Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Näitkö tien päällä toisen Saabin, josta haluat tietää enemmän. Kysy täällä.
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Kenenkäs klubilaisen entinen Aero XWD on myynnissä Vantaan Airport Kamuxissa ? Rekkari RRO-xxx ja klubitarra sivulasissa. Nappe kuulemma softannut :)
Tänään tuli käytyä koeajolla, mutta ainakin takapyörän laakeri äänsi ja tarjous Fiatista kaikilla mausteilla oli niin sikamaisen törkeä, että ei tullut kaupan hierontaa.
Fiati jää taloon edelleen ja harrasteautona jatkaa 9-5 V6:n.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja Kaide »

saabistinet kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 17:41
Kenenkäs klubilaisen entinen Aero XWD on myynnissä Vantaan Airport Kamuxissa ? Rekkari RRO-xxx ja klubitarra sivulasissa. Nappe kuulemma softannut :)
Tänään tuli käytyä koeajolla, mutta ainakin takapyörän laakeri äänsi ja tarjous Fiatista kaikilla mausteilla oli niin sikamaisen törkeä, että ei tullut kaupan hierontaa.
Fiati jää taloon edelleen ja harrasteautona jatkaa 9-5 V6:n.

TERO
Kävin samaa ihmettelemässä kun talviauto pitäisi saada. Heitin aivan täysin vitsinä että voisin antaa avon vaihdossa kun sillä olin liikenteessä. En tiedä oliko vitsi mutta 1500€ tarjosi vaihdossa. Nojoo, ehkä tollanen harrasteauto ei ole heille kovin kiinnostava :D
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

Tää on nyt näköjään siirtynyt Joutsenoon myyntiin tonnin kalliimmalla

https://www.tori.fi/etela-karjala/Saab_ ... ?ca=18&w=3
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ja huutokaupasta sen olisi saanut halvemmalla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

Tämä näyttäs olevan taas Kamuxilla:

https://www.kamux.fi/vaihtoautot/saab/9-3/rro-629
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja Soki »

Ihan kivannäköinen.

Tarpeessa en ole ja olen itselle luvannut olla koskematta enää ”leikkinelivetoihin”, juu kyllä useampi generaatio Haldexia on koettu…

Mikäs systeemi Saabilla? Haldex? Gen 1?2? Ikänsä puolesta voisi olla vielä melkein oikea nelikko (Torspeeni)
Saako Saabissa ohjelmallisesti muokattuna toimintaa? Napista rajoitteet pois ja 50/50?(mieluummin vielä 45/55)
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja suorsa »

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saab_XWD

Tuosta voi vaikka aloittaa tutustumaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja aero »

Nelossarjan haldexi se on. Enempi tuo on oikea nelikko kuin torspo, joka hyytyy kun yksi kulma on ilmassa..
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja Soki »

Eli haldex 4gen. Ihan toimiva, pääsee mihin vaan missä on tasaista ja pitävää pintaa :lol: plussana sentään että gen 4 oli vielä vähemmän huoltoa vaativa systeemi.

Scoutissa oli gen5, ohjelmoituna se oli ”toimiva” paketti, napista vaan ei uskaltanut kuin harvoin painaa. Silloin jos tilanne oli äärimmäisen kinkkinen ja pois piti päästä. Jos on pitoa ja vetoa, helposti pettää kaupunkiauton paikat… eli parempi tilata suosiolla hinuri tai maajussi traktorilla apuihin :facepalm_man:
Äärimmäisen ärsyttäviä piirteitä on ”älyn” puuttuminen peliin juuri silloinkun sitä älyä ei tarvita, selkärangasta tulee ”käskyt”. Esim mutkassa takapään (tracks)jarrutus hallitun sladin estämiseksi johtaa helposti spinnaukseen… äly olettaa kuskin tekevän amatöörimäisiä ohjausliikeitä sensijaan että tekisi oikeita liikeitä auton hallitsemiseksi :roll:
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja Soki »

aero kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 15:31
Nelossarjan haldexi se on. Enempi tuo on oikea nelikko kuin torspo, joka hyytyy kun yksi kulma on ilmassa..
Torspeenissa sentään on keskitasauspyörästö jonka saa lukittua tai on aina lukossa (subaru) Haldexin heikko(heikoin) kohta on lämpeävä kytkin joka lopettaa kaiken toiminna ihanyhtäkkiä kun_vaan_ei_pysty…

Haldex vetää yhdellä, kunnes tulee toinen/toiset apuun ja jarrutetaan sitä luistavaa. Gen 5 antaa aina 10% taakse ristiin. Hiukan nopeampi se on reagoimaan kuin aiemmat.
Eteneminen Haldexilla vaatii hanaa, jota moni ei uskalla antaa-> meno hyytyy. Tapahtuu erityisesti loskassa (hieno hiekka) kun vauhti tippuu alle kannon-> auto ei anna kiihdyttää koska sutii, ”on liukasta”, vauhti hyytyy ja siihen istahtaa sutimaan… Harvalla on kanttia ajaa 25% luistolla kovin pitkää huonokuntoisella maaseuturaitilla, hiekkarannalla tai
Keikenmoisia ”aivopieruja” (vag)haldex keksii myös esim ohittaessa loskapolanteen ylityksessä. Missään tapauksessa älä ainakaan nosta kaasua… ei mitään takeita mihin auto sinut vie :facepalm_man:

Ristiriipunnat yms on sitten jo ”maastoajoa” joihin noita nyt ei ole missään mielessä tarkoitettu alkuunkaan.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja aero »

Nnnnope, torsenin taika on just siinä että se ei koskaan lukitu, jolloin akselit voi pyöriä eri tahtia ja välittää silti voimaa - toimii hienosti niin kauan kun on pitoa tai kaasu pohjassa, mutta osaa "arpoa" hienosti että kumpi pää lähtee sutimaan, kun ollaan pidon rajalla ja tosiaan jää paikalleen jos yhdessä kulmassa on nollapito. Subarussa on viskolukko hoitamassa sen vedon jatkuvuuden.

Se on totta, että Saabissakin haldex on reaktiivinen, se kytkee takapään kun etupää on 17° edellä, eli sutiminen tosiaan tarvii olla olemassa, mutta sen verran pieni, että ainakaan minä en moisella leikkiessä ole viivettä huomannut. Aika kaukana se on niistä ykkös- ja kakkossarjalaisista jo ajollensa.

Ristiriipunnasta ei lähde oikein mikään ilman akselilukkoa, se on jo ihan eri asia kuin vaikka hieman ojan puolelle pudonnut pyörä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja Soki »

Niitainoi. Mulla on kokemusta vain useemmasta (vag)haldeksista gen 1-5. En halua enää yhtään niistä.
Jos saabin järjestelmä on yber niin sehän on loistavaa!

Ristiriipuntaan ei joudu jos osaa ajaa. Jos ei osaa, meno loppuu pian :facepalm_man: ja vinssillä loput :arrow:
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja aero »

En minä väitä että se haldexi täydellinen olisi, väitän:

A) että tuo Saabin käyttämä nelonen on paljon parempi kuin vanhemmat versiot

B) että audimiesten hehkutuksesta huolimatta myös torsen on kaukana täydellisestä vaikka tiettyyn pisteeseen asti varsin hyvä onkin ja

C) jos puhutaan "oikeasta nelivedosta" niin torsen-neliveto jää paikalleen kun yhdeltä pyörältä on pito nollissa. Ei siis ristiriipuntaa, vaan yksi pyörä nollapidolla, mikä on aika helppo jo vaikkapa leveäksi auratulla pikkutiellä volvokuskia väistäessä (on muuten hassu fiilis kun nelivedon oikea etupyörä pyörii tyhjää ja muut ei tee mitään, btdt). Tämän voi onnistua pelastamaan jarruilla/ESP:llä, jos auto ja/tai kuski on tilanteen tasalla ja saa sitä ilmapyörää jarrutettua sopivasti, mutta haldexisaappi nousee siitä kuin tyhjää vaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tuosta audi/vw torsenin ihanuudesta on tullut nähtyä kerran jos toisenkin malliesimerkki kun siitä ensteks parhaasta nelivedosta sattuu mikä tahansa kahdeksasta vetonivelestä porsimaan ja laitos ei hievahdakaan omin voimin. Silloin ei sitten auta myöskään jarrun polkeminen..
Markkinointi on onnistunut koska useimmille käyttäjille tämä ominaisuus tuntuu tulevan ihan puskista ja ovat ihmeissään että eihän se voi yhden nivelen rikkoutumisen takia niin tehdä kun on quattro
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Hopea 2009 9-3 SC Aero XWD Kamux Airport

Viesti Kirjoittaja V-M »

Soki kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 15:46
Äärimmäisen ärsyttäviä piirteitä on ”älyn” puuttuminen peliin juuri silloinkun sitä älyä ei tarvita, selkärangasta tulee ”käskyt”. Esim mutkassa takapään (tracks)jarrutus hallitun sladin estämiseksi johtaa helposti spinnaukseen… äly olettaa kuskin tekevän amatöörimäisiä ohjausliikeitä sensijaan että tekisi oikeita liikeitä auton hallitsemiseksi :roll:
Tämä on oikeasti ihan syvältä, tähän lisättynä että eri merkeillä ja autoissa tuo reagointi on erilaista. Yhden AMG mesen meinasin heittää lepikon puolelle kun vesi kelillä perä hieman irtosi ja selkärangasta sitten vasta liikettä tarjosin niin sehän vallan sekosi ja veteli vaikka ja mihin. Tuossa omassa ns"urheiluautossa" taas välillä toimii kuten pitääkin eli hyvin sujuvasti puuttuu luistoon mutta jostain syystä välillä sitten sutii kun esim ohitukseen lähtee mikä ei ole takavetoisella 2000kg mötikällä kiva tunne rekan vierellä. Noh asiaan. Minusta tuossa Inkussa toimii pirun hyvin tuo veto pito ja hallittavuus verrattuna moneen muuhun nelikkoon joilla olen ajellut varsinkin talvi kelillä. Osansa tekee varmaan tuo eLSD. Sport asetusta ei tullut testattua juurikaan kun tuo tuntui varsin hyvälle jo ihan perus modessakin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin