Moottorin jälkikäyttö
Moottorin jälkikäyttö
Pistetäämpä tälläinen aihe joka herättää useasti monenlaisia mielipiteitä.
Elikkä kysymys kuuluu käytätkö autoa tyhjäkäynnillä ajon jälkeen turbon ja/tai moottorinlämmön tasaamiseksi?
Ainakin raskaamman kaluston ja työkoneiden kuskien keskuudessa normaali toimenpide mutta mitenkäs yksityisautoilussa?
---------------------------
Itse käytän sekä turbollista että vapaastihengittävää, käyttöaika riippuu tietenkin ajomatkasta ja kaasujalasta.
Elikkä kysymys kuuluu käytätkö autoa tyhjäkäynnillä ajon jälkeen turbon ja/tai moottorinlämmön tasaamiseksi?
Ainakin raskaamman kaluston ja työkoneiden kuskien keskuudessa normaali toimenpide mutta mitenkäs yksityisautoilussa?
---------------------------
Itse käytän sekä turbollista että vapaastihengittävää, käyttöaika riippuu tietenkin ajomatkasta ja kaasujalasta.
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Moottorin jälkikäyttö
Juu. Rekat ja kauhakuokkatraktorit n: 15-30 min. Riippuen tauon pituudesta.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Re: Moottorin jälkikäyttö
Yleensä turbolla ajanut ns 5-10min rauhoitusajon jos kenkää tarjonnut. Mikäli ei tuota mahdollista tehdä niin minuutin tai pari antanut tyhjäkäydä. Myöskään en anna kenkää ennenkuin kone lämmin.
Tapani on peruja vanhoista ahtimista ilman vesijäähdytystä.
Tapani on peruja vanhoista ahtimista ilman vesijäähdytystä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Moottorin jälkikäyttö
Tuntuu uusien autojen turboviat yleistyneen kun nykyään jopa automyyjät sanovat ettei tarvitse jälkikäyttää. Turbokauppiaat kyllä suosittelevat jälkikäyttöä kaikille pakokaasuahtimille. Itse tyhjäkäytän aina ajon jälkeen aika vaihtelee vähän minkälaista ajoa ollut.
Saab 9-3 SC -08 biopower vector & BMW e61 530d
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower
Re: Moottorin jälkikäyttö
Tulee noita molempia Saabeja hetken aikaa käytettyä tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista. Tuskin kuitenkaan yli 30 sek, mutta kuitenkin. Suoraan ajosta en sammuta koskaan.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Moottorin jälkikäyttö
Käyttötapani on tasan sama kuin "Kupari"lla. Ei kenkää ennen kunnollista lämpenemistä, rauhallinen jäähdytysajo monotuksen jälkeen tai vaihtoehtoisesti jälkikäyttö.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
-
- "Ruisku"
- Viestit: 126
- Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Moottorin jälkikäyttö
Vähän samoin kun edllinen ja kupari , paitsi aina rauhoitus ajo ennen pysäytystä ja vieä lisäksi joutokäyntiä
n.1-2min tilanteen mukaan , oli ahdettu tai vapari.
n.1-2min tilanteen mukaan , oli ahdettu tai vapari.
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
Re: Moottorin jälkikäyttö
Hetken jälkikäytän sekä turboa että vaparia. Tuskin siitä mitään haittaakaan on vaparissakaan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Moottorin jälkikäyttö
Jos 2min tyhjäkäyntiä ja joka päivä edes kerran liikkeellä niin 12h vuodessa.
Totuus lienee lähempänä 18h.
Miksi? Kysyn vaan. Eikö riitä että himmailee tai ees ajaa normaalisti ja sen jälkeen esim 10sek tyhjäkäyntiä.
Toi kaksi min on aika extreme
Totuus lienee lähempänä 18h.
Miksi? Kysyn vaan. Eikö riitä että himmailee tai ees ajaa normaalisti ja sen jälkeen esim 10sek tyhjäkäyntiä.
Toi kaksi min on aika extreme
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Re: Moottorin jälkikäyttö
10-30s jälkikäytän aina. En tiedä onko tuo vähän nimellistä, mutta rauhaksiin yleensä tulee pihaan ajettua
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Moottorin jälkikäyttö
Itsellä myös hyvin lähellä kuparin tapaa. Saabissa helpottaa pakolämpömittari, joka korreloinee suht hyvin ahtimen lämmön kanssa. Eli välillä voi sammuttaa melkein suoraan jos on rauhakseen ajellu.
Uusien autojen turpoviat voi olla pitkälti peruja jääkarhut pelastavasta start&stop systeemistä, joka jossain pks seudulla tuhonnee ahtimen hyvin nopeasti...
Uusien autojen turpoviat voi olla pitkälti peruja jääkarhut pelastavasta start&stop systeemistä, joka jossain pks seudulla tuhonnee ahtimen hyvin nopeasti...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Moottorin jälkikäyttö
Käytän aina minuutin verran, jos on tullut polkaistua reippaammin, niin viimeiset kilsat rauhallisemmin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Moottorin jälkikäyttö
Kaipa se minimi on se 20 sekkaa. Jos saanut monoa, niin enemmän ellei ole ollut rauhallista kurvailua sen jälkeen.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Moottorin jälkikäyttö
En himmaile enkä käyttele ennen enkä jälkeen. Tonnarissa 260tkm mittarissa josta puolet ajettu ite, koneessa maksimi tehot t25 ylä rajassa ja öljyinä nuo mobilin 10w40 semit ympärivuoden. Sama homma 95:ssa 260tkm mittarissa josta tuo 60tkm ite ajettuna. Autolla mennään heti kun se käynnistyy ja sammuu kun tarve liikkumiseen loppuu. Muitakin turboja on tontilla enkä ole törmännyt tuohon jäähyttely tai lämmittely ongelmaan 90 alun jälkeen pikku autoissa. Isoissa koneissa se on eri juttu kun niissä on puhaltimissa enemmän tuota pyörivää massaa. Ja noissa mainituissa saapukoissa on ollut sama turbot eikä niitä ole korjailtu minun omistus aikana.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135