SAAB 9X Air

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Niinhän tuota luulisi, että satsattaisiin 9-3:sta pienempään malliin. Mikäli tuollainen joskus tulee, niin eiköhän GM pidä huolen siitä että malli tulee markkinoille vähintään yhden sukupolven kilpailijoita jäljempänä. Muutenhan se saattaisi mennä vahingossa kaupaksikin.

Huvittavaa miettiä taaksepäin kuinka vuosituhannen alussä lupailtiin mielenkiintoisimpia Saab-vuosia seuraavan viiden-kuuden vuoden sisällä kuin koskaan ennen. Mikä oli lopputulos:

- Uusi 9-3, jonka laatuvaikutelma kaukana kilpailijoiden tasosta. Farmari markkinoille auttamatta liian myöhään, avo auttamatta liian ruma perästä.

- Pari kappaletta 9-5 kasvojenkohotuksia

- Nerokkaita konseptiautoja joiden nostattamia odotuksia ei hyödynnetä mitenkään

- Yksi Subaru ja yksi GM-möhkö Saabin logoin varustettuna.

Autoteollisuudessa ehkä ainoastaan Lada pystynyt huonompaan suoritukseen 2000-luvulla. :lol: Mikäli uusi 9-5 rämpii yhtä huonosti lienee syytä valmistautua merkin hautajaisiin.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja HMK »

GM:n tulevaisuus näyttää niin heikolta, että todennäköisesti Saabin uudet mallit (jos edes on tulossa) viivästyvät vielä tästäkin. Kansa ei Jenkeissä enää osta tarpeeksi ja rahat alkavat loppumaan. Pahimmassa tapauksessa Saabin tuotanto pistetään jäihin vuosiksi ja sitten kun taloustilanne kohentuu :saab: kaivetaan naftaliinista.

Pääasia, että varaosia riittää :o
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

CC Aero kirjoitti:- Nerokkaita konseptiautoja joiden nostattamia odotuksia ei hyödynnetä mitenkään.
Noilla konseptiautoilla nimenomaan pidetään hengissä niitä "odotuksia", kun ei ole varaa laittaa markkinoille uusia malleja. Kätevä tapa saada huomiota itselleen, mutta loppukädessä Saab -fanit pettyvät, koska erittäin harva konseptimalli näkee päivänvalon ihan tuotantomallina.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
CC Aero kirjoitti:- Nerokkaita konseptiautoja joiden nostattamia odotuksia ei hyödynnetä mitenkään.
Noilla konseptiautoilla nimenomaan pidetään hengissä niitä "odotuksia", kun ei ole varaa laittaa markkinoille uusia malleja. Kätevä tapa saada huomiota itselleen, mutta loppukädessä Saab -fanit pettyvät, koska erittäin harva konseptimalli näkee päivänvalon ihan tuotantomallina.
Omalla kohdallani on käynyt nimenomaan miten kirjoitit: tulee paha pettymys. Turhauttavaa katsella mitenkä Saabilla olisi rahkeita hyvin omaperäisiin autoihin mutta mitään uutta ei kuitenkaan ole tullut. Veikkaan, että myös monet muut kuin Saab-fanaatikot ovat pettyneet.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Tuulilasissa ihmeteltiin juuri tuota miksi Saab ei saa tuotantoon uutta autoa. Toimittaja olisi halunnut juuri tämän Pariisissa nähdyn 9X Airin lähes sellaisenaan tuotantoon. Surkealtahan tuo touhu on näyttänyt ja tulevaisuus näyttää valitettavasti vielä pahemmalta.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Melkoisen osuvasti sanottu. Lisäisin listaan vielä olemattoman markkinoinnin ja heikkenevän palvelun myynti- ja huoltotilanteissa.
CC Aero kirjoitti:....lupailtiin mielenkiintoisimpia Saab-vuosia seuraavan viiden-kuuden vuoden sisällä kuin koskaan ennen. Mikä oli lopputulos:

- Uusi 9-3, jonka laatuvaikutelma kaukana kilpailijoiden tasosta. Farmari markkinoille auttamatta liian myöhään, avo auttamatta liian ruma perästä.

- Pari kappaletta 9-5 kasvojenkohotuksia

- Nerokkaita konseptiautoja joiden nostattamia odotuksia ei hyödynnetä mitenkään

- Yksi Subaru ja yksi GM-möhkö Saabin logoin varustettuna....
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Näyttää tulleneen Saabin sivuille tietoa tähän malliin liittyen.

http://www.saab.fi/main/FI/fi/
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tekniset tiedot

Saab BioPower -moottori:

Poikittain asennettu, etuveto.
1 398 cm3. Neljä sylinteriä Sylinterin halkaisija / iskun pituus: 73,4/ 82,6 mm.
Alumiininen sylinterinkansi, valurautainen sylinterilohko.
Ketjuvetoinen DOHC. Neljä venttiiliä sylinteriä kohti.

Takoteräksinen kampiakseli, teräksiset kiertokanget.
Alumiinimännät, öljysuihkujäähdytys.
Suorasuihkutus keskelle asennetuilla injektoreilla.
VVT sekä imu- että pakoventtiileissä.

Suolalla täytetyt pakoventtiilit.
Puristussuhde: 10,2:1.
Ahtoilman jäähdytyksellä varustettu turboahdin. Enimmäisahtopaine: 1,6 bar.
Kaksoismassavauhtipyörä. Saab-moottorin hallinta:

Suurin teho (E85): 200 hv (147 kW / 5 000 kierr./min)
Enimmäisvääntö (E85): 280 Nm / 1 750-5 000 kierr./min
Suurin teho (bensiini): 170 hv (125 kW / 5 200 kierr./min)
Enimmäisvääntö (bensiini): 230 Nm / 1 500-5 200 kierr./min


Hybridijärjestelmä:

Sähkömoottori ja -generaattori, jossa litiumioniakku.
Akkujärjestelmä, joka antaa sähköistä lisäpotkua kiihdytyksiin, hyötyjarrutus, polttoaineen katkaisu, moottorin automaattinen uudelleenkäynnistys.


Vaihteisto:

6-vaihteinen manuaalivaihteisto, automaattikytkin, Sequential
Shift -vaihteenvalitsimet ohjauspyörässä.


Jousitus:

Etujouset: Iskunvaimentimet/kierretukivarret, alempi A-tukivarsi alumiinia.
Kallistuksenvaimennin.
Takajouset: Vääntövarsi, kaksi pitkittäistä tukivartta, kierretukivarret ja iskunvaimentimet. Kallistuksenvaimennin.


Vanteet:

Renkaat: 21 tuumaa, 245/35R21.
Jarrut: Hydraulinen kaksipiirijarrujärjestelmä, alipainetehostin.
Jarrulevyt: 345 mm / 345 mm (kaikki jäähdytetty).


Ohjaus:

Hammastanko-ohjaus, sähköinen ohjaustehostin.

Suorituskykytiedot: (luvut alustavia)

0–100 km/h: 8,1 sekuntia (E85)
80–120 km/h, 5. vaihde: 8,9 sekuntia (E85)


Huippunopeus:

231 km/h (E85)

Polttoaineen kulutus (yhdistetty ajo):

6,5 l/100km (E85), 5,0 l/100km (bensiini)

Hiilidioksidipäästöt:

107 g/km (E85), 119 g/km (bensiini)

Mitat:

Pituus: 4427 mmKorkeus: 1390 mm Leveys: 1826 mm
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja mek »

Tuo 1,4 biopower-kone pitäisi saada pian myös nykyiseen 9-3:een.

Käykääpä huviksenne katsomassa uuden Octavian bensaturbojen (1,4 TSI ja 1,8 TSI) hintoja ja suoritusarvoja. Eihän sitä läheskään joka asiassa voi Saabiin verrata, mutta montaa ostajaa varmaan puhuttelee uuden Octavian hinta-tila-suorituskyky-kulutus suhde.

Suomen sivut olivatkin nyt alahaalla, mutta Saksan sivuilta kopsattuna:
1,4 TSI DSG 6,3 l/100 km ja 9,7 s 0-100 km/h
1,8 TSI DSG 6,6 l/100 km ja 7,8 s 0-100 km/h

Hinnat oli Suomessa muistaakseni DSG-versioilla alkaen 23-25 tEUR silloin kun sivut vielä toimi.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja juhokare »

mek kirjoitti:Tuo 1,4 biopower-kone pitäisi saada pian myös nykyiseen 9-3:een.
Juuri näin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja Marko A »

mek kirjoitti: Käykääpä huviksenne katsomassa uuden Octavian bensaturbojen (1,4 TSI ja 1,8 TSI) hintoja ja suoritusarvoja. Eihän sitä läheskään joka asiassa voi Saabiin verrata, mutta montaa ostajaa varmaan puhuttelee uuden Octavian hinta-tila-suorituskyky-kulutus suhde.
Jatketaan tässä samalla linjalla. Skodalta on nyt myös tarjolla sitten 1.8TSI 4x4.

1.8 TSI 4X4 Elegance 31 290
taikka 1.8 TSI 4X4 Scout 33 490

Tai etuvetoisena:
1.8 TSI Elegance DSG Autom. 27 890€ - 0-100kmh 7.8sek / EU Yhd.6.6litraa

En ihmettele jos tässä joku innostuukin vaihtamaan itselleen Octavian.

ja siihen (1.8TSI) sporttipaketti ja viritys settiä kehiin, niin alkaa aika peli alla... 1.8TSI:stä kuulemma irtoaa softavirityksellä yli 200hv ja 300Nm, eli aika maukas yhdistelmä tuollainen kone ja Haldex4. :?

Hintaa alle 35k€ ja kulkee about Aero XWD 2.0T:n kanssa samaa tahtia...

... toistaalta, p@sk@st@ ei kaviaaria saa, vaikka mikä olis...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja juhokare »

VWn sivuilta:

http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw4.ns ... enDocument

Tarkoittaen tuota 1.4 TSI tupla-ahtausta. Jos sellaiseen vertaa, niin aikalailla samaa luokkaa, mutta Saabin tehot korkeammat, BioPower-moottori ja kulutus alhaisempi. Aikalailla saman tyyppinen kone, jos tuohon vertaa.

Onkos tuossa Saabin 1.4-koneessa yksi vai kaksi ahdinta?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja juhokare »

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja juhokare »

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
haris123
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 22:54

Re: SAAB 9X Air

Viesti Kirjoittaja haris123 »

its lovely car
Vastaa Viestiin