9-3X

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Marko A kirjoitti:Nyt ollaan heikoilla jäillä ja offtopiccia niin että tukka lähtee... :lol:

Se, ettei ymmärrä 5cm maavarahyötyä taikka Haldex vetoisia nelivetoja ja niiden käyttötarkoitusta on aika huvittavaa provoilua. Johon tartun heti. Aivan yhtä vähän ymmärrettävää on sporttiauto matalalla alustalla. Molemmat on yhtä hyviä/turhia tai mieluummin miten vain.

Käyttötarkoituksia on monia käyttäjien mukaan. Itse en koe, että nykyisessä autossani on juurikaan sen huonompi ajettavuus kuin saman kokoluokan farkuissa perusalustallaan. 5cm lisävarasta huolimatta.
Niinhän me vähän ollaan, mutta osaltaan myös 9-3X:n nelivetoon ja nelivedottomuuteen liittyen :lol:

Sanotaanko näin, että itselläni ainoa käyttötarkoitus nelivedolle on käytännössä tuo veneen nostaminen/laskeminen (ei-liikennekäyttöön kelpaavine trailereineen painaa luokkaa 2.9t) hiukan huonolta alustalta, kunnon rampit ovat melko harvassa. Edellinen auto oli Grand Cherokee 2006, jota ennen jouduin nostelemaan venettä haldex-passatilla ja homma oli melko hankalaa vedon nykiessä eestaas. Onneksi GC on tällä erää broidilla, joten veneen nosto onnistuu melko helpolla auton lainalla. Voi sitä helppoutta kun lyö lukot kiinni ja alennusvaihteiston päälle. Ei nykimistä, ei kiinnijäämisiä, ei uudelleenyrityksiä, ei jännitystä.

Sanomattakin on selvää, että kaksivetoisella ei ole tuolla mitään sanomista.

Tuosta ajasta jäi jäätävät antipatiat ei-jatkuvia nelivetoja vastaan, kun homma muuttui kertaheitolla niin paljon helpommaksi ja mukavammaksi.

Kaupungissa enkä varsinkaan tien päällä (90% käytöstä) en tarvitse nelivetoa, arvostan enemmän hyviä kaarreominaisuuksia. Kaarreajossa, esim. mutkaisia maaseututeitä ajellessa 3 cm korkeusero alkaa olemaan jo huomattava. Jostakin kumman syystä matkat hidastuvat ja tulee ajettua näitä pienempiä teitä valtateiden sijaan vain koska se on niin paljon hauskempaa :wink:

Jos joku on erikoista, on sitä ainakin se että 9-3X:aa myydään dieselinä ja etuvedolla. Täysin järjetön auto, huomattavasti rumempikin kuin tavallinen malli vectorina.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
ka_0593
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 09:16
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja ka_0593 »

Marko A kirjoitti:Nyt ollaan heikoilla jäillä ja offtopiccia niin että tukka lähtee... :lol:

Se, ettei ymmärrä 5cm maavarahyötyä taikka Haldex vetoisia nelivetoja ja niiden käyttötarkoitusta on aika huvittavaa provoilua. Johon tartun heti. Aivan yhtä vähän ymmärrettävää on sporttiauto matalalla alustalla. Molemmat on yhtä hyviä/turhia tai mieluummin miten vain.

Käyttötarkoituksia on monia käyttäjien mukaan. Itse en koe, että nykyisessä autossani on juurikaan sen huonompi ajettavuus kuin saman kokoluokan farkuissa perusalustallaan. 5cm lisävarasta huolimatta.
komp :)
ka_0593
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 09:16
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja ka_0593 »

Itse haluan pitää vain yhtä autoa, joka on silloin useiden asioiden komprommissi, eikö?
Ajan autollani sillon tällöin myös teillä, jotka ovat lemminkäiseltä jääneet päällystämättä. Liekö tarjous ollut liian kallis ;) näillä teillä nykyautojen kokoajan pienenevillä maavaroilla ei pärjää -> joutuu kävelemään.
Eli olen henkilö joka tarvii autoa jossa on kohtuullinen maavara. Neliveto taas on minulle täysin turha..
Eli voisin hyvinkin ostaa tässä ketjussa käsiteltyjä autoja.
Esim parilla kaverillani on ocatavia korotetulla maavaralla (+23mm) silläkin on merkitystä. Usko pois.
40mm olis vielä parempi..
Autoja on monenlaisia, samoin käyttäjiä...
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

No, voi olla että olen sitten vain kaupunkilainen puusilmä, joka ei ymmärrä, että mihin tuota korotusta tarvitaan jossei tarvita myös nelivetoa :lol: Käyttäjähän tällaisessa asiassa aina oikeassa on :wink:

En tosiaan ole koskaan asunut edes sellaisessa talossa, jossa olisi asukkaan tehtäviä lumitöitä saati ongelmia autolla liikkumisen kanssa sen Lounais-Suomen yhden ainoan vuosittaisen lumimyräkän jäljiltä :lol:
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Tuli tänään käytyä Magneetissa tuommosta katselemassa, täytyy kyllä sanoa että on kyllä todella hieno peli, pakko saada tollanen vielä jossain vaiheessa :)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olisin itsekin kiinnostunut näkemään ks. auton, mutta täällä Oulussa sitä ei vielä taida olla jälleenmyyjällä. Lupasivat kyllä tehdä asialla jotain. :?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Mepis »

Tänään näin luonnossa liikkeen sisällä. Ei hullumpi varsinkaan edestä. Muovit eivät olleet niin hallitsevia kuin mielikuva oli ollut. Muuten ei erityistä uutta. Sisällä hiilikuitusomisteet alumiinin tilalla, ihan ok.

TTiD etuvetoisena voi palvella korkealla maavarallaan tiettyjä tarpeita. Nelivedon puuttuminen laskee hintaa ja yksinkertaistaa rakennetta. Mielestäni Saabin pitäisi tarjota käytännöllisiä autoja, joissa sitten sporttisuutta voi lisätä kukkaron ja halun mukaan. Ehkä etuvetoinen X on sitä. Samalla 9-3X voitaisiin kyllä tarjota kaikilla muillakin moottoreilla ja varustetasoilla. Ehkä karvalakki X:ä on tulossa myöhemmin (vaikkapa ilman helmamuoveja). Niillä venytetään 9-3 korimallin elinkaari yli kymmeneen vuoteen :?
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

Edellinen auto oli Grand Cherokee 2006, jota ennen jouduin nostelemaan venettä haldex-passatilla ja homma oli melko hankalaa vedon nykiessä eestaas.
Haldex-passatissa (vm2005-) on haldelxin versio 2, eli pitää sutaista ennen kytkeytymistä. Saabissa on versio 4, joka on lähtiessä aina nelivetoinen. Jos passat oli edellistä korimallia (1997 - 2005), niin nelveto on jatkuva torsen.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Kyllä passatti oli Haldexilla, eli tätä uudempaa korimallia.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
ka_0593
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 09:16
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja ka_0593 »

Saako 9-3X vielä ns. korotettua maavaraa tyyliin +20mm?
Voisi olla kysyntää..
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka Saabistit

Laiton vajaa vuosi sitten maahantuontiin ehdotuksen, että tiedottasivat tehtaalle, että laittaisivat ns. "maastolukitusnapin", jolla ohjattaisiin Haldexin kytkin kiinteäksi vaikeisiin olosuhteisiin. Tälläistä voitasiin tarvita paksussa lumessa, mudassa yms olosuhteissa. Lukitus voisi laueta pois automaattisesti vaikka 40km/h nopeudessa, ettei vaarannettaisi hallittavuutta. Tästä piti tehdä aloite suoraan GM:ään, mutta eipä sieltä ole mitään kuulunut.

Mutta tälläisen kytkennän joku osaa tehdä itsekkin. Tarvitaanko tälläistä kytkentää perheautossa?

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Sonett73 kirjoitti:Moikka Saabistit

Laiton vajaa vuosi sitten maahantuontiin ehdotuksen, että tiedottasivat tehtaalle, että laittaisivat ns. "maastolukitusnapin", jolla ohjattaisiin Haldexin kytkin kiinteäksi vaikeisiin olosuhteisiin. Tälläistä voitasiin tarvita paksussa lumessa, mudassa yms olosuhteissa. Lukitus voisi laueta pois automaattisesti vaikka 40km/h nopeudessa, ettei vaarannettaisi hallittavuutta. Tästä piti tehdä aloite suoraan GM:ään, mutta eipä sieltä ole mitään kuulunut.

Mutta tälläisen kytkennän joku osaa tehdä itsekkin. Tarvitaanko tälläistä kytkentää perheautossa?

Ari
Nykyisestä nelivedosta olen oppinut, että toki neliveto kytketään päälle itse, mutta tasauspyörästönlukko asetetaan elektronisesti ja noin 30 km/h jälkeen sen pitäisi laueta pois päältä. Tässä ehdotuksessa siis lienee sama periaate, olisi varmasti hyvä lisä tuohon autoon.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5349
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja VKe »

Pääsin koeajamaan 9-3X:ää TTiD:llä. Mainio peli, saa olla, kiitos !!

Täytyy myöntää että sillä oli parempi motarilla ajaa kuin omalla SC TTiD:llä :? . Omassa on se sporttialusta mut ei tullu mieleenki tsekata mikä alusta koeajokissa oli alla...
Sininen Saab 9-3, '99
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ehdottomasti 50/50 lukitus mahdollisuus sais olla, kun elektroniikalla ohjataan. Sama eLSD:en. Ja vielä mäkipidätin vakioksi, kun sen voi pelkällä ABS antureilla ja ohjauksella toteuttaa. Eikä maksais varmasti kun pätkän softaa.

Mikä mättää? Toiset merkit näitä jo tarjonneet pitkän aikaa "maastokelpoisiin".
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3X

Viesti Kirjoittaja Marko A »

VKe kirjoitti:Pääsin koeajamaan 9-3X:ää TTiD:llä. Mainio peli, saa olla, kiitos !!

Täytyy myöntää että sillä oli parempi motarilla ajaa kuin omalla SC TTiD:llä :? . Omassa on se sporttialusta mut ei tullu mieleenki tsekata mikä alusta koeajokissa oli alla...
TTiD 9-3X:n alusta on 20mm korotettu vakioalustaan verrattuna. Eikös täällä nimenomaan väitetty korotuksen pilaavan ajettavuuden?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin