puolella on täysin eri toteutus bensa- ja dieselkoneella olevassa autossa, enempää en jaksanut tähän hätään selvittää.
Tuttua hommaa. Mulla kun ´08 vaihtui SC 1.8t (BSR) -> SC TTiD Aut. ja täällä (9-3 foorumilla) kritisoinkin dieselin ohjausta pariin otteeseen. BensaSaba oli selkeästi miellyttävämpi ohjastettava, sekä itse ohjauksen mutta myöskin painojakauman vuoksi. Automaatti toi siis dieseliin vielä lisää keulapainoa.

HarriT:"Saabin etuja on sitten turbo kone ja n. 50 heppaa enemmän."

Tämä ei varsinaisesti kuitenkaan suorituskyvyssä näy. Mikä hieman jopa ihmetyttääkin. Aiemmin Saabin 0-100 menoa aina sanottiin, että se kärsii etuvetoisuudesta. Nyt kuitenkaan XWD ei tuonut siihen parannusta. Päin vastoin.
Mutta järki tässäkin käteen. Kyllä pitäis meikäläisittäin olla tarpeeksi jos 0-100kmh taittuu alle 10sek. Se kertoo (ainakin mulle) että auto kulkee kohtalaisesti ja ohikin sillä pääsee (myös vaparibensakoneella jos älyää vaihtaa vaihteita).

Huomaa varmaan, että suhtaudun hieman kriittisesti 9-3X malliin. Johtuu vain siitä, kun odotin sitä niinkuin kuuta nousevaa ja viimein kun se tuli myyntiin niin se oli mulle pettymys. Syyt: liian pieni maavara, ei diesel+XWD versiota ja muutenkin "X" toi mukanaan nelivedon lisäksi vain koristeita mutta ei (säätyvän takajousituksen lisäksi) mitään mikä vaikuttais auton käytettävyyteen, kuten eri materiaalit, lisävarusteet yms.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

Marko A kirjoitti: Huomion arvoisia seikkoja 9-3X:n maavara on 157mm. Perus Legacy 150mm. Outback 200mm. Jos mökkitielle siis meinaat.

Huonommille teille jne. ehdottomasti automaatti. Oli sitten mikä vain merkki kyseessä. Se on ainoa asia joka mua tässä nykyisessä kulkineessa harmittaa, kun tomaattia ei ole.

Sanoisin, että jos oikeasti on tarvetta autolle joka menee hieman huonompaankin paikkaan niin 9-3X ei ole se järkevin vaihtoehto. Mutta ostajan ne tarpeensa määritteleen. En minä. Itse päädyin juuri noilla kriteereillä Subaru Outback malliin ja edelleenkään (43tkm ajanut) en ole katunut päätöstäni.
9-3X:n maavara riippuu moottorista. Etuvetoisessa (eli TTiD:ssä) on matalampi. Mikä arvo tuo 157mm on? En voi uskoa, että se on tyhjän bensamallin maavara.
VW golfille on teknisissä kuvissa maavara on vain 89mm. Mutta ko luku on maksimipainolla, ilman kuormaa maavara on 150mm. Eli golfin maavara on tuolla välillä. Mielenkiintoisena yksityiskohtana: matalin golf, eli R, on kuormatun maavaran suhteen korkein (95mm). Saabeista en vastaavia tietoja netistä löydä.

Ennen subben automaatit eivät olleet samalla jatkuvalla nelivedolla kuin manuaalit. Niissä on/oli kytkeytyvä versio, miten lienee CVT:n laita.

Jos autojen paino on sama ja niissä on 50hv tehoeroa, niin kiihtyvyydessä on selvä ero. Valmistajien ilmoituksen ovat oma juttunsa ja totuus toinen. Lisäksi turbon vääntö antaa tehoa alempana kuin vapari. Ajelen juuri sijaisautolla, jonka kiihtyvyys paperilla on lähes sama kuin oman (1.4TSI vs 2.0TDI). Tämä on kuitenkin aika mopon tuntuinen verrattuna omaan.
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja aero »

tmr97 kirjoitti:Jos autojen paino on sama ja niissä on 50hv tehoeroa, niin kiihtyvyydessä on selvä ero.
Paitsi jos tämä ero kurotaan (tai lähinnä venytetään) umpeen "sopivalla" vaihteistolla. Nimenomaan automaateissa on askeja, jotka vaihtaa silloin kun pitää ja nopeasti, askeja, jotka vaihtaa ehkä joskus, viivytellen ja luistellen sekä kaikkea tältä väliltä. Ja lisäksi tuo CVT, joka pystyy pitämään moottorin kierrokset jatkuvasti optimaalisina - ainakin teoriassa. Luistelevalla ja hitaalla vaihdolla saa helposti hukattua yli sekunnin, joka 0-100 -ajassa on melko pitkä aika.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

Maavarasta: XWD:ssä on maavaran automaattinen säätö, joka pitää maavaran vakiona. Tämä on tärkeä ominaisuus, puuttuu scoutista ja vakio legacystä. Nyky Outbackistä en tiedä, vanhassa oli.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

CVT-laatikkojakin on monenlaisia, Subarun käyttämää en ole kokeillut. Kaikille kokeilemilleni on ollut yhteistä se, että paikaltaan liikahtaminen kestää helposti pari sekuntia kaasunpainalluksesta, joten ei se 0-100 ole portaattomallekaan mikään helppo nakki.

Mulle on tullut automerkkien kiihtyvyysilmoituksista sellainen kuva, että toiset ilmoittavat automaattivaihteisten versioidensa arvot ottamatta huomioon vedon kytkeytymisen viivettä (lähtö jarrua vasten) ja toiset kaasunpainalluksesta. Erot ovat olleet perinteisesti suuret esimerkiksi samaa laatikkoa käyttäneiden samantehoisten ja -painoisten Volvon ja Saabin välillä, myös niin matalatehoisissa malleissa, ettei sutiminen (alusta ja sen vaikutus pitoon) käytännössä vaikuta lopputulokseen. Mittauksellehan ei ole minkäänlaista standardia ja ilmoitettu arvo onkin lähinnä suuntaa-antava markkinointi-ihmisten pähkäilyn tuote.

Verratkaapa vaikka OG 9-5 wagonia ja edellistä V70:a, 2.0t ja 2.4 103Kw-versiota. Sama laatikko (AW55-50SN), suunnilleen sama omamassa, Volvossa tehoa 7Kw vähemmän ja 0-100 ilmoitettu arvo 1,1sek nopeampi. Samantyylinen ero toistuu myös tehokkaammissa malleissa, käytännössä sitä ei juuri ole :wink:

Ts. Ilmoitetut arvot kannattaa jättää omaan arvoonsa, perstuntuma tahi mittaus kertoo paljon enemmän.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Marko A »

tmr97 kirjoitti: 9-3X:n maavara riippuu moottorista. Etuvetoisessa (eli TTiD:ssä) on matalampi. Mikä arvo tuo 157mm on? En voi uskoa, että se on tyhjän bensamallin maavara.
Joo. En voinut itsekään uskoa, että tuo 157mm on bensa X:n maavara. Kysy itse Saabilta jos et usko. Mulle kertoivat näin kun ihmettelin, että livenä X näyttää aika matalalta. Olettaisin tietojen pitävän paikkansa.



Alustan korkeudet MY2010

XWD 9-3X +35mm
XWD 9-3 SS/SC +25mm
FWD 9-3X 1.9TTiD +20mm
----------------------------------------------------------------------------------------
FWD 9-3 vakioalusta 0 (120mm/122mm)
----------------------------------------------------------------------------------------
FWD 9-3 SS/SC Sportalusta -10mm

Ystävällisin terveisin,

GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Marko A »

tmr97 kirjoitti:Maavarasta: XWD:ssä on maavaran automaattinen säätö, joka pitää maavaran vakiona. Tämä on tärkeä ominaisuus, puuttuu scoutista ja vakio legacystä. Nyky Outbackistä en tiedä, vanhassa oli.
9-3X:ssä on takana automaattinen korkeuden säätö. Kuten myös Subaru Outbackissä. Uudessakin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Marko A »

2.3i-16 kirjoitti: Ts. Ilmoitetut arvot kannattaa jättää omaan arvoonsa, perstuntuma tahi mittaus kertoo paljon enemmän.
Perstuntuma valehtelee lähes aina. Sokkotestissä on (ilman rata-ajoa) vaika erottaa 20 hepan eroa. Jopa samassa autossa. Nim. turbojen kanssa väillä paljonkin pelannut ;)

Täältävoi katsella nelivetojen ohituskiihtyvyyksiä (TM mitattuja). Aivan hyvin se tuo Subarun 2.5i CVT (lineartronic) siellä seassa menee. Varsinkin kun huomioi tehot/väännöt, auton kokoluokan ja hinnan. Kannattaa käydä ihmettelemässä CVT:n toimintaa Subarussa. Varsinkin jos on jos CVT:tä kokemuksia. Subarulla se on mielestäni erittäin onnistunut.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Marko A kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti: Ts. Ilmoitetut arvot kannattaa jättää omaan arvoonsa, perstuntuma tahi mittaus kertoo paljon enemmän.
Perstuntuma valehtelee lähes aina. Sokkotestissä on (ilman rata-ajoa) vaika erottaa 20 hepan eroa. Jopa samassa autossa. Nim. turbojen kanssa väillä paljonkin pelannut ;)
Aika paljon on tosiaan kiinni vääntökäyrän muodosta tuo perstuntuma, eli ei sekään mitenkään ehdottoman hyvä väline ole. Sekuntikelloa käteen vaan, vaihtoehtoisesti vertailua voi tehdä jollakin GPS-softalla :lol:

Voisin kyllä piruuttani käydä ihmettelemässä onko 6 vuotta vanha kokemus portaattomasta (multitronic) vanhentunutta, vaikkapa sitten subarulla. Voisi kuvitella, että paljon olisi tehtävissä ihan ohjauspurkkien tarkemmalla yhteensovittamisella.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin