Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

pitkät päälle ennemmin vai myöhemmin?

1. Pitkät päälle ennen kohtaamista.
43
26%
2. Pitkät päälle vasta vierellä.
120
74%
 
Ääniä yhteensä: 163

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3577
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hyvä muuten et matkasta huomautit, tuo 100-200m on mun näppäilyvirhe eli piti olla kirjotettu 50-100m. Jatkos pitää lukea toiseenkin kertaan ennen lähettämistä.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Emännällä S60T5 -01 Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään
patse
"Saabisti"
Viestit: 1956
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Viesti Kirjoittaja patse »

Kumiukko kirjoitti:...Kohtaamisen jälkeen tuleva pimeä hetki on todettu olevan juuri se hetki, kun et näe sitä hirveä...
...ja sen riskin suuruus, että se hirvi juuri tuolloin loikkaisi eteen :?:
Eli pitkät päälle vasta vierellä.
Pasi #1047
Utan SAAB Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Opel on pop - Astra K 1.4T automatic + jälkipolven SAAB 9-3 1.8t SS -05
Kumiukko
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 19:14
Paikkakunta: Hattula

Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Viesti Kirjoittaja Kumiukko »

Entäs sitten moottoritiellä, posotatteko aina pitkät päällä, oli vastaantulijoita tai ei, vai kuinka?
Itse vaihdan lähivaloille.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1139
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Riippuu tilanteesta.

Ulkokurvin puolella ollessa voi hyvin pitää pitkät päällä. Suorallakin monesti, riippuen valojen tehosta ja kuvion leveydestä. Lisävalojen kanssa ei kärsi pitää suoralla, monella autolla normivaloilla kyllä.

Sisäkurvin puolella aina lyhkäsillä.
Saab 9-5 2,3t -01
Saab 9-3 2,0t -01
Saab 900S -92
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
molokki
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Viesti Kirjoittaja molokki »

Liikkeelle lähtiessä :)
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Kia Cerato 2,0 -06,EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 804
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Kohdalla vasta vaihdan. Pattiin ottaa nuo jotaka vaihtavat seukinnin ennen kontaamista. Se on kuitenkin 100km/h vauhdissa 60 metriä eli kyllä sattuu iirikseen se. Turhaa on opettaa ajokoulussa, että ennakoivasti vaihdetaan pitkät, kun porukka ei tajua mitä se oikeasti tarkoittaa...
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
JuhanaH
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Syys 29, 2016 13:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Viesti Kirjoittaja JuhanaH »

Eka postaus tänne :D Nyt iltojen pimetessä oli pakko tulla vilkaisemaan, että miten muut saabikuskit valojaan käyttelevät ja katsomaan, onko porukka samoilla linjoilla. Eli vierellä vasta pitkät päälle on meikäläisen tapa. :saab:
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1775
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ehdottomasti vierellä (mieluummin siinä peräkontin kohdilla).

Onneksi muissa autoilijoissa ei ilmeisesti ole pitkien väärinkäyttäjiä yhtä isolla prosentilla kuin saabisteissa.
Muutenhan sitä joutuis ajelemaan pupillit soikeena jatkuvasti :?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Pakko kommentoida kokemus muualta maailmasta: Intiassa pitävät pimeällä lyhyitä päällä, PAITSI jos joku tulee vastaan, jolloin molemmilla rävähtää pitkät päälle :lol:

Siellä logiikka toimii eri tavalla kuin Suomessa.
2.3Aero 9000 -96
ex 2.0Aero 9-3 -00
ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Avatar
torque
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo/Espoo

Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Viesti Kirjoittaja torque »

^Tästä on jo jokin vuosikymmen aikaa, Kanarialla linjaauton kuljettaja yöajossa näytti ajavan vain parkkivalot päällä, välillä käytti päivävaloja kun tuli muuta liikennettä vastaan.
Intiassa reissu taksilla citystä kentälle yöllä oli kanssa melko jännä kokemus, tievalaistus oli mitä oli, vaan kadunylittäjiä pimeällä saattoi tulla ihan puskista, ja eivät olleet lehmiä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3329
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Viesti Kirjoittaja SS »

torque kirjoitti:
Ma Loka 25, 2021 22:56
^Tästä on jo jokin vuosikymmen aikaa, Kanarialla linjaauton kuljettaja yöajossa näytti ajavan vain parkkivalot päällä, välillä käytti päivävaloja kun tuli muuta liikennettä vastaan.
Intiassa reissu taksilla citystä kentälle yöllä oli kanssa melko jännä kokemus, tievalaistus oli mitä oli, vaan kadunylittäjiä pimeällä saattoi tulla ihan puskista, ja eivät olleet lehmiä.
Samanlaista kokemusta Kiinan maaseudulta, ihmettelen miten siellä kukaan näki ajaa. Tielle tullessa voi myös varoiksi soittaa torvea... Tosin valitettavasti kyllä niitä onnettomuuksia ja uhrejakin näkyi :(

Itse aiheesta, jotkut sokaistuvat helpommin kuin toiset, ihmisten hämäränäkö ja erilaiset taittovirheet vaikuttavat. Joskus on käynyt niin että vastaantulija räppää pitkät päälle niin aikaisin ettei hetkeen näe yhtään mitään. Samoin tuntuu että kaikenlaiset jälkiasennusvalot ovat yleistyneet, laitetaan ledejä tai xenoneita heijastinumpioon ja valokeila on mitä sattuu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 150tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2626
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Viesti Kirjoittaja viggen »

Nuo automaattiset valot toimivat ainakin hyvin, koska eivät vaihda ennen kuin kohtaamisen jälkeen. Xenon lisävalot ei pitäisi häikäistä, koska niissä on viive verrattuna ledi valoihin, jotka syttyvät heti. Tämä viikko onkin valojen osto viikko, kun on Black Week ja Black Friday.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB 220D E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7962
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Pitkät valot päälle ennen vai jälkeen kohtaamisen.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tarttis Suomeenkin saada Kiinalaisten tapa käyttää pitkiä. Eli niitä räpsytellään motarilla edellämenijöiden pois häätämiseksi vuorokaudenajasta ja valon märästä riippumatta, pimeällä käytetään pitkiä nimenomaan kohtaamistilanteissa varmistaen, että vastaantulija varmasti näkee, että täältä ollaan tulossa. Pitkät otetaan pois jos sattuu olemaan tyhjää ja pimeää tietä edessä :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin