9-2 esitellään 28.12.2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
9-2 esitellään 28.12.2003
Saab 9-2 saa ensiesittelynsä Los Angelesin automessuilla 28.12.2003.
Lisäksi 9-3 Sport Sedanista on tulossa 1.8i koneella varustettu 122 heppainen versio, jotta 9-3SS voisi kilpailla Volvon uuden S40 halpismallin kanssa. Tämä moottorivaihtoehto oli jo vähän aikaa sitten nähtävissä Saabin Saksan kotisivuilla.
Ruotsinkielinen artikkeli:
http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_6128579.asp
Lisäksi 9-3 Sport Sedanista on tulossa 1.8i koneella varustettu 122 heppainen versio, jotta 9-3SS voisi kilpailla Volvon uuden S40 halpismallin kanssa. Tämä moottorivaihtoehto oli jo vähän aikaa sitten nähtävissä Saabin Saksan kotisivuilla.
Ruotsinkielinen artikkeli:
http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_6128579.asp
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: 9-2 esitellään 28.12.2003
Voi hemmetti sentäänTurbo Sensonic kirjoitti:
Lisäksi 9-3 Sport Sedanista on tulossa 1.8i koneella varustettu 122 heppainen versio, jotta 9-3SS voisi kilpailla Volvon uuden S40 halpismallin kanssa. Tämä moottorivaihtoehto oli jo vähän aikaa sitten nähtävissä Saabin Saksan kotisivuilla.
Pitääkö Saabin tähänkin vielä mennä, että pannaan painaviin autoihin mopon moottoreita? Saabeissahan on 70-luvulta lähtien ollut se hyvä puoli, että moottorikoot on olleet 2.0 karvalakkimalleissakin. Näin siis säästeliäät papat eivät ole voineen ostaa mitään 1.3 versioita Suomea puolilleen... Sehän tässä autoverotuksessa mättää, että Suomeen useimmiten ostetaan sitä halvinta versiota enimmäkseen. Muutaman vuoden päästä varmaan manaillaan että "onpa taas edullinen 9-3, mutta kun on vapari 1.8moottorilla eikä turbolla "
Eikö ton 1.8i-mallin kone ole toi sama kakslitranen mut ilman turboo? Näin olen jostain kuullut. Eli kone muuten ennalleen, eli vapariks matalahko puristussuhde.
Se on kyllä totta että jo 20 vuotta pienin kone on ollut 2.0 eikä mikään nuhis, toi vaparihan vastaa jotain 1.6:sta og900:ssa noin painoon suhteutettuna
Se on kyllä totta että jo 20 vuotta pienin kone on ollut 2.0 eikä mikään nuhis, toi vaparihan vastaa jotain 1.6:sta og900:ssa noin painoon suhteutettuna
BMW 320dA Coupe LCI
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8086
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Nyt tulee taas varmaa tupakkapaikalla kuultua "faktaa" , eli kyseessä on vissiin melkolailla sama 1.8i pata kuin O*eleissa (Astra/Vectra). Näin muistelisin jossain lukeneeni.
Nykyisessä mallistossa merkintä 1.8t ja 2.0t ovat melommat kaksilitraisia peruskoneeltaan, mutta toinen vain matalapaineturbona.
-Ville
Nykyisessä mallistossa merkintä 1.8t ja 2.0t ovat melommat kaksilitraisia peruskoneeltaan, mutta toinen vain matalapaineturbona.
-Ville
No, tuo olisi jopa loogista. Saabit siis alkaa tästä lähtien syödä öljyä.V.J.S kirjoitti:Nyt tulee taas varmaa tupakkapaikalla kuultua "faktaa" , eli kyseessä on vissiin melkolailla sama 1.8i pata kuin O*eleissa (Astra/Vectra). Näin muistelisin jossain lukeneeni.
Nykyisessä mallistossa merkintä 1.8t ja 2.0t ovat melommat kaksilitraisia peruskoneeltaan, mutta toinen vain matalapaineturbona.
-Ville
Se on ollut Opelin uusien patojen ongelmana 90-luvun puolivälistä lähtien.
