Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Näitkö tien päällä toisen Saabin, josta haluat tietää enemmän. Kysy täällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kaikille ristiriipuntaan Haldexilla tai Torsenilla aikoville tai rullakoehekumoijille tällainen taisto: https://youtu.be/HA8ZMf1tVVA

Insigniassahan on käytännössä sama nelivetosysteemi kuin Saabissa. Siinä menee nettifoorumeilta luetut nelivedon teoriat uusiksi, kun Haldex vie Torsenia tollasessa teoriakokeessa. Eli kyllä, Torsenin markkinointi on kyllä onnistunut, kun sitä moni pitää niin jumalaisena nelivetona ja Haldexia lähinnä halpana yritelmänä.

Tosielämä on sitten jotain muuta, vähän niinkuin offroad-touhut on jotain muuta kuin Saab 9-3 tai Audi A6.

Lähempänä tosielämää saattaa olla vaikkapa tämä TM:n kumihuulifarkkujen muinainen vertailu, jossa Insignia pesi etenemiskyvyllään Sekä Torsen-Audin että Subarun saaden ainoana kympin etenemiskyvystä: https://tekniikanmaailma.fi/video-korot ... rtailussa/

Mutta jokaisen tosielämä on sitten yksilöllistä. Mulla tuossa töpselimitsussa on haukuttu neliveto, kun siltä kai jopa vois jotain odottaa kun valmistaja on tunnettu Pajerosta, Ralliartista ja aavikkoralleista yms. No en mä sitä ole saanut talvella mihinkään jumiin tai edes sutimaan vaikka alla on kuluneet ei-ihan-premiumit kitkakumit, ja läpi talven on käyty mökillä vähän kehnommankin ja auraamattoman tien päässä. Eli olen todennut että hieman kehnompana pidetylläkin pärjää ainakin mun elämässä oikein hyvin.

Kävin lumipyryssä aikanaan koeajamassa tuollaisen Insignia nelivedon, ja ei siitä jäänyt kyllä haukuttavaa. Haldexin maine on sellainen että takapyörät on vähän kuin apuakseli, mutta kyllä se liikahti eleettömästi liikennevaloista, peräkin suditteli kun lähti reilummalla kaasulla ja kaarteet mentiin aika tasapainoisesti. En mä toki autokaupan autoa nyt mihinkään rallipoluille vienytkään, ja sielläkin olisi varmaan kuskilta loppunut taito ennen kuin autosta ominaisuudet :D

Joka tapauksessa Saabin nelivedossa kehnoa taitaa olla vain Haldexin maine, itse systeemi ja sen toteutus Saabissa tai Opelissa toimii hyvin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja V-M »

Haldexiin liittyen. Tuossa omassa on 300tkm mittarissa ja ostin sen takaveto viallisena (korjaamon kustannus arvio oli ilmeisesti liikaa). Otin haldexin kannen auki ja se oli kohtuu täynnä moskaa (en tiedä onko koskaan vaihdettu öljyjä tai suodatinta). Pesin huolella sen mitä siinä kannen avatessa pystyi ja pesin pumpun. Laitoin uudet öljyt ja suodattimen+tiivisteen. Laitoin sulakeen paikalleen ja kokeilemaan, kaikki toimi kuten pitikin. Ajelin jokusen tuhatta kilsaa ilman mitään ongelmia ja otin sitten varmuuden vuoksi tuon haldexin uudelleen puhdistukseen. Hyvin vähän oli moska kertymiä enään missään mutta laitoin kuitenkin taas uudet öljyt ja suodatin+tiivisteen. Joten sanoisin että huollettuna tuo on varsin toimiva systeemi.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin