9-3X

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja HMK »

Mitä todellista virkaa tuollaisella autolla on? Se ei ole maasturi, jonka voi ostaa varsinaiseen maastokäyttöön tai citymaasturi, joka sopii vähemmän pahoille mökkiteille. Ilmeisesti tarkoituksena on ollut tehdä vain Audin tai Volvon yms. tapainen korotettu henkilöauto. Siitä se on on hyvä, että erottuu muusta 9-3 massasta (naapurille sulateltavaa) ja sitä voi käyttää normaalina henkilöautona, joka on helmoista vähän erinäköinen. Muuta varsinaista hyötykäyttöä en sille keksi.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

potkuhousu kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:Ymmärsinkö oikein ettei dieseliä saa nelivetona?
Kyllä disukka vain etuvetoisena, on kuulemma liian kallista tehdä disukka XWD tai sitten se toinen selitys ei mahdu.
It is true that the diesel is only available on FWD versions, the reason is not technical, but is about the cost of the changes necessary to combine the two. There is a new clutch housing required, which is very costly, some new engine brackets and a modified air intake. There is a particle filter available from the upcoming Saab 9-5 that would work, so that would not need to be new even though the FWD particle filter doesn't fit in together with the propshaft..

Lähde: saabsunited.com

Eli, olisi mahdollista, mutta autosta tulisi niin kallis, ettei kukaan haluaisi ostaa sitä.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

HMK kirjoitti:Mitä todellista virkaa tuollaisella autolla on? Se ei ole maasturi, jonka voi ostaa varsinaiseen maastokäyttöön tai citymaasturi, joka sopii vähemmän pahoille mökkiteille. Ilmeisesti tarkoituksena on ollut tehdä vain Audin tai Volvon yms. tapainen korotettu henkilöauto. Siitä se on on hyvä, että erottuu muusta 9-3 massasta (naapurille sulateltavaa) ja sitä voi käyttää normaalina henkilöautona, joka on helmoista vähän erinäköinen. Muuta varsinaista hyötykäyttöä en sille keksi.
No jos ajattelen omaa käyttöä, niin ensimmäisenä tulee mieleen vaikka veneen nosto. Omalla 9-5:llä en pääse edes rantaan. Okei, mun äidillä on maasturi, sitä saan kyllä silloin tällöin lainaan, mutta en aina kun sitä tarvis. Itse en viitsi välttämättä ajella 100% ajoistani jollain puhtaalla maasturilla. Toisekseen, neliveto itsessään voisi riittää etenemiskyvyn puolesta, mutta on teitä joilla sillä pitäisi ajaa hissukseen - tolla korotetulla voi vain laskea menemään.

Asia erikseen, tarvitseeko se noita muovipuskureita parantaakseen ominaisuuksiaan... Mutta se nyt vaan on toi noiden autojen juttu...

Eli se on korotettu vehje missä säilyy henkilöauton hyvät puolet ja saadaan himppu maastureiden ominaisuuksista. Kompromissi.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

HMK kirjoitti:Mitä todellista virkaa tuollaisella autolla on? Se ei ole maasturi, jonka voi ostaa varsinaiseen maastokäyttöön tai citymaasturi, joka sopii vähemmän pahoille mökkiteille. Ilmeisesti tarkoituksena on ollut tehdä vain Audin tai Volvon yms. tapainen korotettu henkilöauto. Siitä se on on hyvä, että erottuu muusta 9-3 massasta (naapurille sulateltavaa) ja sitä voi käyttää normaalina henkilöautona, joka on helmoista vähän erinäköinen. Muuta varsinaista hyötykäyttöä en sille keksi.
Samalla logiikalla kaikki nuo scoutit, forresterit yms. on hyödyttömiä pelejä, mutta jostain niillekin ostajia löytyy. Sääli vaan että Saab:
A) On ainakin kaksi vuotta myöhässä tällä mallillaan
B) Ei ole mikään "lehdistön ihannetyttö", millä on järkyttävän suuri vaikutus imagoon/myyntiin
C) On liian usealla autokauppiailla joku 3. tai 4. "jämämerkki", jota ei oikeastaan edes yritetä myydä.

Kuten sanottua, itse ainakin ostaisin moisen heti jos en olisi persaukinen.

