Saabmiehen vaatinut liikenneonnettomuus Liedossa

Näitkö tien päällä toisen Saabin, josta haluat tietää enemmän. Kysy täällä.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Saabmiehen vaatinut liikenneonnettomuus Liedossa

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Kyllä noin uuden auton arvonalenemalla ajelee jo taksillakin aika paljon. Ikävä onnettomuus joka tapauksessa.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Saabmiehen vaatinut liikenneonnettomuus Liedossa

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Konepelti tosiaan revitä'än auki jos ei sen avaaminen muuta kautta ole mahdollista, ja akun kaapeli katkaistaan onnettomuuspaikalle saavuttaessa ensimmäisten asioiden joukossa.

Ikävä juttu kertakaikkiaan, mutta eipä ne päivittelemällä elämän tosiasiat muuksi muutu.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabmiehen vaatinut liikenneonnettomuus Liedossa

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Vaikka kori kestäisi niin kylkiosumat on edelleen autojen akilleen kantapää niiden osalta jotka istuvat osumapuolella, ei ole paljoa turvamarginaalia vaikka sivutyyny(t) olisikin.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Saabmiehen vaatinut liikenneonnettomuus Liedossa

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Ajokorttiasioista tampereella vastaavan poliisimiehen kertomaa:"Iällä ei sinänsä merkitystä, jos ajokortin haluaa pitää sen umpeuduttua, voi suorittaa teoriakokeen ja arvioivan(inssi)ajon, ne kun läpi saa niin kortti annetaan käteen kohtuu varmalla."
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Saabmiehen vaatinut liikenneonnettomuus Liedossa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tuskin tuollainen U-kääntely ole lainkaan ikääntyneiden kuljettajien tapaista. Jokainenhan tietää että U-käännös maantiellä on riski ja harvemmin ikääntynyt ottaa tietoista riskiä. Se jos lähdetään ramppia väärään suuntaan tmv. ei ole tietoista riskinottoa vaan erehtyminen liikennemerkistä tmv.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabmiehen vaatinut liikenneonnettomuus Liedossa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rattivaihde kirjoitti: vastustan. Milläs kuljet syrjäkylältä jos ei autollakaan saa enää ajaa? Ja vastaus ei ole "muuta keskustaan kerrostaloon".
Sillä millä ennenkin: pappatunturilla :lol:

Ainiin, ei niitäkään enää tehdä :cry:

Oma isoisä sai kortin uusittua pari vuotta sitten 85-vuotiaana. Ei miehessä mitään selvää vikaa ole, joka ajamisen estäisi, mutta kun tuntui jo silloin että havainnon ja reaktion välillä kesti aina pari sekuntia. Vähän kuin ajaisi autoa siten että näkee parin sekunnin viiveellä mitä ympärillä tapahtuu.

Lääkäri on väärä taho päättämään yksin, onko vanhus kykenevä ajamaan vai ei. Tiettyyn ikään ehtineet pitäisi laittaa lääkärintarkastuksen lisäksi ajokokeeseen. Ja jos siitä ajamisesta ei tule mitään, niin kortti pois. Asui sitten kaupungissa tai maalla. Auto on ladattu ase, eikä sitä pidä antaa kenen tahansa käyttöön.

Absoluuttinen ikäraja ei kyllä toimisi, koska moni 80-vuotias voi olla täysissä voimissa ajamaan autoa, kun taas toisilla dementia iskee, huomiokyky herpaantuu ja motoriikka tökkii jo alle 70-vuotiaana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabmiehen vaatinut liikenneonnettomuus Liedossa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:Absoluuttinen ikäraja ei kyllä toimisi, koska moni 80-vuotias voi olla täysissä voimissa ajamaan autoa, kun taas toisilla dementia iskee, huomiokyky herpaantuu ja motoriikka tökkii jo alle 70-vuotiaana.
Yksi perhetuttu ajoi vielä 85-vuotiaana ihan normaaliin tapaan uudehkolla C-Mersulla, mitä nyt vähän hiljempaa kuin aikaisemmin. Ei aja enää, kun Alzheimer iski...

Luulisin että syrjäseuduilla olisi hyvä systeemi sellainen, että määritettäisiin se tutuin ja suorin reitti kotoa kauppaan, jota saisi ajaa päivällä, hiljaisen liikenteen aikaan ja hyvällä säällä. Vaikka varoituskolmio vielä takaluukkuun. Mutta lienee aivan liikaa vaadittu suomalaiselta byrokraatilta moisen toteuttaminen...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saabmiehen vaatinut liikenneonnettomuus Liedossa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

AZP kirjoitti:Absoluuttinen ikäraja ei kyllä toimisi, koska moni 80-vuotias voi olla täysissä voimissa ajamaan autoa, kun taas toisilla dementia iskee, huomiokyky herpaantuu ja motoriikka tökkii jo alle 70-vuotiaana.
Ei mitään lisättävää. Ei voi muuta kuin olla samaa mieltä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabmiehen vaatinut liikenneonnettomuus Liedossa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Rattivaihde kirjoitti: Luulisin että syrjäseuduilla olisi hyvä systeemi sellainen, että määritettäisiin se tutuin ja suorin reitti kotoa kauppaan, jota saisi ajaa päivällä, hiljaisen liikenteen aikaan ja hyvällä säällä. Vaikka varoituskolmio vielä takaluukkuun. Mutta lienee aivan liikaa vaadittu suomalaiselta byrokraatilta moisen toteuttaminen...
Olisi tosi byrokraattinen, jäykkä ja kallis systeemi jos joku viranomainen alkaa sitä reittiä määrittämään ja kirjaamaan.

Oman lähipiirin ikäautoilijat ovat ihan oma-aloitteisesti, vapaaehtoisesti ja osin tiedostamattakin asteittain rajanneet ajamistaan tuttuihin turvallisiin reitteihin ja hyvään säähän, esim. pimeällä ja liukkaalla ajo on jäänyt kuin itsestään pois jo useita vuosia ennen ajamisen lopettamista tykkänään.
Uskon että näin tekee yli 95 prosenttia ikäautoilijoista. Niiltä, joiden maalais- tai kaupunkilaisjärki ei riitä omien rajoitteiden tajuamiseen ja niiden mukaisesti ajamiseen, pitää tietysti ottaa kortti pois.

Niiltä jotka rajoitteensa tajuavat, kortin poisottaminenkin on sinänsä turhaa. Lakkaavat vain ajamasta, se riittää. Yksi lähipiirini vanhus alkoi kuntonsa heiketessä puhua minulle, pitäisikö hänen viedä korttinsa pois (siinä vaiheessa Corsa oli seissyt kai jo lähes vuoden ajamattomana tallissa). Sanoin että mitä turhia, kannattaa se pitää niin kauan kuin on voimassa, onhan se kätevämpi henkilöllisyystodistuskin kuin esim. passi. Kortti pysyikin sitten hänellä loppuelämän, vaikka autonsa sitten jossain vaiheessa antoikin oma-aloitteisesti minulle. Voi olla, että ajokortti lompakossa tai käsilaukussa on itsetunnon ja identiteetin kannalta ihan mukava asia vanhuksellekin, vaikkei sitä tulisikaan käytettyä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabmiehen vaatinut liikenneonnettomuus Liedossa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Riippuu kai asuinkunnasta, mutta vanhuksillehan annetaan taksikortteja julkisin varoin, jotta pääsevät terveyskeskukseen ja muille pakollisille asioille. Yhteiskunnalle tämä tuntuu aluksi kalliilta, mutta jos miettii että vaihtoehto on vanhusten asuttaminen verovaroin hoitokoteihin, niin muuttuu ääni kellossa. Systeemi on mielestäni toimivampi kuin määritellä vanhukselle tietty ajoreitti omaa autoa varten. Taksilla pääsee turvallisesti kelissä kuin kelissä, ei tarvitse siitä omasta autosta huolehtia, ei tankata ja vaikka taksimatkoista joutuu maksamaan jonkun omavastuun, halvemmaksi se vanhukselle tulee kuin auton pitäminen.

Eli ei se kortin menettäminen syrjäkylilläkään sitä merkitse, että vanhus kuolee kotona nälkään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Saabmiehen vaatinut liikenneonnettomuus Liedossa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Toisinaan kyllä näkee niitäkin ikäihmisiä joille ei edes kortin hyllyttäminen tehoa, ajaminen jatkuu silti. Ja onhan se tavallaan ymmärrettävää, jos ikinä ei enää korttia saa ja kiinnijäämisriski on kuitenkin erittäin pieni ainakin syrjäseuduilla, mitä väliä sillä enää on kasikymppisenä. Ainakin jos yhdestäkin taksireissusta kylille maksaisi saman verran kuin yhdestä kortitta ajon sakosta.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabmiehen vaatinut liikenneonnettomuus Liedossa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiinnijäämisen riski kortitta ajamisesta on todellakin melko matala, kunhan ajaa sivistyneesti. Itselläni on kysytty korttia liikenteessä viimeksi yli 10 vuotta sitten.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin