SAAB M2005

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

SAAB M2005

Viesti Kirjoittaja Toby »

Tässä isaab.net:stä kopioitu Ruotsin Saabin mallivuositiedote. Ihan varmaahan ei ole, että Suomen puolella tulee ihan samat jutut, mutta pääosin varmaan ihan suoraan sovellettavissa. Pieniä varuste-erojahan voi ainakin olla...

» Modellårsnyheter 2005 från Saab
2004-06-14

Saab 9-3 SportSedan 1,9TiD
Saab 9-3 SportSedan blir nu ännu attraktivare tack vare ett nytt dieselmotorprogram med den allra senaste teknologin och möjligheten att styra bilens infotainmentsystem via AVR, avancerad röststyrning. Och samtliga Saab-bilar på Sverige - marknaden får antisladd-systemet ESP som standard.

Ny dieseldrivlina
Saab 9-3 SportSedan får i MY 05 en ny 1,9-liters common rail-diesel i två olika utföranden med direkt- och multipointinsprutning som erbjuder mer prestanda och förfining samt låg förbrukning och låga utsläpp; den uppfyller redan idag kraven enligt Euro 4 som börjar gälla först 2006.

Med antingen 120 eller 150 hästkrafter och en sexväxlad låda som standard, utgör den ett perfekt komplement till körglädjen och chassiedynamiken i 9-3 SportSedan.

Den sofistikerade 1,9 TiD-motorn förväntas öka Saabs andel av den stadigt växande europeiska dieselmarknaden genom att kombinera dieselteknologi av absolut senaste snitt med de hyllade vägengenskaperna hos 9-3 SportSedan. Med den nya motorn får 9-3-familjen ett dieselalternativ som är lika belönande och konkurrenskraftigt som motorprogrammet på bensinsidan.

Oavsett vilken variant det handlar om så levererar den prestanda på känt Saab-manér. Det innebär t ex att 90 procent av det maximala vridmomentet (315 Nm eller 280 Nm) finns tillgängligt mellan 1.750 rpm och 3.250 rpm, dvs. det varvtalområde man vanligen använder vid normal körning. Kraften levereras jämnt och förfinat och gasresponsen mer än påminner om den man har hos en bensinmotor.

Jämfört med den 2,2-litersmotor den ersätter ger 16-ventilsvarianten av 1,9 TiD 20 procent mer effekt och 12 procent mer vridmoment samt förfinad gångkultur och lägre bränsleförbrukning. Den goda körbarheten och det jämna kraftflödet innebär att den vid en jämförelse är lika snabb som toppmodellen 9-3 Aero vid acceleration på växlarna, och sprinten 0 - 100 km/h klarar den på bara 9,5 sekunder.

Utan att man behöver försaka mycket i prestanda, ligger fokus hos 8-ventilsmotorn med sina 120 hästar på låga driftskostnader. Med 5,8 liter per 100 km i blandad körning är den 12 procent* snålare än tidigare 2,2 TiD och släpper ut 11 procent* mindre CO2-emissioner.

* Preliminära uppgifter

De nya motorerna kan beställas ihop med både Linear, Arc och Vector och är i standardutförandet kopplade till en sexväxlad manuell låda. 150-hästarsversionen kan även beställas ihop med en sexväxlad automatlåda, den första i sitt slag i klassen för mellanstora premiumbilar. Ett innovativt, underhållsfritt partikelfilter borgar för att motorerna uppfyller emissionskraven enligt Euro 4 som träder i kraft först i januari 2006. Att det är frågan om 150-hästarsmotorn framgår av att "T" i 1,9 TiD i beteckningen på bagageluckan då är rödfärgat. Leveranserna av de nya dieselmotorerna till Sverige-marknaden inleds till årsskiftet.

Ledande i segmentet inom röststyrning
I sitt senaste utförande är Saab 9-3 SportSedan en av de första bilarna i sitt segment att kunna erbjuda AVR (Advanced Voice Recognition), en teknologi som gör det möjligt för föraren att med rösten styra alla infotainmentsystem i bilen utan att behöva ta så mycket som ett finger från ratten. Röststyrningen ingår i Saabs Comsense-filosofi som innebär att man från Saabs sida arbetar mycket aktivt med att försöka nedbringa mängden information/uppgifter som riskerar att distrahera föraren som i stället kan lägga nödvändigt fokus på att hantera själva bilen.

Saab AVR finns som tillval ihop med Saab Infotainment Plus, ett av kommunikations- och underhållningssystemen i 9-3 SportSedan. Genom att trycka på "Push to talk"-knappen på ratten aktiverar man röststyrningen till radion, navigationssystemet och, om bilen är utrustad med det, den integrerade GPRS-telefonen (med Bluethooth-funktionalitet) och CD-spelaren.

Saab AVR-system är mycket användarvänligt. Visuella bekräftelser på de gjorda röstkommandona visas på den högt placerade (på instrumentpanelens ovansida, i förarens blickfång) informations-displayen (SID). Föraren kan även välja funktionen "Voice Feedback" vilket ger ytterligare bekräftelse på att kommandona mottagits samt möjlighet till vägledning med tvåvägskommunikation.

Användaren, som kan vara både föraren eller passageraren i framsätet, kan ställa in både band och frekvens på radion, starta CD-spelaren, beställa en viss skiva och ett visst spår eller öppna ett telefonsamtal med ett enda kommando. Alternativt kan man dela upp sina kommandon och få dem bekräftade allt eftersom.

I satellitnavigationssystemet kan en fördefinierad rutt kallas fram med ett enkelt kommando, alternativt använder man rösten för att ange ett mål på kartan. När som helst kan användaren verbalt be om hjälp, systemet kommer då att ta om från den nivå/position som redan var avklarad.

AVR-systemet är lättanvänt och mikrofonen, som sitter i närheten av innerbackspegeln, är avstämd för att filtrera bort bakgrundsljud. Utprovningen har visat att den som använder systemet frekvent snabbt känner sig hemmastadd med det och gärna övergår till att förlita sig enbart på röststyrning.

Introduktionen av AVR-teknologin är den senaste åtgärden från Saab för att minimera riskerna för att föraren ska utsättas för distraherande moment inne i bilen. Där ingår bland annat funktioner som att varningsmeddelanden och inkommande samtal på den integrerade telefonen hålls tillbaka om bilen detekterar (genom t ex hur gas eller broms används) att föraren är i färd med en krävande manöver av något slag. I Comsense-filosofi ingår även funktioner som Night Panel (att man kan släcka ner allt utom hastighetsmätaren vid mörkerkörning för att reducera det optiska bruset och göra körningen vilsammare) och att instrumentbelysningen har grönt sken (som Saab bedömer vara mest tilltalande för ögonen).

Bland övriga tillval och förändringar beträffande Saab 9-3 SportSedan och Saab 9-5 Sedan & SportCombi märks t ex:


Det främre askfatet i Saab 9-3 SportSedan blir ett kostnadsfritt tillval, något som frigör en avläggningsyta för icke-rökare. Tändaruttaget är dock kvar i sin egenskap av eluttag.

Ett extra förvaringsutrymme frigörs under bagagerumsgolvet genom att reservhjulet ersätts med en lagningssats och en kompressor (som även kan pumpa cyklar, gummibåtar etc.). Den som så önskar får i stället, som tidigare, ett nödreservhjul utan extra kostnad.

Samtliga varianter av Saab 9-3 SportSedan, 9-3 Cabriolet samt Saab 9-5 får antisladd-systemet ESP som standard, oavsett motoralternativ.

Tre nya exteriörfärger i metallic införs: Chili Red, Parchment Silver och Smoke Beige. Färgen "Glacier Blue" reserveras (i likhet med Lime Yellow) för 9-3 Cabriolet.

Ett helt nytt DVD-baserat och integrerat navigationssystem med bl a vidareutvecklad SID-integration (Saab Information Display) ersätter den tidigare varianten i Saab 9-5. Navigationssystemet har en användarvänlig pekskärm och inkluderar en CD-växlare i bagageutrymmet. Priset är oförändrat, 30.900 kronor.

Saab 9-3 SportSedan 1,8i Linear kostar från 202.900 kronor och Saab 9-3 Cabriolet 1,8t Linear kostar från 329.900 kronor. Saab 9-3 Linear 1,9 TiD (120 hk) kostar från 226.900, partikelfilter kostar då 6.000 som tillval. Saab 9-3 Linear 1,9 TiD (150 hk) kostar 242.900, partikelfilter är standard ihop med den motorvarianten.

Saab 9-5 Sedan 2,0t kostar från 248.900 kronor, kombitillägget är som tidigare 10.000 kronor. Samtliga priser som nämns ovan är av generalagenten rekommenderade priser.
Källa: Saab Automobile
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Vastaa Viestiin