Täällä mitä ilmeisimmin aito kuva tuosta uudesta 9-2 mallista:
http://www.cheersandgears.com/boards/to ... IC_ID=8469
http://www.cheersandgears.com/boards/to ... IC_ID=8469
Tuo kone ei suinkaan perustu Öpelin moottoriin vaan se on lainattu subaru imprezasta kuten lähestulkoon koko auto muutenkin. Saabia tuossa autossa on muotoilullisten seikkojen lisäksi vain merkki konepellissä! Näin ainakin sanottiin iltasanomissa...Että näin
Saab tai siis GM muuten tuo marrkkinoille myös kasikoneisen maasturi Saabin jo perustuu pitkälti chevroletin blazer maasturiin...Sen mallimerkintä on ymmärtääkseni 97 tai 98 riippuen mitä lehteä nyt sitten oikein uskoo...
Kun GM näin laittaa täysin erimerkkisten autojen keulaan saab merkintää, ei enää nykyään voi tietää ajaako itseasiassa Saabilla vai jollain "saab" merkkisellä subarulla tai chevroletillä...Tällä ajatusleikillä voikin helposti menettää yöunensa miettiessään mitä kaikkea sana GM tarkoittaa, varsinkin jos sattuu omistamaan uudemman Saabin. Nykyäänhän esim. audit, wolkkarit, skeidat ja siittimet ovat kaikki melkein samoja autoja koska kuuluvat samaan konserniin. Ovatko siis uudet Saappaatkin silloin opeleita
Saab tai siis GM muuten tuo marrkkinoille myös kasikoneisen maasturi Saabin jo perustuu pitkälti chevroletin blazer maasturiin...Sen mallimerkintä on ymmärtääkseni 97 tai 98 riippuen mitä lehteä nyt sitten oikein uskoo...
Kun GM näin laittaa täysin erimerkkisten autojen keulaan saab merkintää, ei enää nykyään voi tietää ajaako itseasiassa Saabilla vai jollain "saab" merkkisellä subarulla tai chevroletillä...Tällä ajatusleikillä voikin helposti menettää yöunensa miettiessään mitä kaikkea sana GM tarkoittaa, varsinkin jos sattuu omistamaan uudemman Saabin. Nykyäänhän esim. audit, wolkkarit, skeidat ja siittimet ovat kaikki melkein samoja autoja koska kuuluvat samaan konserniin. Ovatko siis uudet Saappaatkin silloin opeleita
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Tervehdys toverit. Älkää nyt vetäkö palkoja nokkaan kommentistani, mutta kautta aikojen on kritisoitu automerkkien yhteistöitä ja yhdistymisiä. Mutta niin kauan kuin GM ymmärtää että Saab on sen ns "parempi" merkki niin asiat ovat OK! Suunnittelijat vaihttuvat ja ajat muuttuvat mutta merkki ja sen imago säilyy. Jos GM ei olisi ottanut Saabia huostaansa ajelisimme me nyt automerkillä joka on mennyt konkurssiin. Käsittääkseni GM on ollut Saabille hyvä isäntä kun on ymmärtänyt jättää tuotekehityksen Trolhättaniin. Joiltakin osin auto on pakko tehdä GM:n osista jotta auto pysyisi millään tavoin kilpailukykyisenä. Asioiden valoisia puolia on tietenkin suuri komponenttien määrä jota voidaan käyttää tulevien Saabien kehittelyssä (Miettikääpä Saabille Super-autoa jossa voidaan käyttää Corveten kokemuksia) ja loppuun tietenkin kommentti v*von V40:stä. Voi herranjestas...... TM:n talvitestin kommentit kannattaa lukea. vrt V40-Carisma (sama alusta)
Jonkun päivän lehdessä oli paikallisen suparuputiikin mainos, ja kuva impretzasta samasta vinkkelistä. Kyllä, siitä pienestä kuvasta tihrustamalla ainakin katon kaari sekä ikkunoiden kehykset olivat samat. Toivottavasti on edes menestyksekkäämpi kuin Saab-Lancia 600...AC kirjoitti:Tuossa olis ensimmäinen virallinen kuva, ellei oo viel postattu tänne.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Tässä virallinen tiedote 9-2X:stä (lähde: Saab Media Online)
Uusi Saab 9-2X esillä Los Angelesin autonäyttelyssä
Saab 9-2X – uusi nelivetoinen ja 5-ovinen malli – avaa Saabille tien uuteen nopeasti kasvavaan markkinasegmenttiin USA:ssa. Auto esitellään julkisuudessa ensi kertaa Los Angelesin autonäyttelyn yhteydessä joulukuun puolivälissä.
