kitkat vai nastat ja miksi?
Nastat
Joka kelillä joutuu ajeleen pidempiäkin matkoja. Tien pinnan kunto saattaa muuttua nopeastikin ja nasta vähemmän herkkä muutoksille. Kriittisimmissä paikoissa, kuten peili jäällä ei omasta mielestä ole riittävästi pelivaraa ilman nastoja. Kitka ei saa lukkiutua joten ABS olisi oltava ennen nastoista luopumista. Sitten ehkä vois vakavastikin harkita.
Joka kelillä joutuu ajeleen pidempiäkin matkoja. Tien pinnan kunto saattaa muuttua nopeastikin ja nasta vähemmän herkkä muutoksille. Kriittisimmissä paikoissa, kuten peili jäällä ei omasta mielestä ole riittävästi pelivaraa ilman nastoja. Kitka ei saa lukkiutua joten ABS olisi oltava ennen nastoista luopumista. Sitten ehkä vois vakavastikin harkita.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Viime talven liukastelin Hakkapeliitta Q -kitkoilla ja se riitti. Lumella ja sulalla ihan OK, mutta kun on vähänkin jäätä, pito loppuu täysin varoittamatta ja yllättää aina.
Nyt on uusi Hakkapeliitta 4 -satsi alla ja paljon paremmalta tuntuu. Edes nastojen ääni ei ole niin paha kuin odotin. Toki se on havaittava muttei minusta häiritsevä.
Nyt on uusi Hakkapeliitta 4 -satsi alla ja paljon paremmalta tuntuu. Edes nastojen ääni ei ole niin paha kuin odotin. Toki se on havaittava muttei minusta häiritsevä.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Kitkat!
Miksi? Vaihtelun vuoksi, aina ennen on ajettu nastoilla.
Ja myös siksi, että tulin ostaneeksi eräältä foorumilaiselta kitkat.
Olen erittäin tyytyväinen.
Pappasedan hiljentyi selvästi, eikä pidossakaan ole toistaiseksi moittimista...
Miksi? Vaihtelun vuoksi, aina ennen on ajettu nastoilla.
Ja myös siksi, että tulin ostaneeksi eräältä foorumilaiselta kitkat.
Olen erittäin tyytyväinen.
Pappasedan hiljentyi selvästi, eikä pidossakaan ole toistaiseksi moittimista...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kitkat on alla nyt, kun tulivat mukana.
Tänään tuli ylipäällikön päiväkäsky vaihtaa nastoihin, oli kuulemma alkanut motarilla luistelemaan yllättäen.
No itsekin nastoja kannatan, niin heti ensitilassa rengasliikkeeseen menee hän.
Tänään tuli ylipäällikön päiväkäsky vaihtaa nastoihin, oli kuulemma alkanut motarilla luistelemaan yllättäen.
No itsekin nastoja kannatan, niin heti ensitilassa rengasliikkeeseen menee hän.
Vaimot elävät miehiään pidempään, koska heidän ei tarvitse olla naimisissa naisen kanssa.
izengard@irc
izengard@irc
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Vaihteeksi nastat
5 talvea tuli kitkoilla ajeltua. Ihan hyvin niillä pärjää, jos auton ajo-ominaisuudet on tasapainossa (siis 900:lla hyvin, Escortilla ei todellakaan).
Nyt kuitenkin vaihteeksi hankin nastat, kun tulee ainakin tämä talvi ajeltua noita Hämeen pikkuteitä joilla on kunnon lumi/jääpinta.
on muuten hyvä rengas tuo Goodyear Ultra Grip 500.
Nyt kuitenkin vaihteeksi hankin nastat, kun tulee ainakin tämä talvi ajeltua noita Hämeen pikkuteitä joilla on kunnon lumi/jääpinta.
on muuten hyvä rengas tuo Goodyear Ultra Grip 500.
Ehdottomasti Kitkat. Rengaskoko 205/55 R16. Kaksi talvea alla Contit ja kilometrejä tulee reippaasti lähinnä Savo, Keski-Suomi, Pohjois-Karjala alueella. Ajomukavuus ja ohjautuvuus eri planeetalta nastoihin verrattuna. Pito lumisilla polanteilla uskomattoman hyvä niin pääteillä, kuin sivuteilläkin. Ainoa miinus tulee löysästä renkaan rungosta, joka saattaa tottumattoman yllättää jos kovasti heijjailee autoaan ( tämäkin lähinnä kuivalla tienpinnalla ). Mielestäni ainut ominaisuus missä häviää nastarenkaalle on pito märällä, kirkkaalla jäällä. Siinä saa olla varovainen...niin nastarenkaillakin. Karhealla pakkasjäällä taas kitka pitää hyvin. Kaupunkiolosuhteissakin liikennevalolähdöissä nastarengasmiehet jää raapimaan paikoilleen ja jäävät haistelemaan Tidin sauhuja. Mielestäni ne olosuhteet missä kitkarengas on huonompi valinta on laskettavissa helposti yhden käden sormilla / talvikausi...tämä on minulle selvä peruste hankkia kitkat tulevaisuudessakin.
Nastat. Itse kun ostin renkaita niin kysyin hintoja rsi:iistä ja nelosista ja oli vain 10e hintaero niin ei siinä kitkoja voi ajatellakkaan. Siis vaan 10e niistä nastoista!
Niin ja pitäähän ne neloset vaikka nastat karisiskii, sen verran lamellia löytyy(itella kaikki tallessa)!
Niin ja pitäähän ne neloset vaikka nastat karisiskii, sen verran lamellia löytyy(itella kaikki tallessa)!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Nastat tähän asti, ei ole tarvinnut erikseen ostaa yhtään talvirengaskiertoa ja noita on autojen mukana tullut. Just nyt alla Kleberin randomit, jotka muuten suht. ok mutta vetopitoa ei ole. Kyllähän tuo pyydettäessä sutii vaikka kesärenkailla kuivalla asfaltilla, ei siinä mitään, mutta noille Klebereillä sutii pyytämättäkin. Ennätyssuoritus Espoossa erässä lumisessa, vasta-auratussa ylämäessä: ykkönen sisällä, kaikki polkimet ylhäällä ja auto lähtee valumaan taaksepäin...
Ensi talvena alle hankitaan pyörimään Hakkikset, vissiin neloset. Nastojen käyttöä puoltaa tasaisempi pito (kitkoilla on todella hyvät osa-alueensa ja toisaalta todella huonot osa-alueensa, nastat eivät kummassakaan päässä pääse kitkojen tasolle -> ei yllätä niin reilusti) ja se, että silloin kun käyttämilläni teillä on liukasta, niillä tosiaan tuntuu olevan todella liukasta.
Ensi talvena alle hankitaan pyörimään Hakkikset, vissiin neloset. Nastojen käyttöä puoltaa tasaisempi pito (kitkoilla on todella hyvät osa-alueensa ja toisaalta todella huonot osa-alueensa, nastat eivät kummassakaan päässä pääse kitkojen tasolle -> ei yllätä niin reilusti) ja se, että silloin kun käyttämilläni teillä on liukasta, niillä tosiaan tuntuu olevan todella liukasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Kitkanastat seuraavaksi, nyt on kitkat. Kovin tyytyväinen en kitkoihin ole, ainakaan jääolosuhteissa --> ei yhtään pitoa. Tähän talveen tosin soveltuneet todella hyvin, kun on ollut pääasiassa sulaa asfalttia.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.