Tuommoinen hieman korotettu nelivetopeli sopisi oivasti Paippisten bulevardeille talvikeleillä. Tämän allekirjoittaa varmasti myös nykyinen Kartanon VT-isäntä, joka vaihtoi quattro-audinsa uudempaan etuvetomalliin ja ensi töikseen kirosi eräällä loskakelillä jatkuvasti joulukuusena vilkkuvia ESP, ABS, TCS yms etc varoitusvaloja, kun elektroniikka koitti pitää etuvetovehjettä tiellä vauhdissa, joka quattrolle oli pala kakkua :)
Pajero on vähän turhan overkill maastovehje niihin olosuhteisiin, ja nelivetosaabia tuskin tarvitsisi pihamäen ojasta hilata joka talvi, toisin kun noita "talviautojen kunkkuja" og-ruoskia.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja juhokare »

potkuhousu kirjoitti:Poikkean massasta ja sanon että punaisena tuo on aika nami, tykkään.

Kuva
On minustakin. 8) Valkoinen on komean pelkistetty suhteessa noihin muihin tummempiin osiin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kyllä tuo valkoinen on nyt NIIN in.. :P Mutta eipä siinä, tykkään kyllä jossain määrin tuosta trendistä. Puhdasta ja pelkistettyä. Kunhan ei vaan lyö koskaan harmaan lailla läpi täällä suomessa, niin kaikki hyvin.. :wink:
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tri-Lo kirjoitti:Kyllä tuo valkoinen on nyt NIIN in.. :P Mutta eipä siinä, tykkään kyllä jossain määrin tuosta trendistä. Puhdasta ja pelkistettyä. Kunhan ei vaan lyö koskaan harmaan lailla läpi täällä suomessa, niin kaikki hyvin.. :wink:
Juuri näin! :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Samalla logiikalla kaikki nuo scoutit, forresterit yms. on hyödyttömiä pelejä, mutta jostain niillekin ostajia löytyy. Sääli vaan että Saab:
A) On ainakin kaksi vuotta myöhässä tällä mallillaan
B) Ei ole mikään "lehdistön ihannetyttö", millä on järkyttävän suuri vaikutus imagoon/myyntiin
C) On liian usealla autokauppiailla joku 3. tai 4. "jämämerkki", jota ei oikeastaan edes yritetä myydä.
:cry: sniff... Outbackin omistajana vedin lähes herneet nenukkaan.
" on hyödyttömiä pelejä, mutta jostain niillekin ostajia löytyy. "

Exäni, siis Saab 9-3 oli hieno ja miellyttävä auto, jolla oli mukava ajaa. Nykyinne Outback ei ole niin miellyttävä, eikä hieno - mutta sillä pääsen sinne minne olen menossa! Muistaakseni taisin täällä kertoakin jotain TTiD:lla tekemästäni ensimmäisestä lomareissusta. Märkää lunta reilut 10cm ja vuokrattu mökki korkean mäen laella. Ei-nari-nari, kun ei päässyt Saballa pihaan. Saatikka, että
sillä ois talvella halkokuorman tuonut metsästä jiiänee.

Ei saa katsella asioita pelkästään omasta näkökulmasta. Täällä pohojosessa asuville joilla talvi kestää noin 5 kuukautta, on nelivedosta enemmän hyötyä kuin äkikseltään arvaa. Se, että noihin autoihin laitetaan hienot muovihelmat ja muut krumeluurit on ihan turhaa ja p*rseestä. 9-3X on tästä paha esimerkki. Oikeasti eroaa 2.0T XWD:stä vain 3,5cm lisääntyneellä maavaralla. Kaikki muu on pelkkää koristelua. Vrt Outback: täyskokoinen vararengas, takana LSD (peruslegassa ei), maavara 20cm, isot sumarit korkealla, penkit kaatuu suoriksi (2 x peti), automaattisesti säätyvä takajousitus (traileri yms hommiin) ja vielä ne kosmeettiset koristelut.

Tuli koeajettua liki KAIKKI täällä myynnissä olevat cittarit. OB vei mennen tullen, tiloissa, ajettavuudessa, ulkonäössä, moottoreissa, tekniikassa yleensä ja maasto-ominaisuuksissakin lähes kaikkia cittareita. Sakut testas, niin vetotestissä jäi kaikki mukanaolleet Q7:sta X3:n ja vaikka mitä.

Ei ne KAIKKI ole pelkkiä koristeita, eikä niitä sellaiseksi hankita.

Olen samaa mieltä:
a) myöhässä, auttamatta
b) ei lehdistön, autoilevan median eikä ostajien ihannetyttö
c) ei ole kunnon myyntiverkostoa suomessa. Liian sekalaista ja hajallaan koko homma.

lisäksi d) ei dieseliä, etuovetoista 9-3X:a ei lasketa, se on täys vitsi.

Mun silmään tuo on ihan ok, mutta taka "suojapleksi" on törkeän tökerö ja samaten puskurit vois olla edes muka hieman pyöristetyt. Se on ihan yhtä lumikola kuin perus 9-3.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

Korotetut farkut on kaikea muuta kuin turhia. Niissä saa cittarin tasoiset maasto-ominaisuudet lähes ilman SUV-haittoja.

Tämä Saabin versio näyttää hyvältä. Eurooppalaisittain sen tekeminen oli sitten ihan turhaa, kun xwd puuttuu dieselistä. Hinnasta on turha valittaa, mutta 9-3X TTid A olisi auto, joka voisi mennä kaupaksi kovallakin hinnalla. Automaattia, kun ei löydy scout, outback, yms vehkeistä. Ja vetämisen suhteen perinteinen automaatti on hyvä, noista manuaaleista, ainakin dieseleistä, vielä puuttuu alennusvaihteet. Momenttimuunnin on oikeasti hyvä tuossa käytössä. Yksi kilpailija olisi Tiguan, mutta siihenkään ei saa kuin 140hv dieselin automaatin yhteyteen. Eikä ole eLSD:tä vastaavaa saatavissa.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Petter »

Niin, kieltämättä 9-3X TTiD FWD vaikuttaa hieman ristiriitaiselta...
Äkkiä sille ei keksi järkikäyttöä.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Petter kirjoitti:Niin, kieltämättä 9-3X TTiD FWD vaikuttaa hieman ristiriitaiselta...
Äkkiä sille ei keksi järkikäyttöä.
Nojaa...älä sano! Oli se minunkin eka ajatus, mutta toisaalta niin ei se ehkä ihan hullu idea ole tuokaan että sellainen hiukan korkeampi ja ei-niin-herkkä alaosa.(tummaa maalamatonta muovia maalatun pinnan sijasta) Ja onhan Saabit tunnetusti jo etuvetoisina hyvin eteneviä. :)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tri-Lo kirjoitti:
Petter kirjoitti:Niin, kieltämättä 9-3X TTiD FWD vaikuttaa hieman ristiriitaiselta...
Äkkiä sille ei keksi järkikäyttöä.
Nojaa...älä sano! Oli se minunkin eka ajatus, mutta toisaalta niin ei se ehkä ihan hullu idea ole tuokaan että sellainen hiukan korkeampi ja ei-niin-herkkä alaosa.(tummaa maalamatonta muovia maalatun pinnan sijasta) Ja onhan Saabit tunnetusti jo etuvetoisina hyvin eteneviä. :)
Onhan se kyllä niinkin. Varmaan oisin ostanut semmosen sillon TTiD:ä ostaessa jos ois ollut tarjolla. Niin typerä idea kun onkin. Alaosa näyttää kyllä minusta herkemmältä kuin perus Linear/Vector malleissa? Niissä se on keskeltä hieman nostettu kun tuossa X:ssä se on mallia kola, ihan kuten Aerossakin.

Jos ajatuksilla saa leikkiä, niin tuosta 2.0T:stä jos vääntäisivät suorasuihkuversion ja tuplakytkis vaihteisto kaveriksi niin mmmm-mmmmmmmm :mrgreen:

Se kun vie tuo perus XWD 2.0T aika reilusti soppaa koeajon perusteella.
Viimeksi muokannut Marko A, Pe Helmi 13, 2009 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Ensimmäiset koeajot 9-3X:stä on nyt saapunut. Valitettavasti vain ruotsiksi.
Mutta, yllättävän positiivisia kirjoituksia.

Lyhyesti:

Plussaa:
-Näyttää paremmalta oikeasti kuin kuvissa.
-Pärjää hyvin maastossa, mutta kannattaa ostaa eLSD:llä.
-Tuntuu enemmän henkilöautolta, kuin esim. XC70.
-Mukavat penkit
-Parempi maastossa kuin normaali XWD

Miinusta:
-Kun ei saa diesel ja neliveto yhdistettyä
-Olisi saanut tulla jo muutama vuosi sitten.

Tekniken Värld

SvD

Allt om motor
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Viimeksi muokannut Nikke_M, La Helmi 28, 2009 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
IamTheStig
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja IamTheStig »

http://car-reviews.suite101.com/article ... over_30000

Jotenkin yllättävä toi #1

Imho hirveen näkösiä noi crossover suv:t. ja varmaan yhtä turhia suurimmalle osalle ostajista kuin itse suv:tkin. ja en vaan jaksa ymmärtää uusien saabien tuning-takavaloja, ne on aivan oksettavat. Saako noihin varaosana jostain nätimpiä?
Vastaa Viestiin