Uusi urheilullinen Saab 9-2X jatkaa Saabin tähänastisista suurinta tuotesuunnitelmaa. Saabin perinteinen ajamisen nautinto ja monikäyttöisyys yhdistyvät 9-2X-mallissa. Saab 9-2X on kooltaan vähän pienempi kuin 9-3 Sport Sedan. Se on tehtaan ensimmäinen nelivetoinen malli ja se tarjoaa erinomaisen ajettavuuden lisäksi turbon tehostaman suorituskyvyn ja viistoperäisen korin monikäyttöisyyden. Valittavana on kaksi moottorivaihtoehtoa: vapaastihengittävä 2,5 litran moottori ja Aero-mallin 227 hv:n 2,0-litrainen turbomoottori. Molemmat mallit ovat 5-ovisia ja nelivetoisia.
Saab hyödyntää GM-ryhmän maailmanlaajuisia voimavaroja. Saab Automobile työskentelee yhdessä Fuji Heavy Industriesin kanssa; yhteistyökumppanina on Subaru, Fujin auto-osasto.
” Saab 9-2X on kahden samalla tavalla ajattelevan tehtaan yhteistyötä. Molemmilla on oma ilmailuun ja rallimenestykseen liittyvä perinteensä, ja molempien autot ovat dynaamisia, turvallisia ja nautinnollisia ajettavia. Vahvuuksiemme yhdistäminen on erittäin järkevää suunnitellessamme Saabia, joka voidaan tuoda markkinoille nopeasti,” sanoi Tokion autonäyttelyssä puhunut Saab Automobilen pääjohtaja Peter Augustsson.
Saab 9-2X on tulossa myyntiin ensi kesän alussa USA:ssa ja Kanadassa. Uusi malli on tuorein näyttö Saabin historian aggressiivisimmasta malli- ja konseptiohjelmasta. Kahden viime vuoden aikana tehdas on esitellyt Saab 9-3 Sport Sedanin ja 9-3 Cabrioletin sekä kolme konseptiautoa: 9-X:n ja 9-3X ”cross-over” Coupén sekä 9-3 Sport-Hatch -konseptin, josta tulee tuotantomalli.
General Motors omistaa Saab Automobile AB:n ja 20 prosentin osuuden Fuji Heavy Industriesista. Saab 9-2X -ohjelma mahdollistaa molempien yhtiöiden päämäärien saavuttamisen GM-ryhmän maailmanlaajuisten voimavarojen avulla.
Tuotekehittelystä vastaava johtaja Bob Lutz sanoi: ”Saabin ja Subarun brandeilla on oma hohtonsa. Molempien yhtiöiden lahjakkuuden ja osaamisen yhdistäminen on luontevaa, ja sen tuloksena Saab saa ensimmäisen nelivetoisen mallinsa – auton, jonka dynamiikka on suurenmoinen ja suorituskyky erinomainen. Uusi Saab 9-2X tuotanto alkaa Fuji Heavy Industriesin tehtailla Japanissa keväällä 2004.
Tässä lisäksi virallinen tiedote 9-3SS 1.8i:stä (lähde: Saab Media Online)
Uusi 1,8i-moottori Saab 9-3 Sport Sedan
-mallistoon
Täysi valikoima moottoreita
Saab 9-3 Sport Sedania on runsaan vuoden aikana maailmanlaajuisesti rekisteröity yhteensä lähes 70 000 kappaletta. Sport Sedan -moottorimallisto tarjoaa nyt entistä enemmän vaihtoehtoja uuden vapaastihengittävän 1,8 litran moottorin ansiosta. Se täydentää nykyistä 110 (150), 129 (175) ja 155 kW:n (210 hv:n) 2,0 litran turbomoottorien ja 92 kW:n (125 hv:n) 2,2 TiD-moottorin valikoimaa.
Moottorin 90 kW (122 hv), 16-venttiiliä, suorasytytys, kevytmetallinen sylinterinkansi ja moottorin välittömässä läheisyydessä oleva katalysaattori tuottavat erinomaisen polttoainetalouden, pienet päästöt ja vaikuttavan suorituskyvyn.
Elektronisen kaasuläpän ja muuttuvapituuksisten imusarjojen avulla insinöörit ovat voineet säilyttää Saabille ominaisen suorituskyvyn – vahvan väännön matalilla ja keskikierroksilla – joka antaa vähintään 90 prosenttia vääntömomentista (167 Nm) alueella 2 400–5 700 r/min.
Kahden vuoden tai 30 000 km:n huoltoväli ja alemmat vakuutusmaksut pienentävät Saab 9-3 1.8 i -mallin käyttökustannuksia. Vakiovarusteinen sähköhydraulinen ohjaustehostin alentaa myös polttoaineen kulutusta.
Yhdistetty polttoaineen kulutus 7,9l/100 km on myös jonkin verran pienempi kuin 110 kW:n (150 hv:n) turbomoottorissa. Kiihtyvyys 0–100 km/h on 11,5 s, moottori reagoi nopeasti kaasupolkimen liikkeisiin ja ajo tuntuu urheilulliselta.
Uusi moottori on tarjolla vain käsivalintaisen vaihteiston yhteydessä. Toimitukset asiakkaille alkavat joulukuussa.
Hinta:
Saab 9-3 Sport Sedan 1.8i Linear 31 390 euroa + toimituskulut
Saab 9-3 Sport Sedan 1.8i:
Tekniset tiedot, suoritusarvot ja kulutuslukemat
Moottori:
1796 cm3. 4 sylinteriä. Rivimoottori. Alumiininen sylinterikansi, sylinteriryhmä valurautaa.
DOHC, 16 venttiiliä. Vapaastihengittävä. Suorasytytys.
Poikittain asennettu, tuettu hydraulisin vaimentimin.
Suurin teho:
90kW (122 hv) / 5 800 r/min
Suurin vääntö-momentti:
167Nm / 3 800 r/min
Halkaisija/iskun pituus:
80,5/88,5 m
Puristussuhde:
10,5: 1
Sytytys/Poltto-aineen suihkutus:
Siemens
Suorasytytys
Monipiste-suihkutus
Suorituskyky 0–100 km/h:
11,5 s
Suorituskyky 60–100 km/h IV-vaihteella:
10,5 s
Suorituskyky 80–120 km/h V-vaihteella:
15,5 s
Huippunopeus:
200 km/h
Kulutus* (l/100km) Kaupunkiajo:
10,7
Kulutus* (l/100km) Maantieajo:
6,2
Kulutus* (l/100km) Yhdistetty:
7,9
CO_(g/km):
189
* Alustavat arvot
Uusi Saab 9-2X esillä Los Angelesin autonäyttelyssä
Saab 9-2X – uusi nelivetoinen ja 5-ovinen malli – avaa Saabille tien uuteen nopeasti kasvavaan markkinasegmenttiin USA:ssa. Auto esitellään julkisuudessa ensi kertaa Los Angelesin autonäyttelyn yhteydessä joulukuun puolivälissä.
Uusi urheilullinen Saab 9-2X jatkaa Saabin tähänastisista suurinta tuotesuunnitelmaa. Saabin perinteinen ajamisen nautinto ja monikäyttöisyys yhdistyvät 9-2X-mallissa. Saab 9-2X on kooltaan vähän pienempi kuin 9-3 Sport Sedan. Se on tehtaan ensimmäinen nelivetoinen malli ja se tarjoaa erinomaisen ajettavuuden lisäksi turbon tehostaman suorituskyvyn ja viistoperäisen korin monikäyttöisyyden. Valittavana on kaksi moottorivaihtoehtoa: vapaastihengittävä 2,5 litran moottori ja Aero-mallin 227 hv:n 2,0-litrainen turbomoottori. Molemmat mallit ovat 5-ovisia ja nelivetoisia.
Saab hyödyntää GM-ryhmän maailmanlaajuisia voimavaroja. Saab Automobile työskentelee yhdessä Fuji Heavy Industriesin kanssa; yhteistyökumppanina on Subaru, Fujin auto-osasto.
” Saab 9-2X on kahden samalla tavalla ajattelevan tehtaan yhteistyötä. Molemmilla on oma ilmailuun ja rallimenestykseen liittyvä perinteensä, ja molempien autot ovat dynaamisia, turvallisia ja nautinnollisia ajettavia. Vahvuuksiemme yhdistäminen on erittäin järkevää suunnitellessamme Saabia, joka voidaan tuoda markkinoille nopeasti,” sanoi Tokion autonäyttelyssä puhunut Saab Automobilen pääjohtaja Peter Augustsson.
Saab 9-2X on tulossa myyntiin ensi kesän alussa USA:ssa ja Kanadassa. Uusi malli on tuorein näyttö Saabin historian aggressiivisimmasta malli- ja konseptiohjelmasta. Kahden viime vuoden aikana tehdas on esitellyt Saab 9-3 Sport Sedanin ja 9-3 Cabrioletin sekä kolme konseptiautoa: 9-X:n ja 9-3X ”cross-over” Coupén sekä 9-3 Sport-Hatch -konseptin, josta tulee tuotantomalli.
General Motors omistaa Saab Automobile AB:n ja 20 prosentin osuuden Fuji Heavy Industriesista. Saab 9-2X -ohjelma mahdollistaa molempien yhtiöiden päämäärien saavuttamisen GM-ryhmän maailmanlaajuisten voimavarojen avulla.
Tuotekehittelystä vastaava johtaja Bob Lutz sanoi: ”Saabin ja Subarun brandeilla on oma hohtonsa. Molempien yhtiöiden lahjakkuuden ja osaamisen yhdistäminen on luontevaa, ja sen tuloksena Saab saa ensimmäisen nelivetoisen mallinsa – auton, jonka dynamiikka on suurenmoinen ja suorituskyky erinomainen. Uusi Saab 9-2X tuotanto alkaa Fuji Heavy Industriesin tehtailla Japanissa keväällä 2004.
Tässä lisäksi virallinen tiedote 9-3SS 1.8i:stä (lähde: Saab Media Online)
Uusi 1,8i-moottori Saab 9-3 Sport Sedan
-mallistoon
Täysi valikoima moottoreita
Saab 9-3 Sport Sedania on runsaan vuoden aikana maailmanlaajuisesti rekisteröity yhteensä lähes 70 000 kappaletta. Sport Sedan -moottorimallisto tarjoaa nyt entistä enemmän vaihtoehtoja uuden vapaastihengittävän 1,8 litran moottorin ansiosta. Se täydentää nykyistä 110 (150), 129 (175) ja 155 kW:n (210 hv:n) 2,0 litran turbomoottorien ja 92 kW:n (125 hv:n) 2,2 TiD-moottorin valikoimaa.
Moottorin 90 kW (122 hv), 16-venttiiliä, suorasytytys, kevytmetallinen sylinterinkansi ja moottorin välittömässä läheisyydessä oleva katalysaattori tuottavat erinomaisen polttoainetalouden, pienet päästöt ja vaikuttavan suorituskyvyn.
Elektronisen kaasuläpän ja muuttuvapituuksisten imusarjojen avulla insinöörit ovat voineet säilyttää Saabille ominaisen suorituskyvyn – vahvan väännön matalilla ja keskikierroksilla – joka antaa vähintään 90 prosenttia vääntömomentista (167 Nm) alueella 2 400–5 700 r/min.
Kahden vuoden tai 30 000 km:n huoltoväli ja alemmat vakuutusmaksut pienentävät Saab 9-3 1.8 i -mallin käyttökustannuksia. Vakiovarusteinen sähköhydraulinen ohjaustehostin alentaa myös polttoaineen kulutusta.
Yhdistetty polttoaineen kulutus 7,9l/100 km on myös jonkin verran pienempi kuin 110 kW:n (150 hv:n) turbomoottorissa. Kiihtyvyys 0–100 km/h on 11,5 s, moottori reagoi nopeasti kaasupolkimen liikkeisiin ja ajo tuntuu urheilulliselta.
Uusi moottori on tarjolla vain käsivalintaisen vaihteiston yhteydessä. Toimitukset asiakkaille alkavat joulukuussa.
Hinta:
Saab 9-3 Sport Sedan 1.8i Linear 31 390 euroa + toimituskulut
Saab 9-3 Sport Sedan 1.8i:
Tekniset tiedot, suoritusarvot ja kulutuslukemat
Moottori:
1796 cm3. 4 sylinteriä. Rivimoottori. Alumiininen sylinterikansi, sylinteriryhmä valurautaa.
DOHC, 16 venttiiliä. Vapaastihengittävä. Suorasytytys.
Poikittain asennettu, tuettu hydraulisin vaimentimin.
Suurin teho:
90kW (122 hv) / 5 800 r/min
Suurin vääntö-momentti:
167Nm / 3 800 r/min
Halkaisija/iskun pituus:
80,5/88,5 m
Puristussuhde:
10,5: 1
Sytytys/Poltto-aineen suihkutus:
Siemens
Suorasytytys
Monipiste-suihkutus
Suorituskyky 0–100 km/h:
11,5 s
Suorituskyky 60–100 km/h IV-vaihteella:
10,5 s
Suorituskyky 80–120 km/h V-vaihteella:
15,5 s
Huippunopeus:
200 km/h
Kulutus* (l/100km) Kaupunkiajo:
10,7
Kulutus* (l/100km) Maantieajo:
6,2
Kulutus* (l/100km) Yhdistetty:
7,9
CO_(g/km):
189
* Alustavat arvot
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007