kitkat vai nastat ja miksi?

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

kitkat vai nastat ja miksi?

kitkat
23
21%
nastat
88
79%
 
Ääniä yhteensä: 111

tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Nastat

Joka kelillä joutuu ajeleen pidempiäkin matkoja. Tien pinnan kunto saattaa muuttua nopeastikin ja nasta vähemmän herkkä muutoksille. Kriittisimmissä paikoissa, kuten peili jäällä ei omasta mielestä ole riittävästi pelivaraa ilman nastoja. Kitka ei saa lukkiutua joten ABS olisi oltava ennen nastoista luopumista. Sitten ehkä vois vakavastikin harkita.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Nastat, parempi pito.
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Nastat ehdottomasti. Tuppaa sutimaan niilläkin, vaikka varovasti ajelen.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Viime talven liukastelin Hakkapeliitta Q -kitkoilla ja se riitti. Lumella ja sulalla ihan OK, mutta kun on vähänkin jäätä, pito loppuu täysin varoittamatta ja yllättää aina.

Nyt on uusi Hakkapeliitta 4 -satsi alla ja paljon paremmalta tuntuu. Edes nastojen ääni ei ole niin paha kuin odotin. Toki se on havaittava muttei minusta häiritsevä.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Nastat pyörii alla , ja tyytyväinen olen pitoon.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kitkat!

Miksi? Vaihtelun vuoksi, aina ennen on ajettu nastoilla.

Ja myös siksi, että tulin ostaneeksi eräältä foorumilaiselta kitkat.
Olen erittäin tyytyväinen. :D
Pappasedan hiljentyi selvästi, eikä pidossakaan ole toistaiseksi moittimista...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Ismo
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 18:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ismo »

Kitkat on alla nyt, kun tulivat mukana.
Tänään tuli ylipäällikön päiväkäsky vaihtaa nastoihin, oli kuulemma alkanut motarilla luistelemaan yllättäen.
No itsekin nastoja kannatan, niin heti ensitilassa rengasliikkeeseen menee hän.
Vaimot elävät miehiään pidempään, koska heidän ei tarvitse olla naimisissa naisen kanssa.
izengard@irc
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Vaihteeksi nastat

Viesti Kirjoittaja meverkko »

5 talvea tuli kitkoilla ajeltua. Ihan hyvin niillä pärjää, jos auton ajo-ominaisuudet on tasapainossa (siis 900:lla hyvin, Escortilla ei todellakaan).

Nyt kuitenkin vaihteeksi hankin nastat, kun tulee ainakin tämä talvi ajeltua noita Hämeen pikkuteitä joilla on kunnon lumi/jääpinta.

on muuten hyvä rengas tuo Goodyear Ultra Grip 500.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Hiukan kokemuksia kitkoista , mutta nasta sopii mulle paremmin .
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Btw onko Kumhon nastarenkaat hyvät?
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Nastat ihan ehdottomasti! Lumisilla mökkiteillä vaan ei oikein muilla pärjää. Kitkoja olemme isäni kanssa kokeilleet jokaisessa Saabissamme, mutta karu tosiasia ettei niistä löydy tarpeen tullen pitoa.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Ehdottomasti Kitkat. Rengaskoko 205/55 R16. Kaksi talvea alla Contit ja kilometrejä tulee reippaasti lähinnä Savo, Keski-Suomi, Pohjois-Karjala alueella. Ajomukavuus ja ohjautuvuus eri planeetalta nastoihin verrattuna. Pito lumisilla polanteilla uskomattoman hyvä niin pääteillä, kuin sivuteilläkin. Ainoa miinus tulee löysästä renkaan rungosta, joka saattaa tottumattoman yllättää jos kovasti heijjailee autoaan ( tämäkin lähinnä kuivalla tienpinnalla ). Mielestäni ainut ominaisuus missä häviää nastarenkaalle on pito märällä, kirkkaalla jäällä. Siinä saa olla varovainen...niin nastarenkaillakin. Karhealla pakkasjäällä taas kitka pitää hyvin. Kaupunkiolosuhteissakin liikennevalolähdöissä nastarengasmiehet jää raapimaan paikoilleen ja jäävät haistelemaan Tidin sauhuja. ;) Mielestäni ne olosuhteet missä kitkarengas on huonompi valinta on laskettavissa helposti yhden käden sormilla / talvikausi...tämä on minulle selvä peruste hankkia kitkat tulevaisuudessakin.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Nastat. Itse kun ostin renkaita niin kysyin hintoja rsi:iistä ja nelosista ja oli vain 10e hintaero niin ei siinä kitkoja voi ajatellakkaan. Siis vaan 10e niistä nastoista!

Niin ja pitäähän ne neloset vaikka nastat karisiskii, sen verran lamellia löytyy(itella kaikki tallessa)!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
aero
-
Viestit: 8735
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Viesti Kirjoittaja aero »

Nastat tähän asti, ei ole tarvinnut erikseen ostaa yhtään talvirengaskiertoa ja noita on autojen mukana tullut. Just nyt alla Kleberin randomit, jotka muuten suht. ok mutta vetopitoa ei ole. Kyllähän tuo pyydettäessä sutii vaikka kesärenkailla kuivalla asfaltilla, ei siinä mitään, mutta noille Klebereillä sutii pyytämättäkin. Ennätyssuoritus Espoossa erässä lumisessa, vasta-auratussa ylämäessä: ykkönen sisällä, kaikki polkimet ylhäällä ja auto lähtee valumaan taaksepäin...

Ensi talvena alle hankitaan pyörimään Hakkikset, vissiin neloset. Nastojen käyttöä puoltaa tasaisempi pito (kitkoilla on todella hyvät osa-alueensa ja toisaalta todella huonot osa-alueensa, nastat eivät kummassakaan päässä pääse kitkojen tasolle -> ei yllätä niin reilusti) ja se, että silloin kun käyttämilläni teillä on liukasta, niillä tosiaan tuntuu olevan todella liukasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kitkanastat seuraavaksi, nyt on kitkat. Kovin tyytyväinen en kitkoihin ole, ainakaan jääolosuhteissa --> ei yhtään pitoa. Tähän talveen tosin soveltuneet todella hyvin, kun on ollut pääasiassa sulaa asfalttia.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin